Aihe: MSB suljettu
1 2 3 4 5 6 714 15 16 17 18
Zammy
11.05.2006 13:02:03
Mikä parempi tyyli onkaan oppia soittamaan kuin pyrkiä soittamaan yhtä hyvin kuin omat suosikkinsa, ellei paremminkin. Minusta se on vain koko musiikkimaailmalle hyväksi, että ihmiset osaavat soittaa. Siinä tablatuurit helpottavat hommaa huomattavasti alkuvaiheessa harrastusta.

Minä en ota kantaa tuohon harjoitteluun, kun se lienee varsin yksilökohtaista että mikä tuntuu parhaalta ja millaiseen lopputulokseen pyrkii. Minä vain ihmettelin, että mistä ne miljoona paskaa biisiä tupsahtaa markkinoille?
Susikoira Roi Orbison
oiva tumpeloinen
11.05.2006 13:08:54
Ei oo tarkoitus ruveta puolustelemaan piratismia, mutta vähän menee mahtipontiseksi, kun jotain teinien tekemiä Tabinräpellyksiä ruvetaan pitämään tekijänoikeusloukkauksina. Ei taida olla ihan musiikki-ihmisiä vetämässä näitä projekteja levyteollisuuden puolella...

Oletko sä koskaan katsonut noita tabeja netistä? Niistä on meinaan osa kopioitu suoraan nuottikirjasta, jonka kannessa on usein tekijänä Wolf Marshall. Tietenkin osa niistä on täyttä p*skaa, mutta mitenkäs sitten noiden kopioimisten kanssa?
StoRBa
11.05.2006 13:24:21

Suurin narinanaihe itselleni on sellaisten korvakuulolta tehtyjen tabien levittämisen kieltäminen, joista ei mitään "virallisia" myytäviä versioita ole ikinä tehtykään.

Osa bändeistähän laittaa kotisivuilleen fanien tekemiä tabeja. Toivottavasti tämä yleistyy niillä, joilla ei mitään virallisia nuottikirjoja ole.
McNulty
11.05.2006 13:25:00 (muokattu 11.05.2006 13:31:14)
Eikös se tekniikka ole musassa kuitenkin jokseenkin toissijaista, musa on se mikä kehittyy ja tekniikka on siinä vaan mukana välttämättömässä osassa ja varsinkaan kun cd-levyssä ei ole mitään vikaa, niin mikä pakko olisi taas päästä vaihtamaan formaattia johonkin tuoreempaan?

Niin, musiikissa musiikki on tärkeintä... tuli varmasti yllärinä kaikille, mutta jos ajatellaan kuluttajia, niin kuluttajat innostuvat aina uudesta ja vanhat jutut alkavat maistua puulta. Sama homma, jos kukaan ei olisi koskaan kehittänyt polttomoottoria niin ihmiset kulkisivat paikasta A paikkaan B kävellen tai hevosella/kamelilla/elefantilla. Ei taitaisi enää kauheasti kiehtoa lähteä lappiin lasketteleen Helsingistä... 1000km matka hevoskärryissä keskellä talvea. En usko että olisi kovasti markkinoita tuollaiselle bisnekselle, matkailunkin on pitänyt kehittyä jotta se innostaisi asiakkaita.

Että levy-yhtiöt saisi taas myydä vanhat levyt uudestaan uudessa formaatissa, eikös se olisi sitä "ahneutta"?

Tai mitä jos tekisivät suoraan uusista levyistä parempia, laittaisivat uusille formaateille enemmän tavaraa, liikkuvaa kuvaa, interaktiivisuutta... mahdollisuuksia on loputtomasti. Ahneutta tai ei, niin samalla ajateltaisiin myös niitä kuluttajia. Kysehän ei ole ahneudesta vaan uusiutumiskyvystä ja siitä että kuluttajille tarjotaan sellaisia tuotteita jotka heitä kiinnostavat ja innostavat. CD-levyt kun ei enää käy yksi yhteen esim. iPODin kanssa... Miksei jo nyt ole musaliikkeissä sellaisia "automaatteja" mistä muutamalla euron latilla saa ladattua vaikka 5 biisiä iPODiinsa???

Ja että mp3 on sitä kehitystä.. No tuota, niin.

Mikä kannettava, musiikin kuunteluun suunnattu laite on myyntilistojen kärjessä elektroniikkateollisuudessa? Ai hitto, taisinkin jo äsken paljastaa sen itse... Nyt on jo kovaa vauhtia tullut markkinoille kannettavat videosoittimet. Kännykät kehittyvät myös... Pitää olla ajan hermolla jos haluaa menestyä. Levybisnes ei sitä ole eivätkä ainakaan paranna osakkeitaan sulkemalla sivustoja ja tappelemalla oikeudessa pitkissä prosesseissa. Onko sinusta CD-levyn pakkokaupittelu kehitystä?

