Aihe: Miten bändille hankitaan keikkoja?
1 2
oulukyllosa
03.05.2006 11:31:05

.

Siinä oman musiikin esittämisessä tulee vastaan business, kuten tiedämme. Jos bändi nimeltää THE PERSEVITTUPIERU esittää omaa punkmusaa anarkistisella raivolla, niin kukas sen bändin ostaa? Tottakait sille pitäisi saada keikkoja, mutta kaupalliset ravintolat eivät välttämättä ole se paikka, missä ko. taidetta pääsisi esittämään. Aika erikoinen liikeidea täytyis olla paikalla. Tuonkaltaista bändiä kannattaa tarjota rytmimusiikkiyhdistyksille, kokeilevan musiikin klubeille tms. tahoille, ei Hotelli Vaakunan yökeroon.
...

Se oiskin hauskaa ku ois vaikkapa nyt CCR:ää coveroiva bändi, jonka nimi ois The persevittupieru.
- play some skynyrd, man -
TheEsa
03.05.2006 11:55:30
http://www.vapaa-aikavirasto.com/
Ajattelin, että tuota hyödyntämällä voisi saada selville kaikki oman kotikunnan ja lähikuntien/koko maakunnan baari- ja ravintolalistat ja niitä olisi helpompi lähestyä.
Tuollahan on kaikki yhteystiedot. Demoa vaan jokaiseen tai sitten ihan käymään jokaisessa, niin tässähän saa vielä kesäkiertueen myytyä.
Rock'n'Roll
Guitar Hero
03.05.2006 13:28:56
http://www.vapaa-aikavirasto.com/
Ajattelin, että tuota hyödyntämällä voisi saada selville kaikki oman kotikunnan ja lähikuntien/koko maakunnan baari- ja ravintolalistat ja niitä olisi helpompi lähestyä.
Tuollahan on kaikki yhteystiedot. Demoa vaan jokaiseen tai sitten ihan käymään jokaisessa, niin tässähän saa vielä kesäkiertueen myytyä.

jeh... itsekkin olen tuota hyväksikäyttänyt, mutta kannattaa silti ensiksi soittaa jokaiseen, koska ei ole mitään takeita, että:

a- mesta edes ottaa bändejä
b- mesta ei ole buukannut bändejä valmiiksi vuodelle 2017
Come to the dark side. We have cookies
uruttaja
03.05.2006 13:59:50
No justiin, miksi ihmeessä Kotipizzaan joku edes yrittää tyrkyttää bändiä?

Pelkästään CCR:n musalla vois olla cover-bändin keikkalistalla todella hiljaista. Ei toimi bilemusana, kannattaa avartaa asennetta. Sinällään siinä PVP bändin nimessä ei ole vikaa, siitä nimestä on vaan erittäin vaikea vetää mielikuvaa sen kummemmin CCR:ään kuin mihinkään muuhunkaan bilemusaan.

www.rockpolis.fi

Tuosta osoitteesta löytyy keikkapaikkalinkki, joihin voi bändiään kaupata. Parisenkymmentä paikkaa näyttäs olevan sellaisia, joissa minä olen käynyt cover-bändin kanssa. Rockpolikseen voi olla muutenkin yhteydessä, niiden yhteistyökumppanit järkkää klubikeikkoja Oulussa esim. Lentävään Lautaseen.
Jake.e
03.05.2006 15:43:51
Itse tekisin sillä tavalla että kaivaisin jostakin henkilön/ravintolan/keikkapaikan numeron ja soittaisin sinne ja kyselisin vähän että olisiko kiinnostusta yhtään. Jos sitä löytyy hitunenkaan (kuulee äänestä) niin joko paikan päälle levy kourassa esittäytymään (Moro mä soitin tossa...). Jos paikka on sitten kauempana niin taas tuo soitto ja kuuntelet äänensävyä, jos kiinnostusta taas löytyy niin levyä ja kirjettä postiin.
I keep the bible in a pool of blood So that none of its lies can affect me
uruttaja
03.05.2006 15:55:28
Itse tekisin sillä tavalla että kaivaisin jostakin henkilön/ravintolan/keikkapaikan numeron ja soittaisin sinne ja kyselisin vähän että olisiko kiinnostusta yhtään. Jos sitä löytyy hitunenkaan (kuulee äänestä) niin joko paikan päälle levy kourassa esittäytymään (Moro mä soitin tossa...). Jos paikka on sitten kauempana niin taas tuo soitto ja kuuntelet äänensävyä, jos kiinnostusta taas löytyy niin levyä ja kirjettä postiin.

Toimii varmaan tuokin. Tässä threadissa on ollut esillä jo 2 sivustoa,joista keikkapaikkojen numeroita ja henkilöitä voi etsiä, joten loputhan on itsestä kiinni.

Mun tavoitteena on ollut keskimäärin keikka per viikko, eli 52 keikkaa vuodessa. Joskus niitä keikkoja on 3/viikko, joskus 0. Toimii kohtuullisella vaivalla.

Jos seuraisin esim. kotikaupunkini bilebaarien markkinahinnoittelua, niin keikkoja olis takuuvarmasti 104 vuodessa, eli joka ainut perjantai ja lauantai.

