Aihe: Onkohan tämmönen kytkentä ylipäätään mahollinen..?!?
1 2
kivi
10.05.2006 01:32:12
käyppä kyttäämässä Rickenbakerin kytkentä kaavioita jostain salamestoista jos sattuu löytymään, niissähän on vakiona (ainakin vanhemmissa malleissa) kaksi ulostuloa, en tosin tiedä mitä eroa noilla ulostuloilla on mutta sieltä luulisi ainakin löytyvän jotain osviittaa tuohon projektiisi.

Rickenbackerin kakkos-jakki on kytkimellä varustetua mallia. Kun siihen laittaa plugin, kytkeytyvät molemmat mikit omille jakeilleen.

Kun kakkosjakki on käyttämättä, toimii ykkösjakki mikkien summalla kuten muissakin kitaroissa.

Muistaakseni Bootsy Collinsilla oli aikoinaan bassossa peräti kuusi mikkiä, joista jokainen meni omaan Ampeg 8x10" -stäkkiin, joissa sitten oli vähän eri soundi. Tätä kai tässäkin haetaan?
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
kivi
10.05.2006 01:38:07
TT Allan:
Hih ääni menee edes takaisin ;)
Kaiken näköisiä määrityksiä vaihtovirrasta.
Yksi diodi ei voi tasa sunnata mitenkään vaihtovirtaa.
(Tarvitaan neljä)
Jos yhdessä lähdössä, joko - ta + on diodi niin ei se tasasuuntaa vielä ollenkaan singaalia.
Tietysti se vaikuttaa soundiin, mutta niin vaikuttaa potikatkin itse asiassa. Mutta vaikutusta tuskin kuulee, jos diodi on arvoiltaan kohdalleen osunut. Sehän toimii estävään suuntaan vastuksena.
Eli oikeastaan sen vaikutus on sama kuin potikan vastuksella.
Ja jos sit on täysi transistori vahvari niin sehän leikkaa virran juuri tasasuuntaiseksi.
Ei ääni mene sisää, ulos, edes, takas; vaan etenee ääni-aaltoina. Eikä ääni ole vaihtovirtaa.

Ei se vaihtovirtasähkökään mee edes takas, vaan aaltoina sekin etenee, ja siä seinän töpselissä on vaan toinen karva kuuma.

Ainoa diodi, jota voi tällai passiivielektroniikassa käyttää on tuo Zener-diodi, ja niitä kun laitat vastasuuntaan niin onneksi olkoon - olet keksinyt fuzzin. Aika karun, mutta kumminkin.

Kyllä taitaa audio olla nimen omaan juurikin vaihtovirtaa, joskaan ei tasavaiheista. Sen voi päätellä siitäkin, että puhutaan impedanssista eikä resistanssista.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
fox
10.05.2006 01:43:06

Ainoa diodi, jota voi tällai passiivielektroniikassa käyttää on tuo Zener-diodi, ja niitä kun laitat vastasuuntaan niin onneksi olkoon - olet keksinyt fuzzin. Aika karun, mutta kumminkin..

Tua noin niinkuin.. Älä ny latista keksijän intoa.. ;) Toki se diodi! Triakkikin vois olla hyvä, vaan ei ehken ole noin minimaalisella jännitteellä toimivaa.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
kivi
10.05.2006 01:49:59
Tua noin niinkuin.. Älä ny latista keksijän intoa.. ;) Toki se diodi! Triakkikin vois olla hyvä, vaan ei ehken ole noin minimaalisella jännitteellä toimivaa.

Ehän mä. Aikoinaan kuvanveistäjätuttu tuli silmät palaen kertomaan, että kun kerran ihminen voi maadottaa signaalin itseensä, eiköhän päällystetä lattia metallipölyllä, kytketä puhelimen plussa siihen ja miinus luuriin, niin voidaan soittaa kumisaappaat jalassa ilman jatkojohtoa.

