Ekku01 09.05.2006 12:47:53 | |
---|
Hyvää kitaraa ei tapa mikään, Tele, Strato, Les Paul, 335 jne.....Hendrix yritti kyllä valillä polttaa niitä Stratoja mutta hengissä ovat edelleen.... Niinhän siinä kävi että äijä "paloi" lopulta itse ensin, mutta Fenderit ne vaan porskuttaa edelleen ja voi hyvin ;o) Say What?! |
kivi 09.05.2006 12:51:21 (muokattu 09.05.2006 12:51:45) | |
---|
Hyvää kitaraa ei tapa mikään, Tele, Strato, Les Paul, 335 jne..... Niin, ja toisaalta, onko kitara-alalla muka keksitty parempisoittoista mallia noiden klassikoiden jälkeen? Hardly! Olen kokeillut porrastetut hiilikuitukaulat, alumiinit ja Parker Fly't (oli muuten todella innovatiivinen kitara), mutta ei niistä mikään oo tarjonnut olennaista parannusta edes niihin Telecastereihin joilla aikoinaan opettelin soittamaan, saati sitten näihin Gibsoneihini, joista 335 on mun mielestäni niin kehittynyt ja jalostunut kuin kitara ikinä voi olla; täydellisen ergonominen, saundimaailmaltaan laaja ja syvä... :-) Mutta asiaan: Teleihin. Häiritseekö ketään muuta se, että nykyisissä teleissä on aivan turha paksunnos siinä kohti missä kaula ja lapa yhtyvät? Aiemmin sitä ei ollut, ja mä luulen että se on silkkaa laiskuutta jätetty jonkin työstökoneen jäljiltä siihen. Luulen, että jos ostaisin uuden telen, menisin saman tien soitinrakentajalle otattamaan sen pois. |
McNulty 09.05.2006 12:58:03 | |
---|
Häiritseekö ketään muuta se, että nykyisissä teleissä on aivan turha paksunnos siinä kohti missä kaula ja lapa yhtyvät? Aiemmin sitä ei ollut, ja mä luulen että se on silkkaa laiskuutta jätetty jonkin työstökoneen jäljiltä siihen. Luulen, että jos ostaisin uuden telen, menisin saman tien soitinrakentajalle otattamaan sen pois. Se on totta että siinä on sellainen kyhmy, just sillä kohdalla missä esim. Gibsoneissa on scarf-joint. Telessähän ei lavassa ole mitään kulmaa, joten ihmetyttää minuakin kyllä tuo "vahvistus" lavan ja itse kaulan välissä. "I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake |
Lennu 09.05.2006 14:29:16 | |
---|
Häiritseekö ketään muuta se, että nykyisissä teleissä on aivan turha paksunnos siinä kohti missä kaula ja lapa yhtyvät? Aiemmin sitä ei ollut, ja mä luulen että se on silkkaa laiskuutta jätetty jonkin työstökoneen jäljiltä siihen. Luulen, että jos ostaisin uuden telen, menisin saman tien soitinrakentajalle otattamaan sen pois. No nyt alko häiritsee ;D |
McNulty 09.05.2006 14:30:02 | |
---|
No nyt alko häiritsee ;D haha... Kivi kerää uhreja :) "I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake |
Rämppy 09.05.2006 14:50:30 (muokattu 09.05.2006 14:58:10) | |
---|
Häiritseekö ketään muuta se, että nykyisissä teleissä on aivan turha paksunnos siinä kohti missä kaula ja lapa yhtyvät? Aiemmin sitä ei ollut, ja mä luulen että se on silkkaa laiskuutta jätetty jonkin työstökoneen jäljiltä siihen. . Veikkailenpa just tätä, eli säästetään työstökustannuksista. Esim. viiskytluvun stratoissa on syvimmät reunaviistoukset ja hienoimmat pyöristykset. Ja just tuo kaulan-lavanseudun pyöristys on tosivanhoissa fendereissä elegantti -eron huomaa, kun vertaa nykyreissueita ja customshop-mallejakin aitoon asiaan. Mitä teollisemmaksi tuotanto menee sitä enemmän just tuollaisista vaikeasti työstettävistä kohdista pihistetään. Sitä en sano, että asialla olisi välttämättä tekemistä soitettavuuden kannalta, voi ollakin tai sitten ei. Riippuu mitä arvostaa. En sitten malttanut olla sanomatta. |
