Aihe: Paristoilla/muuntajalla toimiva vahvari
1
wilzhu
02.05.2006 20:06:19 (muokattu 02.05.2006 20:06:32)
Ajattelin, jos vaikka nyt illalla väsäisi moisen. Vain pari bropleemaa matkassa: En ole ikinä vastaavaa tehnyt, en tiedä mitä siihen tarvitsee ja komponentit pitäisi löytyä kotoa. Minulla on jotain vbanhaa mankkaa, ym., joten niistä ehkä saa osaa?

Elikkä voisiko joiku kertoa, mitä siihen tarvitaan ja miten stuffet kytken? Saundeilla ei niinkään väliä, kunhan vahvistaa ääntä, niin olen tyytyväinen. Toki soundia parantavia vinkkejä saa myös antaa.

Nyt kun tässä kirjoittaessa kokoajan kunnianhimo kasvaa, niin neuvoisiko joku yksinkertaisimman mahdollisen särön kytkentäkaavion+tavarat mitä siihen tarvitsee?

Olisin myös kiitollinen, jos joku neuvoisi, että millaisesta vanhasta vehkeestä kannattaisi mitäkin komponenttia etsiä. Ja kolvi sekä tinaa on omasta takaa. Ja älkää ruvetko inttämään, ettei siitä tule mitään, sillä haluan ainakin yrittää ja todistaa itse projektin kaltaiselleni mahdottomaksi/liian haastavaksi, jos se sitä on. Epäilen kuitenkin, että kyseessä on suht helppo projekti.
Elämä Off. Kakka tapahtuu.
gasser
02.05.2006 20:24:41
Joskus pikkukollina kolvasin mankan äänipään tilalle jakin kitarapiuhalle. Ääntä lähti, laadusta en sano mitään. Säröä ja suhinoita tuli väkisinkin, koska gainia oli automaattisesti paljon eikä mitään häiriönpoistozydeemejä yms. Mutta olin silti onnellinen, kun eka sähkökitarasoundi oli saatu kajautettua ilmoille.
Köyhyys johtuu omaisuuden puutteesta
Tympee Huttunen
02.05.2006 20:55:10
Mun eka "kitaravahvistin" oli Skeletorin linnan kovaääninen, jonka hajotin ja kiinnitin tämän pienen mikrofonin suoraan kitaran kieleen kiinni. "Vahvistin" toimi tietysti vain yhdellä kielellä (säristen) kerrallaan. Kyllä oli hieno tunne se.
Minä Rakenna itse pedaalisi Myy Schallerin hihnalukot.
hq
02.05.2006 21:37:47
Mun eka "kitaravahvistin" oli Skeletorin linnan kovaääninen

Nyt kyllä repesin :D

Mutta ehkä alkuperäisen kysyjän tosiaan fiksuinta on tuossa tilanteessa käyttää jostain jämälaitteesta irrotettua valmista vahvistinosiota. Esim. tuota äänipääideaa voi kokeilla. Ja yksinkertaisin särö on se kun pistää vahvistimeen sisään suurempaa signaalia kuin se kykenee puhtaana toistamaan.
wilzhu
03.05.2006 15:18:22
Nyt kyllä repesin :D

Mutta ehkä alkuperäisen kysyjän tosiaan fiksuinta on tuossa tilanteessa käyttää jostain jämälaitteesta irrotettua valmista vahvistinosiota. Esim. tuota äänipääideaa voi kokeilla. Ja yksinkertaisin särö on se kun pistää vahvistimeen sisään suurempaa signaalia kuin se kykenee puhtaana toistamaan.

ÄÄh, mielummin niin, että eka puran jonkun ja kasaan sitten itse. Tuo nyt olisi lähes sama, jos tekisin esitelmän copy+paste tyylillä. Jos sanotte vaikka komponentit mitä siihen tarvitsee ja joku jokakodin vehje, mistä niitä saa. Ideana tässä on, että pääsen väkertämään, eikä varsinaisesti se, että pääsen helpolla.
wilzhu
03.05.2006 15:18:22 (muokattu 03.05.2006 15:18:53)
Tuplat
janik
03.05.2006 16:53:39
hq
03.05.2006 16:59:55
ÄÄh, mielummin niin, että eka puran jonkun ja kasaan sitten itse. Tuo nyt olisi lähes sama, jos tekisin esitelmän copy+paste tyylillä. Jos sanotte vaikka komponentit mitä siihen tarvitsee ja joku jokakodin vehje, mistä niitä saa. Ideana tässä on, että pääsen väkertämään, eikä varsinaisesti se, että pääsen helpolla.

No mitä jos vaikka koittaisit sitten hakea googlella hieman yksinkertaisten vahvistinten kytkiksiä, ja sitten tutkailla niitä laitteitasi ja katsella vähän mitä mikäkin on syönyt.

Esim. tuollainen löytyi 10 sekunnin haulla:
http://www.techlib.com/electronics/audioamps.html

Saman asianhan tuo ajaa, kuin jos joku täällä sanoisi miten rakennat. Ongelmana sinulla on se, että jos et purkamistasi laitteista löydä riittävän vastaavia osia, saattaa kytkentää joutua muuttamaan jollain tapaa. Jostain vanhoista radioista esim noita osia voi koittaa haeskella.
Postiluukusta tuli letkulla kaasua / Kun kävin tarkistamassa, letku oli vedetty pois.
mhelin
03.05.2006 23:25:35
Elikkä voisiko joiku kertoa, mitä siihen tarvitaan ja miten stuffet kytken? Saundeilla ei niinkään väliä, kunhan vahvistaa ääntä, niin olen tyytyväinen. Toki soundia parantavia vinkkejä saa myös antaa.

Päätevahvistimeksi olisi hyvä valita joku Class D eli D-luokan (PWM) pääte koska sillä paristo kestää pisimpään / tulee eniten mökää ulos. Näitä löytyy nykyää monia kännyihin yms. laitteisiin tarkoitetuista piireistä vähän isompiin. Valmiita löytyy mm. http://www.s3shop.it (muistaakseni) ja rakennussarjaa http://www.41hz.com (amp6 muistaakseni).

Säröön yksinkertaisin kytkentä on perinteinen opari jonka takaisinkytkentään ulostulon ja (-) tulon välille on kytketty kaksi diodia rinnakkain mutta "vastakkaisvaiheisesti". Shottky diodit (BATxx) ovat tässä tapauksessa parhaita koska niillä on pienempi kynnysjännite. TL071 on hyvä opari tuohon hommaan, mutta kannattaa etsiä tube screamerin kytkis ja matkia sitä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)