Just just. Noin kymmenvuotias olin, ja jo silloin mulla oli selvä käsitys, että vaikka meillä on useita erilaisia maita joihin maadoittaa, ne eivät kuitenkaan korvaa toisiaan jos pitää saada aikaan virtapiiri.
fox
10.05.2006 01:57:19

Ehän mä. Aikoinaan kuvanveistäjätuttu tuli silmät palaen kertomaan, että kun kerran ihminen voi maadottaa signaalin itseensä, eiköhän päällystetä lattia metallipölyllä, kytketä puhelimen plussa siihen ja miinus luuriin, niin voidaan soittaa kumisaappaat jalassa ilman jatkojohtoa.

Tokipa! Mutta joo, en oikein osaa puolijohdetta passiivisessa piirissä nähdä.. Tohon särköön vois olla parempi joku signaalidiodi, ennemmin kuin zeneri, vaan varma en tuosta osaa olla. Sen sijaan siitä, ettei diodilla saa vuotoja hillittyä passiivisessa järjestelmässä kyllä.
Mutta hei, jos ei oo kokeilijoita, ei tapahdu kehitystä!
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
beorn
10.05.2006 11:33:00

Ööö, meikäläisen elekrto-tietämyksellä menee kyllä enemmän tai vähemmän nää hommat yli hilseen.

No, mm. tommosia rikkempakkerin kytkentöjä löysin:

http://www.bassemporium.com/pdfs/rick40014003.pdf
http://www.bassemporium.com/pdfs/rick4002.pdf

Tuosta ylemmästä ajattelin kokeilla pientä variaatioo.
Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!! Ladatkaa Interspectionalin Demo#2
the TT Allan
10.05.2006 18:26:12 (muokattu 10.05.2006 20:51:18)
Minä edelleen uskon että tuo kytkentä on mahdollinen sopivilla osilla ihan passiivisesti.
Koska noi 20v sitten tein omaan bassooni lähes vastaavan kytkennän silloisia koti äänityksiäni varten.
Basso oli alkujaan aktiivi, kylläkin. Mutta koska en koskaan ole pitänyt siitä että soittimen sisällä on pattereita hapettumassa ja niitä pitää vaihdella niiten virran loppumisen takia. Vaihdoin bassoon passiiviset mikit. Koti stereoon piti saada sitten homma kytkettyä siten että pystyi säätämään vasemmalle ja oikealle eri mikkejä. Eli tummempaa toiselle ja kirkkaampaa toiselle kanavalle.
En muista jäikö silloiseen kytkentään mitä niistä aktiivisista osista. Ehkä potikkaa tai jotain muuta. Mutta patteriahan siellä ei ollut ja silloin vastaavan laisen vuotamisen sain hallintaan juuri kahdella diodilla pitämään erossa nuo kaksi eri "kanavaa" toisistaan.
No silloin pentuna riitti kokeilun halua juottaa kytkentöjä mielin määrin.
Kymmeniä jos satoja kokeiluja silloin varmaan tehtiin. Sitten vaan jokaisesta tuloksesta päättelemmmän mihin suuntaan seuraavalla kerralla arvoja muutellaan.
Koska tämä asia rupesi minua kiinnostamaan nyt. Kuinkahan tuon silloin tein. Niin juottelinpa tässä kahdesta potikasta ja parista diodista itselleni kokeilun.
Ja edelleen pystyin pitämään nuo potikat erillään toisistaa.
Soundiin nuo diodit ei tosiaan korvin kuullen vaikuttaneet mitenkään.
Tietysti jos diodi kytketään leikkaamaan mikistä tulevaa vaihtovirtaa niin vaikutus on oleellinen.
Nythän mitään vaikutusta ei itse soundiin synnyt jos vain estellään vastuksilla ja diodeilla kanavien välillä tapahtuva vuoto.
Tietysti tänäänkin oli sopivan diodin löytäminjen oman työnsä takana.
Yleensä diodi tarvitsee jonkin verran virtaa ennen kuin se laskee läpi yhtään mitään. Esin LED on diodi ja sen syttyminen vaatii n.1.5v jännitteen jota ei tietysti mikeistä synny.
Vanhasta näytön romusta löytyi viimein diodi joka alkoi toimia.
Kytkemällä se sitten potkoiden maadotusten väliin se siten että se esti toisen potikan sulkeuduttua maadottamaan toista, niin tulos oli kohtuullinen.
Ja luulenpa että tulos olisi ollut parempi jos potikoiden ohmitus ja muut osat olisi olleet paremmin mitoitettuja. Minulla ei ollut käytettävissä kuin 100Kohm potikoita, joissa jo itsessään tapahtuu vuotoa, Eli nillä ei ihan täysiä soundea ja ulos, koska 100Kohmia on liian pieni ohmi määrä mikin kanssa rinnan.
Elikkä Minä uskon vakaasti että tuo kytkentä on mahdollinen. En itse kyllä viitsi ruveta mistään kitarastani potikoita irti juottamaan ja etsimään ja tekemään vastaavaa kytkentää.

