Aihe: American Vintage ‘52 Telecaster
1 2 3
weelie
09.05.2006 17:25:52
En mä ole kuullut mistään älyttömästä laatuvaihtelusta 52RI-mallin kohdalla. Paino tietty vaihtelee ja sen sorttista. Kaula voi olla tahmainen ja tuo butterscotch väri on vaihdellut, mutta on se kitaroiden kuningas silti. Tai siis yksi niistä. Mulle on kolahtanut eniten japsi-versiot, läpinäkyvä lakkaus bodyssä ja v-mallinen kaula ja jotenkin jämäkkä fiilis.

Leppä tai Saarni. Saarni vaihtelee painoltaan enemmän ja on se tyypillinen vaahteraotelautaisen kanssa. Leppä taas sitten menee enempi yleensä tuon ruusupuun kanssa. Saarni näyttää komiammalta, voimakkaine syineen jotenkin "oikealta puulta" verrattuna leppään. Mutta aivan fiilisjuttuja, joilla ei ole oikeasti juur mitään merkitystä (IMO). Ihan alunperinhän Leo Fender käytti kai mäntyä?!

Kaverilla on MIM 50s classic, ja kaula on vuosien saatossa taipunut mutkalle, eikä hän sillä enää keikkaile. Levyn teki ja keikkaili sillä kuitenkin aikanaan, mikit on vaihdettu amerikan mallisiin: http://personal.inet.fi/hima/saarin … epage/tour2000/images/backstage.jpg
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
pliksu
09.05.2006 17:48:45 (muokattu 09.05.2006 17:49:25)
No, nyt on kitara tulossa kaikkine ekstramatskuineen. Mitä siinä nyt oli. Toista tallaa, wiring kittiä, strappia ja johtoa. Fiilikset on vielä hyvät. Huomenna kai sitä huomaa asioiden oikean laidan ja kaduttaa niin maan paljon.
And there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind.
weelie
09.05.2006 23:14:18 (muokattu 09.05.2006 23:15:30)
Freewheeler talar bara asiaa som aina, kuten suomenruotsalaiset asian muotoilisivat. :)

Itsekin valitsisin Classicin USA52RI-mallin sijaan (ja mikä siinä sinappi-ketsupilla- värityksessä oikein on ideana?). Tai valitsinkin (jep tallamikin vaihto on kyllä "pakollista"). Mutta nyt mulla on vaan toi kiinalainen, ja siinä ne USA52RI-mikkulat.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
pliksu
10.05.2006 07:05:53 (muokattu 10.05.2006 07:23:23)
Itsekin valitsisin Classicin USA52RI-mallin sijaan

Hyvä et tulee kannustavaa kommenttia ostopäätöksestä. Alkaa morkkis nostamaan päätään :) Kyllä mulla pari meksikaanoa on ollut (tele ja strato), eikä ne ole ainakaan tasossa ollut lähelläkään esim. japsifenderiäni. USAlaisesta ei ole kokemusta. Toivottavasti tulee ihan käypä yksilö.

Mitä tuohon väritykseen tulee, niin se lienee makuasia. Nimittäin itsehän pidän siitä. Onpahan ainakin erottautuva tekijä tässä telemallien kirjossa.
And there ain't nothin' like a friend who can tell you you're just pissin' in the wind.
svilo
10.05.2006 07:19:37
Hyvä et tulee kannustavaa kommenttia ostopäätöksestä. Alkaa morkkis nostamaan päätään :) Kyllä mulla pari meksikaanoa on ollut (tele ja strato), eikä ne ole ainakaan tasossa ollut lähelläkään esim. japsifenderiäni. USAlaisesta ei ole kokemusta. Toivottavasti tulee ihan käypä yksilö.

Kyllä se hyvä on....
- tone is everything -
Q: Is solid-state really as evil as you say? A: Yes. (R.Aiken)
Freewheeler
10.05.2006 09:29:53
En tarkoita sitä, että USA '52 RI olisi huono kitara, päinvastoin! Sehän on paras Fenderin sarjatuotantokitara, ehdottomasti! Mutta samantasoisen soittimen saa MIM 50's Classicista pienellä lisäpanostuksella uusiin mikkeihin yms.

Kyllä mäkin olen niin monta vuotta kuolannut '52 RI:tä ja mä olen sellaisen koesoittoonkin pari kertaa saanut. Mutta aina jokin mättää, kaulan muoto (vaihtelee helvetisti) ja "tahmeus", liian paksu lakka, väärä väri, huono saarnipalojen liitoskohta... Sekä tärkeimpänä se, että jotkut yksilöt eivät soi niin kuin pitää. Ei ole twangia!