mhaarala 09.05.2006 14:57:41 | |
---|
Niin, ja toisaalta, onko kitara-alalla muka keksitty parempisoittoista mallia noiden klassikoiden jälkeen? Hardly!/quote No minä kyllä pidän tuota Charvelia paljonkin parempisoittoisena kuin yhtäkään Stratocasteria mitä olen tähän mennessä tyypittänyt... :P Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen |
McNulty 09.05.2006 15:05:22 (muokattu 09.05.2006 15:07:50) | |
---|
No minä kyllä pidän tuota Charvelia paljonkin parempisoittoisena kuin yhtäkään Stratocasteria mitä olen tähän mennessä tyypittänyt... :P Taitaa vain olla niin että Wayne Charvelin tekeleet oli nimenomaan kopioita Fenkun mallistosta. Vaihto-osiahan Wayne ihan alkuunsa valmisti Stratoihin (samoin kuin ESP) jne. Kunnes tuli kasarihevi ja jengiä rupesi kiinnostamaan super-stratot. Huom... STRATOT :) Jacksonin historia alkaa Rhoadsin yhteydessä kun Wayne ei halunnut pilata mainettaan RR-mallilla ja Grover Jackson (joka oli töissä Charvelilla) valmisti omalla nimellään Randylle luutun. Lopulta kävi niin että Grover osti Waynen koko kioskin ja hetken aikaa jaksoivat tehdä "samoja malleja, eri nimillä" kunnes tappoivat Charvel-merkin. Parhaita super-stratoja kyllä nuo Charvelit... vaikka hieman jäävi olenkin arvostelemaan kun kaksi omistan itse. Mainioita pelejä, mutta edelleen, kopioita Fender Stratocastereista pienin muutoksin. "I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake |
mhaarala 09.05.2006 15:10:15 | |
---|
Olivat kyllä, mutta siinä vaiheessa kun Wayne-setä väsähti oikeussotkujen kanssa ja myi firmansa Grover Jacksonille, niin kehitys meni myös eteenpäin. Onhan super-strat selkeä johdannainen stratocasterista, mutta se mitä niissä on parannettu alkuperäisiin nähden toimii hiton hyvin ja se on ainakin minulle selkeä etu alkuperäisiin stratocastereihin verrattuna. Samaten Soloist ja RR ovat vallan mainioita laitteita. En vain ole niin perinnemies että voisin sanoa että pelkästään se Fenderin logo lavassa tekisi soittimesta yhtään parempaa mitä se on. Kyllä ne joillekin sopivat ja soivat nätisti, mutta itse en ole pitänyt niiden soitettavuudesta. Charvel/Jacksonit sopii paremmin minun kouraani. :P Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen |
McNulty 09.05.2006 15:11:17 | |
---|
Tietääkö joku tarkalleen mistä nuo nimet Tele-caster ja Strat-o-caster tulevat? En ole itse koskaan niin tarkasti Fenkun historiikkia lukenut, sen tiedän että Teleä edelsi Nocaster (nimetön Caster) ja Broadcaster. Taisipa Esquirekin olla joukossa mukana. Tai mistä Strat-o-caster tulee? caster = valaja - valua suorittava henkilö / loitsija "I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake |
jogo3000 09.05.2006 15:18:42 | |
---|
Tietääkö joku tarkalleen mistä nuo nimet Tele-caster ja Strat-o-caster tulevat? En ole itse koskaan niin tarkasti Fenkun historiikkia lukenut, sen tiedän että Teleä edelsi Nocaster (nimetön Caster) ja Broadcaster. Taisipa Esquirekin olla joukossa mukana. Tai mistä Strat-o-caster tulee? caster = valaja - valua suorittava henkilö / loitsija To cast tarkoittaa myös heittämistä. Hyötähyviää. Kahakkättee. Myötämöykkynee. |
