Mä itseasiassa teen duunini tällä hetkellä 8020/7050 setillä. Ja kyllä mä niillä pystyn nyt vuoden treenin jälkeen aika tarkkaan sanoa et miltä tulee kuulostamaan himassa. Referensseinä sitte löytyy vaikka mitä matopurkkia. Tuntuu vievä aikaa tuo tottuminen, syksyllä saatiin käyttöön uusi tarkkaamo ja samalla vaihtui monitorit 1032 / 1031 + 1094 monikanava hässäkästä 5 x 1037 + 7073 systeemiin. Epävarma olo ei ole vieläkään poistunut, vaan miltei kaiken tekemänsä joutuu varmistamaan muissa ympäristöissä. Kait se on vielä asennettava nuo vanhat NS10:t "varmuuden maksimoimiseksi" toimintaan. |
mhelin 04.05.2006 13:34:50 | |
---|
Suurimman ongelman aiheuttaa kyllä eri studioiden (jos jätetään ihan huippustudiot pois laskuista) erilaiset akustiset ominaisuudet. Kaiuttimissakin on eroja, mutta ei niin suuria eroja. Kaiuttimien erot tulevat selvimmin kuuluviin keskiäänillä ja yläpäässä , matalien taajuksien toistossa taas akustiikalla on suurin vaikutus. Kaiuttimien sijoituksesta, kuuntelupaikasta ja huonemoodeista riippuen jonkun taajuusalueen toistossa voi olla kymmenenkin desibelin eroja jos hyvin sattuu (siis matalilla taajuuksilla). Mittaamalla huoneen taajuusvaste (kuuntelupaikassa kaiuttimista) ja vaimenemisvaste (vesiputouskäppyrä impulssivasteesta ilman kaiuttimia) saisi asiasta jonkinlaisen kuvan. |
Haxu 04.05.2006 14:22:15 | |
---|
8020:t subbarilla varustettuina on mun mielestä parhaan soundiset pikkugenet tähän mennessä :)... Samaa mieltä. Todella hyvä paketti. 5.1 paketilla on hoitunut kaikki vastaan tulleet duunit hyvin tuloksin. Sound, Music, Emotion
www.aanivoimala.fi |
Protone 05.05.2006 11:25:00 | |
---|
Ihan ohimennen kysäisen, jos kerran noinkin monilla on huonoja kokemuksia Geneleceistä, nii mistäs sitten on erityisen hyviä kokemuksia? Dynaudio? |
kivi 05.05.2006 11:38:28 | |
---|
Ihan ohimennen kysäisen, jos kerran noinkin monilla on huonoja kokemuksia Geneleceistä, nii mistäs sitten on erityisen hyviä kokemuksia? Dynaudio? Yleistäminen on valttia:-) Ei mulla oo huonoja kokemuksia Geneleceistä kuin 1030 ja 1031 -malleista, muuten yhteistyö on sujunut aivan mallikkaasti. Tuskin muillakaan noi muut Genet niin tökkii. ja Genellä on paljon muitakin malleja. Ja se ongelmahan ei niissä ongelmapöntöissäkään ole, etteikö niillä miksaisi levyä pois tiehensä. Ongelma on se, että 16 tunnin sessiota seuraavana päivänä tuntuu kuin olisi korvissa kattopeltiä vasaroitu, alkaa epäillä omaa kuuloaan, ja pahimmassa tapauksessa järkeäänkin, kun sattuu niin kovasti. Hyperakustia, josta mä kärsin usein ja helposti, ja kaiuttimien kova yläkerta ovat aika huono yhdistelmä. Dynaudio taas... se on tottumiskysymys. Ne ei oo kaiuttimia joilla lähtisin kylmiltään tekemään mitään, mutta muutaman päivän opettelun jälkeen saattaisivat olla todella mieluiset. |
PL 05.05.2006 11:51:00 (muokattu 05.05.2006 11:55:28) | |
---|
Noilla aikaisemmilla 1032:lla tuli hyvin usein tilanteita jolloin yläpäät jäivät vähän alakanttiin vaikka kuinka kuuntelu oli mitattu ja säädetty kohdalleen. Nykyiset 1037:t ovat tuossa suhteessa huomattavasti paremmat, mutta ilmeisesti tuo vanhojen soundi on porautunut liian syvälle pääluuhun kun epävarmuus kalvaa. Jonkin verran tuli käytettyä myös JBL LSR28:ja LSR 12 suppasen kanssa, nuokin toimivat ihan ok ja hommat tuli tehdyksi. |
Roberto 05.05.2006 12:19:07 | |
---|
Joskus mietin et onkohan ne valkotakkiset 9-17 50-luvun äänisankarit vaikka Abbey Roadilla miettiny tällasia hommia? Kaitsarit ei ehkä ollu ihan niin hyviä, mut melko mahtavankuuloisia levyjä ovat kuitenki tehneet. |
kivi 05.05.2006 12:41:31 | |
---|