Onnea vaan uudesta upeasta Telecasterista! Funtsaa, että sen esikuva on tehty silloin kun Suomessa oli Olympialaiset...
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
McNulty
10.05.2006 09:45:06 (muokattu 10.05.2006 09:47:23)
Kyllä mun 50's Classic Tele on edelleen iskussa ja käytössä. Kaulan sain oikaistua lisäämällä pari prikkaa raudan päähän ja vääntämällä raudan ihan tappiin niin, että melken napsahtaa! Sen kaula on niin paksu jötikkä että kun se alkaa ilmastollisista syistä menemään jengalle sitä on vaikea ilman Halmeen hauberia oikaista.

Tämä on pieni miinus, mutta positiivista jos sen saa kaularaudalla oikaistua. Kunhan ei korkkiruuville lähtisi...

50's Classicien heikoin lenkki on tallamikki, jossa ei ole vintagepakollista baseplatea, sen huomaa saundissakin. Etumikki sen sijaan on aivan loistava, parempi kuin '52 RI:ssä! Tallamikiksi vaihdoin USA '52 RI -mikin ja vaihdoin myös messinkiset tallapalat teräksisten tilalle eikä tämä Meksikon twangikone enää juurikaan eroa USA '52 RI:stä.

No, itselleni ajattelin tuota Classic-sarjan 50s Teleä ja tosiaan Danny Gatton-tyyliset kompensoidut messinkipalat olisi ihan ehdoton meikäläiselle. Mielestäni ne tekevät Telecasterista Telemasterin :)

Mikeistä en vielä osaa sanoa, mutta jotain Lindy Fralin osastoa sitä varmaan vintage-kaasuissaan voisi katsella. Hyvä homma tosiaan jos tuo Classic-sarjanen Tele on tosiaan soundiltaan ja viimeistelyltään asiallista tasoa pidemmässäkin käytössä. Kerro ihmeessä lisää kokemuksia jos vain jaksat kirjoitella.

Se Made in Mexico lavan takana ei merkitse mitään, tekiväthän meksikaanit ne 50-luvun Telecasteritkin Fenderillä, tunnetuimpana Tadeo Gomez.

Minulle ei muutenkaan merkkaa tuo valmistusmaa sen enempää... kunhan Telecasterin lavassa vain lukee Fender eikä Tokai :) Roots-hengessä pitää pysytellä aidossa asiassa ja jättää kopiot väliin. JV Squier kyllä kelpais...

Suosittelen myös testaamaan uusia 50's Classic Esquireja!

Haluun kaulamikin Teleen... vaikka eihän se testaaminen ostoa edellytä.

Omat soitinkuvat ja vähän muutakin löytyvät täältä:
http://www.tdpri.com/telephoto/showgallery.php/cat/500/ppuser/215

Pitääpä käydä vilkaisemassa... kiitoksia vielä Classic 50s Teleen liittyvistä kommenteista ja kokemuksista. Ainakin vahvisti minun 50s Tele ostopäätöstä.

PS. tuleeko tuon 50s Telen mukana tuhkis vai "joutuuko" sen ostamaan erikseen?
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
monisto
10.05.2006 09:53:45
Mikeistä en vielä osaa sanoa, mutta jotain Lindy Fralin osastoa sitä varmaan vintage-kaasuissaan voisi katsella.

Suosittelen tsekkaamaan myös duncanin Vintage for Tele-satsin. Hinta on jotain 70 euroo laaki ja soundi toimii ainakin mulle. Se perusmalli ei ole tosin stäkätty (siis jos hurinattomuus on hakusessa), mutta pitäähän Tellun nyt vähän pöristä...
"I shot a man in Reno just to watch him die"
McNulty
10.05.2006 10:13:24 (muokattu 10.05.2006 10:13:53)
Suosittelen tsekkaamaan myös duncanin Vintage for Tele-satsin. Hinta on jotain 70 euroo laaki ja soundi toimii ainakin mulle. Se perusmalli ei ole tosin stäkätty (siis jos hurinattomuus on hakusessa), mutta pitäähän Tellun nyt vähän pöristä...