Mutta siinä olet oikeassa, että viralliset kanavat eivät ole pärjänneet piraattien mukana nettijakelussa, mutta eikai siinä sinänsä mitään ihmeellistä ole, kun toiset tekevät hommaa vailla tuotto-odotuksia ja toisen osapuolen pitää tällä kuviolla ostaa lapsille vaatteet ja leipää, sekä perustaa toiminta kestävään kehitykseen eikä vain "mullekaikkihetitännenyt" ideologiaan.

Niin, kukaan ei kieltänyt laillisilta tahoilta nettijakelua 10 vuotta sitten. He vain eivät halunneet panostaa siihen, ja nyt se on muiden vika. Salli mun nauraa, ok?

Ja kun mainitsit nuo välikädet jotka syö muusikon leipää, niin millä tavalla sekään poikkeaa mistään muusta alasta. Vai paljonko ajattelet rehellisen banaaninviljelijän saavan siitä summasta jonka sinä banaanista maksat Citymarketissa tai vaikka Reilussa Kaupassa?

Banaaneita toimittavia tahoja on useita, jopa samoille merkeille, kun taas levybisneksessä jakelua yleensä hoitaa yksi taho ympäri maailmaa (tarkoitan tällä sitä, että esim. kaikkia Nuclear Blastin levyjen distribuutiota taisi edustaa SpineFarm Suomessa jne. Eri maissa on toki eri yrityksiä, mutta jos puhutaan maakohtaisesti). Se olisikin ihanaa kun levy-yhtiö kilpailuttaisi jakelijat ja ottaisivat sen joka tekee touhun edukkaimmin hinta/laatu-suhteessa tai antaisi levyn jaettavaksi esimerkiksi kolmen toimittajan kesken jotka saisivat sitten kilpailla hinnoilla.

Välikädet on tekemässä siinä välissä oman työnsä ja ottavat siitä asianmukaisen korvauksen

Eli on ihan asianmukaista että artisti saa euron per levy, levy-yhtiö ottaa 5 euroa per levy, distribuutioketju ottaa 10e per levy ja vähittäismyyjä ottaa 5 euroa per levy. Niin monen levyjä myyvän henkilön kanssa olen käynyt tätä keskustelua, että tiedän 100% varmaksi että distribuutio-osasto tuossa ketjussa on se joka haukkaa eniten. Miksi tällainen touhu sallitaan, en ymmärrä. Monopoliasema on varmasti sille distribuuttorille ihan kiva asia, mutta ei palvele oikein heitä jotka maksavat senkin osaston palkat loppukädessä.

Mielestäni levymyynnin lasku on paras näpäytys näille sormille. Ei minusta muutenkaan ole mitään järkeä että joku Robbie Williams saa parin levyn sopimuksesta 17milj. euroa. Näissäkin pitäisi säilyttää joku suhteellisuudentaju. Ja sitten ne jotka sanovat että "entäs ne pikkubändit" niin heidän tapauksessaan luulisi nettijakelun, tabulatuurien ja muiden ryönän jakaminen netissä olevan pelkästään positiivinen asia. Joku saattaa ehkä löytää heidän musiikkinsa sitä kautta ja sen jälkeen sijoittaa levyihin.

Mielestäni paras tapa olisi, kun artisti saisi itse määrätä esim. siitä että laittaako kotisivuilleen uusimman albumin ladattavaksi vai ei. Stream-tekniikkakin on kehittynyt niin paljon viimeisen 10 vuoden aikana että nykyisillä yhteyksillä saadaan toteutettua jo ihan uusimman albumin streamaus verkkoon kaikkien kuultavaksi. Neil Youngin uusin levyhän on tällä tavoin kuultavissa verkossa.

