Aihe: straton ja telecasterin erot?
1 2 3 4 5 6 7 8 9
McNulty
07.05.2006 10:01:52
Mulla ei tuu nyt yhtään mieleen Telellä soittavia tosimiehiä.

Merle Haggard, Jimmy Page (tais olla I ja II levyllä Teleä aika reilusti. Ykkönen vissiin kokonaan), Keith Richards, Ron Wood (taitaa vain olla ESP:n miehiä nykyään, mutta tele-body kuitenkin), Jeff Beck, Bob Dylan, The Edge, Albert Collins, Roky Erickson, Danny Gatton, Tom Morello, Bruce THE BOSS Springsteen, Eddie Vedder jne jne. Tuosta voi jokainen valita oman "tosimiehensä" :)

Stratonsoittajia löytyy... Hendrix, Clapton, Knopfler, Malmsteen...
Käyttäähän ainakin Rollarien kitaristi Teleä. Strato on paras koskaan tehty kitaramalli, se on totta, eikä vastaan voi väittää. Tämä on minun mielipiteeni.

Minulle toimii sekä strato että tele. Stratossa tykkään siitä ergonomiasta ja soundien monipuolisuudesta, mutta Telessä on sitten ihan omat juttunsa... se vain toimii niin monessa. Itselläni olisi tarkoitus ostaa perinteiset Stratocaster ja Telecaster... kunhan rahatilanne sallii.
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
M1kko
07.05.2006 10:11:13
Oma teleni on melko monipuolinen soitin ja tuon twäng twäingin sijaan sanoo mur mur :D Hyvähän tällä on soittaa, floikkaa/tremoloa en juuri kaipaa. Vst. amerikkalaisia stratoja testanneena en vaihtais, ellei olis kunnon mikit, sopivan värinen jne. Mutta sitten nousee hintakin vaikka kuin. Myönnän kyllä että en alkuperäisillä mikeillä olevaa teleä ottais. Contrymiehet saa sellaisilla soitella...
dazed
07.05.2006 10:14:11
Suurin ero on siinä, että tosimiehet soittavat Telellä ja vähemmän tosimiehet stratolla.

Mitä??

(Katso omakuva)
I`m not a great player, but I can make it howl.
Artist
07.05.2006 12:36:05
Ron Wood (taitaa vain olla ESP:n miehiä nykyään, mutta tele-body kuitenkin), Jeff Beck

Woody on soittanut kahdeksankymmentäluvulta lähtien ESP:n teleä, sittemin saanut signaturemallin, jossa on kaulassa humppari. Tosin, telemieheksi Woodya en välttämättä sanoisi, enimmäkseen käyttää jotain 50-luvun stratoa, ja on pitkään ollut myös Zemaitis miehiä. Ja nykyään lisäksi vielä Versouleja ja Duesenbergiä.

Jeff Beck taas on jo vuosikausia (varmaan noin parikymmentä vuotta) vetänyt enimmäkseen Stratolla, kiertueilla ei taida muita käyttääkään.
MOIhei
07.05.2006 14:39:07

Kuuntele eka jotain rollareita ja sit get on. Huomaat eron.
"And rock 'n' roll isin't about sex and drugs, it's about music." Andy McCoy
Ekku01
07.05.2006 15:09:52
Kuuntele eka jotain rollareita ja sit get on. Huomaat eron.

Ei ehkä ihan osuvin vertaus.

Rollarit kuulostaa Rollareilta, soittivat Richards ja Woody sitten millä kepeillä tahansa. Ja onhan siellä toisinaan stratotkin käytössä.

Get onillahan on myös suuressa osassa Gibsonin ES-345, ellet sitten tarkoittanut pelkkää Get on -biisiä? Mutta eikös siinäkin ole juuri se Roadrunner -strato jossa on telen kaula ja kaikki mikit yht'aikaa päällä.
Say What?!
BigPapa
07.05.2006 15:36:42 (muokattu 07.05.2006 15:38:51)

Ei ehkä ihan osuvin vertaus.

Rollarit kuulostaa Rollareilta, soittivat Richards ja Woody sitten millä kepeillä tahansa. Ja onhan siellä toisinaan stratotkin käytössä.

