Aihe: MySongBook on tuhon oma!
1 2 3 4 5 6 7 8
Kampela77
12.05.2006 10:50:29
On kyllä kova isku mun kitaristin uralle. :(

P.S. Haistakaa korvakuulopuristit paska. :P

Nyt sun ura vasta nousuun lähteekin.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Pande
12.05.2006 11:11:43

Mun mielestäni aloittelevalle kitaristille on ihan sama miten opettelee, pääasia on, että se kitara on kädessä ja on hauskaa on se sitten mitä tahansa soittamista. Kyllä se motivaatio harjoitteluun ja itsensä kehittämiseen tulee ajallaan. Mä en tosiaan usko, että biisien opettelu tabulatuureista on kehityksen jarruna mitenkään.

Joo mua on kans aina ärsyttäny ihmiset jotka "tietävät" miten toisten pitää elää (uskovaiset, poliitikot, kukkahattutädit jne.)...

Mutta toisaalta olen mä sitäkin mieltä, että jos soittaa _pelkästään_ tabeista ei kehity niin hyvin soittajana (muusikkona) kuin opettelemalla soittamaan myös korvakuulolta. Toisaalta tabeista soittamalla _tekninen_ kehitys voi olla parempaakin (koska sormituksia ja soittotapoja on kitaran kompleksisuuden takia niin monenlaisia, ja tietynlaisia 'vingutuksia' ei edes harkitse opettelevansa korvakuulolta). Biisien opettelu on myös yleensä nopeampaa nuoteista kuin korvakuulolta, toisaalta mitä enemmän jälkimmäistä harrastaa sitä paremmaksi (ja nopeammaksi) siinä tulee.

Molempi parempi, kuitenkin parempi itse artistille jos tablatuurit/nuotit ostetaan kirjoina, vaikka kirjastokin on hyvä ystävä näissä asioissa. Painetut nuotit ovat yleensä nettitablatuureja laadukkaampia, vaikka eivät ole virheettömiä nekään. Ehkä sitä suosikkiartistia ei löydy, mutta jotain vastaavaa varmaan, saattaa samalla vähän laajentua horisontti. Kannattaa myös muistaa, että jos jotain tiettyä nuottia ei kirjastosta löydy, niin sitä voi pyytää tilattavaksi.
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa." Les Partisans de la Grotte Pompeux #5
Lennu
12.05.2006 12:00:40

Ei helvetti näitä kirjotuksia. Mahtais sillä Pentillä mennä kuule paljon enemmän perseelleen jos se ei pystys niistä tabeista soittaan. Eikö ole näin?

Ei yleensä, kuinni?
saha
12.05.2006 12:11:36
Ja taas on väki jaksanut ottaa pultin ja aloittaa pätemisen.

Mua ärsyttää siinä Pentissä se että ego on niin iso ettei meinaa mahtua taloon sisälle kun se on "opetellu soittamaan kaikku buudumin biisit tabeista" ja silti ihan päin vittua.

Sinne päin, kuomaseni.

Ei helvetti näitä kirjotuksia. Mahtais sillä Pentillä mennä kuule paljon enemmän perseelleen jos se ei pystys niistä tabeista soittaan. Eikö ole näin?

Jos Pentti ei saa tabeja, Pentillä on todennäköisesti niin korkea kynnys alkaa "soittamaan" niitä vaikeita bodomtiluja, että ne jää soittamatta. Muiden onneksi.

Taas se on tämä että ei se teiltä oo pois vaikka joku tabeista soittaakin. Soittakaa ite blokkailemalla tai miten tykkäätte. On tullut selväksi että se blokkaileminen kehittää korvaa yms. Koittakaas nyt tajuta että jotkut haluavat soittaa tabeista, mitä sitten?

Aivan, aivan. Olet aivan saatanan oikeassa, mutta luonnollisestikin jokainen saa mielipiteensä ilmaista.
>-)))> #2
oulumiittingiä tuosa about 20.5. tarkasta backstagelta!
tissit
Sir Härö
12.05.2006 13:05:31
Jos Pentti ei saa tabeja, Pentillä on todennäköisesti niin korkea kynnys alkaa "soittamaan" niitä vaikeita bodomtiluja, että ne jää soittamatta. Muiden onneksi.

