Aihe: Nauhatyön tarkkuudesta ja 0.5-1mm heitoista
1
flattopguitar
08.05.2006 10:01:54 (muokattu 08.05.2006 10:07:31)
Tämä ei varsinaisesti liity soitinrakennukseen, mutta aloin tuskailemaan uuden akustisen kitarani kanssa pientä epävireisyyttä, joka ilmenee 13. nauhasta lähtien. En keksinyt muuta ratkaisua kuin mitata kitaran skaala ja laskea sen perusteella nauhapaikat yläsatulasta aina jakamalla jäljelle jäänyt kielenpituus 17.835:llä. Tämä perusteella sain nauhojen etäisyydet toisistaa ja aloin mittaamaan nauhojen paikkaa otelaudalla tarkalla työntömitalla. Nämä mitat ovat n. 0.1-0.2mm tarkkuudella. Ajattelin että tuo riittää hyvin:

Nauhat 1-4 hyvin paikoillaan, nauhavälit 5. ja 6. ovat 0.5mm liian pitkät, 7. ja 8. taas hyvin paikoillaan, mutta nauhaväli 9. on taasen n. 0.8mm liian lyhyt. Tästä johtuen nauhaväli 10. on lähes yhtäpitkä kuin 9. nauhaväli! No, oli se muutaman millin kymmenyksen lyhyempi, mutta jo visuualisesti nauhavälit näyttävät yhtäpitkiltä = piirre joka iski silmääni. Nauhaväli 11. taas ihan oikein laskennan perusteella, mutta 12. ja 13. nauhavälit ovat n. 0.8mm liian leveät.

12. nauha on kyllä oikealla paikalla, mutta pieni vireenheitto osalla kielistä johtuu siitä, että etäisyydessä satulaan ei ole huomioitu tarpeeksi kompensaatiota minun mielestäni. Ylä e-kieleltä kompensaatio oli 0mm ja paksulta E-kieletä n. 2.5mm. Vertasin tuota kompensaation määrää toisen akustiseni kanssa, joka on hyvin vireessä aina 16. nauhalle asti ja siinä lukemat olivat ylä e-kieli 2mm ja paksu E-kieli n. 5mm. Skaalanpituus oli lähes sama näissä kitaroissa.

Koska en kertakaikkiaan voi ymmärtää, että tämän tason instrumenteissa olisi tälläistä hutilointia näin tärkeässä hommassa (tämä kitara on käsintehty ja maineekkaan amerikkalais-Luthierin tekemä), niin voiko tuollaisella nauhatyölle olla jokin muu selitys? Omaan korvaani en kuule soinnuissa tai oktaavinuoteissa vireheittoa 12. nauhalle asti. Ainoa missä on selvä vireheitto on korkea e-kieli, joka ilmee esim. kun sen virittää käyttäen h-kieltä 5. nauhalta alaspainettuna samaan ja sitten ottaa e-kielen 7. väliltä nuotin vapaan h-kielen kanssa, niin e-kieli on liian korkea. Tämä johtuu mielestäni tuosta kompensaation puutteesta satulasta.

Niin loppujen lopuksi suurista heitoista ei ole kyse, koska tuo 0.8mm heittokin on vähän n. 20mm nauhavälissä 4%.
Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/
Juzzu
08.05.2006 10:14:32 (muokattu 08.05.2006 10:17:44)
aloin mittaamaan nauhojen paikkaa otelaudalla tarkalla työntömitalla

Kuvailetko tarkemmin mittaustapaasi?

Nauhojen paikkojen mittaus siten, että mittaa etäisyyden nauhasta toiseen, ei ole järin järkevä tapa, sillä toleranssit kertautuu koko ajan.

Myöskään nauhan etäisyyttä toisesta ei kannattane mitata nauhan kyljestä, sillä nauhaa viilatessa ja hiotessa siitä mahdollisesti myös pyöristysviilataan profiilista poies ja mitat voivat heittää. Toki, aivan nauhan kyljen juuresta ny ei pitäis olla materiaalia poistunut...

En keksinyt muuta ratkaisua kuin mitata kitaran skaala.... ...12. nauha on kyllä oikealla paikalla...

Miten mittasit kitaran skaalan? Mä en nimittäin keksi mitään muuta tapaa kuin mitata satulan ja 12.nauhan ero, ja tuplata se jolloin saat skaalan. Tällöinkin pitäisi ottaa huomioon mahdollinen kompensaatio, jolloin satula on itse asiassa lähempänä 12. nauhaa sen muutaman kympin verran. Minkään kielen vapaa soiva pituus kun ei ole mikään teoreettisen tarkka skaala, jonka mukaan otelauta olisi tehty.
Juzzu
08.05.2006 19:21:16
Tuo kompensaatio pitäisi mun mielestä näkyä satulasta siten, että kun ottaa 12. nauhaan sinnepäin tuon 315mm, niin satula pitäisi olla sen 2-5mm kauempana

Tjooh mutta mä tarkoitin siis yläsatulaa ja sen kompensointia sen 0.1-0.5mm, moon sen verran sähköskittamiehiä että "alasatula" on mulle talla eikä satula ollenkaan.
the TT Allan
09.05.2006 23:57:53
Ei kai tossa ole muuta tehtävissä kuin viilailla kompesaatiota talla-palalla.
Kielien korkeus ja paksuus vaikuttaa. ym.
Vaihtamalla ohuempaa tai paksumpaa kietä saattaa saada virettä parannettua.
Mutta jos 12 nauhan jälkeen nauhojen keskeisissä suhteissa on yli 2% heittoja niin ei sitä saa millään muulla kuin uusimalla koko otelauta korjattua.
http://www.telemail.fi/timo.tuovinen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)