Aihe: ENGL vahvistimet??
1 2 3 4
Antti1
03.05.2006 21:39:41
Onko joku muu huomannut sellaista piirrettä noissa vahvareissa, että se särö vaan ns. täytyy olla suurinpiirtein tietyssä asennossa? Kaikki muut on vaan huonoja kompromisseja. Ainakin Screamer ja Thunder mun mielestä käyttäytyy ilman säröpolkimia juuri tällä tavalla. Jos koittaa suoriutua liian pienellä säröllä, soundista katoaa pohja. Ei siis botne, vaan se ENGL-luonne.

Meneekö samaan kategoriaan, kuin tää "pakollinen" päätteen luukutus? Vahvistin tykkää, kun siitä otetaan sitä ominta soundiaan irti? Kehrääkö se oikeilla säädöillä vaan absoluuttisesti ajateltuna kovemmin? Olenko yksin ajatusteni kanssa? Oletteko huomanneet mitään muuta vastaavaa, juuri ENGL:lle tyypillisiä piirteitä? Ei mitään ylämiddlen kireyttä tms. yleistä jorinaa, kunnon tarinoita kehiin!
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
kimurantti1
03.05.2006 21:41:39
Gain-potikan sweet spot? Kyllä mä oon mun Lanikassa huomannut, että siinä on pari kohtaa missä se gain tuntuu olevan parhaimmillaan.
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
Antti1
03.05.2006 21:44:12
No sweet spot juurikin, mutta mistä johtuu mun havainnot siitä, että Screamerissa ja Thunderissa nuo vielä oikein korostuvat? Oonko mä vaan säätänyt niillä niin paljon, että se soundi on selvillä ja tiedän mitä sieltä pitäisi tulla?
kimurantti1
03.05.2006 21:48:26
No sweet spot juurikin, mutta mistä johtuu mun havainnot siitä, että Screamerissa ja Thunderissa nuo vielä oikein korostuvat?

Millä tavalla korostuu?

Oonko mä vaan säätänyt niillä niin paljon, että se soundi on selvillä ja tiedän mitä sieltä pitäisi tulla?

Ehkäpä ;-)
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
Antti1
03.05.2006 21:52:11 (muokattu 03.05.2006 21:54:21)
Millä tavalla korostuu?

Tätä onkin kovin vaikea kuvailla parilla hassulla sanalla, kun netissä ei oikein voi käsiäkään heilutella selittämisen yhteydessä. :D No kuitenkin, olen ollut havaitsevinani, että verrattuna useimpiin testaamiini vahvistimiin, noi kaksi on paljon tarkempia ton suhteen. Toisinsanoen: useasta vahvistimesta on helpompi löytää sitä parhautta hetkessä. Onko tämä sama asia, kuin vaikeasti säädettävä vahvistin?

Ehkäpä ;-)

Ehkäpä, tosiaan. En oikein onnistunut selittämään tota pointtiani, mutta ajattele, ajattele.

EDIT: Ei ne oo vaikeasti säädettäviä kyllä, ei oo sama asia... Ehkä niissä on joku kakkennuskytkis, että pitää saada onnenpyörästä oikea asento superbonusta varten? Olisiko koko skaalan läpitte soundit siis parhautta, mutta parissa kohtaa potkii oikein todenteolla? Hoho.
oiva tumpeloinen
03.05.2006 23:26:04
En mä ainakaan mun jo myydyssä etusessa mitään tuommoista 'sweet spot' -vaikutusta huomannut. Mun mielestä se toimi joka tilanteessa hyvin.....tosin kait siihen hintaan jo pitää soidakin. Muista Engl-tuotteista on vähn vähemmän kokemuksia.
Vainhaalee
03.05.2006 23:46:29
Oonko mä vaan säätänyt niillä niin paljon, että se soundi on selvillä ja tiedän mitä sieltä pitäisi tulla?

Kuulostaisi vähän siltä... 8)

Mun kirkujasta irtoaa kamalia ääniä jos precenceä ja gainia vääntää yli klo 9:n, ihan pahaa tekee ajatellakin... Ai että miksi sitten ENGL? Koska mielestäni ovat todella monipuolisia vahvistimia, kanavajako on todella looginen, saan omille säädöilleni kaikki juuri sellaiseen balanssiin johon ne haluan...
Hail to the King, Baby!
Jucciz
04.05.2006 00:27:11
Tuota sweet spot:ia voi varmaan myös hakea eri putkien avulla: eri putkimerkeillä se varmaan sijaitsee eri kohtaa gain- ja volumepotikkaa. Oma Marshallini on kuitenkin siitä mukavan looginen, että mitä kovemmalla sen on, sitä herkullisempi on soundikin - ei tarvi miettiä, mihin suuntaan pitää volumea vääntää. :D
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
Jucciz
04.05.2006 03:01:19
Onkohan kuinka normaalia, että tota Fireballia pitää ajella presence suunnilleen kympissä, että saisi tarpeeksi treblekästä särösoundia irti. Ei sillä, tykkään kyllä aikamoisesta treblesilppurista, mutta silti. Tuntuu vähän oudolta jos vahvarista loppuu säätövara diskanttien osalta kesken.. Treble on jossain 7/10, kun tuota presenceä kaakotan. Tummemmalla kaapilla voisi treble 10 ja pres 10 kanssakin jäädä soundi tummaksi tällä. Ihmetyttää, kun monesti sanotaan tuosta, että presence ehdottomasti alle klo 12...