Toisaalta tälläiset kytkennät ovat aika käyttökelvottomia.
Jos tuollaisen kahden ulos tulon ratkaisun jossain nykyään tarvitsisin. Niin juottelisin melkovarmaan mikit aivan suoraan kahteen ulostuloon ja hoitasin asian jollakin mikserillä. Eli aktiivi periaatteella.
Sillä Toimivuus muussa kuin tarkoitukseensa tehtyssä laitteisto kokoonpanossa kytkentä ei saatakkaan jälleen toimia.
Selväähän se on myös äänen vahvistavassa päässä oleva elekroniikka vaikuttaa.

Enkä minä ole mikään elekroniikan ammattilainen, vaan aivan tavallinen kylä hullu jolla kyllä riittää luovaa hulluutta ja kokeilun halua.

1:100 saattaa onnistua ;)
Tässä tämän päiväisessä kokeilussa diodi oli 1N 5818 9316 joka ei sano minulle yhtikäs mitään, mutta yleis mitytarilla mittaamalla se ontoi vastusta vain 4.1 KOhm ja mittarin diodi mittaus toiminnalla lukema oli 0.14 eli kai se merkkaa jotain siitä mikä jännite siisä tulee olla ennen kuin vastus nollaantuu.
No jos lähtisin etsimään romu kopastani sopivampaa diodia niin nuo arvot saisi edelleen pienentyä.
Elikkä siinä minun tapani tähän elerkroniikkaan. Joten jos hullutta riittää niin kokeilkaa. Mutta jos kärsivällisyyttä eikä Pelle Pelottomutta löydy niin paras unohtaa koko juttu.
Enkä suosittele ketään kytkemään mitään tällä periaatteella mihinkään laitteeseen jonka tuhotuminen ei ole myös otettu huomioon. En itsekkään lähtisi kokeilujani kokeilemaan millään tuliterällä Marshallilla tai vastaavalla. Näillä meikäläisen romulaitteilla kyllä koko laitteiston palaminen katsotaan vain eduksi. Pääseepähän niistäkin ;)
Että vastuu olkoot kokeilijalla.

Enkä sano sitäkään etteikö tässä ole jotain ajatus virhettä vieläkin.
Saattaahan tuo olla kun tässä mietiskelin että tuo kokeilemani diodi toimii vain pelkkänä vastuksena ja toimii näin toisella periaatteella kuin itse ajattelin.

En sit tiedä tästä...
http://www.projectguitar.com/tut/blackice.htm
http://www.stewmac.com/shop/Electro … Ice_Overdrive/Pictures.html#details
http://www.telemail.fi/timo.tuovinen
päänahka
11.05.2006 01:25:54 (muokattu 11.05.2006 01:29:10)
Yksi diodi ei voi tasa sunnata mitenkään vaihtovirtaa.
(Tarvitaan neljä)

Ei pidä paikkaansa. Yhdellä diodilla onnistuu puoliaaltotasasuuntaus, kahdella kokoaaltotasasuuntaus, jos kahden navan välissä on maa (vrt. tasasuuntausputki, joka vaatii tällaisen muuntajan). Muussa tapauksessa kokoaaltotasasuuntaukseen tarvitaan neljä diodia.

