Aihe: vaihteeksi ohmeista..
1 2
NYdoll
08.05.2006 08:41:53 (muokattu 08.05.2006 08:42:17)

Vahvistimen takana on lähdöt kahdelle kaapille (internal ja external). Lähtöjen yläpuolella lukee maximum (vai oliko se nyt minimum.. näissä menee aina sekaisin) load 8/16 -ohm. Vahvistin on aikoinaan ollut combo-mallinen ja siinä on ollut kiinni yksi 16-ohmin elementti. Kiertelyjen kautta asiaan, eli voiko vahvistimen internal-lähtöön kytkeä yhden 8-ohmin kaapin? Tiedän, että turvallisinta olisi hankkia 16-ohminen kaappi, mutta kun soittelen aika paljon lainakaapeilla, kun bändien reenikämpät sijaitsevat eri kaupungeissa, niin olisi mukava tietää, että onko turvallista tuollaisen 8-ohm kaapin kytkeminen..
"Rock 'n' Roll should make you wanna fuck. If it doesn't, it ain't Rock 'n' Roll" -Blackie Lawless "Ostetaan straton tai telen kaula"
magic
08.05.2006 09:03:06

Vahvistimen takana on lähdöt kahdelle kaapille (internal ja external). Lähtöjen yläpuolella lukee maximum (vai oliko se nyt minimum.. näissä menee aina sekaisin) load 8/16 -ohm. Vahvistin on aikoinaan ollut combo-mallinen ja siinä on ollut kiinni yksi 16-ohmin elementti. Kiertelyjen kautta asiaan, eli voiko vahvistimen internal-lähtöön kytkeä yhden 8-ohmin kaapin? Tiedän, että turvallisinta olisi hankkia 16-ohminen kaappi, mutta kun soittelen aika paljon lainakaapeilla, kun bändien reenikämpät sijaitsevat eri kaupungeissa, niin olisi mukava tietää, että onko turvallista tuollaisen 8-ohm kaapin kytkeminen..

Jos kyseessä on transistorivahvistin niin kyseessä on minimi, ja jos siinä lukee minimum load 8 ohm niin vastaus on: kyllä !

Jos kyseessä on putkivahvistin on kaapin impedanssin oltava juuri se mitä vahvistimelle on tarkoitettu, ei päde enää"minimum", eli ilmeisesti tässä on kyseessä trankkupääte.
NYdoll
08.05.2006 10:52:20

Kyseessä on siis Marshall jcm 600. Ollut combo sittemmin sahailtu nupiksi ja on täysputkipeli. Unohtui mainita.
"Rock 'n' Roll should make you wanna fuck. If it doesn't, it ain't Rock 'n' Roll" -Blackie Lawless "Ostetaan straton tai telen kaula"
Vasu
08.05.2006 12:21:37
Voi kytkeä yhden 8ohmin kaapin jos kytketään molempiin kaiutin lähtöihin pitää kaappien olla kummatkin 16ohmisia. Combossa alunperin oli kaiketi 16ohminen kajari mutta ton: http://www.drtube.com/marshall.htm#JCM600 ohjekirjan mukaan voi kytkeä 8ohmisen jos sisäisen kajarin kytkee pois.
Zeni
08.05.2006 12:42:01
Kyseessä on siis Marshall jcm 600. Ollut combo sittemmin sahailtu nupiksi ja on täysputkipeli. Unohtui mainita.

Ei muuten ole täysputki, ikävä kyllä. Mitäs olet kyseisestä vermeestä tykännyt ? Itsellä samanlainen, tosin yhä combo.
NYdoll
08.05.2006 13:19:32

Ei muuten ole täysputki, ikävä kyllä. Mitäs olet kyseisestä vermeestä tykännyt ? Itsellä samanlainen, tosin yhä combo.

Missäs noita transistoreita sit sijaitsee? En ole itse tarkkaillut niin tarkkaan. Ihan mielenkiintoista olisi kyllä tietää, kun en vahvistinta ole niin tarkkaan kolunnut läpi...
Zeni
08.05.2006 16:50:25
Missäs noita transistoreita sit sijaitsee? En ole itse tarkkaillut niin tarkkaan. Ihan mielenkiintoista olisi kyllä tietää, kun en vahvistinta ole niin tarkkaan kolunnut läpi...