No toisaalta, olihan minun mielestä screamerissakin liian vähän säröä neloskanavalla gaini täysissä. Smooth&subtle ei taida vain olla mun juttu ;).

Yhdellä sanalla sanoen: voi hyvä hirvitys.

Kerro, missä olet seuraavaksi keikalla, niin tiedän pysytellä hyvän matkan päässä. :D
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
maggot
04.05.2006 12:36:09
Onkohan kuinka normaalia, että tota Fireballia pitää ajella presence suunnilleen kympissä, että saisi tarpeeksi treblekästä särösoundia irti. Ei sillä, tykkään kyllä aikamoisesta treblesilppurista, mutta silti. Tuntuu vähän oudolta jos vahvarista loppuu säätövara diskanttien osalta kesken.. Treble on jossain 7/10, kun tuota presenceä kaakotan. Tummemmalla kaapilla voisi treble 10 ja pres 10 kanssakin jäädä soundi tummaksi tällä. Ihmetyttää, kun monesti sanotaan tuosta, että presence ehdottomasti alle klo 12...

No toisaalta, olihan minun mielestä screamerissakin liian vähän säröä neloskanavalla gaini täysissä. Smooth&subtle ei taida vain olla mun juttu ;).

Tuli mieleen tällainen hölmö juttu: Voisikohan sun korva olla "tottunut" soundiin jonka saat sillä että presence on lähempänä kymppiä ja treble on seiskan paikkeilla? Itselläni on nimittäin käynyt joskus noin ja oon huomannu nyt ton 6505:sen kanssa sellaisen asian että jos soittelen siten että presence on esim. kahdeksassa jonkun aikaa, eli todella treblekkäät soundit ja käännän sen jälkeen presencen normaaliasentoon joka mulla on 6 kuulostaa soundit siltä että ne tulee kuin maan alta. Mutta sitten kun olen jonkun aikaa soitellu noilla "normaali" eq asetuksilla niin soundi kuulostaa taas sopivan trebleiseltä (jos niin voisi asian ilmaista). Mulla siis 6505:sessa high 6 ja presence 6.

Toisaalta jos itse tykkäät soundeistasi niin mitäpä väliä sillä on missä asennoissa ne vahvistimen potikat on.
"reality is a very fragile thing after all..."
offerotorium
04.05.2006 16:06:05
Engl vahvistimet on hyviä ja luotettavia. Joku mainitsi saksasta tilaamista... Älkää helvatassa! Suomesta saa samaan hintaan ja jopa reilusti halvemmalla. Itse sain oulun soitin ja tarvikkeelta engl Powerballin sekä Peavey 6505 kaapin ja Engl midiswitchin hintaan 2200€, ja ne siis olivat täysin uusia. Esim. Thomannilta tilatessa hintaa olisi tullut 2550€. Säästin siis 350€, joka oon ihan hyvä minun mielestä, ja ainahan on parempi ostaa suomesta. Takuu ja muut asijat reilassa. Suosittelen Thunderia (
Nacher
04.05.2006 18:23:44
Ei tässä korvatottumisesta ole kiinni tuon Fireballin kanssa. Screamerissa en viitsinyt presenceä paljoa yli kello 10 ruuvata, kun tässä sen joutuu vastaavaa kirkkautta varten vetämään johonkin kello kolmeen vähintään. Haen siis suunnilleen sen verran kirkkautta soundiin, mitä nyt yleensä levymasteroinneissa kuulee. Pressit kello kahdessatoista soundi on tosiaan melkoista stonerdoom-puuroa.
maggot
04.05.2006 18:49:16
Ei tässä korvatottumisesta ole kiinni tuon Fireballin kanssa. Screamerissa en viitsinyt presenceä paljoa yli kello 10 ruuvata, kun tässä sen joutuu vastaavaa kirkkautta varten vetämään johonkin kello kolmeen vähintään. Haen siis suunnilleen sen verran kirkkautta soundiin, mitä nyt yleensä levymasteroinneissa kuulee. Pressit kello kahdessatoista soundi on tosiaan melkoista stonerdoom-puuroa.