Jännä juttu että täällä näin kovasti puututaan tabulatuurien ja mp3-tiedostojen laittomuuteen ja sitten samaan aikaan soitellaan Tokain soittimillaa ja Behringerin efekteillä. Käytetään Deiselin farkkuja ja Abidas-verkkareita. Juodaan jotain pirkka-jaffaa joka sekin on kopio originaalista jne jne. Tekopyhää meininkiä sanon minä, jos sitä kerran täikamman kera ruvetaan etsimään pilkkuja viilattavaksi.
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
PekkaM
11.05.2006 13:32:34
Eli on ihan asianmukaista että artisti saa euron per levy, levy-yhtiö ottaa 5 euroa per levy, distribuutioketju ottaa 10e per levy ja vähittäismyyjä ottaa 5 euroa per levy. Niin monen levyjä myyvän henkilön kanssa olen käynyt tätä keskustelua, että tiedän 100% varmaksi että distribuutio-osasto tuossa ketjussa on se joka haukkaa eniten. Miksi tällainen touhu sallitaan, en ymmärrä. Monopoliasema on varmasti sille distribuuttorille ihan kiva asia, mutta ei palvele oikein heitä jotka maksavat senkin osaston palkat loppukädessä.

Tuosta kun nappaa pois distribuution sekä vähittäismyynnin hoitaa verkkojakelulla, voitaisiin päästä hintojen osalta tasolle, jolla allofmp3:n kaltaisia jakelijoita vastaan voitaisiin jo omata kilpailukykyä.

Joku kitisi kuinka laillinen jakaminen verkossakin on paljon kalliimpaa kuin laiton. Joku luottokorttipalvelu tietenkin tarvitaan, mutta seuraavaksi ruvetaankin jo syytämään rahaa erilaisiin DRM:iin sun muihin käytönestomenetelmiin, jotka eivät oikeaa piratismia hidasta pätkääkään, mutta maksetun tuotteen käyttö hankaloituu...
Haluan ostaa CD:n Ambeon - Fate of a Dreamer. Katso ilmoitukseni jäsenkuvauksesta.
Jormaz
11.05.2006 13:36:32
maksetun tuotteen käyttö hankaloituu...

Tästä tuli mieleen.. Mikähän helvetin järki on siinä että minä ostan TV-sarjan DVD-boxin ja siinä samalla mut pakotetaan kattomaan piratismin vastaisia mainoksia joita ei voi skipata? Aivan perseestä.
In Goth We Trust!
The 666 Club #4 Mactep - Love Metalia Neuvostoliitosta
McNulty
11.05.2006 13:40:09
Tästä tuli mieleen.. Mikähän helvetin järki on siinä että minä ostan TV-sarjan DVD-boxin ja siinä samalla mut pakotetaan kattomaan piratismin vastaisia mainoksia joita ei voi skipata? Aivan perseestä.

Saadaan rahat heille joille se ei oikeasti edes kuulu :)
Ronsto
11.05.2006 13:40:51

Aika todella paska homma. Itsellä varsinkin ihan soittoharratuksen alkuvuosina tuli haettua tabeja MSBsta, kun sävelkorva ei ollut kummoinen ja soittopelin hallinta oli aika hakusessa (en kyllä oikeasti osaa vieläkään) . Tabit todella kohensi sitä soittomotivaatiota, kun ei tarvinut tuskastuttavan hitaasti ja vaivalloisesti alkaa plokkailemaan biisejä, joita oli paljon helpompi lukea tabeista.

Ja tähän väliin on turha kenekään tulla itkemään, että "YHYHYHY vain vittu tr00 muusikoit plokkaa oikeesti levyiltä ja kaikki nykyajan aloittelijat ei viitsi edes nähdä vaivaa biisien plokkaamisessa niinkuin vanhoina hyvinä aikoina, kannattiko edes aloittaa soittamaan jos ei viitsi nähdä vaivaa?" Se on jumalauta kaikkien oma asia, miten soitintaan opettelee soittamaan! Soittotapoja ja -tyylejä on tasan yhtä paljon kuin on soittajia, eikä kukaan ole minusta sen vertaa toisen yläpuolella, että hänellä olisi varaa tulla toiselle kertomaan miten soitetaa "oikein". Jos haluaa tabeista soittaa vaikka koko loppuelämänsä, niin ei ole perkele mun asia. Omaksi iloksihan sitä soitetaan...

Nykyäänkin luen kyllä satunnaisesti kappaleita tabeista, tosin vain pääasiassa itse plokkaamiani. Se korva siihen plokkaamiseen kehittyi itsellä ainakin juuri tabeja lukemalla ja niistä soittamalla.

MSBn loppuminen on kyllä mullekin jossain määrin paskempi homma, sillä on myös paljon sellaisia biisejä joissa jotkut kohdat on monesti sellaista helvetin suttua, että melkein on pakko ottaa tabit avuksi. Kai se pitää jotain omia räpellyksiä tästälähtien koittaa kehittää.

