baron 06.10.2005 07:33:44 (muokattu 06.10.2005 09:12:33) | |
---|
Cmaj7-A7-Dm7-G7 = I - V/II - II - V Siis selitystä halutaan: Jos Cmaj7-Am7-Dm7-G7 on I-VI-II-V niin mitä tarkoittaa että A7 on tossa yllä V/II? Tarkoittaako se sitä, että se on sille Dm:lle dominantti eli V????? Onko V/III sitten tässä tapauksessa H7?? The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument. |
lxi 06.10.2005 07:54:24 | |
---|
Tarkoittaako se sitä, että se se sille Dm:lle dominantti eli V????? Kyllä. Dominantti toiselle asteelle eli V/II. Onko V/III sitten tässä tapauksessa H7?? B7. Hähä. On. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua |
mr.muzak 06.10.2005 13:29:07 | |
---|
Siis selitystä halutaan: Jos Cmaj7-Am7-Dm7-G7 on I-VI-II-V niin mitä tarkoittaa että A7 on tossa yllä V/II? Tarkoittaako se sitä, että se on sille Dm:lle dominantti eli V????? Onko V/III sitten tässä tapauksessa H7?? Eikö se sun ope ole tätäkään sulle vielä kertonut?:) |
baron 10.10.2005 14:13:28 (muokattu 10.10.2005 22:54:59) | |
---|
Eikö se sun ope ole tätäkään sulle vielä kertonut?:) Mä oon vielä reaalisoinnuissa, en oo päässyt tolppasointuihin. Mä oon vasta ollut vuoden tunneilla ja Aaron I käyty läpi, eiks' oo aika hyvin? Nyt on aloitettu Aaron II, se on aika vaikee, pitää soittaa molemmilla käsillä yhtäaikaa. The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument. |
JamesHetfield 15.10.2005 17:53:55 | |
---|
Tolppamerkintöjä käytetään yleensä siksi, että opitaan ymmärtämään soinnun paikka ja tehtävä sävellajissa. Näinollen V kuvaa sävellajin dominanttisointua. Jos mukana on nuotit joissa on täpliä viivastolla ja/tai sointumerkki niin sieltä se sitten näkyy onko kyseessä 7-sointu vai kolmisointu vai joku laajempi sointu.
Se kertoo että A7-sointu on dominantti joka johtaa sävellajin toiselle asteelle. Kaikki dominantit siis merkitään V:sina ja ne jotka johtavat muille kuin I asteelle merkitään usein /-ja se sointuaste jonne dominantti "tähtää". kiitos paljon! luulenpa, että nyt ymmärsin mitä näillä tarkoitetaan; plussaa.:) miksi hevari syö jau- jau- jauhelihansa raakana? KOSKA SE ON PAHAA! |
Tiltsi 27.11.2005 19:15:24 | |
---|
Ongelmia merkintöjen kanssa.. :( Eli jos mklami tahi joku muut satutte käymään täällä niin apua otetaan vastaan. Mulla on kyllä huomenna teoriatunti, eli voin siellä omalta opettajaltakin kysyä, mutta kiva olis saada tietää jo ennen tuntia niin onnistuis läksyjen tekeminen paremmin. Eli meillä on muunnesoinnut aiheena ja mulla on vaikeuksia merkitsemisessä. Osaan noin päässäni miettiä mikä mikin sointu on reaalisointuna, mutten osaa kirjoittaa sitä "klassisesti" ylös. Ihan vaikka esimerkkinä sellainen tehtävä, jossa sävellajina on h-molli ja soinnun sävelet ovat alhaalta ylös C, A, Fis ja D. Ymmärrän, että kysessä on D7-soinnun (siis reaalisointumerkkinä, ei D=duuri) sekuntikäännös, joka on muunnesointu siksi, että h-mollin kolmannen asteen soinnun tulisi olla ylinouseva eikä duuri. Eli siis C-sävel on palautettu (h-mollissa Cis), A on myös palautettu (sävellajissa Ais), Fis ok, samoin kuin D. Mutta kuinka tämä merkataan?? Lähtisin purkamaan asiaa niin, että ensin tietysti astemerkki III. Sekuntisointuhan olisi täydellisenä merkkinä tässä tapauksessa III 6 4 2 (vai?). Eli jos A:n palautus tupataan tuohon kaavaan, tulisi III 6*palautus* 4 2. Mutta kuinka saan mukaan merkintään tuon alimman C-sävelen palautuksen? Tuupataanko se astemerkin alle vai minne? Joo, olkoon tämä avunpyyntmänen vaikka tässä nyt näin ekalla kertaa. Jatkoa saattaa seurata jos vastaukset on ymmärrettäviä. ;) "Metsä olisi hiljainen paikka, jos vain parhaat linnut laulaisivat."