Nimenomaan... hurinattomuutta ei haeta, vaan perinteistä 50-luvun twangia. Sanat "sparkle" ja "twang" kuvailevat hyvin niitä soundeja joita haluaisin Telen tallamikin tuottavan, yhdessä soittajan ja vahvistimen kanssa. Mitään hifi-soundia ei haeta.

Minulla Telen käyttö olisi enemmänkin tuolla Roots-osastolla. Eli blues/bluesrock/rock... ja jotain country-lickejä olisi mukava soitella Telellä. Nuissa Les Pauleissa ei ole riittävästi countryä soundissa (ylläri sinänsä) :)

Päivän sanat: vintage, anti-HiFi, roso, positiivinen kura, roots ja twang
weelie
10.05.2006 10:51:27
Hyvä et tulee kannustavaa kommenttia ostopäätöksestä. Alkaa morkkis nostamaan päätään :)

Mitä tuohon väritykseen tulee, niin se lienee makuasia. Nimittäin itsehän pidän siitä. Onpahan ainakin erottautuva tekijä tässä telemallien kirjossa.

Siitähän ei ole kyse etteikö tuo kitara olisi hyvä. Aivan kurkohan se on! Mutta mulle japsimallit on numero uno ja MIM classic on hinta/laatu-suhteeltaan erinomainen, 52RI on kallis. Yksilöistähän tietty on tietty lopulta kyse. Ja kyllä siinä 52RI:n omistamisessa on varmasti se oma vibansa, laukun avaamisesta lähtien. Modernin kytkennän siihen mielestäni "joutuu" kuitenkin tekemään.

(Niin mä diggaan sellaista kellastunutta luonnon vaaleaa, läpinäkyvää tai sunburstia enemmän kuin tuota toffeeta.)
Vainhaalee
10.05.2006 11:18:53 (muokattu 10.05.2006 11:19:17)
Hyvä et tulee kannustavaa kommenttia ostopäätöksestä.

Nohnoh... Hyvän kitaran olet ostamassa, minulla on moinen tele ja on todella asiallinen peli...

Itse kun olen tuota stratoa jo pidemmän aikaa GASittanut ja kolunnut läpi myös nuo classic-sarjalaiset. Mielestäni eivät soi yhtä hyvin kuin ameriikan mallit yleensä. Teleistä en sitten tiedä, mutta nuo stratot eivät ole vakuuttaneet...
Omassa telessäni akustinen sointi on kuin suoraan akustisesta kitarasta (liioitellaan nyt vähän...)
Hail to the King, Baby!
Freewheeler
10.05.2006 11:55:40
Lisäksi '52 RI:n mukana tulee hieno tweedlaukku, ashtray, vaihtotalla (älä ikinä vaihda sitä vintagetallaa!), hihna, piuha, opaskirjanen ja muuta case candya. Eli kyllähän rahalla saa ja pollella pääsee! Mutta silti USA '52 RI on liian kallis Suomessa. Sen ovh on yli 2000 euroa. Siihen tonni päälle ja saat aidon 70-luvun alun Telecasterin!

Mulla on Strato '62 RI Mary Kaye made in USA ja se on aivan loistava soitin.
Freewheeler
10.05.2006 12:31:39
Vielä vertailua '52 RI:n ja 50's Classicin välillä:

Jos haluat, että Telesi "relikoituu" suht aidosti on '52 RI:n polypohja / nitropinnoite autenttisempi. Kolhuja ja lohkeamia tulee helposti naarmuista puhumattakaan normi keikkakäytössäkin. Kun taas 50's Classicin polypinta ei lohkeile eikä naarmunnu niin helposti, vaan iskun sattuessa siihen tulee "lommo". Ja nitrohan myös muuttaa väriään tummemmaksi vuosien saatossa, poly ei sitä niin selkeästi tee.

Eli '52 RI on vaikeampi pitää siistinä kuin 50's Classic. Jos se nyt jonkun tarve on ;-)

Soundillisesti en huomaa mitään eroa eri viimeistelyiden välillä, ratkaisevaa on lakan paksuus.

Tässä linkisssä on 1952 Telecaster alkuperäisessä kuosissaan ja värityksessään:

http://images.google.com/imgres?img … ent%3Dsafari%26rls%3Dfi-fi%26sa%3DN
McNulty
10.05.2006 12:42:08
Relikoituminen olisi kyllä kiva ja hyvästä... mutta ihan kaikkea ei voi aina saada :)
Turder
10.05.2006 16:42:12 (muokattu 10.05.2006 16:42:39)
Vaikka kuinka kuolaan '52:sen soundia ja ulkonäköä niin en oikein tykänny soittaa sillä. Kaulassa oli tahmeita kohtia, johon käsi ihmeellisesti liimantui. Lisäksi yleisfiilis muutenkin oli pettymys. Oli se Helsingin F-Musiikin yksilö. Oisko sitten huonompi yksilö tai muuta mutta inhottavan jälkimaun kyllä jätti.