Ja mun tapauksessa ei kyllä koskaan ole ollut kappaleen säveltäjältä poissa, jos olen tabini netistä hakenut, väittäköön Kivi mitä haluaa. Ehkä n. 2% kuuntelemistani artisteista on edes yhden tabi/nuottikirjan julkaissut. Lisäksi suurin osa kuuntelemistani bändeistä on ollut teknisesti niin haastavia, että varmaan olisi pää räjähtänyt ja kitara lentänyt nuotioon, ennenkuin olisin kappaleet korvakuulolta oppinut. Eikä mun mielestä edelleenkään ole mitään väliä, jos nyt joku aloitteleva soittaja sen Bodomin tabit hakee ja makuuhuoneessaan opettelee soittamaan.

Juuh ei jaksa enää kirjoittaa, oli vaan pakko vuodattaa kun mua ärsyttää tuo tabien kieltäminen.

Hyvä kirjoitus + Mullekkin tuo on aika iso ongelma, koska olen tottunut käyttämään tabeja. No nyt sitten täytyy aloittaa kokeilemaan sitä korvakuulolta opettelua.
Kuolema höyhentä kevyempi, velvollisuus vuorta raskaampi
Zammy
11.05.2006 13:44:33

Saadaan rahat heille joille se ei oikeasti edes kuulu :)

Mitä helvettiä? Kuka tuossa tapauksessa siis tienaa jotain mikä ei hänelle kuitenkaan kuulu? Jos verrataan tilanteeseen jossa noita piratismin vastaisia mainoksia ei olisi?

Mutta minunkin mielestäni tuollainen maksavien asiakkaiden syyllistäminen on vaan tyhmää. Yleensä ottaen kaikki mainokset dvd-levyn alussa on aika hanurista.
Susikoira Roi Orbison
McNulty
11.05.2006 13:45:30
Hyvä kirjoitus + Mullekkin tuo on aika iso ongelma, koska olen tottunut käyttämään tabeja. No nyt sitten täytyy aloittaa kokeilemaan sitä korvakuulolta opettelua.

Tai ruveta käymään kirjastossa ja joko tekemään niistä nuottikirjoista itselleen gp-tiedostot GuitarProlla tai kopiomaan duunin Xeroxilla/Canonilla nuottikirjat omaan käyttöön.

Itse hyödynnän paljonkin kirjaston nuottiosastoa, se on varsin loistava paikka. Joistain biiseistä olen omaan mappiini ottanut kopion mutta ei nykyään enää jaksa sitäkään. Joskus 10 vuotta sitten laitoin aina isäukon matkaan nuottikirjoja sen duunikselle kopioitavaksi jotta sain Led Zeppelinit, Metallicat, Maidenit ja The Doorsit itselle.
PekkaM
11.05.2006 13:48:52
Mutta minunkin mielestäni tuollainen maksavien asiakkaiden syyllistäminen on vaan tyhmää. Yleensä ottaen kaikki mainokset dvd-levyn alussa on aika hanurista.

No eikö DRM:kin ole tyhmää, hankaloittaa käyttöä ja estää monella soittimella kuuntelun kokonaan? HDCP vasta tyhmää onkin, kallis näyttölaite ei näytä hyvälaatuista kuvaa, ainoastaan suojauksen takia, vaikka erottelu muuten riittäisikin. Entäs CD-suojaukset? Todella tyhmiä nekin, kuuntelu duuniläppärillä tai autossa estyy usein ja mp3-soittimeen ei lain mukaan saisi siirtää.

Tyhmintä niissä kaikissa on se, että ne löytyvät vain rehellisesti maksetuista tuotteista. Piraatti saa paremmin toimivat versiot.
Haluan ostaa CD:n Ambeon - Fate of a Dreamer. Katso ilmoitukseni jäsenkuvauksesta.
McNulty
11.05.2006 13:53:53 (muokattu 11.05.2006 13:55:05)
Mitä helvettiä? Kuka tuossa tapauksessa siis tienaa jotain mikä ei hänelle kuitenkaan kuulu? Jos verrataan tilanteeseen jossa noita piratismin vastaisia mainoksia ei olisi?

Luuletko että kukaan editoi ilmaiseksi leffojen ja sarjojen alkuun ne anti-piracy löpinät? Eiköhän nekin jotain maksa, että ne siihen levylle saadaan aikaiseksi. Ilmaiseksi ei tässä maailmassa saa mitään. Kellä tämä maksatetaan... no kuluttajilla tietysti jotka ovat ko. tuotteen täysin laillisesti ostanut, joille ko. ilmoitus on siis täysin turha. Turhasta työstä maksetaan siis turhaan. Näin minä näkisin tuon asian.

