Aihe: Kiipparia hankkimassa
1
puhvalo
26.04.2006 10:18:37
Tarvitsisin keikkakäyttöön kiipparia ja tiedän mitä ominaisuuksia laitteelta haluaisin, mutten oikein tiedä mikä masiina olisi tällainen.

Elikkä tulee siis ihan livetilanteita/bänditreenailua varten, ei tarvitse olla mitään sisäänrakennettuja sekvenssereitä tms. Pikemminkin tarvitsen suht hyvät perussaundit (pianot, torvet, synat, sooloilusoundit yms.) ja semmoisen ominaisuuden, millä saa nopeasti kaivettua muistista tietyt asetukset jotka tarvitaan tiettyyn biisiin. Eli meinaan sitä, kun jossain biisissä on splitti pianolle ja torville ja split point on vaikka A-2 ja pianolla on joku tietty efekti päällä, niin nämä asetukset pitäisi saada tallennettua ja haettua sitten kätevästi muutaman napin takaa.

Elikkäs, mistä tällaista kiipparia kannattaisi lähteä hakemaan?

Ainiin, ja se hinta voisi olla jotain palttia rallaa 500 euroa.
Janus
26.04.2006 10:52:19
Tarvitsisin keikkakäyttöön kiipparia ja tiedän mitä ominaisuuksia laitteelta haluaisin, mutten oikein tiedä mikä masiina olisi tällainen.

Elikkä tulee siis ihan livetilanteita/bänditreenailua varten, ei tarvitse olla mitään sisäänrakennettuja sekvenssereitä tms. Pikemminkin tarvitsen suht hyvät perussaundit (pianot, torvet, synat, sooloilusoundit yms.) ja semmoisen ominaisuuden, millä saa nopeasti kaivettua muistista tietyt asetukset jotka tarvitaan tiettyyn biisiin. Eli meinaan sitä, kun jossain biisissä on splitti pianolle ja torville ja split point on vaikka A-2 ja pianolla on joku tietty efekti päällä, niin nämä asetukset pitäisi saada tallennettua ja haettua sitten kätevästi muutaman napin takaa.

Elikkäs, mistä tällaista kiipparia kannattaisi lähteä hakemaan?

Ainiin, ja se hinta voisi olla jotain palttia rallaa 500 euroa.

Tohon hintaan jotain käytettyä. Preset (sisäänrakennetut ja muokkaamattomat)-soundit eivät välttämättä oo täysin tätä päivää, mutta synteesin, soundienrakentelun ja just kuvailemasi performancejen/splittien tekemisen periaatteet ovat kaikissa synissa merkistä ja mallista riippumatta kutakuinkin samanlaiset. Osta joku vanhempi kiipparisyna ja ota siitä ns. kaikki irti - kun sulla on säästössä tarpeeksi paremman synan ostoa varten, kaikki aika minkä olet käyttänyt edellisen synan soundeja ruuvatessa on kotiinpäin.

Nykyaikaisemman synan, joka täyttää kaikki noi sun vaatimukset (esim. MO6, Tr61/Triton Le 61, Roland Juno-G) saa n. 1000 eurolla. Jos tollaiseen ei oo vielä varaa tai kummempaa tarvetta, voisin suositella esim. tätä:

http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=31067516
(tota saa mm. laajennettua Rolandin vanhemmilla laajennuskorteilla, valikoimasta löytyy mm. pianokortti)

tai tätä:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=104163
(itse aloittelin soittourani nimenomaan tällä - ei aikansa monipuolisin, esim. ei kunnollista filtteriä, mutta hevipiireissä suosittu aikoinaan ja Holopaisen Tuomas taitaa soitella tällä livenä vieläkin?)