Joskus mietin et onkohan ne valkotakkiset 9-17 50-luvun äänisankarit vaikka Abbey Roadilla miettiny tällasia hommia? Kaitsarit ei ehkä ollu ihan niin hyviä, mut melko mahtavankuuloisia levyjä ovat kuitenki tehneet. On ne kyl. Yleistämään ei vaan päässy, kun kaikki kaiuttimet oli yksilöitä. |
sami_sumea 05.05.2006 13:27:44 (muokattu 05.05.2006 13:28:30) | |
---|
Ei mulla oo huonoja kokemuksia Geneleceistä kuin 1030 ja 1031 -malleista Juu, kuten joskus taisin mainitakin, mulla vaihtui noi 1030:t samantien 8020+sub-yhdistelmään kun pääsin noita kuulemaan. Ja kaveri tekee 8030:illa järjestään ihan helvetin hyvän kuuloisia miksauksia. 1030:llakin tekee ihan jees jos nappaa niistä ne yläpääsäätimet -2db-asentoon. ... "Vaikka olis miljoonan markan kaiku ja sinne syötetään paskaa, tuloksena on vain kaiutettua paskaa". (c) Tipi Tuovinen, 2002. |
northern 10.05.2006 13:25:54 | |
---|
Nyt onnistu tasojen säätö edes siedettävällä tavalla kun otin kotoa tietsikan kaiuttimet mukaan studioon ja laitoin ne pöydän toiseen päähän osoittamaan seinään ja koitin saada kaikki soittimet siten kuulumaan. Välillä vertailin myös huonojen kuulokkeiden ja studion kaiuttimien kanssa. Nyt kuulostaa jo useimmissa mankoissa olevan balanssi kohdallaan, mutta joissain kaiuttimissa tuntuu kitara olevan liian lujaa ja joissain taas liian hiljaa. |
blueroom 13.05.2006 05:26:02 | |
---|
ei tyhmempi idea. vois kokeilla. |
kivi 13.05.2006 09:54:04 | |
---|
Nyt onnistu tasojen säätö edes siedettävällä tavalla kun otin kotoa tietsikan kaiuttimet mukaan studioon ja laitoin ne pöydän toiseen päähän osoittamaan seinään ja koitin saada kaikki soittimet siten kuulumaan. Välillä vertailin myös huonojen kuulokkeiden ja studion kaiuttimien kanssa. Nyt kuulostaa jo useimmissa mankoissa olevan balanssi kohdallaan, mutta joissain kaiuttimissa tuntuu kitara olevan liian lujaa ja joissain taas liian hiljaa. Ihan hyvä. Mä säädän joskus tasoja kuuntelemalla niin hiljaa kuin ikinä pystyy, jos oon yhtään epävarma, silloin jos kaikki kuuluu niin hyvä on. Tarkkaamon ulkopuolelle on kans hyvä mennä - jos musa kuulostaa hyvältä niin kaukana kuin se kuuluu, on ainakin jotain tehty oikein. |
mhelin 13.05.2006 10:18:15 | |
---|
Joo kyllä tuo hiljaa kuuntelu on ehdottomasti paras tapa saada miksaus haluttuun balanssiin. En ole absoluuttisen varma siitä (eli nähnyt tutkimustuloksia aiheesta) mutta olettaisin että kuulon tarkkuus ei ole parhaimmillaan jos desibelejä on huomattavasti enemmän kuin normaalissa ympäristössä. Hyperakusiasta (ääniyliherkkyys) kärsivät varsinkin ovat käsittääkseni huonokuuloisia vähänkin kovemmassa metelissä (itsellänikin on ongelmia live-tilanteissa saada biisien teksteistä selvää jos bändi on miksattu kohtuullisen kovalle, korvatulpat auttavat huomattavasti tässä tilanteessa). Muutenkin on viisasta pitää kuuntelutasoja kohtuullisen matalana. Kuulovauriot tuleva hiipien, ja seurauksena on paitsi että kuulokynnys nousee myös kuulon tarkkuus heikkenee. Tee sitä sitten miksauksia. Mahdollisesti myös hyperakusia ja tinnitus voivat tulla kavereiksi eikä se ole enää kivaa. |
hannu666 14.05.2006 02:38:05 | |
---|
Ihan hyvä. Mä säädän joskus tasoja kuuntelemalla niin hiljaa kuin ikinä pystyy, jos oon yhtään epävarma, silloin jos kaikki kuuluu niin hyvä on. Tarkkaamon ulkopuolelle on kans hyvä mennä - jos musa kuulostaa hyvältä niin kaukana kuin se kuuluu, on ainakin jotain tehty oikein. Mahtavuutta, teen just samoin!! |
Der Nahcbar 14.05.2006 20:55:47 (muokattu 14.05.2006 20:57:55) | |
---|
Mä kuulen raitojen väliset balanssit parhaiten kun pistän musiikin sopivan hiljaselle tasolle ja kuunnellessa kävelen ympäri huonetta. On kans mielenkiintosta kävellä ulos ja kuunnella oven läpi käytävältä. |