McNulty 09.05.2006 15:20:30 | |
---|
En vain ole niin perinnemies että voisin sanoa että pelkästään se Fenderin logo lavassa tekisi soittimesta yhtään parempaa mitä se on. Kyllä ne joillekin sopivat ja soivat nätisti, mutta itse en ole pitänyt niiden soitettavuudesta. Charvel/Jacksonit sopii paremmin minun kouraani. :P Juu, eihän logo merkkaa muuta kuin valmistajan tunnusta. Mutta jos ajatellaan ihan tuotesuunnittelua ja muotoilua, niin yllättävän ajattomia ovat nuo 50-60 vanhat teokset. Les Paul, ES335, SG, Telecaster, Stratocaster jne. Voi vain kuvitella kuinka monella kitaravalmistajalla on/on ollut linjastossaan jokin edellisten mallien johdannainen. Samoin ko. mallien loistokkuus näkyy edelleen tänään, sillä taitaa Stratot, Telet, LP:t ja SG:t olla niitä myydyimpiä kitaramalleja. Esim. Ibanezin koko sähkökitaramallisto perustuu G:n ja F:n tuotteisiin. Ok, ovathan he kehittäneet konseptia eteenpäin, mutta siksi painotankin sanaa "perustuu". Samalla kaavalla voisi kai todeta seuraavaa: ESP Viper = SG ESP Horizon/M-sarja = Strato ESP Eclipse = LP ESP Laiho = RR = Flying V Jackson Kelly = Explorer Jackson RR = Flying V Jackson Dinky/Soloist = Strato Ibanez RG/S/SA/SZ/JEM/JS/PG/JPM jne. = Strato Tokai LoveRock = LP Tokai AST = Strato Tokai ATE = Tele Dean ML = Flying V & Explorer (lapa Gibson Futurasta) Siispä... näiden perinteisten kitaroiden vaikutus on todella suuri. Vähissä on täysin uudet ja erilaiset "innovaatiot" etenkin rungon muotoilua ajatellen. Jotenkin tuntuu vain hassulta että lähes 60 vuotta sitten Leo Fender piirsi lyijykynällä Straton ja tähän päivään mennessä ei ole esitetty runkomallia joka syrjäyttäisi Stratocasterin muodon. Jännää on se... oli puristi tai ei. "I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake |
Wikipedia sanoo aiheesta seuraavaa: The name, 'Stratocaster,' was intended to evoke images of newly emergent jet-aircraft technology (such as the Boeing B-52 Stratofortress), and to express Fender's modernistic design philosophy. ja The Gretsch company, itself a manufacturer of hollowbody electric guitars, claimed that "Broadcaster" violated the trademark for its Broadkaster line of drums, and as a newcomer to the industry, Fender decided to bend and changed the name to Telecaster, after the newly popular medium of television. (The guitars manufactured in the interim bore no name, and are now popularly called 'Nocasters.') The Esquire was reintroduced as a one-pickup Telecaster, at a lower price. Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen |
BigPapa 09.05.2006 15:21:25 (muokattu 09.05.2006 15:24:15) | |
---|
Nopeet syö hitaat....; / Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
Bertrand 09.05.2006 15:22:59 | |
---|
No minä kyllä pidän tuota Charvelia paljonkin parempisoittoisena kuin yhtäkään Stratocasteria mitä olen tähän mennessä tyypittänyt... :P Kyllä nuo Charvelit ja Jacksonit voivat olla hyviä kitaroita mutta eihän niitä kehtaa käyttää, kun luullaan pian hevimieheksi! Siinähän menisi maine ja uskottavuus saman tien. |
McNulty 09.05.2006 15:26:25 | |
---|
