Aihe: Kompressointia
1
magic
28.09.2003 12:09:51

Huttubändin arkea: keikalla minimimiehityksellä, mikseri lauteilla. Pöytään ajetaan 2x g, b, basari, 2x oh ja tietty laulut (x 3). Lavavolume tietysti pyritään pitämään hyvinkin kohtuullisena mutta käytännössä (lähinnä rumpu- ja kitaratasot) seilaavat. Kyl te tiedätte.. Joten kompurat esiin. Kanavakohtainen kompressointi tilanteesta johtuen melko vaikeeta, miten käy jos kompressori tyrkätään päälähtöihin.. Vinkkejä kompuran ruuvaukseen?

Kyllähän se kompura siellä masterissakin oikein käytettynä "siistii" soundia mutta ei se taida tähän ongelmaan olla ratkaisu. Jokin kova rääkäisy tai kitaristin Marshallin-huudatus duckaa eli vaimentaa kaikki muut samantien ja totaalivolyymi pysyy kurissa mutta balanssi kärsii.

Itse laittaisin tässä tilanteessa niin paljon kompuroita kanaviin kuin vain räkistä löytyy ja antaisin niitten hoitaa miksaajan roolia, eli säädä treshold pikkaisen alle 0 dB, esim -3 ja ratio johonkin 1:5-8 niin eiköhän tasot pysy kurissa. Ei tämä kyllä hyvältä kuulosta mutta "tasaiselta", eli ei tarvii koko ajan olla ruuvaamassa mikseriä.
nikolai
28.09.2003 18:19:27
Kyllähän se kompura siellä masterissakin oikein käytettynä "siistii" soundia

Joten voisko kompromissina aatella ryhmien kompressointia. Eli rummut, kitarat, b ja laulut omiin ryhmiinsä ja kompura kuhunkin ryhmään.
Teemu Tee
29.09.2003 10:04:10 (muokattu 29.09.2003 10:04:26)
Huttubändin arkea: keikalla minimimiehityksellä, mikseri lauteilla. Pöytään ajetaan 2x g, b, basari, 2x oh ja tietty laulut (x 3). Lavavolume tietysti pyritään pitämään hyvinkin kohtuullisena mutta käytännössä (lähinnä rumpu- ja kitaratasot) seilaavat. Kyl te tiedätte.. Joten kompurat esiin. Kanavakohtainen kompressointi tilanteesta johtuen melko vaikeeta, miten käy jos kompressori tyrkätään päälähtöihin.. Vinkkejä kompuran ruuvaukseen?

Mä olen viimeaikoina siirtynyt limitointimaisemmasta tyylistä kompressointimaisempaan, heh. Eli suomeksi, aiemmin laitoin thresholdin jonnekin -5dB paikkeille ja ratioksi 1:5-8. Makeup-gainia ei juuri tarvittu, mutta analysoidessa tavara oli aika pötköä. Nykyisin suosikkityylini on threshold n.-10-12dB, rationa 1:3, jopa 1:2,5. Pikkaisen nostan samalla kokonaistasoa, ehkä jotain +3dB.

Tämä toimii yhtälailla kitaroissa, lauluissa, snaressa ja basarissa. Toki pieniä eroavaisuuksia on säädöissä. Attackilla ja releasella saa kyllä säädettyä esim. basarin napsun ja kitaran alukkeet kuuluviin.

Ryhmäkompurointi on kivaa (varsinkin kännissä...), säästää laitehankinnoissa. Ainakin leadlaululle, bassolle ja basarille olisi hyvä olla oma kanava. Taustalaulut, muut rumpumikit, kitarat voisivat olla ryhmiä. Johan siinä 6 kanavaa kuluikin kompuroita.
Tyhjän saa pyytämättäkin
Juntunen
29.09.2003 16:36:04

Ryhmäkompurointi on kivaa (varsinkin kännissä...),

Hoho. Tuossapa slogani paitaan! :)
nikolai
29.09.2003 21:28:00
Kiitän vinkeistä, mielipiteet ja viisaudet aiheesta tervetulleita. Hinta/laatusuhteessa järkeviä kompuroita? Paikallinen kauppias möis vaikka anoppinsa väittäen sitä kompuraks...