Ja niinhän se menee, että niin kauan kuin laillinen äänite on mahdollista kuulla ja toistaa jossain laitteessa, niin kauan sitä voidaan kopioida. Ei sellaista kopiointisuojaa olekaan joka tämän estäisi. Siispä, kannattaisi kehitellä jotain muuta kuin tapella tuulimyllyjä vastaan. Tuota iPOD-aikakauteen reagoimattomuutta ihmettelen kyllä suuresti yrityksien ja levybisneksen osalta. Aivan käsittämätöntä takapajuisuutta. Sama homma kun palolaitos ei reagoisi tulipaloon, tai poliisi ryöstöön. Kun joku ei hoida hommiaan, se on Matti ja Maija Meikäläisten syy.

Minusta on huolestuttavaa tämä nykymaailman meno... kuten sanoit "kaikkimullehetinyt" on se asenne jolla hommia tehdään. Oli sitten warettaja, bootleggaaja, piratismia tukeva tai vastustava taho... kumpikin puoli haluaa itselleen kaiken heti ja nyt. Lailliset tahot haluavat mahdollisimman paljon rahaa, mahdollisimman pienin kustannuksin, keinolla millä hyvänsä. Warettajat haluavat paljon tavaraa, mahdollisimman pienin kustannuksin, keinolla millä hyvänsä. Ei tämä touhu poikkea muulla tavalla kuin että raha ratkaisee ja "oikeus" on rahakkaamman puolella.

Rip-groupeista olen kirjoittanut aikaisemmin ja siellä oikeasti MAKSETAAN jopa levy-yhtiön henkilökunnalle että saadaan promo-kiekko jostain tulevasta levystä haltuun ja täten se päätyy verkkoon levitettäväksi. Lahjontaa siis... raha ratkaisee!
Zammy
11.05.2006 13:57:42
Niin, musiikissa musiikki on tärkeintä... tuli varmasti yllärinä kaikille, mutta jos ajatellaan kuluttajia, niin kuluttajat innostuvat aina uudesta ja vanhat jutut alkavat maistua puulta.

Eli toisinsanoen olisi parempaa jos julkaistaisiin kerran viikossa joku vanha Rolling Stonesin levy uudessa formaatissa ja mukana tulisi lcd-näyttö ja vilkkuvaloja. Minulle kelpaa toistaiseksi varsin hyvin se cd-levy ja mielellään maksan uusista ja mielenkiintoisista tallenteista.

Tuo interaktiivisuus ja bonukset levyillä.. Minä en usko, että se on ainakaan erityisen ratkaiseva asia saada ihmiset levykauppoihin, koska niinkuin itsekin sanoit niin musiikki on pääasia ja nuo muut on vain silmänlumetta. Useastihan nykyään levyjen mukana tulee jotain bonus-dvd:ta tms. mutta kovin harvoin niissä on mitään mielenkiintoista. Eikä tämä johdu kenenkään ahneudesta, vaan ihan siitä että ei semmoinen mielenkiintoisen materiaalin luominen ole mikään itsestään selvyys, muusikot ovat tehneet jo kovan työn sen varsinaisen musamateriaalin suhteen ja nyt se ei sitte tunnu kiinnostavan ketään kun mukana pitäisi olla soittoäänet ja pelejä ja video missä artisti vetää bäkkärillä kunnon kännit ja kertoo kaskuja.

Eli on ihan asianmukaista että artisti saa euron per levy, levy-yhtiö ottaa 5 euroa per levy, distribuutioketju ottaa 10e per levy ja vähittäismyyjä ottaa 5 euroa per levy. Niin monen levyjä myyvän henkilön kanssa olen käynyt tätä keskustelua, että tiedän 100% varmaksi että distribuutio-osasto tuossa ketjussa on se joka haukkaa eniten.

Minun mielestä se on täysin oikeudenmukaista jos muusikko on siitä näin sopinut.

Mielestäni paras tapa olisi, kun artisti saisi itse määrätä esim. siitä että laittaako kotisivuilleen uusimman albumin ladattavaksi vai ei. Stream-tekniikkakin on kehittynyt niin paljon viimeisen 10 vuoden aikana että nykyisillä yhteyksillä saadaan toteutettua jo ihan uusimman albumin streamaus verkkoon kaikkien kuultavaksi. Neil Youngin uusin levyhän on tällä tavoin kuultavissa verkossa.

Niin, onhan artistillakin nyt mahdollisuus päättää moisista asioista. En tiedä mistä syystä suurin osa artisteista jättää mahdollisuuden käyttämättä?
Susikoira Roi Orbison
McNulty
11.05.2006 14:08:14
Eli toisinsanoen olisi parempaa jos julkaistaisiin kerran viikossa joku vanha Rolling Stonesin levy uudessa formaatissa ja mukana tulisi lcd-näyttö ja vilkkuvaloja.

