Bald Anus 07.05.2006 09:09:07 | |
---|
Helposti. Yrität vaa soittaa nopeasti, niin kauan kunnes osaat. Ai et digaa mun paskast? No, tos on kusta!
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1 |
dazed 07.05.2006 10:21:31 | |
---|
Musta alkaa tuntua, että mun tapauksessa vika on kyllä kitarassa. I`m not a great player, but I can make it howl. |
Stratocaster_90 07.05.2006 11:09:40 (muokattu 07.05.2006 11:10:04) | |
---|
Itsekkin joskus elättelin toivetta että vika on kitarassa. Olen soittanut vain alle 100e kitaraoilla jotein se voi kyllä pitää paikkansa. Vai voiko? |
JuliusUK 07.05.2006 11:35:32 (muokattu 07.05.2006 11:36:17) | |
---|
Itsekkin joskus elättelin toivetta että vika on kitarassa. Olen soittanut vain alle 100e kitaraoilla jotein se voi kyllä pitää paikkansa. Vai voiko? Urheilumiehet osaa aina mallikkaasti syyttää vehkeitään ku ei tuu sijoituksia :) ei skitan soitto oo mikään nopeuskilpailu.. Asiaan: Riippuu ihan yksilöstä, kyllä halvatkin kitarat pitäisi saada säädettyä ihan soittokuntoon. Jos et itse osaa sanoa onko säädöt iha p*rseelleen (kaula kiero/kaularauta huonosti, kielet liian korkealla/matalalla yms.) voit mennä esim. kauppaan kokeilee jotain kitaraa vertauskohteeksi. Alle 100 € luokassa voi löytyä huonosti säädettyjä kitaroita, mut kyllä sen sit huomaa sitten vaikka siitä ettei soitto maistu sitten yhtään. Toisaalta mulla se into vähän lopahti yhdessä vaiheessa kun piti soittaa niin nopeasti kun mahdollista ja kaikki buudåmin soolot osata mut ei sit kuitenkaan osannu yhtään. Vieläkin aina miettiessä esim. soolomelodioita mietin helposti itelle liian vaikeet soolot :) vois itekkin alkaa vähän parantelee nopeutta.. ja olishan se ihan kiva osata kaikki maailman follow the reaperin soolot. Treeniä treeniä vaan! Toi artikkeli joka linkattiin tänne oli hyvä! Musta tuntuu myös että jos ymmärtää ne skaalat/teorian sen tilun takana ("mitä intervalleja/nuotteja soitan nyt ja miks?") niiden soittaminen nopeasti menee myös helpommin. Ei tartte samalla tavalla opetella ulkoa jotain pitkiä tabulatuuri-kuvioita ymmärtämättä niistä sen enempää. Ja sit jos eksyy kesken sooloa voi aina improvisoida :) P.S. Jos treenaa nopeutta sen takia et vois kaverin luona/bileissä näyttää miten nopeesti osaa, kannattaisi unohtaa homma. Parempi tässä mielessä panostaa vaikka jämäkkään riffittelyyn ja opetella biisien sointukulkuja jos joku bileissä vaikka innostuu laulamaan, tehoaa "yleisöön" paljon paremmin. Nuottitulvan esillepläräys kyllä varmasti nostattaa kulmakarvoja aluksi, mutta kuuntelijoiden into lopahtaa saletisti alle minuutin sisällä. www.opaquebuff.com Party tight, in the night with Opaque Buff! |
msormune 07.05.2006 12:57:16 | |
---|
Ei tartte samalla tavalla opetella ulkoa jotain pitkiä tabulatuuri-kuvioita ymmärtämättä niistä sen enempää. Ja sit jos eksyy kesken sooloa voi aina improvisoida :) Toinen pointti tässä on, että jos käyttää suuresti vaivaa ja opettelee jotain little wingiä tabloista ihan nuotilleen oikein, sen unohtaa hyvin äkkiä. Tämä kävi ainakin minulle: Kun kappaleen oppi (omasta mielestäni :) ) aika hyvin, ei sitä enää jaksanut itsekseen veivata ja unholaanhan se sitten painui. Myöhemmin olen vaan opetellut soinnut esim. tuosta little wing-kappaleesta ja korvakuulolta ja fiiliksen mukaan laittanut mausteita. Paljon hauskempaa. |
Epämuusikko 07.05.2006 14:54:38 (muokattu 07.05.2006 15:05:55) | |
---|
Musta tuntuu myös että jos ymmärtää ne skaalat/teorian sen tilun takana ("mitä intervalleja/nuotteja soitan nyt ja miks?") niiden soittaminen nopeasti menee myös helpommin. Ei tartte samalla tavalla opetella ulkoa jotain pitkiä tabulatuuri-kuvioita ymmärtämättä niistä sen enempää. Ja sit jos eksyy kesken sooloa voi aina improvisoida :) Näin! No, pistetään vielä tännekin, että "ensin hitaasti, niin hyvä tulee": http://www.youtube.com/watch?v=lQ2NEYzXnaU&search=sivucaIt´s easier to give up than allways tried to go up. Bustard #1 |
Nuages 07.05.2006 15:07:22 (muokattu 07.05.2006 15:07:54) | |
---|
Myöhemmin olen vaan opetellut soinnut esim. tuosta little wing-kappaleesta ja korvakuulolta ja fiiliksen mukaan laittanut mausteita. Paljon hauskempaa. Muutenkin on vähän hölmö ajatus opetella soittamaan nuotintarkasti biisiä, joka on syntynytkin ihan impro/fiilispohjalta. Helpommallakin voi tappaa sen fiiliksen soitosta. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu |
Apricot 07.05.2006 17:09:34 | |
---|
Muutenkin on vähän hölmö ajatus opetella soittamaan nuotintarkasti biisiä, joka on syntynytkin ihan impro/fiilispohjalta. Helpommallakin voi tappaa sen fiiliksen soitosta. Tää nyt on mun mielestä suurin tietämättömyyden ilmaus taas pitkään aikaan. Rytmimusiikin historian parhaat improvisoijat kautta aikain ovat nimenomaan opetelleet nuotintarkasti kymmeniä, ellei satoja sooloja. "Fiiliksen tappamisella" ei ole mitään tekemistä soolojen kopioimisen kanssa. No problemo! |
Easti 07.05.2006 17:58:07 (muokattu 07.05.2006 17:58:27) | |
---|
Muutenkin on vähän hölmö ajatus opetella soittamaan nuotintarkasti biisiä, joka on syntynytkin ihan impro/fiilispohjalta. Helpommallakin voi tappaa sen fiiliksen soitosta. Ensin on hyvä opetella nuotti nuotilta biisi, ja sitten kun osaa, niin alkaa improvisoimaan. Soitin kitaranopettajani (soittanut 45v) kanssa jotain ZZTOP - Tush sooloa ja opettaja sanoi jotain, että se on opetellu tätä sooloo joskus monta päivää siten että menisi aivan täydellisesti. Muuten se kannattaa vahvasti improvisoimista (onhan se jatsi äijä). |
wrshredder 07.05.2006 21:58:26 | |
---|
sadan metrin sprintit on tosi hyviä tähen.. THV-Klubi#52
Romantikkoitkijät#23
S.M.A.K - perustajajäsen |
JuliusUK 08.05.2006 19:20:07 | |
---|
sadan metrin sprintit on tosi hyviä tähen.. joo! :D + www.opaquebuff.com Party tight, in the night with Opaque Buff! |
Tohon viereen sitten kohta threadi aiheesta: miten treenata tyylikkyyttä. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |