Aihe: MSB suljettu
1 2 3 4 514 15 16 17 18
Ada
11.05.2006 02:57:43
Niin, aina sen enter sandmanin voi käydä kirjastosta tsekkaamassa. Kuten jo totesin, mua ei yhtään haittaa että juuri tällaisien "musaharrastajien" elämä vaikeutuu. Musa-alalla on ihan liikaa amatöörejä sotkemassa ammattilaisten kuviot:) Provosoitukaa, olkaa hyvä:)

Muistuttaisin että suurin osa ihmisistä harrastaa musiikkia ihan omaksi ilokseen eivätkä edes haaveile siitä ammattia. Tällaisten ihmisten motivaatio soittamiseen saattaa laskea, jos niitä tabulatuureja ei saakaan kätevästi netistä. Kaikki eivät välttämättä asu kirjaston lähellä, kaikilla paikkakunnilla sellaista ei olekaan, ja yleensäkään noita nuottikirjoja ei julkaista turhan paljon.

Tuossa se kolikon toinen puoli.
Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - Perustajajäsen #3
greshgurt
11.05.2006 03:58:23
Jaah, eiköhän noita tabeja saa netistä jostain muualtakin, kuin jostain MSB:stä josta en ole koskaan kuullutkaan? Niin että missä hätä?

Jos nyt kaikki nettitabit jonnekin katoasivat, niin kai se sitten kuolisi lopulta se minunkin kitaransoitteluni. Tai sitten vaan näppäilisin jotain omiani, ja niihinhän kyllä turhautuu sekunneissa. Kun ei ole sitä sävel- kuin sointukorvaakaan, niin minkäs teet. Jos se ei ole reilun kymmenen vuoden musiikinharrastamisella ja viiden vuoden kitaransoitolla kehittynyt, niin mahtaakohan koskaan kehittyäkään... Joskus olen innoissani päättänyt, että 'nydde opetellaan korvakuulolta kaikki mikä vastaan tulee' ja siihen toteamukseen se innostus yleensä päättyykin, kun ei niistä instrumenttivirroista vaan meinaa niitä hitaille korvilleni aivan liian nopeita nuotteja saada haaviin tarttumaan.

Eikös se biisin korvakuulolta opetteleminen syö aivan yhtä lailla nuottikirjojen sun muiden myyntiä? Onko sillä nyt loppujen lopuksi niin suurta eroa opetteleeko ne jutut kuuntelemalla tai näytöltä/paperilta tihrustelemalla?
Olen tietoisesti nai(i)vi.
FlatOutFucked
11.05.2006 04:21:53 (muokattu 11.05.2006 04:24:23)
Olen samaa mieltä parin edellisen kanssa. Minulla on kitara, mutta ei ole koskaan ollut juurikaan kiinnostusta opetella sitä soittamaan, koska tajusin että soittotaidolla ei ole mitään tekemistä musiikin kuuntelun ja siitä diggaamisen tai pop/rock- tietämyksen kanssa. Lisäksi en vain osaa.
Aiheeseen palatakseni, jos joku täysin kokematon haluaa opetalla biisin, niin miten hän sen tekee jos hänellä ei ole minkäänlaisia apuja. En minä ainakaan tunnista korvakuulolta d-sointua, vaikka sellaisen ehkä osaankin soittaa. En minä tiedä miten mikäkin sävel/sointu kitaralla soitetaan, saati sitten tunnista sitä biisistä, varsikaan kaiken särön ja paskan läpi kuultuna.
Tokihan voi viettää vuosia treenatessa korvakuuloa, mutta eihän sellainen ole hauskaa. Luulisi että motivoivampaa on ensin rämpyttää jotain ihqa biisiä ja sitten katsoa jos jaksaa nähdä enemmän vaivaa. Luulisi että tämä parantaisi myös sitä otelaudan tuntemusta.

Mutta, kuten kivi sanoi, jos soiton suhteen pyritään olemaan luovia, niin miksi ylipäätään pitäisi huolehtia jonkun toisen tekemistä biiseistä. Tehkää omia juttuja, aivan sama soitatteko vaikka d-mollia 23min. putkeen tai kehittelette otelaudalta vaikka kolmen sävelen riffin.

Tai miksi ylipäätään esim. sitä kitaraa pitäisi soittaa niinkuin musaope tai oppikirja sanoo? miksi rokkia pitää soittaa kasalla sointuja tai miksi kitaraa pitää edes pidellä juuri niinkuin sitä yleensä pidellään. Onko musiikinteoria jonkinlainen instituutio jota kohtaan pitää olla lojaali eikä sitä vastaan saa asettua?

Opetelkaa mieluummin soittamaan vaikka näin, kuka kieltää?:
http://ecstaticpeace.com/images/mmt2.jpg
http://sherihausey.com/magikmarkers/pas_mm_sh_0374.jpg
Xizor
11.05.2006 08:58:03
Kyllä sen tuossa viimeaikaisten tapahtumien valossa melkein arvasikin, että MSB on seuraavaksi tulilinjalla.

Harmi vaan, että eniten tässä kärsivät ne ziljoonat koti- kitaristit (kuten minä), joiden mielestä on hauskempi käyttää aikaa kappaleiden soittamiseen, kuin niiden plokkailuun.

Tietty kyllä mä olisin valmis maksamaan jonkun verran jos saisi ostettua ihan "virallisia" Guitar Pro tabeja. Tuntuu nimittäin, että MSB:n laadukkaimmat tabit hakkaa useimmat nuottikirjat tarkkuudellaan ihan 100-0.

Ymmärrän tässä myös osittain biisintekijän näkökulmaa, mutta jotenkin tuntuu, että tämä asia on taloudellisesti suolanjyvänen Saharassa verrattuna varsinaiseen musiikkikappaleiden piratismiin.

Mikähän on muuten biisintekijöiden yleinen asenne itsetehtyjen tabien nettilevitystä kohtaan? En ole ainakaan kuullut kenenkään artistin kritisoivan tätä asiaa julkisuudessa...?
Blasphemer
11.05.2006 09:15:11 (muokattu 11.05.2006 09:26:24)

Jeps. Tämä maailma on täynnä kitaristeja jotka treenaavat helvetisti tekniikkaa, mutta unohtavat kuunnella. Musiikki kun on semmoista mikä on tarkoitettu kuultavaksi.

Aivan totta. Tekniikan treenaaminen on yleensäkin turhaa. Kyllä se on se korva mikä ratkaisee. Esimerkiksi vaikkapa kolme tunteella ja ehkä hienoisin teknisin puuttein soitettua nuottia voittaa varmasti puolentoista minuutin teknisesti täydellisen puhtaat sweep-orgiat. Liika tekniikka tekee soitosta kliinistä. Hyi helvetti.

EDIT: eli varsinaisena pointtina: käytetään sitä omaa korvaa ainakin sen verran, että oppii erottamaan eri äänet musiikista ja toistamaan ne itse perässä. Itse en tosin ole pariin viimeiseen vuoteen opetellut soittamaan kuin kourallisen uusia biisejä. Kuuntelunautinto alkoi kärsimään liikaa, sitä huomasi vain ajattelevansa, mitä nuotteja missäkin kohta kuuluu. Nykyisin voin onneksi suhtautua musiikkiin taas ihan "vain" musiikkina.
"The new world is here to wipe out our lives The new world we can't survive The new world left God in everything and everyone The new world does not include us" - Peter Tägtgren -
oiva tumpeloinen
11.05.2006 09:43:58
Ei tuo lause päde sellaisenaan läheskään kaikkiin genreihin. Pääasiallisesti varmaan onkin totta populäärimusiikin alalla, mutta vähänkään bändisuuntaisemmat (jos näin sanoo) poppoot taatusti tekevät omat biisinsä.

Kyllähän se määritelmä on juuri noin kuin Kivi sen esitti, riippumatta musiikkityylistä. Biisin tekijä on se, joka biisin tekee. Artisti on se, joka sen esittää. Mikäänhän ei estä olemasta molempia näitä, mutta jotenkin ne pitää pystyä erittelemään.

Sitten pikkaisen asiasta ja vierestä....

