Jepjep. Tosin mun käsityksen mukaan ("oikeat") kannet tehdään kyllä järjestään n. 2.5mm (2-3mm) paksuisiksi. Korjatkaa toki tietäväisemmät jos nyt kuitenkin olen väärässä. Mielestäni mitään rajaa ei ole, vaan se riippuu käytettävän kuusipuu laadusta ja jäykkyydestä. Tekijämiehet yleensä taivuttelevat paloja käsissään ja sen perusteella osaavat hioa oikean paksuisiksi ja rimoittaa sen. Mun Gibsoneissa on ollut lähes poikkeuksetta n. 0.125" tuuman kansi kaikuaukon reunuksilta eli n.3.1mm ja mun mielestäni voisi olla hieman ohuempi. Nyt mulla yksi tosilaadukas akustinen jonka kansi on ohuimpia joita olen nähnyt, varmaan hitus päälle 2mm. paksuus kaikua-aukon ympäriltä... Yksi yleisesti käytetty tapa on vielä tehdä kannesta paksumpi niiltä heikoilta kohdin, eli kaikuaukon ympäriltä kuten myös tallan ympäriltä, eli pääsiassa niin, että se on keskeltä paksumpi ja kiinnityksen jälkeen hioa reunoista materiaalia pois. Näin kannesta muodostuu kuin kaiutinelementti, jossa on massaa enemmän keskellä ja joustoa reunoilta. Näin se myös värähtelee optimaalisesti, koska paksumpi kansi vaimentaisi värähtelyjä kannen ja kylkien liimauskohdista. Itse ajattelin josko syssyllä uskaltaisin aloittaa ekan teräskielisen akustisen teon. Kiinnostaisi kokeilla ihan alusta asti (yrittää) tehdä hyvin soiva aksutin. Saas nähdä tuleeko aloitettua. Jos haluat myydä tuon tai tehdä sen mulle, niin ota yhteyttä - olen kiinnostunut. Voin myös tuoda jotain "näkemystäni" akustista, vaikken ole sellaista koskaan itse tehnyt. Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/ |