Henry van Dyke |
Sävis 28.11.2005 17:37:33 (muokattu 28.11.2005 17:40:32) | |
---|
Aika pahan pistit. Mä laittaisin sen palautusmerkin sinne astemerkin alapuolelle. Toisaalta, mulla olis myös suuri houkutus merkata se vaan V2/VI. Lisäys: V2/VI tuntuisi musta luontevammalta, koska dominanttiseptimisoinnulla ja sen käännöksillä on aina niin vahvasti dominanttinen luonne. "Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu
"Sävis on semmoinen kiva pätkä." -Juoppohurtta |
Tiltsi 28.11.2005 20:43:56 | |
---|
Aika pahan pistit. Mä laittaisin sen palautusmerkin sinne astemerkin alapuolelle. Toisaalta, mulla olis myös suuri houkutus merkata se vaan V2/VI. Lisäys: V2/VI tuntuisi musta luontevammalta, koska dominanttiseptimisoinnulla ja sen käännöksillä on aina niin vahvasti dominanttinen luonne. Juu, teoriatunnilla olin tänään ja tuota välidominanttia sinne kuulemma tulis tarjota. Menee kuulemma liian monimutkaseks tuo aiemmin ehdottamani merkintä kun I-teoriaa vasta tehdään. "Metsä olisi hiljainen paikka, jos vain parhaat linnut laulaisivat."
Henry van Dyke |
mr.muzak 29.11.2005 00:18:36 | |
---|
Juu, teoriatunnilla olin tänään ja tuota välidominanttia sinne kuulemma tulis tarjota. Menee kuulemma liian monimutkaseks tuo aiemmin ehdottamani merkintä kun I-teoriaa vasta tehdään. Vaikken ole klasariteoriaa juurikaan opiskellut niin lähtisin siitä että jos kyseessä on dominanttisointu (muunnettu/muuntamaton) niin se on joka tapauksessa aina "V kautta jotain". Pointti noissa on kuitenkin aina se mihin se dominantti purkautuu. |
mklami 04.12.2005 14:52:12 | |
---|
Lisäys: V2/VI tuntuisi musta luontevammalta, koska dominanttiseptimisoinnulla ja sen käännöksillä on aina niin vahvasti dominanttinen luonne. Jep, välidominantti tuntuu ainoalta järkevältä tavalta merkata toi sointu. Riippuu tietty myös siitä, mihin sointu purkautuu. Trying to be succesful is failure. Trying to be you is success. - Vangelis
---
Tavoittelemalla mahdotonta saattaa saavuttaa mahdollisen.