Eikö kirjastoista enään löydy tabulatuureja? en ole aikoihin niitä sieltä hakenut, kun en ole tarvinnut. Ja kyllä, olen laiskuuttani joskus kiireessä hakenut tabulatuureja myös netistä. Mutta ei niiden saaminen sieltä ole mulle ainakaan mikään elinehto. Johtuu ehkä siitä, että silloin kun mä aloitin, ei kenelläkään meistä ollut nettiä. Meidän vaihtoehdot oli seuraavat: me haettiin nuotti/tab-kirja kirjastosta, käytiin ostamassa sellainen tai sitten piti kuunnella tavara levyltä. Melkeinpä aina jostain kirjastosta löytyi haluttu kirja, tosin sitä joutui välillä odottamaan. Toisaalta tuohon aikaan joutui myös tekemään kompromisseja enemmän, itse ainakin. Jos ei jotain kirjaa saanut mistään, niin aika monesta biisistä löytyi (löytyy varmasti vieläkin) soinnut jostain isosta laulukirjasta. Sitä apuna käyttäen plokkaaminenkin onnistui jouhevammin ja samalla myös koko taito kehittyi aika mutkattomasti.
Xizor
11.05.2006 10:07:00
Eikö kirjastoista enään löydy tabulatuureja? en ole aikoihin niitä sieltä hakenut, kun en ole tarvinnut. Ja kyllä, olen laiskuuttani joskus kiireessä hakenut tabulatuureja myös netistä. Mutta ei niiden saaminen sieltä ole mulle ainakaan mikään elinehto. Johtuu ehkä siitä, että silloin kun mä aloitin, ei kenelläkään meistä ollut nettiä. Meidän vaihtoehdot oli seuraavat: me haettiin nuotti/tab-kirja kirjastosta, käytiin ostamassa sellainen tai sitten piti kuunnella tavara levyltä. Melkeinpä aina jostain kirjastosta löytyi haluttu kirja, tosin sitä joutui välillä odottamaan. Toisaalta tuohon aikaan joutui myös tekemään kompromisseja enemmän, itse ainakin. Jos ei jotain kirjaa saanut mistään, niin aika monesta biisistä löytyi (löytyy varmasti vieläkin) soinnut jostain isosta laulukirjasta. Sitä apuna käyttäen plokkaaminenkin onnistui jouhevammin ja samalla myös koko taito kehittyi aika mutkattomasti.

Kyllä varmasti löytyy kirjastosta, mutta jokainen joka on käyttänyt Guitar Pro:ta voi olla samaa varmasti sitä mieltä, että miksi käyttää kirjekyyhkyä kun voi käyttää kännykkää. =)

Noissa GP:n tabeissa on kumminkin niin PALJON hyviä ominaisuuksia, joita ei painetussa muodossa olevista tabeista/nuoteista kertakaikkiaan löydy.

Niin ja en ainakaan itse lue noita tabeja mitenkään orjallisesti vaan käytän niitä melko soveltavasti sen mukaan miten kappale "oikeasti" tuntuu menevän.
oiva tumpeloinen
11.05.2006 10:11:09
Kyllä varmasti löytyy kirjastosta, mutta jokainen joka on käyttänyt Guitar Pro:ta voi olla samaa varmasti sitä mieltä, että miksi käyttää kirjekyyhkyä kun voi käyttää kännykkää. =)

Noissa GP:n tabeissa on kumminkin niin PALJON hyviä ominaisuuksia, joita ei painetussa muodossa olevista tabeista/nuoteista kertakaikkiaan löydy.

En mä suorastaan nyt hakenutkaan parempaa tai huonompaa tapaa, vaan enemmänkin sopeutumista. On aika turha tässä vaiheessa itkeä aiheesta, ettei tabulatuureja enään saa mistään, kun niitä kuitenkin saa. Helpompaa tai vaikeampaa, mutta kuitenkin ihan jokaisen ulottuvilla. Tässä valossa mä en ihan ymmärrä asiasta valittamista.....
Xizor
11.05.2006 10:21:21
En mä suorastaan nyt hakenutkaan parempaa tai huonompaa tapaa, vaan enemmänkin sopeutumista. On aika turha tässä vaiheessa itkeä aiheesta, ettei tabulatuureja enään saa mistään, kun niitä kuitenkin saa. Helpompaa tai vaikeampaa, mutta kuitenkin ihan jokaisen ulottuvilla. Tässä valossa mä en ihan ymmärrä asiasta valittamista.....