Aikana ennen jakosuodinta tuli joskus viriteltyä "subbari" ylijäämävermeistä, eli 2x 450 pääte siltaan, perään 1x 15 kaappi. Pöydästä joutilas aux tähän käyttöön ja viritys toimi ihan kohtuudella. Tulee käytettyä joskus vieläkin.
Lennu
30.09.2003 03:51:37

Aikana ennen jakosuodinta tuli joskus viriteltyä "subbari" ylijäämävermeistä, eli 2x 450 pääte siltaan, perään 1x 15 kaappi. Pöydästä joutilas aux tähän käyttöön ja viritys toimi ihan kohtuudella. Tulee käytettyä joskus vieläkin.

:)

Kyllähän se toimii. Jos siihen auxiin ajaa vaan ne basarit ja bassot. Aika ruuvaamista tosin, noin balanssivetoisesti ajateltuna.
Ces chaussettes sont ã vous?
magic
02.10.2003 12:47:06

Tämä on melko yleisesti kätetty "temppu", mutta laitetaan ketjuun vielä jakosuodinkin ja ajetaan siihen vain ne kanavat jotka "tarvitsevat" subbaria.
Tällä saadaan esimerkiksi laulu- ja rumpu-mikkien (paitsi basso ja ehkä lattiatomi) matalat kuminat ja lattia-soundit pidettyä pois subbareista.
Ei se mitään erityistä säätelyä vaadi sen jälkeen kun balanssi on säädetty kunhan muistaa käyttää Post-Fader-auxia !
Janne19691
12.10.2003 18:39:48

Kiitän vinkeistä, mielipiteet ja viisaudet aiheesta tervetulleita. Hinta/laatusuhteessa järkeviä kompuroita? Paikallinen kauppias möis vaikka anoppinsa väittäen sitä kompuraks...

Masterkompuraa käytin yhdessä bändissä pari vuotta mielestäni menetyksellä (perusrokkia: 2 gtr, keyb, bass, kick, oh, 2 voc). Mikserisetti oli hyvä pitää yksinkertasena kun ei ollut erillistä miksaajaa ja toisaalta piti tulla toimeen niillä roinilla mitä oli. Kanaviin laitettiin vain kompurat bassariin ja ovariin piikkejä tasailemaan. Mun tyyli oli/on että kompura nappaa n. 3-4 db dynamiikasta about 2:1 ratiolla. About samat säädöt päti masterissa olevaan kompuraan. Toimi mun mielestä hyvin (tein soundcheckin bändille ensin ja sitten hyppäsin itse mukaan). Pöytä oli Allen&Heath MixWizard WZ16:2DX.

Meillä oli masterissa FMR Audio Really Nice Compressor 1773 (ihan outo varmaan monelle mutta kehuttu pikku kompura amerikassa eikä maksa paljon. Mun mielestä hyvä master kompurointiin livetilanteessa. $199). Osasin aavistella että RNC voisi toimia masterissa koska se on hyvin läpinäkyvä soundillisesti. Kanavissa (kick ja oh) taisi olla Behringerin Composer. Ei mikään timantti eikä ainakaan läpinäkyvä mutta ajoi asiansa.

Hankin sittemmin itselleni Behringerin Composer Pron joka mun mielestä ei ole niin paska kun Behrigereistä puhutaan. MDX2200:lla on muutama toimiva nappi (interaktiivinen hard/soft knee asetus ja filtteri jolla voi kompuran ohjaussignaalista leikata pumppausta aiheuttavat matalat pois) joilla saa aikaiseksi ihan ok kompurointia. Halpa kuin mikä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)