Aihe: tom tomien puun materiaali
1 2 3 4
Alpha
04.05.2006 12:04:13 (muokattu 04.05.2006 12:04:38)
Joku tuolla sanoi, että huippuäijät osaa lyödä oikealla tavalla ja näin saada sen hienon soundin...no näinhän se on.

Väännetään nyt sitten rautalangasta, että jos on huono rumpu huonoilla kalvoilla ja huonolla vireellä ja siihen lyödään täysin samalla tavalla. Minä ja Nykänen. Yhtä paskalta kuulostaa...
Pieni rumpalipoika
04.05.2006 12:05:08 (muokattu 04.05.2006 12:06:20)

Joo mä oon tosi pahoillani markkuliini, et niputin sut tohon samaan mafiaan Niskiksen kans. Sun ulosanti on vaan kato niin vaillinainen ;-D
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
Alpha
04.05.2006 12:06:17 (muokattu 04.05.2006 12:11:13)
Joo mä oon tosi pahoillani, et niputin sut tohon samaan mafiaan Niskiksen kans. Sun ulosanti on vaan kato niin vaillinainen ;-D

Oliko tää mulle? Stna. Prkl. Hoho.

EDIT:Ei ollu...:o)
miän vain
04.05.2006 12:06:29

Joo, soittajasta se soundi enimmäkseen lähtee. Hyväkään tyyppi ei tietty saa kaivettua esiin sellaista, jota ei ole - mutta uskomattoman paljon kuitenkin.

Hyvä paikka havainnoida tätä on nuo Glorian sunnuntaijamit. Setti, vire ja mikitys pysyy samana, mutta soittaja (ja bändi) vaihtuu kahden biisin välein. Soundissa on välillä eroa kuin yöllä ja päivällä. Saman jutun huomaa siellä kitaroissa, jotkut tyypit vaan saavat ne kamat laulamaan - ja toiset eivät millään.
Superficiality - so you would stay on top
Faroband.net - bändisivu
Semisuper - rumpusivu
Niskamies
04.05.2006 12:12:27
Väännetään nyt sitten rautalangasta, että jos on huono rumpu huonoilla kalvoilla ja huonolla vireellä ja siihen lyödään täysin samalla tavalla. Minä ja Nykänen. Yhtä paskalta kuulostaa...

Oliskohan tässä kyse siitä että sinä ja Nykänen ette lyö täsmälleen samalla tavalla?
More is more.
markkuliini
04.05.2006 12:16:07

Joo mä oon tosi pahoillani , et niputin sut tohon samaan mafiaan Niskiksen kans. Sun ulosanti on vaan kato niin vaillinainen ;-D

Eri mafioissa ollaan. Eikun sä et vaan osaa lukea. :P Paitsi ehkä tämän: HOHO!
www.vasamayhtye.com
Pieni rumpalipoika
04.05.2006 12:21:01

Eri mafioissa ollaan. Eikun sä et vaan osaa lukea. :P Paitsi ehkä tämän: HOHO!

Jotain vikaa sunkin kirjotuksessa kyl on, koska taas oli virhe. Se on "Hoho." eikä mikään "HOHO!". Hoho.
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
Rockster
04.05.2006 12:23:39
Setti, vire ja mikitys pysyy samana, mutta soittaja (ja bändi) vaihtuu kahden biisin välein. Soundissa on välillä eroa kuin yöllä ja päivällä. Saman jutun huomaa siellä kitaroissa, jotkut tyypit vaan saavat ne kamat laulamaan - ja toiset eivät millään.

Tämä on kyllä taivahan tosi. Onko se sitten henkimaailman asioita, mutta loistava rumpali saa rummun kuin rummun soimaan komeasti. Olen usein katsellut keikoilla miten samasta setistä saadaan irti suorastaan karmeaa ja toisaalta aivan taivaallisen komeaa sointia. Mutta täydellisen paskoilla ja huonosti viritetyillä kannuilla ei nautintoa saa aikaan kukaan. Hyvin niitäkin voi tietysti soittaa.
"Alle 18-tuumaiset on splasheja, paitsi haikat!"
ddrum54
04.05.2006 12:23:51
Pieni tarkennus : Puulajista riippumatta, soittaja tekee rummun soundin. Eli vaikka rummut olisi tehty kultapähkinäpuusta ja viritys olisi täydellinen, niin soittaja on se, joka sen soundin luo.

En vielä ole tavannut rumpua, jota ei saisi vireeseen ( paitsi ISS / Evans yhdistelmä ). Tosin tietyillä merkeillä sitä hieromista on paljon enemmän. Hyvin usein myös soittaja itse pilaa rumpujen soundin, esim: tunkemalla basarin täyteen pyykkiä tai teippaamalla jesarilla tomit tukkoon. Siinä ei puulaji auta enää yhtään mitään.
2`n 4
markkuliini
04.05.2006 12:25:13

Jotain vikaa sunkin kirjotuksessa kyl on, koska taas oli virhe. Se on "Hoho." eikä mikään "HOHO!". Hoho.

