varmatahtioy 09.05.2006 20:46:30 | |
---|
Kitaristien osastolla on pysyvänä tuo soittajan rannekanvaoireyhtymä juttu. Paska juttu on että, opettelin vuodensisällä soittamaan bassoa ja kitaraa niin että sitä voi just ja just kuunnella. siihen tarvi treeniä sen verran että vasurin kyynerpäähän tuli ns "tenniskyynerpää" Joka sitten toisen harrastuksen myötä johti jänteen repeämiseen. Eli pahimmassa tapauksessa soittamiseen tulee pitkä tauko. Lekuri puhui 8-12kk! Sooloskabakin jäi väliin. Ilmeisti kun aloittelin, ilman ohjausta. Soittoasennossa oli joku virhe ja näin vasuri joutui jatkuvasti olemaan jotenkin vääräsä jännityksessä. Joka johti kyseiseen vaivaan. Onko kellään kikkoja kuinka tästä voi toipua nopeemmin? Olkaa varovaisia siellä ulkona! Jos menee perseelleen, menee komiasti perseelleen! |
Nieby 09.05.2006 21:16:45 (muokattu 09.05.2006 21:30:01) | |
---|
tjuu.. paha juttu.. mulla taas sellanen ongelma, että vasen ranne joutuu korkealta nopeita kohtia soittaessa väärään asentoon, koska basso on sen verran matalalla.. millä korkeudella teillä on seissaaltaan soitettaessa basson bodyn yläreuna?? E: sitä vaan aattelin ettei tulis mitää jännetupputulehdusta, kun ei tuo basso nyt mitenkään erikoisen matalalla mun mielestä oo.. |
Mikho89 09.05.2006 21:52:46 | |
---|
Niin milläs sitten masturboit... Holy shit, mustaksi värjätty wookie! |
Oan 09.05.2006 21:53:33 | |
---|
E: sitä vaan aattelin ettei tulis mitää jännetupputulehdusta, kun ei tuo basso nyt mitenkään erikoisen matalalla mun mielestä oo.. Jos tuntuu pahalta, niin sitten basso on liian matalalla. Tai muuten vaan huonosti. Asentoa etsiessä kannattaa lähteä liikkeelle siitä, että soittaminen mieluummin tuntuu hyvältä kuin näyttää über-coolilta. "Hei, tää on ihan leikkiä vaan, ei pure. Ei irtoa taulusta ja kipitä sinne puremaan teitä."
- Armo Pohjavirta |
Aminohappo 09.05.2006 21:54:43 | |
---|
Moraalisen krapulan syypää on etanoli eli etyylialkoholi, joka lisää tryptofaaniaminohappoa hajottavan entsyymin, tryptofaanipyrrolaasin, tuotantoa. |
freeze 09.05.2006 22:43:50 | |
---|
|
Oan 09.05.2006 23:01:15 | |
---|
"Hei, tää on ihan leikkiä vaan, ei pure. Ei irtoa taulusta ja kipitä sinne puremaan teitä."
- Armo Pohjavirta |
Jesus Muerte 09.05.2006 23:20:31 | |
---|
millä korkeudella teillä on seissaaltaan soitettaessa basson bodyn yläreuna?? Tuossahan tuo on pysynyt: http://rockpolis.ouka.fi/video/tallenteet/36-impish-hollowinside.wmv Niin kuin tuosta videostakin välillä huomaa, on tuo basso aika kaulapainoinen ja välillä joutuu korjailemaan sen asentoa. Pitäis varmaan liimata velcrotarraa olkapäähän ja basson hihnaan. :) |
hollstro 09.05.2006 23:48:03 | |
---|
Tuossahan tuo on pysynyt: http://rockpolis.ouka.fi/video/tallenteet/36-impish-hollowinside.wmv Niin kuin tuosta videostakin välillä huomaa, on tuo basso aika kaulapainoinen ja välillä joutuu korjailemaan sen asentoa. Pitäis varmaan liimata velcrotarraa olkapäähän ja basson hihnaan. :) Käsittämättömän pitkän biisin olette duunanneet. Onko proge tulossa takas? No, itse aiheeseen. Tenniskyynärpää/jännetuppitulehdus on aina seurausta väärästä soittoasennosta ja liiasta treenaamisesta. Asento kuntoon ja treenimäärät asteittain nousevaksi niin homma on bueno. Oikea soittokorkeus on suhteelisen korkealla, aika lähellä sitä korkeutta missä basso on istualtaan soitettuna. Vasen ranne on suorana kämmeneen nähden, eli jänteet tekevät minimimutkan soitettaessa. Kynärpään asennolla sinällään ei ole niin väliä. Se on oikein kun asento on muutenoikea. |
