Aihe: Kiinteä kaula?
1 2 3
Eemil
06.05.2006 12:37:24
Väität vakavalla naamalla toimivasi jotenkin minua fiksummin? ;)

Me ollaan tässä oivan kanssa odottajan asemassa, ei meillä ole mitään väitöstä kummallakaan jota pitäisi todistella.
Viini ilahduttaa sydämen. -Raamattu K100#2
Jucciz
06.05.2006 12:37:49
Me ollaan tässä oivan kanssa odottajan asemassa, ei meillä ole mitään väitöstä kummallakaan jota pitäisi todistella.

Odottavan aika on 9 kuukautta.
>-)))> #11
« Äänittämään? Vastaus on Studio Apaja · Soitteluita »
oiva tumpeloinen
06.05.2006 12:40:43

Itseasiassa muistaakseni 42 viikkoa. ;)

Onhan tämä järjetöntä vääntämistä, mutta mä oikeasti haluaisin tietää, mistä tuo termi rajataan nimenomaan liimakaulaan. Se ei vielä hirveästi lohduta, että joku tulee kertomaan sen vain olevan niin.....Peace....
Eemil
06.05.2006 12:41:46

Eli olemme edelleen ilman vastausta. Mitä jos lopetetaan taas arvailu ja oletetaankin että vastaus on banjo.
Viini ilahduttaa sydämen. -Raamattu K100#2
Mustikkamuffinssi
06.05.2006 12:41:46
Puhaltimista puhuttaessa olen tuota termiä kuullut käytettävän. Nopeasti etsittynä löytyi ainakin tämmöinen rytmin artikkeli missä kiinteällä kaulalla viitataan liimakaulaan. http://www.rytmi.com/rytmi504/504epiphone.html En sitten tiedä käytetäänkö tuota termiä myös läpi rungon kaulasta.
"Onni on kuin jazzia. Jos joudut kysymään mitä se on, et luultavasti saa koskaan tietää." kalamies#45 >-)))>
oiva tumpeloinen
06.05.2006 12:44:52
Puhaltimista puhuttaessa olen tuota termiä kuullut käytettävän. Nopeasti etsittynä löytyi ainakin tämmöinen rytmin artikkeli missä kiinteällä kaulalla viitataan liimakaulaan. http://www.rytmi.com/rytmi504/504epiphone.html En sitten tiedä käytetäänkö tuota termiä myös läpi rungon kaulasta.

Hyvä!

Yksi artikkeli itse asiasta. Mä luulen vain, että tässä päähänlyöntikilpailussa tulisi tasatulos (tai niinkuin mä olen sanonut alusta asti;)), ts. kaikki mallit, joita ei ruuvarilla pureta, on kiinteäkaulaisia.
Mustikkamuffinssi
06.05.2006 12:51:52
Hyvä!

Yksi artikkeli itse asiasta. Mä luulen vain, että tässä päähänlyöntikilpailussa tulisi tasatulos (tai niinkuin mä olen sanonut alusta asti;)), ts. kaikki mallit, joita ei ruuvarilla pureta, on kiinteäkaulaisia.

Parhaani yritin. Rytmiltä löytyi myös toinen artikkeli ESP:n X-Tonesta jossa samalla lailla viitattiin liimakaulaan. Jos vaikka vielä koittaisi löytää jonkin muun lehden/kirjan/artikkelin kuin Rytmin mielipiteen asiasta.
"Onni on kuin jazzia. Jos joudut kysymään mitä se on, et luultavasti saa koskaan tietää." kalamies#45 >-)))>
tenkainen
06.05.2006 12:56:55

Jos vaikka vielä koittaisi löytää jonkin muun lehden/kirjan/artikkelin kuin Rytmin mielipiteen asiasta.

Härö tietää, kysykää hältä: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 15&t=97727&o=0&co=17010
:-D

Itsekin olen jossain vanhahkoissa kirjoissa törmännyt termiin, liimakaulaa tarkoittaen.
Ja tämä keskustelu menee kohta samaan kuin mikä on soolomikki? -keskustelu.
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37
fox
06.05.2006 13:39:49

Hyvä!

Tuota kannatan, jos käsitettä fixed neck tarkoitetaan.. Eli kaikki kaulat, jotka ei oo tarkoitettu irrotettaviksi, lienee kiinteitä..
Sitten on niit seka-ja reuna-alueen hämäryyksiä kyllä, mutta niitähän on miltei asiassa ku asiassa. Tuolla lueskelin, että oli mun S.D.Curleen kaularatkaisu nostettu esille.. virallisesti se on "neck thru bridge" vaikka se on pulteilla kiinni.. Siis se runko tuon kaulan ympärillä, mikit, kuin myös talla, on siin kaulassa kiinni. Ja kielet menee läpi kaulan...(tai jos sitä kaulapuuta sitten voi nimittää "rungoksi".. 8) )
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Aki
06.05.2006 16:30:49