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=118644&o=0&#p4861556
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=120283&o=20

Noissa on juttua asiasta ja myöskin poistosta. itse en ole vielä aloittanut projektia, koska "kakkosvahvari" on vielä hieman kesken mutta todennäköisesti parin viikon sisällä tuon teen.
NYdoll
08.05.2006 23:37:50

manuaalin mukaan, jos haluaa käyttää 8ohmin kaappia niin se pitääkin lykätä external speaker lähtöön... enpä ole tuotakaan tullut ajatelleeksi. Jotenkin ajatellut, että ottaa siitä internal lähdöstä orkkiskajarin pois ja sit siihen laittaa sen kaapin kiinni. Joka päivä sitä oppii jotain uutta.
NYdoll
09.05.2006 08:34:15

Unohdin muuten vastata tuohon kysymykseen :D Eli kyllä tykkään vahvistimesta kovasti. Erityisesti nyt, kun se on nuppi-mallinen. Taipuu juuri niihin musatyyleihin, joihin sitä tarvitsen. Paksut ja selkeät cleanit, joita saa tarvittaessa hieman ruttuun kovemmalla tatsilla ja pelkästään kitaran volumea vatkaamalla. Rouheat tai halutessa räkäiset garagerokki-säröt lähtevät lievillä gain-asetuksilla särökanavasta. Gainia hieman lisäämällä ja humbucker-kitaralla soitettaessa lähtee taas aivan täydelliset Entombedin Wolverine blues -tyyliset säröt. Jos noita vahvistimia käytettynä pyörii jossain, suosittelen nappaamaan mukaan.
hape
09.05.2006 14:35:59 (muokattu 09.05.2006 14:37:00)

Ainaki Marshallin sivujen mukaan JCM 600 on täysputkivekotin.

http://www.marshallamps.com/heritage/jcm600/jcm600_01.asp

Edit: äh, sori, en lukenu tarpeeks tarkasti...
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
Aki
09.05.2006 21:09:38 (muokattu 09.05.2006 21:10:39)

Kun nyt offarille ollaan lähdössä...

Onko vielä väännetty kättä täysputkivahvistimen määritelmästä? Jos etuasteputken rinnalla on diodi (jonka voi ottaa pois laitteen toiminnan häiriintymättä) tukemassa särön muodostumista ja muilta osin täysputkilaite, niin itse kyllä pidän laitetta silti täysputkivahvistimena. Sekä etu- että pääteasteet ovat toteutettu putkitekniikalla, = täysputkivahvistin. Mielestäni.

Yhtälailla, jos jostain (esim behringerin) putkilaitteesta voi ottaa putken pois ja laite yhtä toimii, eikös se _todellakin_ ole täystrankkupeli?
Aki
09.05.2006 21:09:59 (muokattu 09.05.2006 21:10:16)

dubbel
Zeni
09.05.2006 21:49:00 (muokattu 09.05.2006 22:30:53)
Onko vielä väännetty kättä täysputkivahvistimen määritelmästä? Jos etuasteputken rinnalla on diodi (jonka voi ottaa pois laitteen toiminnan häiriintymättä) tukemassa särön muodostumista ja muilta osin täysputkilaite, niin itse kyllä pidän laitetta silti täysputkivahvistimena. Sekä etu- että pääteasteet ovat toteutettu putkitekniikalla, = täysputkivahvistin. Mielestäni.

Ehkä noinkin, mutta minä ainakin täysputkivahvistinta ostaessani kuvittelin että siinä ei nyt ole niitä diodeja säröttämässä. Nyt tiedän, että kaikki täytyy tarkistaa vaikeimman kautta.
Aki
09.05.2006 23:02:51

Ehkä noinkin, mutta minä ainakin täysputkivahvistinta ostaessani kuvittelin että siinä ei nyt ole niitä diodeja säröttämässä. Nyt tiedän, että kaikki täytyy tarkistaa vaikeimman kautta.

Eli jos laite soundaa hyvältä ja oot jo ostamassa, pitää vielä netistä tarkistaa että sopiiko sen ostaa?