varmatahtioy 09.05.2006 23:55:49 | |
---|
Kyllä venytyksissä täytyy ideaa olla koska, tohtori lykkäs mulle käteen monisteen missä oli kaikki muut venytykset ohjeistettuna, paitsi tuo saunasolmu. Mikä myös vitteenä aiempaan kysymykseen. heh heh... Ei vaiskaan, onnellisesti naimisissa olevalla miehellä ei kerry kyynervarsiin siinämäärin ylimääräistä lisärasitusta kuin poikamiesbasisteilla. Mutta, tuo venytyslinkki auttaa varmasti monia, jos nuo viitsii tehdä. "Jäykät venyttelee ja lahjattomat reenaa" Jos menee perseelleen, menee komiasti perseelleen! |
Oan 10.05.2006 00:56:37 | |
---|
Mutta, tuo venytyslinkki auttaa varmasti monia, jos nuo viitsii tehdä. Kannattaa myös pitää ne käsivarren lihakset kunnossa. Enkä tarkoita tällä mitään armotonta salitreeniä (tuloksena todennäköisesti vielä kipeämmät kädet), vaan ihan perusvetreyden ja -voiman ylläpitämistä. Leuanvedot kunniaan! "Hei, tää on ihan leikkiä vaan, ei pure. Ei irtoa taulusta ja kipitä sinne puremaan teitä."
- Armo Pohjavirta |
Sumeria 10.05.2006 02:21:22 | |
---|
Kannattaa myös pitää ne käsivarren lihakset kunnossa. -- perusvetreyden ja -voiman ylläpitämistä. -- Damn right. Kyse on kuitenkin lihastyöstä, joten alkuvenyttelystä ei ole haittaa. Lihaskuntoa treenaamalla puolestaan helpottuu elämä muutenkin. Mulla on toimivana muistisääntönä, että 24. nauha suurinpiirtein navan kohdalle ja soitin osoittaa hieman ylöspäin. Mukavaa, helppoa sormittaa ja soittaa. |
Jesus Muerte 10.05.2006 02:36:20 | |
---|
Käsittämättömän pitkän biisin olette duunanneet. Onko proge tulossa takas? Onkos se joskus kadonnut? Pitäähän se tehdä pitkiä biisejä, jos asiaa on niin paljon. :) |
Keny 10.05.2006 08:16:18 | |
---|
Hyviä neuvoja oli taas.Mulla niin pahaks menny tenniskyynerpää että ei meinaa enää maitotölkki kädessä pysyä.Aikoinaan tein sepän hommia ja sillon oli molemmissa käsissä mitkä sitten hoidettiin heparin nimisellä ruiskeella. Nyt sitten jostain syystä oikea käsi aivan paskana ja tulehtunu ja studioon pits mennä vl.Hieronta,akupunktio jeesaa alkuvaiheessa mutta sitten tarvii jo kovempia metoodeja.Eiran sairaalassa on sellanen shock-wave systeemi mistä on hyviä kokemuksia monilla.Ei tarvii leikkausta.Sinne menossa ja maksaa 185 € kerta 1-5 kertaa tarvii.Ite joutuu maksaa koska kela eikä vakuutus sitä hoida.No ihan sama koska käsi on saatava kuntoon koska muuten loppuu soitto. Salia,uintia,pihaduuneja,treeniä,venyttelyä........ym.Kaikki nää jeesaa mutta kohtuus kaikessa ja jotain oon ryssiny ite.Se että on basisti ja peukuttelee niin ei auta yhtään. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
Karlsson 10.05.2006 08:25:20 | |
---|
Oikea soittokorkeus on suhteelisen korkealla, aika lähellä sitä korkeutta missä basso on istualtaan soitettuna. Niin, sulle siis. Tossa oikeaan ranteeseen pääsee tulemaan helposti turhan jyrkkä kulma, mikä ei ole hyvä asia sekään. "Oikeaa" näissä ei olekkaan, asiaan vaikuttaa niin moni asia. Oikean käden tekniikka, soittajan ruumiin rakenne ja pituus, se kuinka paljon voimaa halutaan oikealla kädellä käyttää... näitähän piisaa. Mulla on basso vaan laskenut alemmas kokoajan, ergonomian vuoksi. "I had to. I was drunk." -Vivian |
