Tarvitsen Squierin Stratocasteriin 500 kOhmin potikan. Lähimmästä musaliikkeestä täältä Kotkasta ei saa; 1,5 kk jo venattu, joten mistä sen sitten saan? Pitäisi olla Fenderin potikka tai vastaavanlainen, jotta se olisi oikean kokoinen eli sellainen lyhytmallinen. Lisäys: Tuollainen, mutta 500 ohminen pitäisi olla: http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … n=0e7aa0eeee3052352378bd4042b17fe4. En tiedä, mitä toi no load tarkottaa, mutta ton näkönen ainakin pitäisi olla. "Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos." |
Peter Gunn 27.09.2003 16:52:17 | |
---|
Osta 470 kOhmin potikka. Maksaa ehkä euron. En sitten tiedä onko tuo Fenderin potikka laadukkaampi, vai miksi se on noin kallis. |
Niskamies 27.09.2003 17:08:14 | |
---|
fenderin ruuvitki on euron kappale. en kyll usko et saat mitään potikkaa eurolla. "...työnnän tän kuulan poikittain sun perseeseen!" |
deevee 27.09.2003 17:22:28 | |
---|
Osta 470 kOhmin potikka. Maksaa ehkä euron. En sitten tiedä onko tuo Fenderin potikka laadukkaampi, vai miksi se on noin kallis. Joopa joo, mutta kysymys kuuluukin, että mistä. "Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos." |
Fortune 27.09.2003 18:02:36 | |
---|
Joopa joo, mutta kysymys kuuluukin, että mistä. Elektroniikkaliikkeistä? |
Peter Gunn 27.09.2003 18:05:10 (muokattu 27.09.2003 18:06:47) | |
---|
Jostain elektroniikaliikkeestä. Tuon 470k pitäisi olla aika yleinen koko. |
deevee 27.09.2003 20:47:09 | |
---|
Jaa, että ihan elektroniikkaliikkeestäkin saa potikoita kitaraan. Pitää käydä etsimässä sellainen liike. "Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos." |
sihvoh 27.09.2003 21:22:37 (muokattu 27.09.2003 22:23:46) | |
---|
Osta 470 kOhmin potikka. Maksaa ehkä euron. En sitten tiedä onko tuo Fenderin potikka laadukkaampi, vai miksi se on noin kallis. Elektroniikan harrastajana sanoisin, että osta kuitenkin se 500 KOhmin potikka ja valitse merkiksi joko Alpha tai CTS. Potikoiden laadulla on TODELLA SUURI merkitys sekä kitaroissa että vahvistimissa. Siis tuollainen 500 KOhmin potikka maksaa: CTS: 5 EUR Alpha: 3 EUR Nämä kestävät kovaa käyttöä ja ovat laadukkaita. Hinta on siis kolminkertainen 1 EUR potikkaan verrattuna, mutta nuo useimmat 1 EUR potikat ovat nykyään melkoisen heikkolaatuisia. Itse havaitsin tämän tehdessäni ensimmäistä putkivahvistintani, potikat oli pakko vaihtaa parempiin ja se vaikutti myös ääneen. Ja näitä saa hyvin varustelluista komponenttiliikkeistä tai sitten Kankaanpään Mikolta: http://www.bmelectronics.tk EDIT: Pieni lisäys, että nuo Fenderin, Gibsonin, yms potikat ovat yleensä noita hyvälaatuisia ja siitä johtuu myös korkea hinta. I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars... |
85423321 27.09.2003 21:48:58 | |
---|
Mistä saisi push-pull potikan, mitä sellaiset maksaa ja mikä tuo on suomeksi? Tai siis miten tuon osaisi selittää myyjälle niin, että sekin tajuaa mistä on kyse? "On patukka-armeija valmiina sinun taistelutahtosi murskaamaan!" |
sihvoh 27.09.2003 22:01:55 (muokattu 27.09.2003 22:02:34) | |
---|
Mistä saisi push-pull potikan, mitä sellaiset maksaa ja mikä tuo on suomeksi? Tai siis miten tuon osaisi selittää myyjälle niin, että sekin tajuaa mistä on kyse? Kyllä uskon, että kun pyydät push-pull potikan, niin sellaisen myös saat. Jos vaatii selityksiä, niin kerrot että potikan akselissa on veto/painokytkin. Soitinliikkeistä ja elektroniikkakaupoista noitakin saa. Ai niin, hinta on ehkä tupla verrattuna ilman kytkintä myytävään versioon. I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars... |
