Aihe: Tool tyyppistä saundia Guitar Rig 2:lla
1
PJS
09.05.2006 17:55:49

Oon tässä vähän rämpläillyt GR2:n kanssa ja yrittänyt jo pari ehtoota vääntää siitä sellaista saundia mikä muistuttaisi mahdollisimman paljon Toolin Lateralus levyn saundimaailmaa, lähinnä highgain-mättösärö osaston osalta.

Ongelma on siinä, että en löydä sellaisia asetuksia joilla ne mättösäröt toimisi miksauksessakin ja sellaista murakkaa crunchiakin olisi saatava jostain mukaan. Nyt ne on sellasia munattomia tuhnuja kun ne lyödään miksaukseen. oon kokeillu EQ:lla leikata niistä tilaa bassolle ja mielestäni säröäkään en ole yliannostanut.

Ei täällä olisi kellään ideoita siitä miten saada moisia saundimaailmoja.

Entäpä mitenkä kannattaisi lähteä liikeelle bassosaundin osalla niin että se toimii mahd. hyvin noitten kitaroiden kanssa yhteen. Bassosaundia oon emuloinu Fruityloopsin Boo-bass ja Slayer plugareiden avulla.

Kitara on Stratocaster missä on tallaan vaihdettu hotrails ja softana on Sonar 4.

Ja vielä jos viitsis joku pistää niin jotain yleisiä vinkkejä ton tyyppisen saundimaailman aikaansaamiseen olisi hauskaa saada. Muuten en tietenkään lähtisi moiseen apinointiin, mutta kun on sellanen tribuutti-tyyppinen juttu vireillään, ja tarrkoituksena olisi kuullostaa mahdollisimman autenttiselta olemassaolevin resurssein.
Night time with PJS @ 62.183.214.174:8000, online aina kun minäkin olen.
Fortune
09.05.2006 21:19:28
Villi veikkaus: siellä on melko h**vetin monta, eri kitaroilla ja vahvistimilla, eri efektiketjujen läpi soiteltua kitararaitaa päällekkäin ja yhdellä kitararaidalla ei tuota soundia apinoida.
Look behind you, a three-necked guitar!
Soolokitaristi
09.05.2006 22:05:35
Joo noinhan noi nykyään menee. Eli muutamasta moneen kitararaitaa, joko yhtä (cleania) raitaa kopioimalla ja eri säröjen läpi ajettuna tai sitten useampaan kertaan soittaen eri vehkeillä tai samalla vehkeellä mutta eri asetuksilla. Jos rahkeet riittää niin tietysti voi soittaa kerralla ja lyödä kitaran sopivilla vehkeillä moneen eri kaappiin kiinni ja mikittää ne kaikki. Siintä sitten miksauksessa haetaan erilaisten soundien kesken sopiva balanssi. Niin ja ettei totuus unohtuisi niin melko paljon vaikuttaa sekin miten ne raidat on soitettu eli onko laiskaa ja epätaimista vai tarkkaa, timmiä hyvin mietittyä soittoa.
milcoin
09.05.2006 22:54:39
Joo noinhan noi nykyään menee. Eli muutamasta moneen kitararaitaa, joko yhtä (cleania) raitaa kopioimalla ja eri säröjen läpi ajettuna tai sitten useampaan kertaan soittaen eri vehkeillä tai samalla vehkeellä mutta eri asetuksilla. Jos rahkeet riittää niin tietysti voi soittaa kerralla ja lyödä kitaran sopivilla vehkeillä moneen eri kaappiin kiinni ja mikittää ne kaikki. Siintä sitten miksauksessa haetaan erilaisten soundien kesken sopiva balanssi. Niin ja ettei totuus unohtuisi niin melko paljon vaikuttaa sekin miten ne raidat on soitettu eli onko laiskaa ja epätaimista vai tarkkaa, timmiä hyvin mietittyä soittoa.

Kuullostat vähän siltä että et tiedä mistä puhut.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
loosah
09.05.2006 23:02:29
Kuullostat vähän siltä että et tiedä mistä puhut.

Heh hoh. Toi oli kyllä hauskasti sanottu. Pitää toki osittain paikkansakin, mutta oli silti aika armotonta... = ) hoh
PJS
09.05.2006 23:13:10

Villi veikkaus: siellä on melko h**vetin monta, eri kitaroilla ja vahvistimilla, eri efektiketjujen läpi soiteltua kitararaitaa päällekkäin ja yhdellä kitararaidalla ei tuota soundia apinoida.