En minä taas tätäkään sanonut. Huvittavaa ja suorastaan lapsellista sinulta edes tällaisia kirjoitella. Sanotaanko nyt näin että uusiutumis-frekvenssi voisi olla jotain muuta kuin 20-30 vuotta.

Tuo interaktiivisuus ja bonukset levyillä.. Minä en usko, että se on ainakaan erityisen ratkaiseva asia saada ihmiset levykauppoihin, koska niinkuin itsekin sanoit niin musiikki on pääasia ja nuo muut on vain silmänlumetta. Useastihan nykyään levyjen mukana tulee jotain bonus-dvd:ta tms. mutta kovin harvoin niissä on mitään mielenkiintoista.

Kukaan ei ole kieltänyt laittamasta sinne mielenkiintoista sisältöä. Nykyään tuo meininki on tosiaan sitä että sinne CD-formaatille koitetaan kovasti saada mahtumaan huonolaatuista liikkuvaa kuvaa ja se on nimenomaan tuota silmänlumetta. Ajattelet nyt liian kaavoihin kangistuneena... muuta ajattelutapaasi ja huomaat että noille medioille voisi saada paljon muutakin sisällytettyä. Asiakkaat palaisivat levykauppoihin kun he kokisivat saavansa rahoille vastinetta... uusien CD-levyjen kanssa näin ei ole. Miksikö?

1. Suurin osa levyistä on massatuotettua pop-huttua, joidenka heikoista myyntiluvuista syntyy suurin poru nettipiratismia ja -waretusta kohtaan.
2. Suurin osa näistä huttulevyistä sisältää sen 1-2 hittiä ja loput täytettä.
3. Jengi kuulee 33 kertaa päivässä nuo suosikkihitit radiosta, jossa niitä soitetaan tuolla volyymillä se 4-6kk kunnes ihmiset kyllästyvät kertakäyttöhitteihin totaalisesti ja uudet ovat tulleet jo tilalle.
4. MusicTV näyttää samat hitit videon kera, joten miksi ostaa levyä kun radiosta kuulee kuitenkin ja MTV vielä näyttää kuvan kera jota ei tule levyllä lainkaan.
5. Marginaalisemman musiikin ystävät ostavat levynsä joka tapauksessa koska ovat sen verran fanaattisempia kuin peruskuluttajat. Myös marginaalisemman musiikin levittäminen netissä palvelee ko. musiikkisuuntauksia ja bändejä/artisteja enemmän kuin tekisi niille hallaa. Eikä levy-yhtiöitä kiinnosta pienet sintit meressä. Valaita ne haluaa metsästää ja suurin raha tulee juuri näistä Britney Girls ja Robbie Metallicoista.

Siinäpä pulma jollekin setviä millä saisi kuluttajat vielä kaiken tuon jälkeen innostumaan vanhasta formaatista :)

Eikä tämä johdu kenenkään ahneudesta, vaan ihan siitä että ei semmoinen mielenkiintoisen materiaalin luominen ole mikään itsestään selvyys, muusikot ovat tehneet jo kovan työn sen varsinaisen musamateriaalin suhteen ja nyt se ei sitte tunnu kiinnostavan ketään kun mukana pitäisi olla soittoäänet ja pelejä ja video missä artisti vetää bäkkärillä kunnon kännit ja kertoo kaskuja.

Niin, kun levy-yhtiöt ymmärtäisivät maksaa artisteille JÄRKEVÄSTI niin jäisi rahaa myös kaikkeen oheistuottamiseen. Eihän kyse ole muusta kuin resurssien jakamisesta. Tätä tehdään päivittäin esim. täällä missä minä olen töissä. Normaalia bisneskäyttäytymistä, mutta tätäkö ei voida musabisneksessä käyttää? Onko se jotenkin niin koskematon alue että siellä pitää puskea läpi tällä "no kun aina ennenkin on"-mentaliteetilla?

Niin, onhan artistillakin nyt mahdollisuus päättää moisista asioista. En tiedä mistä syystä suurin osa artisteista jättää mahdollisuuden käyttämättä?

Ahneus ilmenee muissakin kuin warettajissa? Ei vissiin mikään yllätys tämäkään.
Zammy
11.05.2006 14:16:52
Ahneus ilmenee muissakin kuin warettajissa? Ei vissiin mikään yllätys tämäkään.

