Aihe: prs ce:n kaulan kulma?
1
petski
30.04.2006 17:38:05
Eli onko tuon pulttikaulaisen prs:n kaula suora suhteessa runkoon, vai onko se kulmassa, niin kuin les pauleissa. Tämäkin pitää vielä varmistaa ennen rakentamista.
Antroid
30.04.2006 22:52:47 (muokattu 30.04.2006 22:56:11)
Kulmassa on. Tremololliset 11-12 astetta.
Juzzu
02.05.2006 09:23:28
11-12 astetta.

:o)

Aika paljon... ;o)
petski
02.05.2006 10:26:43
Sanopas Juzzu mikä kulma siinä sinun prs:ssä on.
Juzzu
02.05.2006 11:30:42
Sanopas Juzzu mikä kulma siinä sinun prs:ssä on.

enpä sano, kun en ole mitannut. Jos jaksan/muistan, voin huomiseksi vähän tsuumailla.
spyykko
02.05.2006 13:58:08

Eli onko tuon pulttikaulaisen prs:n kaula suora suhteessa runkoon, vai onko se kulmassa, niin kuin les pauleissa. Tämäkin pitää vielä varmistaa ennen rakentamista.

Mulla ei ole aiheesta kuin mutua (jonka mukaan tremolomallit olisivat ilman kulmaa), joten ei siitä aiheesta sen enempää.

Sen verran kuitenkin kommenttia, että mikäli sulla ei ole PRS:n omaa hardista, niin sä et tee tällä tiedolla rakentamisessa mitään. Helpommalla pääset mittaamalla sen tallan jota käytät ja laskemalla (tai helpommalla pääsee piirtämällä) tarvittavan kulman ihan itse. Eipähän sitten käy niin että PRS:n kulma ei olekkaan sun tallalle sopiva.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Antroid
03.05.2006 23:40:27 (muokattu 03.05.2006 23:44:02)
:o)

Aika paljon... ;o)

Näin väitettiin birdsandmoonsissa, Jim Cullenin sanomia olivat nämä:
They are all the same headstock angle - between 10 and 11 degrees, but the neck
angles of a tremolo and stoptail guitar are different.

Neck angle on tremolo guitars - 11 - 12 degrees
Neck angle on stoptail guitars - 17 - 18 degrees

Sitten mulla on joku kuvakin PRS:n tehtaan seinältä, jossa on noi kaulakulmat. Siinä lukee jotta: Tremolo's(huomaa väärä kirjoitusasu, jenkit, huoh): 12,5/32 - 13/32
Stoptail + McCartys: 17,5/32 - 18/32. En sitten tiedä ollenkaan, mitä yksiköitä nuo kuvassa olevat ovat. Tuumia? Mistä mitattuna? Olisikohan nuo noitten degreet jotenkin outoja asteita?
Hassu juttu muuten, piezollisissa on suurempi kaulakulma.
Juzzu
04.05.2006 11:49:34
Näin väitettiin birdsandmoonsissa, Jim Cullenin sanomia olivat nämä:
They are all the same headstock angle - between 10 and 11 degrees, but the neck
angles of a tremolo and stoptail guitar are different.

Joo joo, lapakulmat kyllä, mutta kun puhe oli kaulan kulmista... siis suhteessa runkoon :D 11 astetta on melkoisesti.

En oo vieläkään katsonut omaa CE:tä, mutta justiinsa tuli mieleen notta noinko siinä on ollenkaan kulmaa....
Antroid
04.05.2006 23:33:06 (muokattu 05.05.2006 00:04:59)
Joo joo, lapakulmat kyllä, mutta kun puhe oli kaulan kulmista... siis suhteessa runkoon :D 11 astetta on melkoisesti.

En oo vieläkään katsonut omaa CE:tä, mutta justiinsa tuli mieleen notta noinko siinä on ollenkaan kulmaa....

Näitkös, että siinä alla luki, jotta: "Neck Angles"? ;) Lue Juzzu loppuun asti, jookosta? Se oli vielä osa sitä samaa lainausta, vaikka tyhjä rivi onkin välissä.

Kävin asken pällistelemässä mun McCartya "sillä silmällä" ja aika paljon kulmaa näytti olevan, vaikkakaan en tiedä miten sitä mitataan, jotenka en osaa noista Cullenin mitoista sanoa. Onhan tuo 17-18 astetta jonniin verran, mutta toisaalta jos PRS:n customer servicen johtaja näin väittää...
Tuossa on kuva vielä niistä tehtaan seinän arvoista:
http://img430.imageshack.us/my.php?image=neckangles1pn.jpg

Laitoin vielä spostia customer serviceen, kohta saadaan virallinen vastaus. Ehkä.
the TT Allan
05.05.2006 00:20:20
Eiköhän se kuitenkin ole paras päättää se kulma ihan itse!
Eli jos ei kerta ole hyviä kuvia ja eikä välttämättä halua ihan orjallisesti seurata alkuperäistä mallia, niin piirtää paperille kaikki strateekiset mitat ja tutkii niistä kuinka ne toimii käytännössä.
1:1 Piirtäminen pitkällä viivottimella.... Paljastaa kyllä monia ongelma kohtia....
Osat on tietty hyvä kaikki jo olla olemassa että voi mittailla niistä mihin ne kääntyy.