Kerro mulle jokin luotettava lähde, jossa vakuutetaan että haarukka-sanalla todellakin tarkoitetaan haarukkaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Haarukka

mä oikeasti haluaisin tietää, mistä tuo termi rajataan nimenomaan liimakaulaan.
Ihan oma veikkaus: Guitar Center joskus 80-luvun alussa alkoi Stratojen lomassa myymään Les Pauleja. Pomo käskee keksimään mainoksia varten jonkun eroavan argumentin, ja ikkunanpesijä sivusta seurattuaan kuvailee, miten toisessa se kaula on sillä tavalla kiinteä. Mainosten painoonmenopäivänä markkinointipäälliköllä on kaamee kapula, eikä keskity sen enempää ja pistää tähdenmuotoisen tietoiskun sisään termin "kiinteä kaula".

Näin minä luulen.
Kasperi Tervonen
06.05.2006 17:30:32
Hmm... Jos liimakaulaa kutsutaan kiinteäksi kaulaksi, niin mikäs neck-thru kaula sitten on jos ei kiinteä? Eikös se vasta kiinteä olekin, kun ei mitään liimojakaan tarvita siellä kaulan ja rungon välissä?

Ja sitten vielä semmoinen juttu että mikä turhanpäiväisessä väittelyssä on niin pahaa, ettei sitä saisi harrastaa? Pirun tylsäähän täällä mnetissä olisi jos kaikki vaan kirjoittelisivat sulassa sovussa keskenään. ;-)
"En usko, koska olet 16-vuotias kitaranraiskaaja. :)" -Jucciz
miksaaja
06.05.2006 17:50:55
Jos jatketaan vakioveikkausta, niin oma rivini voisi olla:

set neck/fixed neck=kiinteä kaula/liimakaula
bolt-on neck = pulttikaula
neck-thru = kaula läpi rungon (ei kiinteä kaula)

ja tämä siitä syystä, että varmaankin alkuun on kaikki rakennettu joko tai, eli joko pultti tai liima.. neck-thru on sen verran tuoreempi juttu, että se on sitten vaan neck-thru..

Mutta paha sanoa, ei minua kannata uskoa, ainakaan enää tähän aikaan.. ;)
Kasperi Tervonen
06.05.2006 17:56:57
...ja tämä siitä syystä, että varmaankin alkuun on kaikki rakennettu joko tai, eli joko pultti tai liima.. neck-thru on sen verran tuoreempi juttu, että se on sitten vaan neck-thru..

Kuulostaisi kyllä ihan loogiselta.
"En usko, koska olet 16-vuotias kitaranraiskaaja. :)" -Jucciz
BigPapa
06.05.2006 17:59:49 (muokattu 06.05.2006 18:07:00)

http://www.edromanguitars.com/tech/neckconstruction.htm

Les Paul's early experimental guitars also began with a 4" wood post that ran from tail to headstock, with the sawed-off halves of a guitar body glued onto its sides.

http://images.google.fi/imgres?imgu … num%3D10%26hl%3Dfi%26lr%3D%26sa%3DN
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
Aki
07.05.2006 16:37:26

neck-thru on sen verran tuoreempi juttu
Ehkä päin vastoin, läpikaulathan on hintavan rakenteensa takia vähenemässä jatkuvasti. 70-80-lukujen taitteessa oli hyvinkin yleinen, ja kuten BigPapa linkeillään osoitti, ei sitä voi järin tuoreeksi keksinnöksi haukkua.
Stradlin
07.05.2006 17:01:22 (muokattu 07.05.2006 17:04:17)
Edit: eiku ei mitään sittenkään.
Ain't It Fun?
Les Fender
07.05.2006 19:50:49
Kaikille selväksi:

aineen olomuodot:
1. Kiinteä
2. neste
3. kaasu
4. plasma
5. ns. Bosen-Einsteinin kondensaatti
6. fermioni-kondensaatti

Epäilemmättä kiinteällä kaulalla on helpoin soittaa...
"Living is easy with eyes closed!"
Artist
07.05.2006 19:55:38 (muokattu 07.05.2006 19:56:27)
neck-thru on sen verran tuoreempi juttu, että se on sitten vaan neck-thru..

No, tuore ja tuore. Yksi suurehko kitaravalmistaja aloitti neck-through kaulaliitoksella varustettujen kitaroiden tekemisen vuonna 1963. Todennäköisesti sitäkin ennen niitä on ollut.

Nestemäinen kaula olisi kyllä hyvä, varsinkin jos neste olisi sen verran jäykkää, että se olisi melkein kiinteää.
Les Fender
07.05.2006 20:03:29
Nestemäinen kaula olisi kyllä hyvä, varsinkin jos neste olisi sen verran jäykkää, että se olisi melkein kiinteää.

Mitäs jos sooloa niskantakana soittaessa nestekaula menee päähän? Onko sitten jo Neck thru head?... Okei menen katsomaan peliä....
"Living is easy with eyes closed!"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)