Aihe: Kaula vinossa
1
ddo
11.05.2006 11:54:48
Tuli tuossa stratoa kasaillessa lätkäistyä kaula aika pahasti vinoon. eli voiko asiaa enää mitenkään korjata vai onko homma menetetty? Ja kuinka tuo vino kaula yleensäkkin vaikuttaa sointiin/soitettavuuteen?
Juzzu
11.05.2006 12:08:28
Mihkä suuntaan se on vino?
Mitäs tuo haittaa jos rokki soi, kielet saa vireeseen ja intonaation kohdilleen ja soitettavuuskin o käypänen.
P2
11.05.2006 12:34:28
Kaulan vanhat reiät umpeen puutikuilla ja liimalla, kaula suoraan ja uudet reiät poralla. Eipä kait siinä mitään ton ihmeempää.
Myydään Tokain 335:n mikit, mustat, uudelleen vahatut Halvalla lähtee!
oiva tumpeloinen
11.05.2006 12:52:59
Siis sulla meni vain ne poratut reiät väärään kohtaan, vai sun koko kaulatasku on vinossa?

Ensisijaisesti mä lähtisin tuohon Juzzun vinkkiin. Jos intonaatiot saa kohdilleen ja kaikki kielet pysyy hyvin otelaudalla, niin mitä väliä.
ddo
11.05.2006 13:12:57 (muokattu 11.05.2006 13:14:09)
Kiitos vinkeistä.

Tallasta katsottuna on vinossa oikealle. Reijät menivät juu vähän vänkään. ylä e on juuri ja juuri otelaudan päällä kaulan aivan loppupäässä -- siis jossain 15. nauhan kohdalla. Pitänee yrittää laittaa kaikki kielet kiinni ja kokeilla jos sen saa vireessä pysymään ja soimaan hyvin.
Juzzu
11.05.2006 13:31:10 (muokattu 11.05.2006 13:32:27)
Tallasta katsottuna on vinossa oikealle.

Jaa sullon tallakin jo siinä. Yleensähän kannattaisi talla laittaa vasta sen jälkeen kun tietää miten kaula makailee. Noh, kokeile miten kielet pelittää jos näyttää siltä että ne vois toimia. Muuten kannattanee sitten tehdä reiät uudelleen.

Mä tein pulttikaulaseen reiät siten että ruuvipuristin piti kaulaa paikallaan ja yhdellä porauksella porasin reiän sekä runkoon että kaulaan - pora oli tietenkin sopiva ruuvin kierteelle. Rungon reiät toki piti sitten vielä suurentaa.

ylä e on juuri ja juuri otelaudan päällä kaulan aivan loppupäässä -- siis jossain 15. nauhan kohdalla.

Ei vaikuta oikein hyvältä. Mun soittostaililla ei kieli ainakaan pysyis laudalla, mä tykkään että on ohuella e:llä tilaa. Sen takia teen lespoihinkin 57mm leveän otelaudan (rungon päästä).
DVD
11.05.2006 23:29:46
Suosittelen myös että poraat isommat, siistit reiät kaulan ruuvinreikien kohdalle ja liimaat sopivat kovapuutapit reikiin. Sitten vain tekemään uudet ruuvinreiät paremmalla tähtäämisellä. Vituttaa nimittäin muuten lopunikää tuollainen moka.
Manicci
12.05.2006 10:40:15
Itselläni on kanssa eräässä omassa tuotoksessa kaula sen verran vinossa, että 12. nauhalta katsottuna kielirivi on noin 2mm liianpaljon oikealla. Niin paljoa ei ole haitannut vielä, että olisin lähtenyt sitä korjaamaan.

Kuten edellämainittu, pulttikaulaiseen tuo korjaus on melko helppoa ainakin tehdä.
Strato ja putkimarsu- muita ei tueta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)