More power to you.
Zeni
09.05.2006 23:40:42
Eli jos laite soundaa hyvältä ja oot jo ostamassa, pitää vielä netistä tarkistaa että sopiiko sen ostaa?

More power to you.

Ei ollut mahdollisuutta testata, mutta vaikutti muuten täydelliseltä valinnalta. Tarkoitus oli ostaa täysputkivahvistin ettei ne diodit olisi siellä. Pikkuroson puutetta laitteessa olen itkenyt ja siitä on juttua noissa linkeissä ja tuossahan tuo kompastuskivi onkin.
SirElwood
10.05.2006 01:20:19
Kun nyt offarille ollaan lähdössä...

No menköön nyt sitte...

Onko vielä väännetty kättä täysputkivahvistimen määritelmästä?

No onhan tästä joskus, mutta kerron mielipiteeni myös nyt...

Eli siis itse lasken täysputkilaitteeksi vahvistimen jossa on sekä etu- että pääteputket sekä tasuriputki (sag ilmiö). Samoin jos vahvistimessa on kaiku, fx-looppi tai tremolo, tulee niidenkin olla putkilla toteutettu. Eikä diodeita, trankkuja tai ic-piirejä missään väleissä. Tämä nyt siis on tämmöinen äärimmäinen mielipiteeni asiaan. Tarvittaessa joustetaan sitten tarpeen mukaan. :)

Yhtälailla, jos jostain (esim behringerin) putkilaitteesta voi ottaa putken pois ja laite yhtä toimii, eikös se _todellakin_ ole täystrankkupeli?

Kyllä mielestäni, mikäli esim. gain ei putoa. Huhuja on laitteista joissa on vain hehku kytketty putkiin, mutta eipä ole hevosmiehillä ollut mitään merkkiä tai mallia sanoa.
pjl
10.05.2006 16:28:43

sekä tasuriputki (sag ilmiö).

Siinäpä vasta paha onkelma... Voiko dioditasurilla varustetulla vahvarilla puristi soittaa ollenkaan? Huijausta sanon minä. Ja entäpä jos kanavanvaihtoreleiden jännite on tasasuunnttu diodilla? Ei voi hyväksyy!

Vitsi vitsi. Ei herneitä. Oikeasti "täysputkivahvistin" termiä käytetään kait ylensä laitteista, joissa signaaliketju on tehty putkilla. Väitän myös että esimerkiksi efektiloopin saa toteutettua paremmin ja "läpinäkyvämmin" puolijohteilla. Eri asia on tietysti onko sitä luuppiakin tarkoitus säröttää. Mielestäni putkitasuri on nykylaitteissa aivan turha kapistus, varsinkin kun saman ilmiön saa aikaan sillä vastuksella. Kuluttaa vaan hulluna tehoa. (mainittakoon että omassa vahvarissa on putkitasuri...)
Aki
12.05.2006 01:46:33

Eli siis itse lasken täysputkilaitteeksi vahvistimen jossa on sekä etu- että pääteputket
Tuossa mainitussa Marshallissa nimenomaan juuri on nämä. Tasuri on myös mun mielestä "oheislaite", se olkoon tehty silleen kuin parhaiten tarkoitukseen sopii.

Samoin jos vahvistimessa on kaiku, fx-looppi tai tremolo, tulee niidenkin olla putkilla toteutettu.
En muista mikä se putkivahvistimistani (vai uskaltaako noin sanoakaan..) oli, mutta looppi oli trankuilla ohjattu, mutta ei signaalitiessä ennenkuin plugin pistää loopin paluujakkiin. Toisin sanoen, täysputki-signaalitie muuttuu hybridiksi jos efektilooppiin laittaa pelkän piuhan. En kokeillut huomaanko soundimuutosta...

Eikä diodeita, trankkuja tai ic-piirejä missään väleissä.
Mun mielestä tää on hassua, että putkivahvistin ei ole putki jos siellä on yksikin trankku, mutta trankku ei muutu putkeksi vaikka siellä olisi useampikin putki.
päänahka
12.05.2006 09:50:16
Mun mielestä tää on hassua, että putkivahvistin ei ole putki jos siellä on yksikin trankku, mutta trankku ei muutu putkeksi vaikka siellä olisi useampikin putki.

No sehän ristiriitaista olisi jos muuttuisi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)