Aihe: Hullu tiedemies -nurkkaus: mikrofoni lankapuhelimen luurista?!
1 2
Jaristoteles
10.05.2006 09:24:52
Mun nähdäkseni mustanaamiovirtaa ei tarvita, jos aikoo kytkeä pelkän luurin, sen sijaan joku bufferivahvistin olisi syytä laittaa peliin lähimmän parin metrin sisään, sen verran heikko laite hiilimkki on. Mikäli aikoo käyttää koko puhelinkonetta, tarvii phantomia, puhelinkone toimii samalla myös bufferina.

Voi kiro. Katsos kun mulla suorastaa lojui tuommoinen: http://www.behringer.com/MIC100/index.cfm?lang=ENG tuolla laatikon pohjalla odottelemassa parempia aikoja metsästysmaita. Eihän tuolle muuta käyttöä keksi. Joten eiköhän tässä kirpputorikierrätyskeskuskeikka lähiajoille saada soviteltua.

Mulla on jossain juurikin showkäyttöön askarreltu musta puhelimenluuri, josta lähtee kierre-mikkipiuha lavarasiaan, muistona jostain vanhasta bändiprojektista, jossa visio oli että solisti vetää pahimmat tilitykset viiskasin sijasta puhelimenluuriin.

Ja mulla on juurikin tämä sama visio. Totuushan on, että kaikki hyvät ideat on jo saatu muttei silti ole mikään häpeä ajella polkupyörällä?
Kazokaapas videoita:
[v a l t a v a], Ylistyslaulu
Jaakko Pesola, Hunajaa
kivi
10.05.2006 09:47:41
Voi kiro. Katsos kun mulla suorastaa lojui tuommoinen: http://www.behringer.com/MIC100/index.cfm?lang=ENG tuolla laatikon pohjalla odottelemassa parempia aikoja metsästysmaita. Eihän tuolle muuta käyttöä keksi. Joten eiköhän tässä kirpputorikierrätyskeskuskeikka lähiajoille saada soviteltua.

Siinäpä sulla siis toimiva bufferi, josta saa samalla myös väännettyä volyymit pois ettei luuri jää kiertämään.

Pitääpä katsoa, mulla saattaa olla kokoelmissa myös tangentilla (eli painonapilla) varustettu Ericsson-luuri, joka on ilmeisesti ollut varhaisessa auto- tai veneradiopuhelimessa. Kierron kannalta saattaisi olla paras vaihtoehto, vaikka onkin tylsän harmaa.

Ja mulla on juurikin tämä sama visio. Totuushan on, että kaikki hyvät ideat on jo saatu muttei silti ole mikään häpeä ajella polkupyörällä?

Ei se idean hyvyys siihen katoa, että se on jo keksitty, ellei muuten mene plagioinniksi.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Jaristoteles
10.05.2006 10:01:33
Siinäpä sulla siis toimiva bufferi, josta saa samalla myös väännettyä volyymit pois ettei luuri jää kiertämään.

Pitääpä katsoa, mulla saattaa olla kokoelmissa myös tangentilla (eli painonapilla) varustettu Ericsson-luuri, joka on ilmeisesti ollut varhaisessa auto- tai veneradiopuhelimessa. Kierron kannalta saattaisi olla paras vaihtoehto, vaikka onkin tylsän harmaa.

Vaan... jos kytkäisen puhelinaparaatin sen oman kolminapaisen töpselin kahteen ylimpään. Tällöinhän ehkä saan jopa perinteisen "luuri korvaan" efektin kun paiskaan luurin telineeseen? Vai häh? Silloinhan se ei kierrä vaikka volat oliskin täysillä?
Kazokaapas videoita:
Jaakko Pesola, Hunajaa
Klezberg
10.05.2006 11:09:39

Mun nähdäkseni mustanaamiovirtaa ei tarvita, jos aikoo kytkeä pelkän luurin, sen sijaan joku bufferivahvistin olisi syytä laittaa peliin lähimmän parin metrin sisään, sen verran heikko laite hiilimkki on.

Jos kyse on todella hiilimikistä, niin sehän on pelkkä vastus, jonka arvo muuttuu paineen myötä. Kyllä se tarvitsee jonkinlaisen jännitteen toimiakseen. Voihan tietysti olla että perässä oleva bufferivahvistin sen tarjoaisi, jos ei ole konkkaa välissä.

