MJ 08.05.2006 16:14:38 | |
---|
Kuinkas paljon jätätte miksaukseen headroomia ennen masterointia? Ja miten mahd. tiputatte jos mennään päin punaista? Riippuen tietenkin ympäristöstä. |
loosah 08.05.2006 16:29:15 (muokattu 08.05.2006 16:32:11) | |
---|
Miksaan toolsissa ja headroomia jätän jotain 4-6dB. Fileet toimitan 24bit, 44,1kHz waveina. Tiputuksen aihetta ei ole pahemmin tullut. Ennemminkin joskus käy toisin päin, että joutuu vähän nostamaan ja silloin vaan sipasen tasaisesti kaikkia soitinryhmiä vähän ylemmäs. |
Boltsa 08.05.2006 16:34:45 | |
---|
Selostakaa nyt tyhmälle mitä tämä kuuluisa headroom tarkoittaa? sitä demoa koskaan tuu... |
Jos noi filekset toimittaisi 32-bit flotareina ei sillä headroomilla olisi väliä kuinka paljon sitä on kunhan vain on, eli vaikka 110 dB (!!) olisi ihan yhtä hyvä kuin 6 dB kun tarkkuus olisi aina se 24 bittiä. 24-bitin kokonaislukusysteemissäkin kyllä on varaa ihan tarpeeksi kun maksimitaso on 144 dB (tosin on toinen asia mitä headroomilla tarkoitetaan tässä yhteydessä, eikös se liitetä RMS tasoihin eikä huippuarvoihin). E: Pieni tarkennus, eli itse asiassa flotareita (floating point esitystapa jota valitettavasti esms PT taida tukea ollenkaan) ei voi klipata käytännössä ollenkaan, siis itse data ei mene särölle vaikka äänikortin ulostulo klippaisikin. |
Exhausted 08.05.2006 17:21:26 | |
---|
Selostakaa nyt tyhmälle mitä tämä kuuluisa headroom tarkoittaa? Kuinka paljon kovempaa signaali voi tulla ennen säröytymistä |
MJ 08.05.2006 17:28:34 | |
---|
Mites suoraan masterfaderista tuo tiputtaminen toolsissa? Kärsiikö joku asia :D |
milcoin 08.05.2006 23:35:10 (muokattu 08.05.2006 23:39:55) | |
---|
Mites suoraan masterfaderista tuo tiputtaminen toolsissa? Kärsiikö joku asia :D Sulla klippaa se itse bussi kuitenkin. Lasket vaan sitä klipatun signaalin tasoa laskemalla faderia. PT:ssä taitaa vielä olla niin että ne bussit ei rutise vaan niissä on joku limitterintapainen joka "pienentää" soundia tosi rumasti. Tollanen gainstructure-101 olis kyllä hyvä opetella ennen ensimmäisenkään plugarin avaamista. Ihan oikeesti. Mulla on yleensä jossain tuolla -6dB ja nollan välissä. Useammin käy nykyään niin että huomaa kaman tulevan liian hiljaa masterbussiin. Mut jos miksu on muuten valmis ja vaimo soittelee vihaisena perään, saatan jättää sen sikseen. Ei se siihen kaadu jos se menee vähän hiljaisena masterointiin. Ristiriitaista, eikö:) "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
virtalahde 09.05.2006 08:44:54 | |
---|
Ei se siihen kaadu jos se menee vähän hiljaisena masterointiin. Ei kaadu ei, masteroija tykkää vaan. Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com |
MJ 09.05.2006 10:43:22 | |
---|
Sulla klippaa se itse bussi kuitenkin. Lasket vaan sitä klipatun signaalin tasoa laskemalla faderia. PT:ssä taitaa vielä olla niin että ne bussit ei rutise vaan niissä on joku limitterintapainen joka "pienentää" soundia tosi rumasti. Tollanen gainstructure-101 olis kyllä hyvä opetella ennen ensimmäisenkään plugarin avaamista. Ihan oikeesti. Mulla on yleensä jossain tuolla -6dB ja nollan välissä. Useammin käy nykyään niin että huomaa kaman tulevan liian hiljaa masterbussiin. Mut jos miksu on muuten valmis ja vaimo soittelee vihaisena perään, saatan jättää sen sikseen. Ei se siihen kaadu jos se menee vähän hiljaisena masterointiin. Ristiriitaista, eikö:) No onhan tuo =) Kyllä tuo aikalailla on hanskassa. Lähinnä siitä huolehdin, kun miksauksista tuppaa tuleen lian kuumia. Tyyliin headroomia tuppaa jäämään aina -0.5 db :D Mutta sekkaise aloittelevien ongelma mahtaapi ollakki. Ei mun mielestä niissä busseissa mitään limitteriä ole... |
dewil 09.05.2006 10:51:13 | |
---|
No onhan tuo =) Kyllä tuo aikalailla on hanskassa. Lähinnä siitä huolehdin, kun miksauksista tuppaa tuleen lian kuumia. Tyyliin headroomia tuppaa jäämään aina -0.5 db :D Mutta sekkaise aloittelevien ongelma mahtaapi ollakki. Ei mun mielestä niissä busseissa mitään limitteriä ole... No headroomia se on se -0,5db:täkin Pääasia ettei mene yli. Niin tai... Toisinaan tulee kyykytettyä logicin busseja ihan tarkoituksella. Siinä kun on joihinkin tarkoituksiin ihan asiallinen limitointi. Mut masteriin on hyvä kyllä jättää varaa. Don´t Clone The Beat. Own The Beat. |
MJ 09.05.2006 10:57:38 | |
---|
No headroomia se on se -0,5db:täkin Pääasia ettei mene yli. Niin tai... Toisinaan tulee kyykytettyä logicin busseja ihan tarkoituksella. Siinä kun on joihinkin tarkoituksiin ihan asiallinen limitointi. Mut masteriin on hyvä kyllä jättää varaa. No on on :D Mutta onhan se mukava että sille jottai vielä pystyttäisiiin siellä masteroinnissaki tekeen. |