Olen ymmärtänyt, että tuolla yhdistelmällä voisi tehdä kohtuullisia rumpuraitoja. Sonarissa näytti olevan jotain rumpukonetta/valmiita raitojakin, mutta itse olen tykästynyt tekemään nuo rummut Guitar Prolla koska ne valmiit ei ikinä ole sellaisia kuin haluaisin ja onhan tuo GP todella helppo käyttääkin. Exporttasin rumparaidan midiksi ja avoin Sonarissa mutta siihen tämä mun ammattitaito jäi. Kovin aidon kuuloisia en niistä saanut. Onko netissä hyviä ohjeita tuon Sonarin käyttöön ? Mulla on joku "try&buy" versio 4.xxx Tuleetko kaupallisen version mukana ohjeita, millä kielellä ja miten kattavat ? Kannattaako Cubasea edes kokeilla vai ajaako Sonar saman asian ? Tarkoitus on nyt vetää rummut koneellisesti, kitara suoraan koneeseen ja basso myös. Nämä tietenkin yhdistetään biisiksi. |
Jouni Antero 09.05.2006 14:33:12 | |
---|
Tarvinnet äänilähteen, eli esim jonkun softasyna tapaisen härpättimen, jota ohjaat midillä. Ja kyllä Sonarilla nuo hommat hoituu, ei mitään syytä vaihtaa softaa, joskaan en tiedä mikä versio sulla oikein on |
samulirask 10.05.2006 17:53:10 | |
---|
Ainakin Sonar 1:sen mukana tuli sellainen vähän vajaa puhelinluettelon paksuinen englanninkielinen manuaali, josta löytyy aika paljon asiaa. www.elisanet.fi/samuli.rask |
mr_m 11.05.2006 19:47:41 | |
---|
Sonar 5:n mukana tulee noin 600 sivuinen manuaali (fontilla 6 tai jotain vastaavaa). |
MoeLester 12.05.2006 13:31:23 | |
---|
Ite oon ollu helkkarin tyytyväinen Sonar4+Reason(propellerhead) yhdistelmään. "we got eleven!" |
samulirask 12.05.2006 14:45:17 | |
---|
Itse asiassa tämä painettu manuaali taitaa olla Cakewalkilta keino kilpailla muita softavalmistajia vastaan. Kyllähän sitä mielummin etsii tietoa kirjasta kuin PDF-manuaalista. www.elisanet.fi/samuli.rask |
Janei 14.05.2006 18:16:40 | |
---|
Olen pohdiskellut samankaltaista kysymystä jo jonkin aikaa. Nyt kysyisinkin siis että mikä olisi paras sampleri/rumpukone johon voisi kätevästi asettaa samplet, importata midi-tiedoston ja lähteä siitä vielä rukkailemaan lisää. Yksi suuri kynnys taitaa olla ainakin GM-pohjaisuus? |
PJS 14.05.2006 20:41:19 | |
---|
Olen pohdiskellut samankaltaista kysymystä jo jonkin aikaa. Nyt kysyisinkin siis että mikä olisi paras sampleri/rumpukone johon voisi kätevästi asettaa samplet, importata midi-tiedoston ja lähteä siitä vielä rukkailemaan lisää. Yksi suuri kynnys taitaa olla ainakin GM-pohjaisuus? Ite teen natural studion valmistamalla laadukkaalla ja ennenkaikkea ilmaisella soundfont rumpusetillä rummut. Toimii ihan hyvin jos osaa yhtään tehdä. Night time with PJS @ 62.183.214.174:8000, online aina kun minäkin olen. |
Zeni 16.05.2006 15:45:17 | |
---|
Hieman on vielä hakusessa, mutta onnistuuko tämä edes niin kuin luulen. Eli GP:llä olen tehnyt rummut ja exportannut midiksi. Tuon midin jos avaan jollain rumpusofta ohjelmalla (vaikka Cubase) niin pitäisikö sille syöttää midi karttaan vastaavat soittimet ? Eli jos GP:stä tulleessa midissä käsky x on vaikka hi-hat niin, että myös Cubase ymmärtää "x" olevan hi-hat ? |
-septimisti- 16.05.2006 17:01:17 | |
---|
Hieman on vielä hakusessa, mutta onnistuuko tämä edes niin kuin luulen. Eli GP:llä olen tehnyt rummut ja exportannut midiksi. Tuon midin jos avaan jollain rumpusofta ohjelmalla (vaikka Cubase) niin pitäisikö sille syöttää midi karttaan vastaavat soittimet ? Eli jos GP:stä tulleessa midissä käsky x on vaikka hi-hat niin, että myös Cubase ymmärtää "x" olevan hi-hat ? Hmm. Pari juttua. Cubase ei ole "rumpuohjelma". Toisaalta taas cubasessa voi pyörittää plugarina mitä tahansa vst-instrumentteja, myös niitä rumpuplugareita. Guitar Pro toiminee täysin general midi pohjalta. GM on standardi, joka määrittelee esimerkiksi sen että basari on c ja haitsut f#, g# ja a#. Jos kaavailemasi plugari sisältää jonkinlaisen general-midi presetin, niin homma toimii. Monesti näissä tosin ei ole kaikkia general midin määrittelemiä tamburiineja, kelloja & pillejä. Noin muuten on mun mielestä aika perse edellä puuhun menemistä tuo kaavailemasi tapa. Sonarilla pystyy väsäämään ne rumpuraidat suoraan eikä sun tartte sitten ihmetellä kun haitsut tulevat korville lopullisessa miksauksessa, vaikka Guitar Prossa kuinka kuulosti olevan balanssissa. En tosin tiedä tuon karsitun softan rajoituksista, mutta eiköhän silläkin varsin pitkälle pääse. Esimerkiksi nimimerkki PJS:n suosittelema Natural Studio ei taida olla general midi yheensopiva. http://www.naturalstudio.co.uk/ns_kit7free.html |