Se on sit aivan eri asia jos haluaa 1:1 alkuperäisen kopion! Siihen ei oikeastaan ole muuta kuin mitata jok ikinen mitta alkuperäisestä.

Mutta minusta se että lähtee itse hakemaan omia ratkaisuja on aina plussaa. Sillä kitarat kehittyy. Alkuperäisten kopionti orjallisesti on vain taantumaa... Ei silleen mallit kehity.
Ei muutos tarvitse olla suuri, mutta onnistuessaan se on parempi kuin alku peräinen ja se on kehitystä.

Tietysti kaiken hinta on että mennään metsään.
Mutta jos ei ole valmis ottamaan sitä riskiä että ho0mma menee myös metsään, niin on paras osataa kaupasta se alkuperäinen.

Kitaralla ensisijainen tarkoitus on soittaa!
Joten sen tulisi olla mahdollisimman soitettava. Korut on akkojen hepeneitä ;)
http://www.telemail.fi/timo.tuovinen
the TT Allan
05.05.2006 00:22:22
Eli jos ei kerta ole hyviä kuvia ja eikä välttämättä halua ihan orjallisesti seurata alkuperäistä mallia, niin piirtää paperille kaikki strateekiset mitat ja tutkii niistä kuinka ne toimii käytännössä.
1:1 Piirtäminen pitkällä viivottimella.... Paljastaa kyllä monia ongelma kohtia....
Osat on tietty hyvä kaikki jo olla olemassa että voi mittailla niistä mihin ne kääntyy.

Se on sit aivan eri asia jos haluaa 1:1 alkuperäisen kopion! Siihen ei oikeastaan ole muuta kuin mitata jok ikinen mitta alkuperäisestä.

Mutta minusta se että lähtee itse hakemaan omia ratkaisuja on aina plussaa. Sillä kitarat kehittyy. Alkuperäisten kopionti orjallisesti on vain taantumaa... Ei silleen mallit kehity.
Ei muutos tarvitse olla suuri, mutta onnistuessaan se on parempi kuin alku peräinen ja se on kehitystä.

Tietysti kaiken hinta on että mennään metsään.
Mutta jos ei ole valmis ottamaan sitä riskiä että homma menee myös metsään, niin on paras ostaa kaupasta se alkuperäinen.

Kitaralla ensisijainen tarkoitus on soittaa!
Joten sen tulisi olla mahdollisimman soitettava. Korut on akkojen hepeneitä ;)
http://www.telemail.fi/timo.tuovinen
Juzzu
05.05.2006 07:02:42
Näitkös, että siinä alla luki, jotta: "Neck Angles"? ;) Lue Juzzu loppuun asti, jookosta? Se oli vielä osa sitä samaa lainausta, vaikka tyhjä rivi onkin välissä.

Toki, toki, mutta ketjun toisessa viestissä kirjoitit näin:
http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=5063272

...ja tuossa vaiheessa lapakulmista ei oltu puhuttu vielä mitään :o)
Tjooh, sorri pilkunreuhauttelu.
Juzzu
05.05.2006 07:05:06

No jos kyse on kaulan kulman suhteesta runkoon, niin parempi että päättää kulman sen mukaan minkälainen talla on kyseessä. mä oon tehnyt noita Lespöölejä n. 3-4.5 asteen kulmilla ja semmonen hippusen alta neljän antaa kivan, mukavan, melko matalan mutta toimivan kulman. Tuon mun Customin 4.5 astetta nostaa jo tallaa ja mikkejä sitten (mun makuun) vähän korkealle. 3:ssa asteessa saa taas TOM maata jo lähes pohjassa.
Antroid
07.05.2006 20:58:59
Eivät customer servicestä suostuneet kertomaan tuota. Eli jos haluaa kopion valmistaa, joutunee itse mittaamaan, ellei onnistu selvittämään tuon yllä postamaani kuvan numeroarvoja.
petski
08.05.2006 15:19:10
Vielä semmonen kysymys, että onko nuitten ce:n ja customin kaulaliitoksissa suurta eroa.
petski
08.05.2006 16:42:58
ööö... :D No toisessa on liima, toisessa pultti. Ohan siinä eroa jo kotitarpeiksi!

Siis muuta eroa ei ole? Jos niin on, niin voisi melkein tehdä mahonki kaulan.
petski
14.05.2006 18:28:32
"We make guitars with both glued-in (not neck through) and bolt-on necks. The models with glued-in necks include the Customs, Standards, Santanas, all McCarty models including the Hollowbodies and all Dragons and Private Stock models. Bolt-on models include CE 22 and CE 24 and the Swamp Ash Special.
It is important to know that there is no difference in the amount of sustain from either design, as the neck joint is exactly the same, but each has its own characteristic tone and feel."

Eikös tuo tarkoita sitä, että nuo kaulaliitokset on samanlaiset pulttikaulaisissa ja liimakaulaisissa prs:ssä. Lukuun ottamatta sitä, että toinen on lätkätty pulteilla ja toinen liimalla.

Lainaus on PRS:än sivuilta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)