Aihe: straton ja telecasterin erot?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
G-mies
10.05.2006 20:40:17
Yhhyy..50 dollahs tuommosista Telen tallapaloista, vaikka olis siel alumiiniumisiakin..

Nuo sopivat ehkä kakkoskitaraan. Tosi rahamies laittaa titaaniset tallapalat: http://www.detempleguitars.com/page … /product/titanium/prod_titan-2b.htm
"Hard work often pays off after time, but laziness always pays off now."
fox
10.05.2006 20:44:06

Tuttavalla on kyllä metallipaja ja siellä valmistavat peltokoneita, en tiedä onko ReMet kuinka tuttu... muita kuin Twinklelle ja muille rengolaisille :) Voisi kysästä josko tekisivät DE:n tompasta kopion. :)

Tokihan ReMet tuttu on.. ;) Ja kyä mä tiiän missä on "Renko".. :)
Jos tekevät, niin hei, teetä pikku sarja samantien??
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
McNulty
11.05.2006 09:21:45
Juu, Telecastereihin kyllä saa messinkisiä tallapaloja... mutta kokonaan messinkinen teletalla ois roch! Messinkiset Tune-O-Maticit takaisin, sitä vaadin myös! Laitoin kettusedältä ostamani Double Eagle TOMmin kiinni LP Standardiini ja muutos soundissa oli huomattava. Artikuloivampi, sointi oli voimakkaampi, sustainia lisää, kirkkaampi ja mielestäni eloisampi soundi kaikenkaikkiaan. Eron kyllä kuuli meikäläisenkin puukorvilla.

Uskaltaisin väittää että Telecasterikin kuulostaa erilaiselta brass-tallapaloilla kuin niillä nikkelöidyillä/kromatuilla teräspaloilla. Messinki on kuulemma kohtalaisen helppo materiaali vielä työstää, on siis ihan hölmöyttä ettei niitä ole markkinoilla Telen tallapaloja enempää.

Tokihan ReMet tuttu on.. ;) Ja kyä mä tiiän missä on "Renko".. :)
Jos tekevät, niin hei, teetä pikku sarja samantien??

Hyvä hyvä hyvä! Kaikki ei nääs Renkoa tiedä... ja joidenkin mielestä se on ihan hyvä juttu ettei tiedä, hehee. Joo, pitää Markulta kysyä onko siellä pelit ja vermeet, sekä aikaa ja innostusta tehdä esim. 10 kipaleen setti.

Pitää muutenkin ottaa selvää metallipajoista ja -sorvaamoista jos vaikka saisi jonkun tekemään kohtalaiseen hintaan.
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa"
weelie
11.05.2006 10:36:00
jos survoo telen sähköt stratoon luulen että kuulostaa samalta, rungon pyöristyksiä ym ei kukaan varmasti kuule.

No mikithän on sinänsä aika samat, ja muukin eletroniikkia käsittääkseni. Tosin kaulamikin kuori ja se tallamikin alus on erilaisia. Sen (kiinteän) tallan tarvitset että telesaundia saat, väittäisin.

...

Ja messinkistä teletallaa en kyllä sulattaisi. Luulisin että ohut ja kevyt vintage-talla soi paremmin (telemmin).
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
McNulty
11.05.2006 11:20:09 (muokattu 11.05.2006 11:20:51)
Bonella tuntuu olevan back-to-seventies meininki päällä.

Ei oikeastaan... kiinnostusta vain aimo annos kaikkea "omituista" kohtaan. Eli kun kerran markkinoilla ei ole messinkistä teletallaa niin minunhan pitää saada sellainen :) Sellainen mitä muilla ei ole... tiedät varmasti ilmiön. Ja kyllä minusta paras rock-musiikki tulee 60-luvulta. The Doorsista monien muiden kautta Hendrixiin ja takaisin. Back-to-hippirock meininki pikemminkin siis :)

Eikös siihen aikaan vallalla ollut käsitys hyvästä kitarasoundista ollut juurikin tämä "Paskat soundeista, sustain on kaikki kaikessa" ja messinkiset osat kaiken A ja O.

No, sen enempää ottamatta kantaa soundi-ihanteisiin, niin ne ovat ripoteltu todella laajalle alueelle. Pidän kovasti esim. Jimmy Pagen, Dimebag Darrellin, Petri Wallin, Esa Holopaisen, Heikki Silvennoisen, John Lee Hookerin, Waylon Jenningsin, Foo Fightersien, John Pizzarellin, Jorma Kaukosen, Jimi Hendrixin, David Gilmourin ja todella monen muun soundeista. Eli minulle hyvä soundi syntyy monesta asiasta, ei pelkästään sustainista. Eniten tykkäsin siitä, kuinka tuo messinkinen TOMppa tossa Les Paulissa selkeytti sitä soundia. Sustainiahan siinä soittimessa oli jo ennestään, täältä ugandaan asti :)

Kaipa siihen joku syy oli miks tuo koulukunta jäi pahasti 80-luvulla vintagehuuuman jalkoihin.