tai tätä:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=100081
(aika lailla samaa sarjaa)

jne. Seuraa mnetin toria ja huuto.netiä.
Veruon
26.04.2006 12:37:40
Olen itsekin etsinyt tässä seuraajaa tuolle DX-7:kalle, mutta hyvin harvoissa syntikoissa on nykyään ns. suorahakunappeja, että sitä painamalla saa jonkun tietyn saundin haettua, vaan aina pitäisi itse selailla valikoista. Tämä on aika erikoista, koska kuitenkin suurin osa keikkatilanteista on sellaisia, joissa tosiaan pitää saada ensin se rhodes siihen säkeistöön, ja sitte se räkäurku/torvet siihen kertsiin. Itse tosiaan käytän vieläkin tuota DX-7skaa kontrollerina siksi että siinä on nuo 32 nappia ja kun omat saundit on räkissä järjestetty pankin 32 ensimmäiselle paikalle, niin homma toimii mainiosti. Toistaiseksi ei ole löytynyt parempaa laitetta, mutta tuo alkaa olla niin vanha , että voisi miettiä pikkuhiljaa vaihtoa vähän uudempaan, joka osaisi lähettää ehkä vähän enemmän midikanavia yhtäaikaa kuin sen yhden.

Meni vähän offtopic, mutta kai tääkin liittyy vähän niikö tohon kysymykseen.

Tosiaan mitä jo aikaisemmin sanottiin, jos haluaa kunnollisen pianon, rhodesin, urun, torvisektion, leadit niin 500 e ei riitä mitenkään, mutta jos tuosta pianosta tinkii, nii voi ehkä saada jotain mielekästä vanhaa tavaraa.
Member of DX-7 mafia
Janus
26.04.2006 13:08:09 (muokattu 26.04.2006 13:09:16)
Olen itsekin etsinyt tässä seuraajaa tuolle DX-7:kalle, mutta hyvin harvoissa syntikoissa on nykyään ns. suorahakunappeja, että sitä painamalla saa jonkun tietyn saundin haettua, vaan aina pitäisi itse selailla valikoista.

EVO. Kaikissa syntikoissa saa asetettua soundeja vierekkäisiin muistipaikkoihin User- tms.pankkiin haluamaansa järjestykseen, ja kaikissa kokeilemissani synissa on mahdollista vaihtaa 8-16:sta vierekkäisestä soundista (EDIT: siis esim. saman kymmenluvun sisällä olevista, esim. 33->39->31 jne.) toiseen yhden näppäimen painalluksella (esim. Korgien number pad-tyylisestä näppäimistöstä yllättävän harva on löytänyt sen 10's hold -painikkeen...). Vähän kehittyneemmissä synissa pystyy jopa pomppimaan eri modejen (voice/performance) välillä, esim. Kurzweilin, Fantom-X:n ja Motifin Master Mode.

Lukekaa niitä manuaaleja. (DX7:n parhaita ominaisuuksia on tosin juuri tuo 32 erillistä soundinvaihtonäppäintä suoraan etupaneelissa, eli siinä olet ihan oikeessa.)
Leikari
26.04.2006 13:16:35 (muokattu 26.04.2006 13:18:25)
http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=31067516
(tota saa mm. laajennettua Rolandin vanhemmilla laajennuskorteilla, valikoimasta löytyy mm. pianokortti)

tai tätä:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=104163
(itse aloittelin soittourani nimenomaan tällä - ei aikansa monipuolisin, esim. ei kunnollista filtteriä, mutta hevipiireissä suosittu aikoinaan ja Holopaisen Tuomas taitaa soitella tällä livenä vieläkin?)

tai tätä:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=100081
(aika lailla samaa sarjaa)

jne. Seuraa mnetin toria ja huuto.netiä.

Suosittelisin noista rolandia - joku 400,- mielestäni maksimihinta - ei oikeastaan sitäkään. Lisäsoundikortit maksavat melkoisesti vs. nykyisissä enemmän soundeja jo valmiiksi.

Muilla liian kovat hintapyynnöt (ja sekvensseriähän ei tarvittu) - N-364:sen hintaa nostaa sen hevimaine ja ollut kuten Oivakin tanssiravintolamuusikoiden kestävä luottopeli.