Mutta kuten jo tuossa aikaisemmin totesin, jos kyseessä ei ole todella vanha puhelin, niin mikki ei taidakaan olla hiilimikki. Epäilisin että ne ovat dynaamisia kapseleita. Silloin jännitettä ei tarvita.

Nuoruudestani muistan vielä kidemikrofonit. Sellaisia tuli käytettyä omia värkkejä rakennellessa. Oma ominaissävynsä niissäkin,
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Klezberg
10.05.2006 11:11:31

Tuo tuskin on hiilimikki jos on radiopuhelimessa ollut.
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Valli
10.05.2006 11:46:42
Oh my God! I created a monster! Kohta kaikki bändit vaan huutelee lankapuhelimiin. Pitääpä tänään testata rakentelua.
Valli
10.05.2006 11:54:01
Vaan... jos kytkäisen puhelinaparaatin sen oman kolminapaisen töpselin kahteen ylimpään. Tällöinhän ehkä saan jopa perinteisen "luuri korvaan" efektin kun paiskaan luurin telineeseen? Vai häh? Silloinhan se ei kierrä vaikka volat oliskin täysillä?
Tätä mietin itekin, saako siitä telineestä on/off -kytkimen näin? Tuleeko puhelimen namikoista mitään mölyä jos siihen ajaa phantomin?
Jaristoteles
10.05.2006 14:15:34
Oh my God! I created a monster! Kohta kaikki bändit vaan huutelee lankapuhelimiin. Pitääpä tänään testata rakentelua.

No hyvähän tää on, voidaan soitella toisillemme.
Kazokaapas videoita:
Jaakko Pesola, Hunajaa
Valli
10.05.2006 21:39:13
Aight! Kolvasin ton pelkkä luuri -version. Luurina toimii ikuwanha Ericssonin lankapuhelin. Johdot meni kerralla oikein.

Skulaa phantomilla, ei ilman. Ääni on häiriötön ja todella säröinen, aika veikee. Aika kuriositeettisaundi, kuten arvata saattaa. Ja ääni myös kuuluu siitä kajarista, hah. Harmi että mun minimikserissä ei ole tilaa kuin kahdelle mikille, ja kumpikin on mulla livenä käytössä. No, pitää laajentaa isompaan pikkutiskiin että voi urpoilla tämän kanssa. Seuraavaks tarvii kokeilla jos sais skulaa koko pöntön numerotauluineen.

Testasin vehjettä huuliharppumikkinä. Ihan rouhee särö irtosi. Pitää naruttaa joskus turpahöylää tällä. Kuulemma jotkut käyttävät "ihan oikeesti" puhelinmikkiä tähän tarkoitukseen.
Kukkis 77
11.05.2006 01:02:07

Meikäläinen rakenteli siitä legendaarisesta Ericssonin veivattavasta puhelimesta kännykän viime kesänä. Siis huom, koko puhelin, ei pelkkä luuri. Sillä sai kivasti huomiota kuppilan terassilla. Varsinkin kun se soi. Rahapulassa sitten myin vehkeen yhdelle tyypille.

Nytkin mulla on joku viisi-kuusi kappaletta veivattavia puhelimia odottamassa rakentelua.. Niitä on muuten suhteellisen hankala löytää nykypäivänä, perkeles.
Mihi est propositum in taberna mori. Hmph.
Valli
23.05.2006 23:05:02
Ookke, nyt on luuria testailtu treenikämppäolosuhteissa. Se tarvitsee selkeästi on/off -kytkimen. Miten sellainen kytketään niin, että off-asento ei tuota meteliä?
dynis
15.10.2007 00:28:02
Terve. Itselläni ei ole kokemusta näistä hommista oikestaan yhtään. Mutta tarkoituksena olisi juuri tehdä, vanhasta puhelimenluurista kuuloke, plugi liittimellä(jos se nyt näin ilmaistaan). käyttö olisi dj-soittohommissa mikseristä luuriin. Mitä kaikkea tarvitsen? ja mitä kolvaan minnekkin? :) Luuri on sellaisesta vanhasta puhelimesta, jossa rullataan ne numerot. Siinä on kolme piuhaa, punainen, keltainen ja musta :) jos noista saa jotain apua neuvoihin, vai pitääkö vain kokeilla mikä on mikäkin?
JäsenP
25.10.2007 20:23:18
KoskPaavo
28.10.2007 20:56:07 (muokattu 28.10.2007 20:56:49)
Aaronin idea on hieno.
Entäs mun pääkallolamppu? Ks omakuva
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)