No jos sulta otettais yht'äkkiä känny pois ja sanottais, että lähetä kirje, niin varmaan se hiukka aiheuttais valittamista?

Mä ainakin ymmärrän täysin ihmisten närkästyksen tästä aiheesta. Tosin mä en olekaan tr00-muusikko. =)
Lennu
11.05.2006 10:31:24 (muokattu 11.05.2006 10:33:30)

No jos sulta otettais yht'äkkiä känny pois ja sanottais, että lähetä kirje, niin varmaan se hiukka aiheuttais valittamista?

Mä ainakin ymmärrän täysin ihmisten närkästyksen tästä aiheesta. Tosin mä en olekaan tr00-muusikko. =)

Kyllä minäkin ymmärrän. Jos asiasta puhuttaisiin kiihkottomasti ja provosoitumatta, niin se voisi näille puukorvaitkijöille mennä jotenkin perille (tähän iso hymiö). Ei kukaan tykkää tietenkään siitä, että tullaan iholle ja haukutaan tyhmäksi ja huonoksi. Vaikka kyse on vain viattomasta tietämättömyydestä.

edit: en nyt viittaa kehenkään tiettyyn, mutta semmosiksi nää keskustelut usein vaan menee, kun joku hiiltyy. Sitten hiiltyy kaikki, jotka tuntee olevansa mukana keskustelussa. Hiiltyisin minäkin.
oiva tumpeloinen
11.05.2006 10:39:00

Vähän ontuva vertaus, mutta olkoon.....

Kävi itseasiassa juuriki tänään: unohdin kännykän kotiin. Mä en muista, milloin mulla viimeksi olisi ollut näin rauhallinen ja mukava päivä. Ei kilise luuri koko ajan ja joku kysele tyhmiä, jotka selviäisi nopeasti vähän ajattelemalla. Ja jos jollain on oikeasti hätä saada mut kiinni, se laittaa mulle sähköpostia, tai jättää viestin lankapuhelimen vastaajaan. Ei noi hommat mihinkään karkaa, eikä mikään kaadu, vaikka mua ei just sillä minuutilla kiinni saa.

Mun mielestä tässä ollaan nyt painamassa kaikki paniikkinappulat kerralla pohjaan edes miettimättä muita vaihtoehtoja toiminnalle. Ei kirjastosta tavaran varaus ja hetken odottaminen varmaankaan kenenkään soittointoa tapa. Kirjastokin on tehnyt lainaamisesta todella helppoa nykyään. Kaikki kirjat voi katsoa netistä ja tilata suoraan omaan kirjastoon. Sekin on jo nopeutus entiseen.

Tätä yhtälöä mä vähän ihmettelen. Muusikko kyllä kaivaa tarvitsemansa biisin tavalla tai toisella. Se eitten vaikka plokkaa tai kyselee joltain kaverilta. Kaikista suurin hätä tuntuu olevan harrastelijoilla, joilla ei pitäisi olla mikään hengenhätä asian suhteen.
ICE
11.05.2006 10:42:59 (muokattu 11.05.2006 10:44:28)
Jos kitaransoiton opettaja antaa opetuskäyttöön oppilaalleen itse tekemät tabit jonkun kolmannen osapuolen tekemästä biisistä, niin onko se laillista vai ei?

E: Eikö sitaattioikeus päde ollenkaan näihin asioihin? Vai päteekö?
Kehä kolmosen ulkopuolella kilpaillaan siitä kenellä on vittumaisin työpaikka ja rumin eukko.
philias23
11.05.2006 10:44:55
Jos kitaransoiton opettaja antaa opetuskäyttöön oppilaalleen itse tekemät tabit jonkun kolmannen osapuolen tekemästä biisistä, niin onko se laillista vai ei?

E: Eikö sitaattioikeus päde ollenkaan näihin asioihin? Vai päteekö?