Joo, toi on ihan itsestäänselvä juttu. Ihan untuvikko en itsekkään ole näissä äänityshommissa ja moniraitaäänittelyä on tässä nyt muutama vuosi keritty harrastaa. Tää Hihg-gain maailma on vaan aika vierasta itelle. ja varsinkin Guitar rig 2 on ihan uusi juttu. Oikeen vahvarin mikittämisellä kyllä luonais sen tylytys saundin aikaansaaminen. Nyt on vaan sellanen tilanne et haluun tehdä tän tolla GR2 + muilla digivermeillä mahdollisimman digitaalisesti alusta loppuun, eli se vahvarin mikittäminen ei tuu kyseeseen.
Exhausted
10.05.2006 09:20:40

Adam Jones vetää Les Paul Customilla moneen eri vahvariin (Mesa, Diezel, Marshall jne) ja Mesan kaappeihin. Sulla on lähtökohtana vääränlainen kitarakin jo, tuo Stratocasterin saundi tulee läpi vaikka siinä onkin humbucker. Mutta muuten voit kokeilla rakentaa vaan jostain high-gain mallinnuksesta.
PJS
10.05.2006 09:39:08

Adam Jones vetää Les Paul Customilla moneen eri vahvariin (Mesa, Diezel, Marshall jne) ja Mesan kaappeihin. Sulla on lähtökohtana vääränlainen kitarakin jo, tuo Stratocasterin saundi tulee läpi vaikka siinä onkin humbucker. Mutta muuten voit kokeilla rakentaa vaan jostain high-gain mallinnuksesta.

Tarkoituksena ei ole saada siis yksiyhteen saundia vaan pikemminkin saman tyyppistä, täysin vastaavaanhan en ilman vastaavia laitteia (kitarakin on täysin eri, Jonesilla Silverburst Lespa).

Jees tiän kyllä. Livenäkin kun soittavat on päällä ekaks vähän pedaalia ja sitte kolmeen vahvariin+kaappiin yhtä aikaa, Diezel ja Boogie on säröille ja Marsu(Bass lead Mk jotain tjms.) on koko ajan puhtaalla. Sillä setupilla oon lähteny itekkin Guitar rigissä värkkäämään. Tällä hetkellä saundi oliosi muuten kunnossa mut sellanen toimivuus itse miksauksessa on hakusessa, eli toisin sanoen saundi ei toimi miksauksessa vaikka särön määrää, bassoisuutta yms. on rajoitettu niin että epäselvyyden ei pitäisi aiheutua siittä, ehkäpä ongelma on jossain muualla kuin kitarasaundeissa...
koopop
10.05.2006 11:37:53

sori spämmäys, mutta mulle tulee väistämättä tämän tyyppisistä aiheista mieleen Clearmountainin kommentti siihen kun jengi kyselee koko ajan että miksi heidän miksauksensa ei kuulosta samalta vaikka on kompuraa ja eq:ta ja kaikkee..

Lainaus MixThis.com:ista

I get a lot of questions like "I've been mixing for about six months and I'm mixing on xxx software that I bought for $500 that runs on a PC and I'm using the zzz interface that cost me $200 and I can't seem to get my mixes to sound like yours, even though I use tons of plug-ins. Can you give me some tips?"

Hmmm, let's see... you might start by getting a job as a delivery boy in a professional studio; after a while move up to assistant; assist, watch and learn from other great mixers for several years until you convince some producers and/or artists to let you record and mix their records; spend years (like maybe 10 or 20) recording and mixing thousands of records of as many different styles of music as possible, spending many, many, many long hours in studios trying everything you can possibly think of to make your recordings and mixes sound better (or at least interesting); then saving alot of money from doing all that work and spending about a million dollars on your own studio (actually, nowadays you don't have to spend nearly as much as I did!); and hope that you are lucky enough that God gave you some kind of mysterious talent that you don't even understand (or think you deserve).

I hope that helps.

-Bob

Pointtini on vaan siinä että mahdoton vastailla kysymyksiin kuten miten tollasen ja tällaisen saundin saa miksatessa, tai edes lähelle. Lähimpänä on se että hankkii just samat kitarakamat kun alkuperäisellä soittajalla ja soittaa sen samalla tyylillä. Saundi muodostuu lähteestään, ei miksauksesta eikä varsinkaan EQ:n taajuudesta. Tietty on helppo kuunnella jotain levyä ja yrittää analysoida miten se on saatu saundaamaan tuolta, ja pistää vinkkiä että sitä on leikattu EQ:lla sieltä ja täältä, pistetty kompressori ja multiband, sekä vähän keinotilaa ja soitto on tuplattu tai yhdistelty kahdesta eri vahvistimesta jollain tarkoilla asetuksilla. Suurin piirtein näin tehdään kaikille kitararaidoille, oli sitten kyseessä kantristrato tai rectifier, eikä EQ:lla ja/tai kompressorilla sitä pysty toiseksi soittimeksi muuttamaan.