Nauroin!
www.vasamayhtye.com
Alpha
04.05.2006 12:25:42 (muokattu 04.05.2006 12:31:59)
Mutta täydellisen paskoilla ja huonosti viritetyillä kannuilla ei nautintoa saa aikaan kukaan. Hyvin niitäkin voi tietysti soittaa.

Selittäkää tämä Niskikselle.

EDIT:Lisätään nyt sen verran, että tarpeen vaatiessa muillekkin, jotka kuvittelevat, että edellä mainitsemistani vermeistä saisi hyvää soundia...
Niskamies
04.05.2006 12:32:18
Kyse on just siitä, että jos lyödään samalla tavalla. Yhtä huonolta kuulostaa...

Jep, mutta kun tässä koko jutussa oli pointtina se että eri soittajat lyövät eri tavalla. Sehän olisi ihan tylsää jos kaikki löisivät samalla tavalla.
More is more.
Alpha
04.05.2006 12:35:08
Jep, mutta kun tässä koko jutussa oli pointtina se että eri soittajat lyövät eri tavalla.

Oikeastaan tässä jutussa oli pointtina se, että miten puun materiaali vaikuttaa soundiin...:o)
ddrum54
04.05.2006 12:42:48
Oikeastaan tässä jutussa oli pointtina se, että miten puun materiaali vaikuttaa soundiin...:o)

Jep, ja pointti on se, että hyvin vähän, jos ollenkaan.
2`n 4
Bacchus
04.05.2006 13:08:10
Periaatteessa kaikki on tähän mennessä ollut samaa mieltä, mutta kumma kyllä, siltikin väitellään. Tämä ei sinänsä ole mikään ihme...;) Tämänkin väittelyn voisi referoida jotenkin näin:

Laadukas rumpu kuulostaa paremmalta kuin huonompi laatuinen (yllätys yllätys), mutta hyvä soittaja saa huonostakin rummusta paremman soundin ulos kuin huono soittaja.

Soittaja, viritystaidot, tila, ja rumpujen rakenne (puumateriaali, ja yleinen laadukkuus). Jotenkin voisi tuossa järjestyksessä hahmotella, vae? Tilan vaikutuksen soundiin voisi jopa nostaa ylemmäs.
ddrum54
04.05.2006 13:18:19 (muokattu 04.05.2006 13:30:25)
Tilan vaikutuksen soundiin voisi jopa nostaa ylemmäs.

Tää on hyvä ja erittäin tärkeä pointti. Mulla on 17 neliön treenikämppä ja rumpusoundit sen mukaiset. Annas olla, kun saa ilmaa ympärille, niin johan herää. Kyllä olis hianoo, kun olis hyvät treenitilat.

Kiitos Bacchus.

E: mulla on vaahtera-, koivu- ja koivu/mahonkisetit ja ne kaikki kuulostaa tossa tilassa jotenkin tavallisen keskinkertaisilta. Oikeastaan paras setti tohon tilaan on toi pikkuruinen koivusetti 18",10",15". Kunnon tilassa sitten vaahterasetti äänekkäänä pääsee hyvin esille.
2`n 4
Alpha
04.05.2006 13:21:38
Kyllä olis hianoo, kun olis hyvät treenitilat.

Tämähän se tahtoo varmaan suurimmalla osalla olla ongelmana...:o(
passe
04.05.2006 13:30:22
Turha tällaisesta riidellä. Sä joko hokaat tai et hokaa. Helpoiten se tulee selville kun kuulee eri rumpaleita samalla setillä. Kummaa että kuulostaa aivan erilaiselta?

Juuri lauantaina April Jazzissa soitti Lee Kontizin bändissä muuan Joey Baron. Rummut olivat mitkälie Pearl-merkkiset ruoskat. Baron osasi ottaa niistä saundin ulos todella hienosta, ja sai pöntöt kuulostamaan aivan loistavilta.

Näinhän se menee. Koskee paljolti muitakin instrumentteja. Terry Bozzio muistaa aina kehua ja ihmetellä Jeff Beck:iä. Kertoo, että näki miehen tuskin ikinä virittävän kitaraansa ja aina se vaan kuulosti niin pirun hyvältä. Kokenut ja hyvä korvainen konna pistää sen instrumenttinsa kuulostamaan hyvältä automaattisesti/vaikka väkisin.
"Good is in the details..."
savopie
04.05.2006 13:56:45
154 Kempas
144 Merbau
131 Jarrah
123 Vaahtera Kanada
105 Saarni
103 Rose Gum
100 Tammi
97 Punatammi
95 Pyökki
90 Pähkinä
85 Kirsikka
82 Vaahtera Eurooppa
67 Koivu Skandinavia
42 Mänty

Oho, mä oon aina pitäny tammea kovimpana rumpupuuna, mutta nähtävästi tuo vaahtera veti pidemmän korren. Miltäköhän kuulostaisi Kempas-rumpu..
Pietu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)