Ok. En osaa enempää sitten asiaan sanoa kun en samanlaista laitetta omista. Tosiaan omassa 6505:sessa presence 6 kohilla ja mun makuun sitä kirkkautta on sopivasti.
"reality is a very fragile thing after all..."
oiva tumpeloinen
04.05.2006 18:52:08
Tuommoinen soundikuvaus, mikä Nacher kerroit, ei kyllä istu yhteenkään Engl-vahvariin. Jos se on liian puuroita, niin sulla voisi olla esim. etusen putkissa jotain häikkää????? Koitapa saada jostain toista samanlaista testipenkkiin. Joltain tutulta tai sitten vierailet jossain puodissa.
Spasi
04.05.2006 19:21:59

Mullakin oli aina viime viikkoon asti Screamerissa presence n. klo 9-10 ja pikkasen enemmän sitten trebleä, n. klo 14, kunnes vähän niitä potikoita vääntelin ja huomasin että soundi paranee huomattavasti jos presencen laittaa n. klo 12-13 ja vastaavasti vähentää treblen n. klo 10;een.
Trebleä ja siitä huutoa on nyt suunnilleen saman verran mutta soundissa on huomattavasti enemmän bottnea ja erottelevuutta (ts. "munaa" :) vaikkei bassoa oikeasti ole enemmän. Vähän vaikea selittää mutta....
Kokeilitko ikinä tällaista asetusta? Sori, Fireballista en osaa valitettavasti sanoa mitään.
Rumpalia haetaan!
ReBeat
18.07.2011 02:05:00 (muokattu 18.07.2011 02:13:34)

Engl teki aika moderneja putkivahvistimia jo 80-luvulla. Tuli vaan mieleen kun eBayssä näkyi tollanen:
http://cgi.ebay.de/Engl-Digitalamp- … erbarer-Gitarrencombo-/160617895221

Tohon sai ilmeisesti 2 bankkiin molempiin 4 soundia muistiin.... ja kaikkiin erilliset gainit, eq:t, volumet ja kaiut?! Ja silti ihan täysputkicombo kyseessä.

Joskus aiemminkin näkyi suunnilleen tuollainen, mutta siinä oli sininen paneeli ja muistaakseni noin sata muistipaikkaa.

edit: Jaa löytyhän niille ihan manuaalikin vielä:
http://www.engl-amps.com/cms/filead … Combo_E102_E202_E302_Digital_He.pdf

Olisko kellään kokemuksia noista Englin muinaisista scifi-comboista? Luulenpa että tohon aikaan Engliä ei varmasti myyty missään Suomalaisessa kivijalkastoressa. Ei varmaan kukaan edes tiennyt koko merkistä. Minä vuonna Englille tuli ensimmäinen maahantuoja tänne?
Spirocore
18.07.2011 11:19:03

ReBeat: Engl teki aika moderneja putkivahvistimia jo 80-luvulla. Tuli vaan mieleen kun eBayssä näkyi tollanen:
http://cgi.ebay.de/Engl-Digitalamp- … erbarer-Gitarrencombo-/160617895221

Tohon sai ilmeisesti 2 bankkiin molempiin 4 soundia muistiin.... ja kaikkiin erilliset gainit, eq:t, volumet ja kaiut?! Ja silti ihan täysputkicombo kyseessä.

Joskus aiemminkin näkyi suunnilleen tuollainen, mutta siinä oli sininen paneeli ja muistaakseni noin sata muistipaikkaa.

edit: Jaa löytyhän niille ihan manuaalikin vielä:
http://www.engl-amps.com/cms/filead … Combo_E102_E202_E302_Digital_He.pdf

Olisko kellään kokemuksia noista Englin muinaisista scifi-comboista? Luulenpa että tohon aikaan Engliä ei varmasti myyty missään Suomalaisessa kivijalkastoressa. Ei varmaan kukaan edes tiennyt koko merkistä. Minä vuonna Englille tuli ensimmäinen maahantuoja tänne?

Komia laite! Millastahan mökää tuosta lähtis..?
Ostan ohutkaulaisen Gibson SG:n! Ja myyn ylimääräisen SG-laukun.
sonata
19.07.2011 23:49:41

Nacher tuossa kyseli että onko se normaalia sen presencen käyttö noin suurissa määrin fireballissa...

Itsellä ollut tuo kyseinen nuppi kahteen otteeseen ja siinä tuntuu se yleis-soundi olevan aikalailla scoopattu verratuna muihin engleihin että itse ainakin jouduin sitä presenceä vääntämään tuonne 10 ja 11 paikkeille :)
Juicy
20.07.2011 01:24:40

sonata: Nacher tuossa kyseli että onko se normaalia sen presencen käyttö noin suurissa määrin fireballissa...

Itsellä ollut tuo kyseinen nuppi kahteen otteeseen ja siinä tuntuu se yleis-soundi olevan aikalailla scoopattu verratuna muihin engleihin että itse ainakin jouduin sitä presenceä vääntämään tuonne 10 ja 11 paikkeille :)

On tainnut vaan kamat vähän vaihtua tässä viiden vuoden aikana. =)
Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)