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake |
mhaarala 09.05.2006 15:26:34 | |
---|
Kyllä nuo Charvelit ja Jacksonit voivat olla hyviä kitaroita mutta eihän niitä kehtaa käyttää, kun luullaan pian hevimieheksi! Siinähän menisi maine ja uskottavuus saman tien. Nii. Ja niissä on monissa se floikkakin. Ja sehän on suorastaan kerettiläisyyttä se semmonen... :) Mutta yllätyin kyllä itsekin miten monipuoliset nuo Jacksonin mikit loppujenlopuksi ovat, varsinkin yhdistettynä mid-boostiin... irtoaa paljon muutakin kuin hevanderia. :) Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen |
McNulty 09.05.2006 15:32:35 | |
---|
Mutta yllätyin kyllä itsekin miten monipuoliset nuo Jacksonin mikit loppujenlopuksi ovat, varsinkin yhdistettynä mid-boostiin... irtoaa paljon muutakin kuin hevanderia. :) Minä olen tiennyt tämän jo pitkään :) Kaulamikki ja tallamikki yhdessä päälle ja midboost pois, kyllä on niin countryä että... Sitten tallamikki pois ja pelkkä kaulamikki ilman boostia + pieni särö tube screamerista niin blueskeitto on valmis. Charvel Model 4 alla siis... siinä on kaikille mikeille on/off-kytkimet niin saa millaiset yhdistelmät mikeistä tahansa. "I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake |
jawalami 10.05.2006 09:44:13 (muokattu 10.05.2006 09:46:12) | |
---|
Morjens! Olen sen verran kova telecaster-fani, että tämä kirjoitus on kyllä pahasti kallellaan otsikon jälkipuolelle. Stratosta kun ei ole niin paljon kokemusta kuin telestä. Telecasterin tallamikin soundi on mielestäni olennaisin juttu siinä kitarassa. Kaulamikrofoni ainakin omassa -94 Fender American Standardissani on aina jotenkin pikkuisen tukossa. Soundikirjo pelkällä takamikilläkin on suuri, ainakin putkivahvistimen kanssa. Helmeilevän kirkkaasta rosoiseen raakuntaan ihan vain sen perusteella kuinka lujaa kieliä lyö. Äänityksissä olen huomannut tallamikkisoundin ja 12-kielisen akustisen yhdistelmän olevan hunajaa korville, mikäli hakee aurinkoista, helmeilevää kitarasoundia Tom Pettyn tyyliin. Komppiosastossa tele loistaa selkeässä bluesrynkytyksessä; stratolla juntattu boogie ei ole koskaan saanut aivan samanlaista "reunaa" ainakaan omissa käsissä. Telecaster on työkalu - Status Quon Rick Parfitt kehui haastattelussa, että hänen telensä voi pudottaa vaikka lattialle, eikä se mene edes epävireeseen. Omallani en ole kokeillut. Luotettavasta lapiosta on kyllä kyse, sillä telecaster on ainoa kitarani, joka pakkasellakin jaksaa matkustaa kilometritolkulla auton peräpaksissa ja on esiin kaivettaessa aina liki samassa vireessä kuin lähtiessä. Käytän .012 - .052 -paksuisia kieliä, rytmisoitosta kun on kyse. Tämä setti (ja kyseinen kitara) soveltuu tosin hyvin myös sliden soitolle avoimessa E-vireessä. Normivireessä ei kyllä paljon sooloja venytellä, varsinkin kun kielisetin G on punottu. Soinnut tosin soivat puhtaasti - ja lujaa. Jalo Walamies |
J.Hollström 10.05.2006 11:05:44 | |
---|
No minä kyllä pidän tuota Charvelia paljonkin parempisoittoisena kuin yhtäkään Stratocasteria mitä olen tähän mennessä tyypittänyt... :P Älkää nyt mitään härveleitä tähän ketjuun tyrkyttäkö, edes hymiöillä. Pyhäinhäväistystä. "Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi-
Mighty Shade |