Get onillahan on myös suuressa osassa Gibsonin ES-345, ellet sitten tarkoittanut pelkkää Get on -biisiä? Mutta eikös siinäkin ole juuri se Roadrunner -strato jossa on telen kaula ja kaikki mikit yht'aikaa päällä.

Elä elä tollasia ....ei oo 345 Get onilla....ei edes Rodrunner-levyllä suuressa osassa.Siinä ylen tv-taltioinnillahan se oli.
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
Meisseli
07.05.2006 15:47:28

Tärkeimpiä eroja keikkakäytössä on se että kun stratosta katkeaa kieli niin se poissa vireestä. Telellä taas näin ei käy.
Strato on myös jotenkin ns. "miellyttävämpisaundinen" sillä voi puurokorvatki vetää helpommin. Teleä täytyy opetella käyttämään. Mut senkun oppii niin ai jai. Oksat ovat pois.
Noooooooo...... Seonseonseonseonseonseonseonseon www.strangefruit-band.com
Ekku01
07.05.2006 15:50:09
Elä elä tollasia ....ei oo 345 Get onilla....ei edes Rodrunner-levyllä suuressa osassa.Siinä ylen tv-taltioinnillahan se oli.

Uskoako nyt BigPapaa vai BigPapaa?

"Roadrunnerilla taas Järvisen pääkitarat olivat Fender Stratocaster ja Gibsonin ES-345 (”Chuck Berry malli”) melko tasavertaisin osuuksin."

http://www.kolumbus.fi/pikkulauri/kuki.htm
Say What?!
Keppi
07.05.2006 16:03:57
Suurin ero on siinä, että tosimiehet soittavat Telellä ja vähemmän tosimiehet stratolla.

Tässä on perää, vaikka itse soitankin stratolla;D Tele on kitara, joka vaatii käyttäjältään taitoa/tatsia. Siinä ei ole Straton herkkyyttä tai Les Paulin sustainia. Sitä saa tosissaan "vääntää", ett saa sen kuulostamaan hyvältä. Pannaan joku kuiva putkivahvistin soundi ja lyödään siihen Tele perään, niin siihen tarvitaan ihan oikea pelimanni, ett saa homman kuulostamaan hyvältä. Siinä mielessä oon kyllä samaa mieltä, ett Tele on miesten kitara:D

Jos Telellä oppii soittamaan hyvin, niin sitt osaa soittaa kyllä ihan millä vaan muullakin kitaralla...näin hieman kärjistäen;D
...no ei vaineskaan;)
kimurantti1
07.05.2006 16:54:10
Tässä on perää, vaikka itse soitankin stratolla;D Tele on kitara, joka vaatii käyttäjältään taitoa/tatsia. Siinä ei ole Straton herkkyyttä tai Les Paulin sustainia. Sitä saa tosissaan "vääntää", ett saa sen kuulostamaan hyvältä. Pannaan joku kuiva putkivahvistin soundi ja lyödään siihen Tele perään, niin siihen tarvitaan ihan oikea pelimanni, ett saa homman kuulostamaan hyvältä. Siinä mielessä oon kyllä samaa mieltä, ett Tele on miesten kitara:D

Aika kieroa on sun logiikkasi nyt ;-) Täyty sanoa etten oo kyllä yhtään samaa mieltä...
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
BigPapa
07.05.2006 16:57:33 (muokattu 07.05.2006 17:09:26)

Uskoako nyt BigPapaa vai BigPapaa?

"Roadrunnerilla taas Järvisen pääkitarat olivat Fender Stratocaster ja Gibsonin ES-345 (”Chuck Berry malli”) melko tasavertaisin osuuksin."

http://www.kolumbus.fi/pikkulauri/kuki.htm

Mukana on toki ja kyseessä tuossa kohtaa on muistaakseni ei täysi totuus, sehän on tiedossa vain levynteossa mukana olleilla.Jotain oli pakko siihen laittaa.Suurimmassa roolissa kuitenkin on Strato.Saattaa olla Les Paul joissakin jopa Telecaster.Tuota kohtaa on pitänyt myöhemmin editoida mutta se on jäänyt.Joitakin komppeja on vedetty 345:lläkin.Täytyy kuunnella uudestaan tarkemmin kun ennättää.