Vertaa uusiin. Niissä on soundit paremmat ja käyttövuosia varmemmin jäljellä. Siksipä puolet "vastaavan" (=paremman) uuden nykyhinnasta on liikaa 15 vuotta vanhasta syntikasta. Mielummin jotain 1/3.

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-187582.html

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-189884.html

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-187547.html (näitä saa käytettynäkin)

edit: useammin on miehessä vika eikä koneessa ellei soundinvaihtoa nykysyntikassa saa kätevästi järjestettyä
Soitetaan jamia!
Veruon
26.04.2006 16:58:14 (muokattu 26.04.2006 16:59:22)
EVO. Kaikissa syntikoissa saa asetettua soundeja vierekkäisiin muistipaikkoihin User- tms.pankkiin haluamaansa järjestykseen, ja kaikissa kokeilemissani synissa on mahdollista vaihtaa 8-16:sta vierekkäisestä soundista (EDIT: siis esim. saman kymmenluvun sisällä olevista, esim. 33->39->31 jne.) toiseen yhden näppäimen painalluksella (esim. Korgien number pad-tyylisestä näppäimistöstä yllättävän harva on löytänyt sen 10's hold -painikkeen...). Vähän kehittyneemmissä synissa pystyy jopa pomppimaan eri modejen (voice/performance) välillä, esim. Kurzweilin, Fantom-X:n ja Motifin Master Mode.

Joo, olen kyllä tajunnut että jokaisessa syntikassa voi niitä omia soundeja järjestää mullin mallin siihen user pankkiin, mutta tarkoitinkin sitä, että harvassa syntikassa voi yli 10 soundia löytää yhden napin painalluksella, ilman että tarvii kikkailla. Sitäpaitsi ainakin korgissa on hidasta tuolla lailla vaihtaa soundia, koska syntikka luonnollisesti painaessa esim. 6 nappia, odottaa niitä 2hta muuta numeroa, että se oikea soundi löytyy.

EDIT:piste i:n päälle.
Member of DX-7 mafia
StoRBa
27.04.2006 11:31:24

Lähes jokaisessa vähänkään tasokkaammassa synassahan on midi-in eli soitinta on mahdollista ohjata ulkoisella midi-ohjaimella. Meillä bändin synisti ja esim. Sonata Arctican Henkka Klingbergin oon nähnyt käyttävän Behringerin midilautaa juuri tähän tarkoitukseen. Eli siihen saa omat soundit helposti talteen ja niiden vaihto onnistuu näppärästi.
Veruon
28.04.2006 12:15:49
Lähes jokaisessa vähänkään tasokkaammassa synassahan on midi-in eli soitinta on mahdollista ohjata ulkoisella midi-ohjaimella. Meillä bändin synisti ja esim. Sonata Arctican Henkka Klingbergin oon nähnyt käyttävän Behringerin midilautaa juuri tähän tarkoitukseen. Eli siihen saa omat soundit helposti talteen ja niiden vaihto onnistuu näppärästi.

En tiiä oliko tuo tarkoitettu minulle, mutta näin provosoivasti vastaan, tuletko sinä kitaristi/rumpali kertomaan minulle syntetistille sanomaan, että minkälaisia ominaisuuksia syntikoissa on?

Ei vaan ihan rauhallisesti vaan, joskus aikoinaan ajattelin tuommoista Behringeriäkin, vaan sehän on nii järkyttävän iso laitos, että eihä se mahu mihinkää kunnolla, ja roudatakki pittää jo iha tarpeeksi ilimanki sitä. Omat soundithan minulla on jo räkissä tallessa, jota kontrolleeraan sillä DX-7:lla, mutta etsin tässä juuri sellaista soitinta, joka vastaisi DX-7, mutta olisi vähän uudempi. Kai se pittää se mark 2 hankkia :P

EDIT:(jo ennen oikeaa edittiä) lisätäämpä eka kappaleen jälkeen pieni smile, ettei tosikot iske kimppuun.
Member of DX-7 mafia
Leevo
28.04.2006 14:39:59

Meillä bändin synisti ja esim. Sonata Arctican Henkka Klingbergin oon nähnyt käyttävän Behringerin midilautaa juuri tähän tarkoitukseen.