Näinpä ;) Opetelkoot ensin bourbon streetit, my ounli onet ja i will stäyt.

Aivan, aivan. Olet aivan saatanan oikeassa, mutta luonnollisestikin jokainen saa mielipiteensä ilmaista.

Näin on. Ja kyllähän Pentti saa ostaa kitaran ja katsoa ensitöikseen paskoista nettitabulatuureista että miten se siksbounderin soolo menee ja soittaa sitä huonosti.
Turpa kiinni ja kuuntele! Noose
Burn
12.05.2006 13:09:47

Muuten, missäköhän vaiheessa alkaa tulla sellaisia topikkeja, että missä vireessä menee se ja se biisi? :D

ÖHÖÖHÖÖ RÖLÖLÖÖÖ XDDXDXD

Anteeksi, et saa.

anteeksi
Chuck Norris is just like you and me, he puts his pants on one leg at a time. Except when he puts his pants on, he fights North Koreans.
saamaton123
12.05.2006 13:31:11
Vähän offia, mutta mua jotenkin ihmetyttää tämä tekijänoikeus hässäkkä näiden tabulatuurien osalta ja vähän muutenkin. Näin kärjistetysti sanoen...olisko tämä verrattavissa siihen, että esim. nuori lahjakas 8v tuleva taidemaalari töhertää tussilla yrittäen kopioida aku ankan kuvaa lehdestä välitunnilla, lyö sen ilmoitustaululle ja pian tippuu kirje vanhemmille, että tarvis tota 2 miljoona euroa saada t: Walt ja asianajajat. (no huhhuh mikä vertaus)

Kysymys kuuluukin, että saako artisti nyt enemmän palkkaa, entäpä levy-yhtiö? Saavutettiinko tällä toivottu tulos ku joku mukula ei nyt saa opetella Bodomia tai jopa Sodomia?....perkele!! Olen katkera maailmalle!
Saddamize!
L4t3
12.05.2006 14:37:36
Ei haittaa yhtään.
"Megadeath on 90-luvulla perustettu trashmetal yhtye ja 90-luvun Metallica on powermetallia"
Kampela77
12.05.2006 14:44:00 (muokattu 12.05.2006 14:44:58)
Vähän offia, mutta mua jotenkin ihmetyttää tämä tekijänoikeus hässäkkä näiden tabulatuurien osalta ja vähän muutenkin. Näin kärjistetysti sanoen...olisko tämä verrattavissa siihen, että esim. nuori lahjakas 8v tuleva taidemaalari töhertää tussilla yrittäen kopioida aku ankan kuvaa lehdestä välitunnilla, lyö sen ilmoitustaululle ja pian tippuu kirje vanhemmille, että tarvis tota 2 miljoona euroa saada t: Walt ja asianajajat. (no huhhuh mikä vertaus)

Parempi vertaus on, että se 8v lainaa kirjastosta tabulatuurikirjan, ottaa kirjan sivuista valokopiot ja laittaa ne ilmoitustaululle edelleen muiden kopioitavaksi.

EDIT: Tabulatuurikirjoja myydään jatkossakin kaupoissa ja lainataan kirjastoissa.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Sir Härö
12.05.2006 15:04:08
Parempi vertaus on, että se 8v lainaa kirjastosta tabulatuurikirjan, ottaa kirjan sivuista valokopiot ja laittaa ne ilmoitustaululle edelleen muiden kopioitavaksi.

Tuo on juuri sitä rikosta jonka johdosta tab-sivustoja suljetaan. Mutta otetaanpa se aku ankka vertaus vielä tähän.. Nuori lahjakas poika 8v saa piirtää aku ankan ja laittaa sen ilmoitustaululle. Muut saavat kopioida tätä. MUTTA nuori lahjakas poika 8v ei saa ottaa kopiota aku ankan sivuista ja laittaa niitä ilmoitustaululle jotta muut saavat ottaa kopioita.

Saman homman pitäisi järjen mukaan olla tabulatuureissakin. Nettiin laitetut tabit eivät ole tabulatuurikirjoista kopioituja, vaan jonkun pikku laihon näkemys siitä biisistä. (tämä selittää virheet :)

Eli käytännössä mä saan kirjoittaa biisin nuotit jotka itse blokkasin ja laittaa nuotit ilmoitustaululle muiden kopioitavaksi. Minä taas en saa ottaa kopiota alkuperäisistä nuoteista ja laittaa ilmoitustaululle muiden kopioitavaksi. (ilmoitustaululla tarkoitan nettiä tässä tapauksessa.)