---
Ei pidä yrittää perse edellä puuhun. |
blackorwhite 22.03.2006 19:00:48 | |
---|
I aste C-ES-G (mollisointu) II aste D-F-AS (vähennetty sointu) III aste ES-F-B (duurisointu) IV aste F-AS-C (mollisointu) V aste G-B-D (mollisointu) VI aste AS-C-ES (duurisointu) VII aste B-D-F (duurisointu) Anteeks tyhmä kysymys mut mitä ihmeitä nuo ES ja AS ja kaikki nuo joka paikassa olevat s-kirjaimet? Siis onko tuo ES = alennettu E vai siis mitä ihmeitä nuo on? |
pkhlo 22.03.2006 19:04:01 | |
---|
Anteeks tyhmä kysymys mut mitä ihmeitä nuo ES ja AS ja kaikki nuo joka paikassa olevat s-kirjaimet? Siis onko tuo ES = alennettu E vai siis mitä ihmeitä nuo on? Aivan oikein. Eb = es ja Ab = as. They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit. |
okkis 08.05.2006 20:59:37 | |
---|
Anteeksi nyt vain, mutten jaksanut kahlata koko aihetta läpi. FAQ:, jotenkuten kahlasin läpi. Voisiko joku joka tietää kertoa lyhyesti ja ytimekkäästi napolilaisen sekstisoinnun, ranskalaisen ja saksalaisten sointujen tunnistamiskeinot pähkinänkuoressa (tai ei niin pähkinänkuoressa). Englantilaista ei ole pakko selittää. Oman käsitykseni mukaan nämä soinnut muodostuvat mollille, duurisointuina vai wtf? |
Kemppilä 09.05.2006 13:04:19 (muokattu 09.05.2006 13:04:32) | |
---|
Juuri aioin kysyä samaa, kuin Okkis, eli nämä maantieteelliset soinnut. "Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi." Rokkia
Röytö = Emotion |
Juuri aioin kysyä samaa, kuin Okkis, eli nämä maantieteelliset soinnut. Ja mä samoin, huomenna kun on koe enkä ole oiken hahmottanut asiaa. "Vittu! Mä diggaan viinaa, naisia ja rumpuja!" -Tuntematon spurgu metrossa |
okkis 10.05.2006 16:09:44 | |
---|
Ja mä samoin, huomenna kun on koe enkä ole oiken hahmottanut asiaa. katohan, taitaa olla samana päivänä koe kuin täällä pohjoisessakin :D (kuusamo) |
Kemppilä 10.05.2006 23:22:38 (muokattu 10.05.2006 23:23:40) | |
---|
Huh. Onneks on maanataihin aikaa vielä :D, mutta pitäs vaan hallita noi ymt:n kuunteluhommat myös maanantaina. e.mutta menee offtopikiksi. Nii eli onko noissa maantieteellisissä soinnuissa noin yleisesti tuo ylinouseva seksti? "Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi." Rokkia
Röytö = Emotion |
Sävis 11.05.2006 20:03:24 | |
---|
No, yritetään. Kaikki tässä mainitut esimerkkisoinnut on lueteltu alhaalta ylöspäin. Napolilainen sekstisointu ei kuulu ns. maantieteellisiin sointuihin. Napolilainen on siis sävellajin toiselle, alennetulle asteelle muodostuva duurisointu. Eli esim. C-duurissa napolilainen olisi: Des-F-As. C-mollissa sävelet ovat täysin samat. Yleensä sointu esiintyy sekstikäännöksenä, eli bassossa olisi C-duuritapauksessa F. Napolilainen on teholtaan "subdominanttinen", eli sitä käytetään esim. neljännen asteen tilalla. Maantieteelliset soinnut taas ovat yleensä dominanttisoinnulle johtavia "johtosävelsointuja". Otetaanpa esimerkki C-duurissa. C-duurin dominanttihan on G-duuri. Maantieteellisessä sekstisoinnussa on sekä ylä- että alapuolinen johtosävel dominantin pohjasävelelle, eli tässä tapauksessa G:lle. Johtosävelet ovat siis As ja Fis. Maantieteellisten sekstisointujen perusmuoto on sellainen, että näiden kahden johtosävelen välinen intervalli on ylinouseva seksti. Niinpä tässä esimerkissämme As on pohjasävelenä. Italialainen sekstisointu saadaan, kun sointuun lisätään suuri terssi pohjasävelestä ylöspäin. Esimerkiksi As-C-Fis Saksalainen sekstisointu saadaan, kun suuren terssin lisäksi sointuun lisätään puhdas kvintti pohjasävelestä ylöspäin. Esimerkiksi As-C-Es-Fis Ranskalainen sekstisointu saadaan, kun suuren terssin lisäksi sointuun lisätään tritonus eli ylinouseva kvartti pohjasävelestä ylöspäin. Esimerkiksi As-C-D-Fis |
Kemppilä 12.05.2006 11:50:01 | |
---|
Tämä selvensi. Kiits Säveltäjämestari. "Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi." Rokkia
Röytö = Emotion |
Ze Kink 16.05.2006 12:06:21 | |
---|
Tämä selvensi. Kiits Säveltäjämestari. Aivan, ei kylläkään mennyt tuo koe läpi, pitää siis lukea vielä. Vinkkejä sointuanalyysiin? "Vittu! Mä diggaan viinaa, naisia ja rumpuja!" -Tuntematon spurgu metrossa |