Mun mielestä Soolokitaristilla on pointtinsa. Mikä tuossa oli niin epärealistista? Eräskin Ruotsi -studio ja hyvin monet amerikkalaiset tykkää vetää cleanin nauhalle ja sitten re-ampata kahteen-kolmeen päätteeseen ja mikitellä erilailla, kaikkihan sen tietää. Eräskin äänittäjä mikittää neljällä mikillä kaapin ja kombinoi niistä. Monien levyjen skebat äänitetään himassa cleaniksi tuplauksineen, monitoroidaan vaikkapa podilla tai guitar-rigillä, ja sitten studioon tekemään amppaus miljoonalla mikillä ja usein kahdella kaapilla. Normisettiä. Eräs suomimetalliäänittäjä vetää kertseihin sekä 6 -että 7-kielisellä 6-7 ottoa päällekkäin voimasointuja ja kyl maar kuulostaa hyvältä. If it sounds right, it is right.
blueroom
10.05.2006 13:07:51 (muokattu 10.05.2006 13:08:46)
Kummastelen ettei keskustelussa ole tuotu vielä esiin soittajan sormenpäiden magiaa. Ehkäpä siksi että se on niin itsestään selvää;) Hyvällä kitaralla ja vaikkapa juuri tuolla Guitar Rig 2:lla saa kyllä "hyvää" soundia... jos on "niitä miehiä".
Henga
10.05.2006 13:16:18
Kummastelen ettei keskustelussa ole tuotu vielä esiin soittajan sormenpäiden magiaa. Ehkäpä siksi että se on niin itsestään selvää;) Hyvällä kitaralla ja vaikkapa juuri tuolla Guitar Rig 2:lla saa kyllä "hyvää" soundia... jos on "niitä miehiä".

Jep jep.

En jaksanut lukea koko threadia läpi mutta kannattaa funtsia sitä gainin määrää, aika helposti tulee tuhnua miksauksessa jos on nuppi kaakossa. Mieluummin iisillä asetuksilla ja tuplaa raidan.

Ja sit toi koko Guitar Rig-homma on mun mielestä vähän kankea.

Huom. mun mielestä, en tarkoita että se ois huono juttu, itelle ei vaan fudaa.

Just my 50centttiä...
PJS
10.05.2006 13:39:10

sori spämmäys, mutta mulle tulee väistämättä tämän tyyppisistä aiheista mieleen Pointtini on vaan siinä että mahdoton vastailla kysymyksiin kuten miten tollasen ja tällaisen saundin saa miksatessa, tai edes lähelle. Lähimpänä on se että hankkii just samat kitarakamat kun alkuperäisellä soittajalla ja soittaa sen samalla tyylillä. Saundi muodostuu lähteestään, ei miksauksesta eikä varsinkaan EQ:n taajuudesta. Tietty on helppo kuunnella jotain levyä ja yrittää analysoida miten se on saatu saundaamaan tuolta, ja pistää vinkkiä että sitä on leikattu EQ:lla sieltä ja täältä, pistetty kompressori ja multiband, sekä vähän keinotilaa ja soitto on tuplattu tai yhdistelty kahdesta eri vahvistimesta jollain tarkoilla asetuksilla. Suurin piirtein näin tehdään kaikille kitararaidoille, oli sitten kyseessä kantristrato tai rectifier, eikä EQ:lla ja/tai kompressorilla sitä pysty toiseksi soittimeksi muuttamaan.

Mun mielestä Soolokitaristilla on pointtinsa. Mikä tuossa oli niin epärealistista? Eräskin Ruotsi -studio ja hyvin monet amerikkalaiset tykkää vetää cleanin nauhalle ja sitten re-ampata kahteen-kolmeen päätteeseen ja mikitellä erilailla, kaikkihan sen tietää. Eräskin äänittäjä mikittää neljällä mikillä kaapin ja kombinoi niistä. Monien levyjen skebat äänitetään himassa cleaniksi tuplauksineen, monitoroidaan vaikkapa podilla tai guitar-rigillä, ja sitten studioon tekemään amppaus miljoonalla mikillä ja usein kahdella kaapilla. Normisettiä. Eräs suomimetalliäänittäjä vetää kertseihin sekä 6 -että 7-kielisellä 6-7 ottoa päällekkäin voimasointuja ja kyl maar kuulostaa hyvältä. If it sounds right, it is right.