Henkilökohtaisesti en ymmärrä koko tabtekijänoikeusjuttua... Netti tabeissahan vaan kerrotaan että kuinka biisi jonkun mielestä menee. Sama laki pitäisi sitten vetää myös suulliseen neuvomiseen. Jos joku kysyy että miten menee enter sandmanin riffi, niin eihän sitä saisi paljastaa. Menee vielä artistilta nuottikirjarahat hukkaan...
saamaton123
12.05.2006 15:29:17
Tabulatuurikirjoja myydään jatkossakin kaupoissa ja lainataan kirjastoissa.

Juu, onhan se totta, että bisnestähän se on, mutta mä vaan olen sitä mieltä, että on menty liian pitkälle siinä rahastamisessa.

Keskimäärin cd levyn veroton hinta on n. 7,30e. Kuitenkin sen hinta kaupassa on ~21e tästä voitosta kuitenkaan itse artisti ei saa paljoakaan...vaan sen kuittaa se Sony/BMG, mutta onhan se niin köyhä ug-lafka, että tarviihan ne nyt leivän pöytään. Otetaan vielä toiset 20e jonkun mukulan taskurahoista, että se saa opetella sen yhden biisin sieltä....esimerkiksi.

Mulle on henk.koht aivan sama vaikka niitä tabulatuureja ei saisi ikinä mistään, mut yleensä se rahastus ja suunta mihin mennään. Mä olisin ostanut lähivuosina kymmeniä levyjä enemmän, ellei se hinta olisi niin törkeä jonkun muutaman hyvän biisin vuoksi. Maalaisjärjellä laskettuna siitä olis saanut enemmän voittoa.
Saddamize!
Kampela77
12.05.2006 15:34:55 (muokattu 12.05.2006 15:35:04)
Otetaan vielä toiset 20e jonkun mukulan taskurahoista, että se saa opetella sen yhden biisin sieltä....esimerkiksi.

Mukula voi kävellä kirjastoon.
Sir Härö
12.05.2006 15:43:16
Mukula voi kävellä kirjastoon.

...Etsimään metallicaa, mutta vaihtoehdot jäävätkin vain Hurriganesin Get on ja Tarjolla tänään hassisen kone -kirjoihin.

Mukula menee kotiin, laittaa DC:n auki ja imuroi tabulatuurit yli 200 artistilta.

Hyvä näin.
Kampela77
12.05.2006 15:51:03
...Etsimään metallicaa, mutta vaihtoehdot jäävätkin vain Hurriganesin Get on ja Tarjolla tänään hassisen kone -kirjoihin.

Mukula menee kotiin, laittaa DC:n auki ja imuroi tabulatuurit yli 200 artistilta.

Hyvä näin.

En tiedä muiden kirjastojen tilannetta, mutta ainakin pikainen haku Helsingin kaupunginkirjaston sivuilla näytti, että kaikki Metallican tabulatuurikirjat löytyy.
Kasperi Tervonen
12.05.2006 16:11:26 (muokattu 12.05.2006 16:13:23)
Nyt sun ura vasta nousuun lähteekin.

Ai että korvakuulota pitäisi lähteä biisejä plokkailemaan? Varmasti ihan kehittävää touhua, mutta milläs opettelet joitan "tiluja" ilman tabeja, varsinkin jos satut omaamaan vähänkään puukorvan vikaa? Perkele kun niitä kaikkia Dream Theatereita ja bodomeita yms. on vaan niin tajuttoman hankalaa lähteä pelkältä korvakuulolta veivaamaan.

Pentillä on todennäköisesti niin korkea kynnys alkaa "soittamaan" niitä vaikeita bodomtiluja, että ne jää soittamatta. Muiden onneksi.

Se tuskin on Pentin onni. Eikö sitä kitaraa nimenomaan sen takia soiteta että sen pitäisi olla hauskaa touhua? Sitäpaitsi vittuakos se sua koskee/haittaa vaikka Pentti veivaisi Bodomia niinQ needled 24/7?

kyllähän Pentti saa ostaa kitaran ja katsoa ensitöikseen paskoista nettitabulatuureista että miten se siksbounderin soolo menee ja soittaa sitä huonosti.