Jos yhdessä lähdössä, joko - ta + on diodi niin ei se tasasuuntaa vielä ollenkaan singaalia.

Niin siis kylläpäs. Se ei päästä virtaa ollenkaan toiseen suuntaan. Eli signaalin toinen puolisko jää kokonaan pois, toinen puoli pysyy suurin piirtein normaalina (diodin kynnysjännitteen verran jää pois).

Ja jos sit on täysi transistori vahvari niin sehän leikkaa virran juuri tasasuuntaiseksi.

Öö, mitä ihmettä?

Ei ääni mene sisää, ulos, edes, takas; vaan etenee ääni-aaltoina. Eikä ääni ole vaihtovirtaa.

Sähköiseksi signaaliksi muutettuna ääni on vaihtovirtaa, hiljaisuus tasavirtaa.

Ja tuosta kytkennästäsi, kiinnostaisi todella nähdä, miten olet sen tehnyt. Selostuksestasi ainakaan minä en saa minkäänlaista käsitystä mitä siinä edes tapahtuu. Olisiko mahdollista saada jonkinlainen piirustus kytkennästä?

Onko näin, että ajattelet mikiltä tulevan signaalin menevän mikiltä pois päin, ja diodilla voisit pitää näin jonkin reitin "yksisuuntaisena". Näin ei siis todellakaan ole.
päänahka
11.05.2006 10:54:48 (muokattu 11.05.2006 11:11:39)
Tarkoitin lähinnä tuota TT:n tekemää diodiviritystä, mutta tulipa tämäkin nyt kerrattua.

E: Ojennetaanpa vielä vähän kun kerran alettiin:

Ei se vaihtovirtasähkökään mee edes takas, vaan aaltoina sekin etenee, ja siä seinän töpselissä on vaan toinen karva kuuma.

Siellä ne elektronit menee edes takas sekä kuumassa että nollassa. Nollajohto on vain sopimusjuttu, ja tarkoittaa sitä, että kaikki muu tässä ympärillä on koko ajan siinä "nolla"-potentiaalissa. Eli et voi mitata nollajohtimesta maahan jännitettä, mutta ihan saman näköinen johto se muun virtapiirin kannalta on.
beorn
13.05.2006 14:02:03

Maadotuksesta muuten viälä, että onkohan sillä mitään väliä, että miten niitä maa-pihoja vetelee siälä koneistossa?
Mä kun tossa nyt vedin sillai satunnaisesti piuhoja sinne ja tänne, eli siis ilman sen kummempaa järjestystä, että jokainen maadotettava härpäke on maassa jne.
Oikeaa Heavy Metallia ei soiteta, tekniikalla ja järjellä, vaan VOIMALLA ja TUNTEELLA!!!! Ladatkaa Interspectionalin Demo#2
kivi
13.05.2006 14:15:58
Maadotuksesta muuten viälä, että onkohan sillä mitään väliä, että miten niitä maa-pihoja vetelee siälä koneistossa?
Mä kun tossa nyt vedin sillai satunnaisesti piuhoja sinne ja tänne, eli siis ilman sen kummempaa järjestystä, että jokainen maadotettava härpäke on maassa jne.

Onhan sillä jotain väliä.