Hyvä lainaus ja tietysti olen samaa mieltä asiassa että se on juurikin niin, että mitään täsmävinkkiä juuri samanlaiseen saundiin ei voi kukaan muu antaa kuin se, joka ne saundit on aikanaan luonu. Lähinnä tässä nyt oon yrittäny kysyä sellasia "vähän edistyneempiä" niksejä mitä noitten tuplauksien eri saundeilla, tarkastisoittamisen ja särön "kontrolloimisen" jälkeen voi tehdä, että sais heavy saundeihin sellasta potkivuutta. Soitossa ei tässä tapauksessa ole vikaa. Varmaan joillain kompuroilla vois jotian tehdä tällä hetkellä kompuroita ei oo käytetty ku en oikein hallitse niitä niin en oo viittiny ruveta torpedoimaan kohtalaista saundia epäonnistuneella kompressoinnilla.
haspeli
10.05.2006 15:47:42
Noin 25 v kitaraa soittaneena (varsinkin raskasta sellaista) sekä Guitar Rigiä kotona testattuani, kehoittaisin heittämään vesilintua ko. ohjelmalla, varsinkin jos haet kunnon särötuuttausta.

>Nyt on vaan sellanen tilanne et haluun tehdä tän tolla GR2 + muilla digivermeillä >mahdollisimman digitaalisesti alusta loppuun, eli se vahvarin mikittäminen ei tuu >kyseeseen.

Tämä ei varmaankaan sulje pois, sitä että ostat vaikka käytetyn POD 1:n (n.100 -130 e) ja kierrätät kitaraidat sitä kautta. Lopputulos on taatusti ainakin melko kelvollinen.
PJS
10.05.2006 17:18:54

Noin 25 v kitaraa soittaneena (varsinkin raskasta sellaista) sekä Guitar Rigiä kotona testattuani, kehoittaisin heittämään vesilintua ko. ohjelmalla, varsinkin jos haet kunnon särötuuttausta.

>Nyt on vaan sellanen tilanne et haluun tehdä tän tolla GR2 + muilla digivermeillä >mahdollisimman digitaalisesti alusta loppuun, eli se vahvarin mikittäminen ei tuu >kyseeseen.

Tämä ei varmaankaan sulje pois, sitä että ostat vaikka käytetyn POD 1:n (n.100 -130 e) ja kierrätät kitaraidat sitä kautta. Lopputulos on taatusti ainakin melko kelvollinen.

Ei tietystikkään, en vaan viittis käyttää rahaa. ja nyt oon kyllä tullu siihen tulokseen että taidan käyttää Guitar rigiä lähinnä joihinkin ylimääräisiin tuplailuihin + bassoon. Varsinaiset kitarat taidan kumminki äänittää ihan oikeilla vermeillä. täytyy vaan roudata kaikki kama treenikämpältä himaan.

Guitar rig on kyllä muuten ihan hyvä, mutta sellaista luonnollisen oloista jälkeä en vaan saa aikaiseksi sillä. Joihinkin todella efektoituihin juttuihin se on loistava ku ei tuu pedaaliketjusta silleen mitään häiriötä.
koopop
10.05.2006 18:17:38

Toistan: lähimpänä on se että hankkii just samat kitarakamat kun alkuperäisellä soittajalla ja soittaa sen samalla tyylillä. Saundi muodostuu lähteestään.
PJS
10.05.2006 19:08:19

Toistan: lähimpänä on se että hankkii just samat kitarakamat kun alkuperäisellä soittajalla ja soittaa sen samalla tyylillä. Saundi muodostuu lähteestään.

Mut saman kaltaista tässä on haettukkin. Vastaukset on kaikki ollut aika hyviä, tosin enimmäkseen on vastattu hieman eri kysymykseen, mut valaisevaa tää silti on.
milcoin
10.05.2006 22:57:07
Tulee mieleen tarina basistista joka studioon tullessaan kehui omistavansa täsmälleen samat kamat kuin esikuvansa (Flea tms.). Samat piuhat, pedaalit, basso, mikit, vahvistin, modit jne. Siihen äänittäjä sanoo että:

"But those are your fingers, right?"

Ja kaikki tietää keikan jossa nimibändiä lämppää kaks paikallista joiden keikat kuullostaa ihan hirveeltä. Sit kun lavalle astuu pääesiintyjä, on kuin joku olis vaihtanu koko PA:n.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
blueroom
11.05.2006 11:16:44

sorry man... en huomannut tuota.
koopop
11.05.2006 11:36:14

Ja kaikki tietää keikan jossa nimibändiä lämppää kaks paikallista joiden keikat kuullostaa ihan hirveeltä. Sit kun lavalle astuu pääesiintyjä, on kuin joku olis vaihtanu koko PA:n.

Heh, juuh.. Sitten kun siinä on vielä mukana lämppäreiden dB-rajoitus niin soppa on valmis.. Totta kai pääesiintyjä "soittaa" kovimmin...!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)