Esimerkiksi mysongbookista löytyi mielestäni hyvinkin päteviä tabeja vaikkapa juuri "sikspounderin sooloon". Eikä niitä tabeja nyt pidä mitenkään orjallisesti noudattaa. Muunmuassa sitä varten sillä Pentillä on korvat päässä, että hän voi hieman muuttaa sitä sikspounderin tabia jos hän huomaa siinä olevan virheitä. Jos soitto menee silti vituilleen, Pentti kaipaa lisää soittotreeniä eikä mitään anti-tabistien "kannustavia vinkkejä".
"En usko, koska olet 16-vuotias kitaranraiskaaja. :)" -Jucciz
Sir Härö
12.05.2006 16:43:40 (muokattu 12.05.2006 16:43:49)
En tiedä muiden kirjastojen tilannetta, mutta ainakin pikainen haku Helsingin kaupunginkirjaston sivuilla näytti, että kaikki Metallican tabulatuurikirjat löytyy.

Pika haulla Kiukaisten kirjastosta löytyi Kari Tapiota, 1 kpl Hurriganesia, lasten toivelaulut osat 1-2 sekä joululauluja.

Harjavallan kirjastossa on hieman enemmän, mutta eipä niidenkään luettelemiseen montaa riviä tarvita.
npk
12.05.2006 16:48:09
Pika haulla Kiukaisten kirjastosta löytyi Kari Tapiota, 1 kpl Hurriganesia, lasten toivelaulut osat 1-2 sekä joululauluja.

Harjavallan kirjastossa on hieman enemmän, mutta eipä niidenkään luettelemiseen montaa riviä tarvita.

Kirjastot varmasti ottavat vastaan palautetta/toiveita.
"Oh by the way, which one's Pink?"
Cujo
12.05.2006 16:54:30

Onneksi nykyään saa aika näppärästi kaukolainalla vaikka mitä. Tai ainakin meidän pikkukirjastoon saa :)

---

Ei siinä mitään, kyllä mie ajatuksen tästä tabulatuurien levittämisen kieltämisestä ymmärrän, mutta sitä mie en ymmärrä, miksi ihmeessä näihin keskusteluihin pitää vetää nuoret tiluheviä soittavat ihmiset... Samalla tavalla niistä tabulatuureista on opeteltu kaikkea muutakin musiikkia.

Häpeäisitte niin nuoret kuin vanhatkin. Siitä varmaan voidaan olla yhtä mieltä, ettei muiden musiikkimakua tarvitse tähän asiaan sekoittaa, eikös?
Var det dig jag såg, som en skugga ur mina drömmar?
Var det dig jag såg, dig jag svor att aldrig glömma?

AKKK #15 Romantikkoitkijät #40
Sir Härö
12.05.2006 17:01:40
Onneksi nykyään saa aika näppärästi kaukolainalla vaikka mitä. Tai ainakin meidän pikkukirjastoon saa :)

Niinkö? Tuo oli uutta minulle. Hienoahan se on jos tälläinenkin mahdollisuus on :)

Ei siinä mitään, kyllä mie ajatuksen tästä tabulatuurien levittämisen kieltämisestä ymmärrän, mutta sitä mie en ymmärrä, miksi ihmeessä näihin keskusteluihin pitää vetää nuoret tiluheviä soittavat ihmiset... Samalla tavalla niistä tabulatuureista on opeteltu kaikkea muutakin musiikkia.

Näinpä. Minun soittoharrastukseni olisi silloin joskus kyllä tyrehtynyt kokonaan jos ei tabulatuureja olisi ollut saatavilla. Nykyään niitä ei tule käytettyä koska bändikin soittaa oikeastaan vain omia biisejä ja toisten bändien biisit tulee opeteltua katsomalla miten muut ne soittavat. GPtäkin tulee käytettyä vain säveltämisen yhteydessä..

Häpeäisitte niin nuoret kuin vanhatkin. Siitä varmaan voidaan olla yhtä mieltä, ettei muiden musiikkimakua tarvitse tähän asiaan sekoittaa, eikös?

Näin on.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)