hollmi-5 10.05.2006 08:49:36 | |
---|
Meillä oli Rudi-orkesterissa bassossa (Ratsian alkuperäinen) Rudi Lukkarinen. Herralla roikkui basso polvissa. Aina oli pojalla ranne kipeänä ja tenniskyynerpää vaivasi. Soittoasentoa ei kuitenkaan voinut vaihtaa ergonomisempaan, kun se ei olisi enää niin Rock. http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm |
Niin, sulle siis. Tossa oikeaan ranteeseen pääsee tulemaan helposti turhan jyrkkä kulma, mikä ei ole hyvä asia sekään. "Oikeaa" näissä ei olekkaan, asiaan vaikuttaa niin moni asia. Oikean käden tekniikka, soittajan ruumiin rakenne ja pituus, se kuinka paljon voimaa halutaan oikealla kädellä käyttää... näitähän piisaa. Mulla on basso vaan laskenut alemmas kokoajan, ergonomian vuoksi. Jeps, näinhän se on. Se, mikä on toiselle hyvä asento, voi toisella johtaa ongelmiin. Mulla on ollu vasurissa jo jokusen kuukauden jännetupen tulehdus. Päätetyöstä tuo on tullut ja onneksi soittaessa se ei haittaa oikeastaan ollenkaan. Nyt oon käyny fyssarilla kuusi kertaa ottamassa siihen ultraääni- ja sähköhoitoa, hierontaa sekä alkanut venyttelemään. Lisäksi päälle vielä kahden viikon tulehduskipulääkekuuri. Näillä eväillä alkaa käsi olemaan pikku hiljaa kunnossa, vaikka veilä välillä pikkasen ilmoitteleekin itsestään. Leuanvetoa on tuolla suositeltu, mutta itse en siihen ryhtyisi, ennen kuin käsi on kunnossa. Kaikkia turhia vetoliikkeitä pitäisi välttää, jos ranteen jännetuppi on tulehtunut. Painavien tavaroiden kantaminen, kuntosalilla vetoliikkeiden tekeminen jne. kannattaa jättää väliin, koska ne vain pahentavat tilannetta. Niin ja tuohon basson korkeuteen vielä: itsellä on about vuoden parin aikana noussut basso noin 10-15 senttiä. Ennen hihna oli kohtuu matalalla, koska tykkäsin soittaa vasen käsi suorana. Soitto oli tuolloin erittäin luontevaa ja hyväntuntuista oikealle kädelle sekä pystyin soittamaan sormet kohtuu suorana. Itsellä katoaa tatsi ihan täysin, jos joudun soittamaan sormet koukussa esim. istualtaan soitettaessa ja siksi soitan seisaaltaan myös studiossa. Anyway 1-3 nauhoilta soitettaessa joutui ranne kuitenkin huonoon asentoon. Nyt olen nostanut pikku hiljaa bassoa ylöspäin ja samalla alkanut soittaa basson kaulu hieman pystymmässä. Näin saan oikean käden pysymään suht suorana ja samalla vasen ranne pysyy hyvässä asennossa myös matalammalta soitettaessa. |
Keny 10.05.2006 09:11:04 | |
---|
Älkää ny sekottako rannevammoja ja tenniskyynerpäätä.Kaks eri juttua. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
Johnny Buzz 10.05.2006 09:12:02 | |
---|
Älkää ny sekottako rannevammoja ja tenniskyynerpäätä.Kaks eri juttua. Jeps, juuri näin. Eiköhän tähän ketjuun mahdu kuitenkin asiaa näistä molemmista yleisimmistä soittajien vammoista. |
Karlsson 10.05.2006 09:13:31 | |
---|
Älkää ny sekottako rannevammoja ja tenniskyynerpäätä.Kaks eri juttua. Niin, siis soittajain ongelma lienee enempi tää karpaalitunnelin ahtauma eli "ranneongelma". Teeniskyynärpää taas nimensä mukaisesti rupsahtamista kyynärpäässä. "I had to. I was drunk." -Vivian |