Toivottavasti tulee pliksulle hyvä keppi. Kertoilehan sitten lisää...
pliksu
10.05.2006 16:55:48
Vaikka kuinka kuolaan '52:sen soundia ja ulkonäköä niin en oikein tykänny soittaa sillä. Kaulassa oli tahmeita kohtia, johon käsi ihmeellisesti liimantui. Lisäksi yleisfiilis muutenkin oli pettymys. Oli se Helsingin F-Musiikin yksilö. Oisko sitten huonompi yksilö tai muuta mutta inhottavan jälkimaun kyllä jätti.

Kaulanhan lakkausta tässä on kritisoitu useaan otteeseen ja täytynee sille sitten aikanaan jotain keksiä mikäli tämä keppi pysyy pidemmän aikaa arsenaalissa. (Eiköhän tuo pysy) En tätä (tai telecasteria yleensä) ostaessa lähdekään hakemaan mitään ihan optimaalista soitettavuutta tai tuntumaa. Varmasti löytyisi n+1 kitaraa tässä hintaluokassa, jossa nämä seikat toteutuisivat paremmin. Mutta tuo soundi, ulkonäkö ja ne kaikki ne musahistorialliset jutut mitä tuo kys. kitaramalli mulle henkilökohtaisesti edustaa, pisti mut tämän hankkimaan. Toivottavasti kuitenkin nuo lukuisat arvostelut tästä reissue-mallista puhuvat totta.

Toivottavasti tulee pliksulle hyvä keppi. Kertoilehan sitten lisää...

Toivotaan ja kertoillaan! :)
Freewheeler
10.05.2006 17:18:17
Siitä kaulan kämmenpuolen "tahmeudesta" pääsee eroon kevyellä vesihiomapaperin käytöllä. Tarkoitus on vain vähän karhentaa lakkapintaa, ei poistaa sitä. Ja päälle mehiläisvahaa tai vaikkapa Plediä monta kerrosta, ankaraa hinkkausta kankaalla ja avot, kyllä luistaa!

Itse diggaan eniten puuhun asti hiotuista Telen kauloista, jotka on sitten vahattu kunnolla. Siinä on sellainen tatsi, että tuntuukin vintagelta!

Katoppa tästä mallia:

http://www.tdpri.com/telephoto/show … o.php/photo/1469/cat/500/ppuser/215
pliksu
10.05.2006 17:39:36
Siitä kaulan kämmenpuolen "tahmeudesta" pääsee eroon kevyellä vesihiomapaperin käytöllä. Tarkoitus on vain vähän karhentaa lakkapintaa, ei poistaa sitä. Ja päälle mehiläisvahaa tai vaikkapa Plediä monta kerrosta, ankaraa hinkkausta kankaalla ja avot, kyllä luistaa!

Joo, hiomapaperi-mehiläisvaha -käsittelyn Gibsonilleni tein aikanaan ja hyvähän siitä tuli. Ehkä vähän turhan mattainen pinta, mutta siihenpä voinee vaikuttaa hiomapaperin karkeudella ja vahakerroksen paksuudella. Pitääpä katsoa missä vaiheessa tähän tulee sitten moisia keinoja sovellettua. Tuskin ihan ensimmäisellä viikolla ;)

Katoppa tästä mallia:

http://www.tdpri.com/telephoto/show … o.php/photo/1469/cat/500/ppuser/215

Onpa muuten himoittavan näköinen kapistus :)
Freewheeler
10.05.2006 17:44:44
Hehee, himoreikä siinä ainakin on! Siihen sopii muuten slideputki, kätevä keikalla...

Englantilainen käsintehty (+ Allparts-kaula) Replica Guitars Francis Rossi Model. Eli Stattarifanin unelmien täyttymys! Helkutin hyvä heavy (painoltaan ainakin) Telecaster. Yksipalainen saarnibody ja asialliset vermeet sekä hyvä relikointi.

Katso http://www.replicaguitars.co.uk/

Ei ole edes sikakallis :-)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)