Yleensä kannattaisi hakea rakenteeksi tähtimaata, niin että joka osalla on suunnilleen yhhtä pitkä matka suoraa tietä samaan maadoituspisteeseen.
the TT Allan
16.05.2006 05:37:35 (muokattu 16.05.2006 05:41:44)
No minähän ilkeän olla väärässäkin.
Tutkin asiaa ja kyselin asiantuntijalta.
Tekemässäni kytkennässä diodi toimi oikeastaan vastuksesna niinkuin aloin jo viimmekerralla vähän epäilemäänkin.
Eli oikeastaan homma olisi hoitunut sopivalla vastuksella tai kasvattamalla potikoiden ohmitustakin.
Minulla se oma idea perustui siihen että kun esim. vola kytketään siten että siihen tulee yks + mikiltä ja yksi lähtee ja sit homma säädetään potikalla maihin. Niin estetään tällä diodilla juuri tämän maan kautta volaa vuotamasta toiseen tai siis laskemasta sitä. Ja eri potikoiden maadotukset olisi näin pystytty pitämään omina piireinään. Mutta minulle kerrottiin että oikeastaan homma ei toimi niin, muuten kuin korkeintaan diodi vastustaa jonkin vertaa joten saattaa antaa vaikutelman toimivammastakin kytkennästä.

Oikeastaan puolijohteiten käyttö ei onnistu passiivi elekroniikassa niiden kynnysjännitteensä takia.
Vaihtovirta ei hommassa ole mitenkään esteenä.
Vaan nimen omaan se että mikeiltä tuleva jännite ei riitä.
Joitakin diodeja on olemassa joiden kynnysjännite on pieni, mutta nekään ei vielä toimi mikin jännittellä täydellisesti.
Näin minulle kertoi asiantuntija.
Eli homma pitäisi hoitaa jotenkin aktiivisesti, lisäämällä ulkoa jännitettä. (1 tai 2 diodia siihen ei yksinään sitten riitä) Tai sitten hoitaa homma ilman puolijohteita.
Ääntä voidaan kyllä hiukan leikata tai muokata ilman ulkopuolista jännitetä ihan puolijohteilla, mutta sekin on kullemma aika rajallista. Monet diodit eivät laske mitään läpi mikrofonin jännitteellä. Transistoreista sun muista puhumattakaan.

Olin kyllä liiankin varma että homma toimii, mutta ei kuulemma. Nostan käteni pystyyn ;)

Mutta olihan noita kytkentöjä ilman puolijohteita netti pullollaan. Ihan perinteisiä siis.
Että eiköhän tämänkin ko. kytkennän variaatio jostain netistä löydy jos se ylipäätään on mahdollinen.
noissa Rickenbakerin kytkentä kaavioissa minusta ainakin toi homma näyttäs toimivan. Että niiten pohjalta kun lähtee soveltamaan ja unohtaa nää minun hörinät ainakin alkuun ;)
http://www.telemail.fi/timo.tuovinen
beorn
16.05.2006 11:18:32

noissa Rickenbakerin kytkentä kaavioissa minusta ainakin toi homma näyttäs toimivan. Että niiten pohjalta kun lähtee soveltamaan ja unohtaa nää minun hörinät ainakin alkuun ;)

Joo, vähän tein erilailla ton toisen kytkennän mukaan(en oo kyllä ees varma, tajusinko täysin tota kaavioo tossa, mutta). Ja se nyt alko toimiin kutakuinkin sen verran hyvin, kun uskon sen olevan mahollista. Ainoo vika siis on, että soitellessa tän kakkosulostuksen kera, tulee vuotoa tallamikistäkin tähän "kakkoseen", jos siis balance ei oo sillon säädetty pelkästään tallamikille. Ja sitähän vuotoa ei kai sit voi estää tämmösillä patenteilla, mun käsittääkseni. Eli saa kelevata! :)
päänahka
16.05.2006 12:42:40
Oikeastaan puolijohteiten käyttö ei onnistu passiivi elekroniikassa niiden kynnysjännitteensä takia.
Vaihtovirta ei hommassa ole mitenkään esteenä.
Vaan nimen omaan se että mikeiltä tuleva jännite ei riitä.

Joo, ei vaihtovirta sinänsä estä puolijohteiden käyttöä, muutenhan meillä ei olisi transistorivahvistimia. Mutta vaikka mikiltä tulisi miten iso jännite, niin siinä diodi toimisi tasasuuntaajana, eli päästäisi signaalista vain toisen puoliskon läpi. Mutta turha kai tästä on enää jauhaa, kun kaikki jo myöntävät, ettei homma toimi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)