Roadrunnerilla taas Järvisen pääkitarat olivat Fender Stratocaster ja Gibsonin ES-345 (”Chuck Berry malli”) MELKO tasavertaisin osuuksin.

In The Nude on 345,luultavasti Hey Groupien rytmikitara.Nämä ihan muistellen.Phone Rang Strato,I will Stayn soolo selkeesti Strato,Roadrunner Strato.
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
Lennu
07.05.2006 17:08:26

Mitä??

(Katso omakuva)

Nii! Kattokaapa mun.
Keppi
07.05.2006 18:25:55
Aika kieroa on sun logiikkasi nyt ;-) Täyty sanoa etten oo kyllä yhtään samaa mieltä...

Kuinkaniin kieroa? Kyllä mä oon ihan tota mieltä! Veikkaan, ett se on myös yks syy, miks strato on niin paljon suositumpi näidän "soolokitaristien" keskuudessa. En väitä, ett Hendrixit ym. ois ollu huonompia ihmisiä(en todellakaan!).
...no ei vaineskaan;)
olli8
07.05.2006 23:14:05
Jos ihmiskunnan kollektiivisesta muistista valittaisiin yhteinen mielikuva sähkökitarasta niin se olisi fender stratocaster, ei pienintäkään epäilystä.
Stradlin
07.05.2006 23:59:11
Jos ihmiskunnan kollektiivisesta muistista valittaisiin yhteinen mielikuva sähkökitarasta niin se olisi fender stratocaster, ei pienintäkään epäilystä.

Ei, kyllä mä luulen että se olis se Heurekan ilmakitara.
Ain't It Fun?
Walrus
08.05.2006 02:26:47

Jos Telellä oppii soittamaan hyvin, niin sitt osaa soittaa kyllä ihan millä vaan muullakin kitaralla...näin hieman kärjistäen;D

Tästä olen kyllä täysin samaa mieltä. Tele on aloittelijalle paha kitara soittaa kun kaikki virheet tulee niin räikeesti läpi mutta osaavissa käsissä se on monipuolinen ja upeasti soiva kitara. Ite kanssa aikoinaan vierastin Teleä kun en osannut soittaa sillä mutta nyt on hirveä himo saada jostain oikein perinteinen Tele eikä asiaa auta yhtään se että olen innostunut kantrista. :D
Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in
Rämppy
08.05.2006 09:27:24 (muokattu 08.05.2006 12:04:41)
Mulla ei tuu nyt yhtään mieleen Telellä soittavia tosimiehiä..

Kari Peitsamo on tosimies. Ollut haudankaivajanakin. Kuunnelkaa vaikka Skootterin levyjä. Niillä tele kurnuttaa.
Toinen tosimiesten orkesteri on Godfathers. Siinä on räyhäteleä usein tuplatenkin.
Sitten on tietysti tämmöinen soittaja kuin Francis Rossi. Onhan siinäkin mies kitaristiksi. Niin ja Wilko Johnson. Mainitsenpa vielä Riku Mattilan. Vanhoilla Röyhkä-levyillä soitteli aikas paljon Telefunkenilla. Egotripin Knipillä on hieno komppisoundi. Ja telemiehiä hänkin.

EDIT: Se, että Tele on muita kitaroita jotenkin vaikeampi soitin, ei mun mielestä oo totta. Useimmat telecasterit ovat ainakin mun käteen todella hyvän tuntuisia. Telellä saa erittäin helposti esim. todella toimivat komppisoundit -huomattavasti helpommin kuin vaikkapa stratolla. Kaikessa vähänkin rootsimmassa soitannassa myös soolosoundit löytyvät kummemmin hakematta. Tele on sellainen piuha kii ja menoksi -tapaus. Ainakin näin on mun kohdalla ollut. Toisaalta halvoissa telecastereissa on usein huonot mikit, mikä kostautuu etenkin tallamikeissä.
En sitten malttanut olla sanomatta.
jpg
08.05.2006 09:37:16
Strato on kuin ranskalainen nainen ja Tele kuin amerikkalainen työhevonen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)