deevee 27.09.2003 22:26:19 | |
---|
Elektroniikan harrastajana sanoisin, että osta kuitenkin se 500 KOhmin potikka ja valitse merkiksi joko Alpha tai CTS. Kumpi noista on parempi sähkökitaraan? CTS:ssää kuulemma käytetään paljon vahvistimissa. "Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos." |
sihvoh 27.09.2003 22:39:36 | |
---|
Kumpi noista on parempi sähkökitaraan? CTS:ssää kuulemma käytetään paljon vahvistimissa. Itseasiassa on melkein pakko valita sellainen jossa on urat akselissa, jotta voi käyttä standardeja kitaran nuppeja. Ainakin Alphaa olen nähnyt kitaroissa. Aivan sama kumpaa käyttää, molemmat ovat hyviä. I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars... |
MacGyver 28.09.2003 12:39:19 | |
---|
Mistä saisi push-pull potikan, mitä sellaiset maksaa ja mikä tuo on suomeksi? Tai siis miten tuon osaisi selittää myyjälle niin, että sekin tajuaa mistä on kyse? Push-pull-potikka on kuitenkin aika yleinen härpäke, joten kyllä sellaisia löytyy aika helposti soitinliikkeistä, jotka myyvät varaosia. Hintaa niillä on 10-15 e, mutta voi löytää halvemmalla. Helsingistä niitä löytää ainakin Millbrook Musiikista tai Musamaailmasta. -MacGyver |
Farski 28.09.2003 13:49:50 | |
---|
kaiken näkösissä elektroniikka ja musaliikkeissä niitä on. olin kummisetäni jossain elektroniikka- / musiikkiliikkeessä käymässä ni siel oli monia laatikollisia erilaisia potikoita. 2kk - 470kk. mut niitä 500kk en löytänyt. en kyllä niitä kaikkia varastoja läpi käyny. mut todellakaan niillä ei hirveästi hintaa ole kunhan ne ei ole fenderin tai gibsonin:D np: Cradle Of Filth - Suicide And Other Comforts |
JoeHans 26.01.2005 16:40:41 | |
---|
Kannattaako volumepotikkana muuten olla ennemmin lineaarinen, vai logaritminen potikka? Muistelisin, että logaritminen on yleensä käytetympi vaihtoehto volumessa. Tällä hetkellä Ibassa näyttäis lukevan vanhassa potikassa B500k Ohm, mutta uudessa logaritmisessa A500k Ohm. Tuliko ostettua vääränlainen? Eipähän tiennyt musiikkikaupan myyjäkään, että kumpaa käytetään volumessa. :) "Twenty dollars!? But I wanted a peanut!" - Homer J. Simpson |
sihvoh 26.01.2005 17:50:40 (muokattu 26.01.2005 18:09:09) | |
---|
Kannattaako volumepotikkana muuten olla ennemmin lineaarinen, vai logaritminen potikka? Koska ihmisen korva on äänenvoimakkuuden suhteen logaritminen, on myös Volume-potentiometrin oltava sellainen. Pienemmillä voimakkuuksilla säätö on tasaisempaa ja suuren voimakkuden päässä on erojen muututtava hieman nopeammin. Merkinnässä: A = logaritminen ja B = lineaarinen EDIT: Lisätään vielä, että myös "Audio taper" tarkoittaa logaritmista potentiometriä. I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars... |
kulmahiomakone 26.01.2005 17:51:55 (muokattu 26.01.2005 17:52:22) | |
---|
Kannattaako volumepotikkana muuten olla ennemmin lineaarinen, vai logaritminen potikka? Muistelisin, että logaritminen on yleensä käytetympi vaihtoehto volumessa. Tällä hetkellä Ibassa näyttäis lukevan vanhassa potikassa B500k Ohm, mutta uudessa logaritmisessa A500k Ohm. Tuliko ostettua vääränlainen? Volapotikkana toimii parhaiten logaritminen. Ja A merkkaa nykyään logaritmista potikkaa. Ennen se oli C. Näin olen antanut itseni ymmärtää. Elektroniikka ja s-rakennuspuolella pyörii enemmän jannuja, joilla on nämä hommat hallussa. DIT: myöhässä. |