superfly 10.05.2006 23:20:05 | |
---|
Onko se Metallican soitto niin paljon tärkeämpää kuin soittamaan opettelu? Tätä ihan samaa ihmettelen usein kun täällä tabujen perään vingutaan aina niin kauhiasti. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
Antti1 10.05.2006 23:21:50 | |
---|
Jeps. Tämä maailma on täynnä kitaristeja jotka treenaavat helvetisti tekniikkaa, mutta unohtavat kuunnella. Musiikki kun on semmoista mikä on tarkoitettu kuultavaksi. Sellasta se elämä on: toiset osaa, toiset ei. Mä ainakin ihan mieluusti harjoittaisin jotain teknisesti vaikeita juttuja vielä vastedeskin, jos ei niitä tilusooloja tarttisi kaivaa nuotti nuotilta ite. Ei niitä jaksa ketään kuunnella tarkkaavaisesti, caccaa kun suurimmaksi osaksi ovat. Mikä tän koko tabijupakan syvempi merkitys oikein on? Saada jonkinlainen nuottipiratismi kuriin? Entä yleinen hyöty? Eikö se enää nykymaailmassa merkitse mitään? Onko rahaa tosiaan revittävä joka asiasta? Mitä hyödyttää estää niiden tabien jakaminen, joita ei edes ole kirjoina julkaistu? Ehkä mä en vaan ymmärrä tätä periaatetta, mutta mä oon ihan periaatteesta tätä vastaan. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
JE 10.05.2006 23:22:36 | |
---|
Eli biisinikkarilta on varastettu kolmannes liksasta (tämä ei ole teoriaa vaan käytäntöä, nuottikustannussopparin tekijä ihan oikeasti luovuttaa pois ne 33% tuloistaan sentin tarkkuudella!) , jos biisistä julkaistaan luvatta sanat, nuotti tai tabulatuuri. Se ei ole mikään pikkujuttu. Oletko siis täysin sillä kannalla, että tabulatuurit pitäis hävittää tästä maailmasta? |
superfly 10.05.2006 23:25:51 | |
---|
Mikä tän koko tabijupakan syvempi merkitys oikein on? Saada jonkinlainen nuottipiratismi kuriin? Entä yleinen hyöty? Eikö se enää nykymaailmassa merkitse mitään? Kivihän sen juuri tuossa aikaisemin selitti niin rautalangasta vääntämällä että kyllä se pitäisi jokaisen tajuta. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
Dr. Muff 10.05.2006 23:26:19 | |
---|
Voit kai opetella biisit oikeastikin, tai vaikka lainata nuottikirjan kirjastosta? Mä voisin jopa ostaa noita nuotinnoksia jos a) niitä saisi b) ne olis viimesen päälle tehtyjä. Monta aika virheellistä ja monelta osin puutteellista kirjaa olen pläräillyt. Toki vielä briljantimpaa olisi jos kirjastosta saisi lainaksi. "Jos kesäkuussa on järven jäällä hevosen paskaa, tulee kylmä kesä" - vanhan kansan viisaus |
kivi 10.05.2006 23:26:31 | |
---|
Saako biisintekijä jotain korvausta siitä, jos nuotti/tabikirja haetaan kirjastosta lainaan? Itse asiassa kyllä noita lainaustilastoja lasketaan, ja ovat kriteerinä kirjastokorvauksia myönnettäessä. |
Antti1 10.05.2006 23:29:20 | |
---|
Kivihän sen juuri tuossa aikaisemin selitti niin rautalangasta vääntämällä että kyllä se pitäisi jokaisen tajuta. Joo, sanoi. Mä en vaan edelleen tajua tätä. Sen mä hyväksyisin, että kaikki julkaistu materiaali hävitettäisiin hevonperseeseen. Jos sen materiaalin julkaisun ja tabien valvonta vaan jotenkin onnistuisi, niin eihän tossa olis käsittääkseni mitään naputtamista asiasta. Ehkä se on vaan selkeämpää kieltää koko touhu kerralla, niin ei tarvitse polojen rasittaa päätään sillä, että mitkä tabit siellä pentin kotisivuilla on jaossa. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
kivi 10.05.2006 23:32:06 (muokattu 10.05.2006 23:33:40) | |
---|