Ei kai tuo mainittu Beringeri muutenkaan tilanteeseen paljon muutosta, siinähän on myös "vain" kymmenen paikkaa per pankki. Tosin voihan niitäkin olla eri malleja, joita en ole nähnyt.
"Räkä-Malmi rääkyy ja mä oon ympäri lavaa." -Andy McCoy
puhvalo
02.05.2006 21:00:42
Kiitoksia paljon kaikista vastauksista, noiden pohjalta on alustava suunnitelma hahmottunut. Nyt lisäkysymyksenä tahtoisin esittää minkälaisia kokemuksia on noista kahdesta esille tuodusta syntikasta. Roland JV-80 ja Korg N264/364?

En ole kovin hyvin perillä syntikoiden ominaisuuksista, eli kuinka hyvin näistä saa irti nämä alkuperäisessä viestissä kuvailemani ominaisuudet? Käytön helppous ja kätevyys on sijalla numero yksi, jaetulla kakkossijalla saundien laatu ja muokkausominaisuudet.
StoRBa
04.05.2006 13:00:12 (muokattu 04.05.2006 13:00:58)

En tiiä oliko tuo tarkoitettu minulle, mutta näin provosoivasti vastaan, tuletko sinä kitaristi/rumpali kertomaan minulle syntetistille sanomaan, että minkälaisia ominaisuuksia syntikoissa on?

Enpä muuta yrittänyt kertoa kuin, että midi-ohjaimella saa ainakin ne 10 soundia napin painalluksella (ja 100 kahden napin painalluksella).

Onhan tuo iso ja epäkäytännöllinen vain tuohon tarkoitukseen. Löytynee varmasti kätevämpikin tapa.
StoRBa
05.05.2006 11:18:43

Minulle kuulostaa/näyttää vähän villiltä, jos kaveri soittaa bilekeikkaa ja aina säkeistön ja kertsin välillä sillä on se metrin pedaali josta se painaa sitä yhtä nappia, jotta vaihtuu se toinen saundi:D Tää nyt taas oli vähän kärjistettyä..¨

Onhan tuo älytöntä tossa tilanteessa :D Mutta mikäli tarvitsee paljon soundeja ja pedaalia yms. niin saa efektejä kaasupolkimiin tai bassonuotit voi soittaa vaikka midilaudalla. Kaikki on tietenkin omasta koodausjaksamisesta kiinni.
M.i.k.key
05.05.2006 11:51:30 (muokattu 05.05.2006 11:51:45)
Kaikki on tietenkin omasta koodausjaksamisesta kiinni.

Toi on semmoinen juttu mihin tulee iän myötä joku järki ja kohtuus (tai sitten vaan laiskuus). Varastossa on nopeasti valittavissa sen verran soundeja että lähes kaikesta selviää ilman uudelleen koodaamista.
Möllisty!
philias23
05.05.2006 12:30:22
Toi on semmoinen juttu mihin tulee iän myötä joku järki ja kohtuus (tai sitten vaan laiskuus). Varastossa on nopeasti valittavissa sen verran soundeja että lähes kaikesta selviää ilman uudelleen koodaamista.

Jep. Mulla yleensä saundinvääntämiset liittyy soitantateknisiin juttuihin / kontrollointiin live-tilanteissa, esim. pädeistä turha dynamiikka pois, kontrolleriasetuksien muokkaukset, jne. Ts. uusien synien soundeissa on niin paljon "sisältöä" että menevät helposti hankaliksi livetilanteissa. Ja varsinkin jos tarkoitus on soittaa esim. jotain kasari-soundia niin monet nykykoneiden "vanhat soundit" on turhankin monimutkaisia..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)