Sanoppas se bruttotulo jonka artisti ansaitsee kuukaudessa olematta silti ahne, niin saadaan piste tällekin hommalle. Minä soitan sen jälkeen Elton Johnille ja Neil Youngille, että te tienaatte tästä lähtien sen ja sen verran ja loput jaetaan hyväntekeväisyyteen. Ja paljonko sun mielestä sun ittes kuuluu ansaita, vai tekiskö mieli ansaita enemmänkin kuin mitä nyt?
Susikoira Roi Orbison
Zammy
11.05.2006 14:21:09
1. Suurin osa levyistä on massatuotettua pop-huttua, joidenka heikoista myyntiluvuista syntyy suurin poru nettipiratismia ja -waretusta kohtaan.
2. Suurin osa näistä huttulevyistä sisältää sen 1-2 hittiä ja loput täytettä.
3. Jengi kuulee 33 kertaa päivässä nuo suosikkihitit radiosta, jossa niitä soitetaan tuolla volyymillä se 4-6kk kunnes ihmiset kyllästyvät kertakäyttöhitteihin totaalisesti ja uudet ovat tulleet jo tilalle.
4. MusicTV näyttää samat hitit videon kera, joten miksi ostaa levyä kun radiosta kuulee kuitenkin ja MTV vielä näyttää kuvan kera jota ei tule levyllä lainkaan.
5. Marginaalisemman musiikin ystävät ostavat levynsä joka tapauksessa koska ovat sen verran fanaattisempia kuin peruskuluttajat. Myös marginaalisemman musiikin levittäminen netissä palvelee ko. musiikkisuuntauksia ja bändejä/artisteja enemmän kuin tekisi niille hallaa. Eikä levy-yhtiöitä kiinnosta pienet sintit meressä. Valaita ne haluaa metsästää ja suurin raha tulee juuri näistä Britney Girls ja Robbie Metallicoista.

Siinäpä pulma jollekin setviä millä saisi kuluttajat vielä kaiken tuon jälkeen innostumaan vanhasta formaatista :)

Eli nuo kaikki ongelmat poistuu jos se levy onkin myytävänä mp3:na tai vaikka sacd:na tai dvd:na tai "tähän joku tulevaisuuden formaatti":na?

Ja siitä lisämateriaalista edelleen. Siis kuuluuko muusikoiden nyt ehdottomasti alkaa tekemään jotain lisämateriaalia vai tuleeko se sun mielestä toteuttaa bändin ulkopuolisilla voimilla? Siinä tulee sellaisia ongelmia, että ei muusikoilla välttämättä ole mitään intressiä / luovuutta tuottaa mitään sen musan lisäksi vaikka siitä sais lisää liksaakin ja minun mielestä ainakin on vähän outoa että musan oheen pitäisi alkaa liittämään jonkun kokonaan asiaan liittymättömän jengin tekemää multimediaa tms? Perinteiset musavideot voidaan laittaa siihen levyn kylkeen jos sellaisia on levynjulkaisuvaiheessa ehditty tekemään, ja näitähän usein levyjen mukana onkin, mutta onko ne nyt sitten niitä selkeästi myydyimpiä levyjä?
Susikoira Roi Orbison
McNulty
11.05.2006 14:32:49
Sanoppas se bruttotulo jonka artisti ansaitsee kuukaudessa olematta silti ahne, niin saadaan piste tällekin hommalle.

Riippuu mitä tuohon tuloihin lasketaan. Kyllä minusta artisti saa tienata vaikka miljoonan minuutissa jos oikeasti kykenee sellaiseen. Minusta vain sen perseellään istuvan levylafkan pomon ei tarvitse joka viikkoa tienata uutta Lamborghinia ;)

Älä käsitä väärin... olen varmasti enemmän artistien puolella kuin moni artisti itse. Kunhan tässä keskustelussa esitän eriäviä mielipiteitä "valtavirran" oheen.

Minä soitan sen jälkeen Elton Johnille ja Neil Youngille, että te tienaatte tästä lähtien sen ja sen verran ja loput jaetaan hyväntekeväisyyteen.

Sano niille kun soitat että tienaavat ihan just sen verran kun haluavat, mutta että pyrkivät minimoimaan näitä kuluja artistin ja kuluttajan väliltä. Optimaalinen tilannehan olisi se että kuluttaja saisi ostettua levyn sillä hinnalla millä artisti itse siitä luopuu. Vastaava tilanne syntyy esim. custom-kitaraa tehtäessä missä palkka maksetaan suoraan sille, joka teoksen valmistaa.