Oletko siis täysin sillä kannalla, että tabulatuurit pitäis hävittää tästä maailmasta? Oletko täysin sisälukutaidoton? Ja sama kysymys JAK:lle? Luvallisten tabulatuurikanavien kehittämistä on rajoittanut, aivan kuten luvallisen musiikin nettijakelunkin, se että sitä ei mitenkään voi saada aivan yhtä vaivattomaksi kuin mitä piraattikanavat (ja kyllä, noi "yhteishyödylliset tabinharrastusyhteisöt" ovat isolta osalta myös toisen henkiseen omaisuuteen ryhtymistä) ovat. Kas, piraatissa ei tarvi olla seurantaa, laatua ei tarvi valvoa, sen kun jättää varastetun hedelmäkorin kadunvarteen. Onko se nyt niin mahdoton ajatus kokeilla ajaa sitä autoa vaihteeksi laillisella dieselillä varastetun polttoöljyn sijaan? Olisiko? Ei ne tabit siitä katoa jos piraatit katoaa. Ehkä saadaan tilalle jopa luvallisia ja kunnolla tarkistettuja tabeja? :-D |
Antti1 10.05.2006 23:36:45 | |
---|
Ehkä saadaan tilalle jopa luvallisia ja kunnolla tarkistettuja tabeja? :-D Sä se sitten osaat vaan ajatella positiivisesti. No toivotaan, toivotaan todellakin. Jos muutosta tossa tabitilanteessa julkaisijoiden kohdalla ei ala tapahtumaan, niin mä lupaan henkilökohtaisesti pistää hurjemman luokan mellakan pystyyn. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
ANtTIKRISTUS 10.05.2006 23:40:11 | |
---|
Aika todella paska homma. Itsellä varsinkin ihan soittoharratuksen alkuvuosina tuli haettua tabeja MSBsta, kun sävelkorva ei ollut kummoinen ja soittopelin hallinta oli aika hakusessa (en kyllä oikeasti osaa vieläkään) . Tabit todella kohensi sitä soittomotivaatiota, kun ei tarvinut tuskastuttavan hitaasti ja vaivalloisesti alkaa plokkailemaan biisejä, joita oli paljon helpompi lukea tabeista. Ja tähän väliin on turha kenekään tulla itkemään, että "YHYHYHY vain vittu tr00 muusikoit plokkaa oikeesti levyiltä ja kaikki nykyajan aloittelijat ei viitsi edes nähdä vaivaa biisien plokkaamisessa niinkuin vanhoina hyvinä aikoina, kannattiko edes aloittaa soittamaan jos ei viitsi nähdä vaivaa?" Se on jumalauta kaikkien oma asia, miten soitintaan opettelee soittamaan! Soittotapoja ja -tyylejä on tasan yhtä paljon kuin on soittajia, eikä kukaan ole minusta sen vertaa toisen yläpuolella, että hänellä olisi varaa tulla toiselle kertomaan miten soitetaa "oikein". Jos haluaa tabeista soittaa vaikka koko loppuelämänsä, niin ei ole perkele mun asia. Omaksi iloksihan sitä soitetaan... Nykyäänkin luen kyllä satunnaisesti kappaleita tabeista, tosin vain pääasiassa itse plokkaamiani. Se korva siihen plokkaamiseen kehittyi itsellä ainakin juuri tabeja lukemalla ja niistä soittamalla. MSBn loppuminen on kyllä mullekin jossain määrin paskempi homma, sillä on myös paljon sellaisia biisejä joissa jotkut kohdat on monesti sellaista helvetin suttua, että melkein on pakko ottaa tabit avuksi. Kai se pitää jotain omia räpellyksiä tästälähtien koittaa kehittää. Ja mun tapauksessa ei kyllä koskaan ole ollut kappaleen säveltäjältä poissa, jos olen tabini netistä hakenut, väittäköön Kivi mitä haluaa. Ehkä n. 2% kuuntelemistani artisteista on edes yhden tabi/nuottikirjan julkaissut. Lisäksi suurin osa kuuntelemistani bändeistä on ollut teknisesti niin haastavia, että varmaan olisi pää räjähtänyt ja kitara lentänyt nuotioon, ennenkuin olisin kappaleet korvakuulolta oppinut. Eikä mun mielestä edelleenkään ole mitään väliä, jos nyt joku aloitteleva soittaja sen Bodomin tabit hakee ja makuuhuoneessaan opettelee soittamaan. Juuh ei jaksa enää kirjoittaa, oli vaan pakko vuodattaa kun mua ärsyttää tuo tabien kieltäminen. EI OLE KENELLÄKÄÄN POKKAA PAINAA TÄSTÄ |
kivi 10.05.2006 23:44:15 | |
---|
Sä se sitten osaat vaan ajatella positiivisesti. No toivotaan, toivotaan todellakin. Jos muutosta tossa tabitilanteessa julkaisijoiden kohdalla ei ala tapahtumaan, niin mä lupaan henkilökohtaisesti pistää hurjemman luokan mellakan pystyyn. No, mä näen tän ehkä vähän lähempää. Ja aivan varmasti eri roolista. Ajattele itse, kuinka kirjankustantaminen kannattaisi, kun niitä samoja kirjoja jaettaisiin jo kadunkulmissa ja jopa postiluukusta sisään, ilmaiseksi. Mä luotan siihen, että ihmisillä on edelleen tarve oppia soittamaan, ja on ihan mahdollista, että tabulatuurit ovat jo vakiintunut standardi - en tiedä, tabulatuurit ovat tulleet suosituiksi vasta sen jälkeen kun mun aktiivisin opettelukauteni oli ohi. Jos tabulatuurit todella ovat niin suosittuja kuin näyttää, niille keksitään varmasti luvallisia kanavia. Katsos, raha kelpaa aina, kun yhtiöistä on kyse. Yksityishenkilöt sitä voivat ylenkatsoakin, mutta firmat eivät koskaan. Ja nyt ne firmat pääsevät luvan kanssa peliin mukaan... |
Tapani L 10.05.2006 23:46:49 (muokattu 10.05.2006 23:47:10) | |
---|
Kas, piraatissa ei tarvi olla seurantaa, laatua ei tarvi valvoa, sen kun jättää varastetun hedelmäkorin kadunvarteen. Tossa vertaus kyllä vähän ontuu - jos tabeista puhutaan - kun eihän se mitään varastamista ole jos plokkailee itselleen jonkun biisin. Se käsittääkseni on sallittua. Se, että sitä jaellaan, on sitten tietenkin eri asia. Tässä vaan pitää ymmärtää se, että esimerkiksi minä olen kasvanut siihen, että tabulatuureja saa ilmaiseksi haettua netistä ja että se on ihan arkipäivää ja että se ei haittaa ketään. Toki ymmärrän noiden perusteluidesi jälkeen mistä tässä on kyse ja aivan oikeinhan tuo siinä tapauksessa on kieltää tuollainen. Mutta kyllä mä ymmärrän niiden harmin, jotka noita tabulatuureja paljon käyttää. Ei kauhean moni ihminen tajua musiikkibisneksestä yhtään mitään ja kun tosiaankin kaikkihan noita tabulatuureja ovat netsitä hakeneet, eikä kenellekkään ole missään vaiheessa tullut mieleenkään kyseenalaistaa oikeutusta siihen. Kaikkeen herätään aina liian myöhään ja sitten ihan jokaista osapuolta harmittaa. |
zorro 10.05.2006 23:49:10 | |
---|
Joo, eikä karkkitehdasta varmaan haittaa, jos pojat käy rosvoamassa karkkikaupan ja jakaa ne karkit koulunpihalla, mutta sitä karkkikauppiasta se saattaa haitata niin että se pistää lapun luukulle. Kyllä, kysymys on aivan prikulleen samasta asiasta. Ne tabit on joku luvatta toisen teoksesta ripannu, ja jakaa niitä sitten ihan onnessaan ilmaiseksi kuin latvakakkosten oma Robin Hood. Sillä erotuksella, että R. Hood teki temppunsa vakaana tarkoituksenaan ajaa maan hallitus kriisiin ja talous pulaan, nää tekee sen siitä riemusta että "tottakai kaikilla on oikeus kaikkeen, se mikä on sun on myös mun - koska MÄ päätän niin". no siis samaan tulokseenhan siinä päässään blokkaamallakin. pitäisikö sitten toisten tekemien piisien soittaminenkin kieltää? käsittääkseni ei tabittaja siinä hyödy rahallisesti, eikä artisti menetä mitään, ja voidaan olettaa että jokainen ihminen tarpeeksi ajattelemalla oppii ne biisit muutenkin halutessaan... mutta ehkä minä en vaan käsitä. |