Jep, 80-luvulla kävi niin että aito musiikki ja synteettiset aineet vaihtuivat synteettiseen musiikkiin ja aitoihin aineisiin :)
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
J.Hollström
21.05.2006 11:40:59
Meikä liittyi Telejengiin. Tässä artikkeli aiheesta:
http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=757
"Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi- Mighty Shade
kimurantti1
21.05.2006 11:59:10
Mä kun en vintage-soittimien päälle muuta ymmärrä kuin että hyvältä kuulostaa, mutta mitä erikoista on vuodessa -75? Vai onko vaan sattumaa että sulla sen vuoden rojua on enemmänkin?
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
Tompsi
21.05.2006 12:25:51
Mä kun en vintage-soittimien päälle muuta ymmärrä kuin että hyvältä kuulostaa, mutta mitä erikoista on vuodessa -75? Vai onko vaan sattumaa että sulla sen vuoden rojua on enemmänkin?

Vai onko siinä walnut-värissä jotain erityistä mojoa? :P
Les Fender
21.05.2006 14:40:39
mitä erikoista on vuodessa -75?

Silloin tehtiin ensimmäinen syntikka ja kehitettiin elektroonista musiikkia "1975 Robert Moog introduced the Polymoog, the first commercial polyphonic synthesizer, which greatly reduced the cost of producing electronic music. "

Niin ja Disco- musiikkiki kans.. "American soul diva Donna Summer: her Love To Love You Baby (1975) co-invented disco-music and launched the idea of the extended "disco mix"

Ja valitettavasti: "1975: MacDonald's opens the first drive-through restaurant in Arizona"... Ja kansa meni saksanpähkinöiksi.

Hienohan tuo Tele oli, semmonen pitäis viä hommata. (Ei tosin walnut -75, liikaa kysyntää;)
"Living is easy with eyes closed!"
kimurantti1
21.05.2006 14:58:20
Heh, tarkoitin lähinnä kitaroiden/bassojen osalta, mutta miten vaan :-)
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
Les Fender
21.05.2006 15:10:11
Heh, tarkoitin lähinnä kitaroiden/bassojen osalta, mutta miten vaan :-)

Joo, jummarsin. Tuli vaan valtava tarve vastata, en pystynyt pidättelemään;o)
"Living is easy with eyes closed!"
J.Hollström
21.05.2006 18:18:40

Ei kai niissä sen kummempaa erikoista ole, kuin että ne on hyviä ja hienoja. Mikäs sen mukavampaa kuin kerätä koko sarja samanlaisia skittoja ja bassoja.

-75 on siitä kiva vuosiluku, että aloitin kitaransoiton silloin. Muutenkin kaikki olis silloin parempaa, musiikista alkaen.
"Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi- Mighty Shade
Kuha
21.05.2006 19:03:43

-75 on siitä kiva vuosiluku, että aloitin kitaransoiton silloin. Muutenkin kaikki olis silloin parempaa, musiikista alkaen.

Tästä plussaa.
Muistakaa venytellä.
Bertrand
21.05.2006 20:28:08
Minun silmissäni seitsemänkymmentäluvun Fender Stratocasterien iso lapa näyttää rumalta.
kaukopoika
22.05.2006 18:04:13
Muistelisin joskus lukeneeni Riku Mattilan haastattelua,jossa häneltä kysyttiin,että millä kitaralla hän tykkää eniten soitella ja vastaus oli suurin piirtein tällainen:
"Yleensä tykkään käyttää Stratoa,mutta joskus on kiva rouhia Telecasterilla"
ROUHIA, mikä termi! Tuo lause kertoo aika paljon mun mielestä niistä eroistakin.
juici
22.05.2006 18:36:15

Mun mielestä Tele on vähän semmonen, että sitä voi hivellä kun soittaa kantria, mutta sitä voi ja saa lyödä että se syttyy rokkiin.
"Luulin olevani ainoa sekopää tässä joukossa. Olin väärässä..."
Antroid
22.05.2006 20:10:50
Ootteko nähnynnä tällasta?
http://www.e-eufonia.com/bazaga/pag3.htm

Siitä voi sitten testailla, että kummasta tykkää enemmän.
Riku Rotten
22.05.2006 20:17:40
Ootteko nähnynnä tällasta?
http://www.e-eufonia.com/bazaga/pag3.htm

Huomatkaa, että vibra on vain 3 ohuimmalle kielelle. Tuota on ideoinut joku pelle-peloton. Mitenköhän mahtaa soida?
weelie
23.05.2006 10:38:29
Mun mielestäni 1975 on öljykriisin ja huonojen kitaroiden alkuvuosi. Tai voi se olla 1974:kin, mutta 1974-75 kuitenkin. Landolat, Fenderit jne lähtivät alamäkeen 1973 jälkeen. Itse synnyin 1974, joten voin ottaa osaksi omaan piikkiini, tämmönen sählä kun olen. :P
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)