Ymmärrettävää on ettei isot artistit ja bändit kerkeä omia levyjä markkinoimaan keikkojen, studiojen ja vapaa-ajan ohessa, mutta mielestäni tuollaista mallia kohti olisi hyvä pyrkiä, missä ns. kaksinkertainen palkanmaksu poistetaan.

Ja paljonko sun mielestä sun ittes kuuluu ansaita, vai tekiskö mieli ansaita enemmänkin kuin mitä nyt?

Heh, tiedän sen jo nyt että saisin olla aika kovan luokan artisti jos mieleni tekisi ansaita se mitä nyt tienaan "normaalissa" duunissa. Uskallan väittää että minun pitäisi olla Ville Valo tai Rasmuksen Lauri, jotta vaihto tästä duunista 24/7 artistiksi olisi edes jollain tasolla järkevää.

Pidän itseäni sellaisena 20, 30 ja 40-lukujen muusikkona joka on päivät töissä ja iltasella soittaa sitten omaksi ja muiden iloksi hämyisessä pienessä baarissa... sellaisella lähes tulkoon pro bono-meiningillä.

Monesti olen ollut enemmän kuin 100% tyytyväinen kun olen saanut keikkoja järjestävältä taholta niin sanotusti omani takaisin, eli voittoa +-0. Ymmärrän toki ettei kaikki voi tuollaisella "liksalla" elää tai elättää muita, mutta en usko että kovasti nyt naapurin Markolta ja hänen bändinsä keikoilta on pois jos joku jakaa verkossa tabulatuureja :)

Ihan mielenkiinnosta haluaisin nähdä jonkin sortin erittelyn, mistä tuotteista ja lähteistä esim. James Hetfieldin palkka koostuu. Kuinka paljon esim. pääomatuloja tulee investoinneista ja sijoituksista (esim. pörssiin) ja kuinka paljon royalteista nuottikirjoista. Uskallankin väittää että nuottikirjat ovat itse artisteille yks paskahailee, sillä sieltä ei tule se särvin leivän päälle. Nuottikirjat ovat pikemminkin sellaisten tahojen elinkeino, joille artisti on antanut lisenssillä luvan julkaista heidän biiseistään nuottikirjan.

Nyt on siis kauhea hätä verkossa olevista tabulatuureista, kun joku... ei edes suoraan artistiin liittyvä taho ei saa eurojaan ja dollareitaan samalla tahdilla kuin kenties joskus sai. Muutenkin tuntuu että tuo touhu on sellaista nappikauppaa josta nyt vain nipotetaan sen takia koska siitä voidaan nipottaa. Merkityksestä ja hyöty/haitta-suhteesta viis... kun saamme valittaa niin valitamme.
McNulty
11.05.2006 14:35:57
...ja minun mielestä ainakin on vähän outoa että musan oheen pitäisi alkaa liittämään jonkun kokonaan asiaan liittymättömän jengin tekemää multimediaa tms?

Niin, eikö olekin outoa että kuluttajille joutuu tarjoamaan kaikkea omituista ekstraa. Mitä autossakaan oikeasti tekee peruutustutkalla tai edes avattavilla ikkunoilla? Ne nyt vain on kehityksen tuloksia joilla HOUKUTELLAAN asiakkaita.

Miksi siis autokaupan oheen liitetään lisävarustepakettia, miksi kaupassa on 3 tuotetta 2 hinnalla (eli yksi tuote täysin ilmaiseksi) tarjouksia, miksi kännykkäkaupan ohessa saa ilmaista puheaikaa... miksi? miksi? miksi?

Juuri siksi, että sillä saadaan asiakkaita. Olit ihan mitä mieltä tahansa, mutta suosittelen että käyt jonkun markkinoinnin perusteet oppikurssin suorittamassa vaikka avoimessa yliopistossa.
Heissi
11.05.2006 14:36:53
Osa bändeistähän laittaa kotisivuilleen fanien tekemiä tabeja. Toivottavasti tämä yleistyy niillä, joilla ei mitään virallisia nuottikirjoja ole.

Miksei niilläkin joilla virallisia nuottikirjoja on. Esim. Kotiteollisuudelta on ilmestynyt nuottikirja ja silti heidän omilta nettisivuiltaan löytyy tabloja ja linkki mun kt-tab-saitille. Nettitablat vain edistää bändin tunnettavuutta ja sitä kautta myyntiä kokonaisuudessaan.

Ei tää tablasivustojen jahtaus ole mitään muuta kuin levy-yhtiöiden ahneutta.
"Esimerkiksi lause 'Saatana on Herra' on varmasti suurimmalle osalle ihmisistä ei-toivottua informaatiota."
E N O K K I O . C O M
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)