Totta kai laillista. Saahan niitä nuottejakin opetuskäytössä kopioida.
McNulty
11.05.2006 10:48:21 (muokattu 11.05.2006 10:49:49)
JSillä erotuksella, että R. Hood teki temppunsa vakaana tarkoituksenaan ajaa maan hallitus kriisiin ja talous pulaan, nää tekee sen siitä riemusta että "tottakai kaikilla on oikeus kaikkeen, se mikä on sun on myös mun - koska MÄ päätän niin".

Eli jonkinlainen syy ja päämäärä pyhittää keinot?
Mitä jos tabulatuureja jakavat tahot haluavat ajaa kaupallisuuden nurkkaan ja kumota sen vallankumous-tyyliin? Onko se silloin yhtä glorifioitavaa kuin Robin Hood temppuineen? Eli kun tabulatuurien jaon taustalla on vakaa tarkoitus ajaa kaupallisuus alas niin se on uroteko ja arvostettava asia.

Minusta tabulatuurien jakaminen verkossa on ihan yksi lysti, ei ne bändit siitä kärsi, pikemminkin hyötyvät kun joku edistää heidän biisiään opettamalla sitä muille. Muistaakseni Foo Fightersin kaikki tabulatuurit saa heidän sivujensa kautta, moni muukin artisti pitää sivuillaan tabulatuureja avoimina yleisölle. Ilmeisesti tässä nyt vain halutaan viilata pilkkuja. Tabulatuurien (jotka ovat suurelta osin monen harrastelijan itse kyhäilemiä) nettijakaminen on mielestäni kunnianosoitus bändille ja MSB:n tapauksessa voisi toimia myös markkinointina bändille itselleen. Vissiin koneisto näiden "virallisten julkaisujen" takana on vain liian vanhanaikainen.

Kukaanhan ei estä virallisia tahoja perustamasta vaikka omaa MSB-tyylistä "tietokantaa" missä on artistien nuottikirjoja ja tabulatuureja sähköisessä muodossa ladattavana. Esim. sellainen systeemi että rekisteröityneet käyttäjät voivat ladata kuukaudessa ilmaiseksi esim. 10 biisin GuitarPro-tabulatuurit ja sitten super-käyttäjät jotka maksavat esim. 15 dollaria/kk saisivat ladata 50-100 GuitarPro-tabulatuuritiedostoa kuukaudessa tms.

Tuolla "pieni määrä ilmaiseksi kuussa"-tyylillä saadaan pikku hiljaa nykykulttuuria muokattua siihen "oikeaan" suuntaan. Koska hommahan ei toimi siten että yritetään kääntää laittomuudet on/off-kytkimellä off-asentoon, ehei. Se muutos on pitkä prosessi ja se pitää aloittaa loivasti. Eihän nuo laittomuudetkaan yhdessä yössä syntyneet vaan nettijakoihinkin on tullut kehitystä viimeisen 10-15 vuoden aikana. Askel askeleelta ja mielestäni tuossa olisi ollut ihan hyvä alku paremmalle. Mutta kun ei niin ei... tyhmyydestä kärsii koko bisnes, se on varmaa.

Jep, mutta kun niitä jakaa face2face esim. bändikavereilleen niin se on LAILLISTA. Kun sitä tekee verkon (esim. Internetin) avulla niin se on LAITONTA.
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa"
ICE
11.05.2006 10:49:34

OK.

Ja tässä taas kaikille: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404 :-)
Kehä kolmosen ulkopuolella kilpaillaan siitä kenellä on vittumaisin työpaikka ja rumin eukko.
oiva tumpeloinen
11.05.2006 10:50:01 (muokattu 11.05.2006 10:51:13)

Noinkohan vain? Nuoteista on kuitenkin tarvittavat maksut maksettu ja niissä mainitaan erikseen, että niitä saa käyttää opetustarkoituksessa.

Mitenkäs sitten tuo opettajan plokkaamat nuotit. Niistä ei ole mitään maksuja maksettu ja niitä käytetään rahan ansaitsemiskeinona. En ole tuota lakia lukenut, joten en voi varmaksi mitään sanoa, mutta kuunnellen juttuja tästä uudesta laista mä voisin hyvin kuvitella sen kielletyksi.

E: siis mä luulen pointtina tässä olevan kaverille antaminen vs. ansaitseminen välillisesti niillä.
philias23
11.05.2006 10:56:18
Noinkohan vain? Nuoteista on kuitenkin tarvittavat maksut maksettu ja niissä mainitaan erikseen, että niitä saa käyttää opetustarkoituksessa.