Onko se Metallican soitto niin paljon tärkeämpää kuin soittamaan opettelu? Siis tarkoitat, ettei sua edes kiinnosta opetella soittamaan, mutta jotenkin ihmeesti kuvia katselemalla haluaisit valmiiksi osata jotain, tai sanoa osaavasi? Ei, mä en ymmärrä. Voit kai opetella biisit oikeastikin, tai vaikka lainata nuottikirjan kirjastosta? Niin, aina sen enter sandmanin voi käydä kirjastosta tsekkaamassa. Kuten jo totesin, mua ei yhtään haittaa että juuri tällaisien "musaharrastajien" elämä vaikeutuu. Musa-alalla on ihan liikaa amatöörejä sotkemassa ammattilaisten kuviot:) Provosoitukaa, olkaa hyvä:) |
kivi 10.05.2006 23:54:27 | |
---|
no siis samaan tulokseenhan siinä päässään blokkaamallakin. pitäisikö sitten toisten tekemien piisien soittaminenkin kieltää? Ei, se on kyllä sallittua ja jopa suotavaa:-) käsittääkseni ei tabittaja siinä hyödy rahallisesti, eikä artisti menetä mitään Aina tää artisti. Artisti on biisin esittäjä, ei biisin tekijä. Ja biisin tekijä menettää jotain mikä maksaa kolmenneksen hänen tuloistaan - oikeuden määrätä itse teoksensa julkaisemisesta. , ja voidaan olettaa että jokainen ihminen tarpeeksi ajattelemalla oppii ne biisit muutenkin halutessaan... mutta ehkä minä en vaan käsitä. Niin, et, eikä näemmä moni muukaan. mutta mä selitän vielä kerran: tabulatuurien teko ei oo kiellettyä, ei omien eikä kaverille. Mutta tabulatuurien laittaminen tänne intternettiin on niiden julkaisemista ihan siinä kuin jos painattaisit niistä kirjan kirjapainossa, paitsi vielä pahempaa koska nettiin laitettua matskua ei voi mitenkään enää pysäyttää tai saada takaisin. |
philias23 10.05.2006 23:54:35 | |
---|
...mutta nyt riistetään viimeisetkin innostuksen pisarat meikäläisen soitonharjoittelusta. Koita tässä nyt kehittää tekniikkaa, kun kuulon harjoittaminen hidastaa sitä vuosilla... Ehkä mä opin sitten vaikka tyylitajua, kun kaikkea ei tarjota suoraan hopeatarjottimelta. Kehitä sitä korvakuuloa vaan. Parempi niin päin että tekniikka tahmaa kuin että korvakuulo tahmaa. Sen minkä korva kuulee ja aivot tajuaa niin sormet kyllä soittaa. Mutta mitä iloa on siitä että sormet soittaa mutta aivot ei käsitä..ei mitään. |
Numbie 11.05.2006 00:30:38 | |
---|
Äh. Itekkään en uskonu vielä pari vuotta sitten pystyväni blokkaamaan korvalla yhtään mitään, puukorva kun olen. Sitten vaan päätin ottaa itteeni niskasta kiinni ja blokkasin Flaming Sideburnsin ekan levyn rytmikitarat alusta loppuun yhdeltä istumalta, ei ollutkaan ihan niin vaikeeta. Että aluksi joku simppeli rokkilevy soimaan ja joka biisin soinnut ja riffit haltuun, soolot sitten oman mielenkiinnon ja taitojen mukaan. Kyllä ne vaikeemmatkin jutut alkaa sieltä löytyä sitten. Oppimateriaaliksi käy alkuun vaikkapa toi Fleimareitten levy tai Ramonesin Anthology. Siis jos hevimiesten kantti vaan kestää. |
Hammermul 11.05.2006 00:44:38 | |
---|
Koskahan tulee NetAnttilaan ekat Paranoidin gp-tabit myyntiin... 1e kpl? |
Torniojaws 11.05.2006 01:51:24 (muokattu 11.05.2006 01:54:22) | |
---|
Artisti on biisin esittäjä, ei biisin tekijä. Ei tuo lause päde sellaisenaan läheskään kaikkiin genreihin. Pääasiallisesti varmaan onkin totta populäärimusiikin alalla, mutta vähänkään bändisuuntaisemmat (jos näin sanoo) poppoot taatusti tekevät omat biisinsä. |
Snowblind 11.05.2006 02:22:57 | |
---|
Alan olemaan iloinen siitä että aloin harjoitella tuota korvakuulolla opettelua jokin aika sitten koska muutuin niin laiskaksi ettei jaksanut enää availla jotain guitar prota että voisi helposti tsekkailla miten biisi menee. I'm not insane, I'm just smarter than you. |