Mitenkäs sitten tuo opettajan plokkaamat nuotit. Niistä ei ole mitään maksuja maksettu ja niitä käytetään rahan ansaitsemiskeinona. En ole tuota lakia lukenut, joten en voi varmaksi mitään sanoa, mutta kuunnellen juttuja tästä uudesta laista mä voisin hyvin kuvitella sen kielletyksi.

E: siis mä luulen pointtina tässä olevan kaverille antaminen vs. ansaitseminen välillisesti niillä.

Nettijakamisessa puhutaan laajemmasta voluumista kuin "kädestä käteen" antamisessa. Siksi noita ajetaan alas.
oiva tumpeloinen
11.05.2006 11:00:09 (muokattu 11.05.2006 11:00:46)
Nettijakamisessa puhutaan laajemmasta voluumista kuin "kädestä käteen" antamisessa. Siksi noita ajetaan alas.

Muistaakseni jo vanhassa laissa oli kohta tuosta ansaitsemisesta niillä. En sitten tiedä, olisiko se poistettu uudesta. Mutta on kuitenkin eri asia antaa jollekin (mistä tässä nyt halutaan se korvaus suuremmissa määrissä) ja ansaita sillä.

E: ja tällä pointilla ei siis ole välttämättä mitään tekemistä netin kanssa....
Xizor
11.05.2006 11:01:46
Vähän ontuva vertaus, mutta olkoon.....

..

Mun mielestä tässä ollaan nyt painamassa kaikki paniikkinappulat kerralla pohjaan edes miettimättä muita vaihtoehtoja toiminnalle. Ei kirjastosta tavaran varaus ja hetken odottaminen varmaankaan kenenkään soittointoa tapa. Kirjastokin on tehnyt lainaamisesta todella helppoa nykyään. Kaikki kirjat voi katsoa netistä ja tilata suoraan omaan kirjastoon. Sekin on jo nopeutus entiseen.

Hmm. Oletko oikeasti joskus kokeillut Guitar Pro:ta? Se on vaan (ainakin mun mielestä ) niin pirun pätevä softa, että sen jälkeen ainakaan mulla ei ole mitään mielenkiintoa mihinkään painettuun nuotti/tabi materiaaliin. Ja muutamaa muuta foorumia seuranneena voin todeta, että ilmeisesti en ole tämän mielipiteen kanssa yksin liikenteessä.

Tätä yhtälöä mä vähän ihmettelen. Muusikko kyllä kaivaa tarvitsemansa biisin tavalla tai toisella. Se eitten vaikka plokkaa tai kyselee joltain kaverilta. Kaikista suurin hätä tuntuu olevan harrastelijoilla, joilla ei pitäisi olla mikään hengenhätä asian suhteen.

Nimenomaan suurin hätä onkin kaltaisellani harrastajalla, joka haluaa vaan nauttia kitaran soitosta mukava ajanvietteenä. Tälläiset temput (kuin MSB:n sulkeminen) rajoittavat juuri minun harrastamisen mahdollisuuksiani. Ja kuten totesin, mua kiinnostaa kappaleiden soittaminen kitaralla, ei niiden opettelu.

MSB: foorumilta löytyi muuten hyvä viesti liittyen tähän aiheeseen:

"... I'm not blaming the administrators, though, so don't misunderstand me. They've done nothing wrong. In fact, I'm pretty sure they've tried the best they could to allow MSB to live. Alas, the power of big associations and companies is just too much for this case.

We haven't lost, though. It's here, in the hard moments and the dark times (be it a big issue, such a familiar crisis, or something small but still significant for you, like MSB closing down), where we find the beauty of life; the beauty of life is in being able to surpass these moments of sadness and sorrow, to thrive, once again, with all of your lifeforce (yeah, like the typical phoenix cliché), and move on in your path towards your personal goal.

Everything's going to work out, in the end; I, at least, have faith in the persuasive capabilities of our administrators. And even if it doesn't, there's only one true thing: corporate greed will never surpass human creativity. We will always find a way to share our work with each other, be it by reason or by force. ..."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)