Puhelut/vierailut on vaan hirveesti aikaa vievää niiden hyötyyn nähden. Kun jokaista diiliä kohden joutuu tekemään duunia moninkertaisen määrän, niin puhelimessa pääsee viettämään päiväkausia. Netissä homma hoituu kädenkäänteessä. 100 tarjousta lähtee 10 minuutissa. Niistä joku tulee aivan varmasti, ihan matemaattisesti kotiin. Kun soitat 100 puhelua, niin sun pää on aivan pyörällä ja todennäköisesti keikkoja ei ole yhtään sen enempää kuin alkutilanteessakaan.

Hommaa tehneille on varmaan tuttuja kliseet: soittele ens viikolla/kuussa/keväänä/vuonna uudelleen. tai nyt on pomo just reissussa, joten me ollaan yhteydessä kun se palaa..Lisäksi puhelut ovat pitkässä juoksussa kallis tapa pitää kontakteja yllä.
Bonham
03.05.2006 17:12:31
E-mail toimii tosi hyvin. Jos vastaanottaja deletoi sun e-mailin, eikä viitsi siihen vastata, niin se kertoo sen ongelmista ja asenteesta jo aika paljon. Jos vastausta ei kuulu pariin päivään, niin sitten kannattanee soittaa ja/tai käydä paikanpäällä. Meilissä saa ensimmäisen vaikutelman esim. ravintolan bändibudjetista. Jos keskustelu viittaa muutamaan sataan euroon, niin ei kun linjat kiinni ja uutta matoa koukkuun.

Cover-bändin myymisestä voin todeta, että lähes 100% keikoista järkkäytyy emalin avulla.

Toinen asia, mikä vähentää juoksemista on bändin kotisivut. Ne ovat erinomainen käyntikortti tilaajalle, sinne voi liittää pari livevetoa ja jos ne toimii, niin keikkaa tulee aivan varmasti.

Levy on hyvä apuväline, jos bändi soittaa oma materiaalia. Final Countdownit ja Jumpit on jokainen bilebaarin musiikkivastaava kuullut ihan riittävän monta kertaa.

Mä olen ehkä vanhanaikainen näissä kotisivujutuissa, mutta jos sieltä tärähtää esille erittäin massiiviset ja englanninkieliset kotisivut ja kohta giggs on pituudeltaan 3 senttiä vaikka bändi on toiminut 4 vuotta, niin jotainhan silloin on pielessä. En välttämättä ottaisi mainitunlaisen julkisuuskuvan itsestään antavaa bändiä keikalle minnekkään., paitsi lippuriskillä.

Itseluottamus ja reipas esiintyminen onkin sitten tärkeää henkilökohtaisessa kontaktissa ja myös puhelimessa. Keikkojen myyminen on suhteellisen helppoa ja jos liisii hinnassa, niin naurettavan helppoa.

Siunatuksi lopuksi, puhelimella on vaikeampi saada keikkoja kuin meilillä tai ihan tavallisella kirjeellä.

Muutama huomio; jonkun meilin deletointi kertoo myös sen, että henkilöllä voi olla muutakin tekemistä... ei välttämättä vittumaisesta asenteesta.

Mä en kuuntele yhtään ääninäytettä bändien kotisivuilta, koska duunikone ei sellaiseen oikein sovi... ja aina on riski saada saissee omalle koneelle.

Eri paikoissa kovin erilaiset henkilöt vastaavat ohjelmasta; oman työn ohella ohjelmaa kasaavat tyypit ei yleensä ole kovin hyvin perehtyneitä musiikin tyylilajeihin ja siksi saatta tulla huteja; väärää musaa väärässä paikassa... kenessä silloin vika? Ylimyymistä on myös vältettävä, jolloin tämäkin riski pienenee.
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
uruttaja
03.05.2006 17:34:46 (muokattu 03.05.2006 17:35:27)
Jonkun meilin deletointi tarkoittaa myös sitä että sen henkilön käyttöön ei kannata antaa työpaikan meiliosoitetta ollenkaan. Mitä ihmettä se tekee meiliosoitteella, johon yhteistyökumppanit ottavat yhteyttä ja toivovat hänen vastaavan?????Hänellä kun on muuta tekemistä kuin lukea jonkun meilejä. Huhhuh.

Ei kannata ottaa sellaisia työtehtäviä, jotka taitu, tai niihin ei ole tarvittavaa tekniikkaa, taikka niiden suorittamiseen ei ole aikaa. Annettakoon se sellaiselle jolla homma taittuu.

Meilin tarkoituksena lienee että se henkilö lukee sen meilin kun sille parhaiten sopii. Mun mielestä maksajan kannalta parempi noin, kuin se että puheluja tulee vaikkapa kahdeksan per päivä. Enempi siihen ei oon sanomiseen menee aikaa.
Bonham
03.05.2006 17:56:11
Jonkun meilin deletointi tarkoittaa myös sitä että sen henkilön käyttöön ei kannata antaa työpaikan meiliosoitetta ollenkaan. Mitä ihmettä se tekee meiliosoitteella, johon yhteistyökumppanit ottavat yhteyttä ja toivovat hänen vastaavan?????Hänellä kun on muuta tekemistä kuin lukea jonkun meilejä. Huhhuh.

Ei kannata ottaa sellaisia työtehtäviä, jotka taitu, tai niihin ei ole tarvittavaa tekniikkaa, taikka niiden suorittamiseen ei ole aikaa. Annettakoon se sellaiselle jolla homma taittuu.

Meilin tarkoituksena lienee että se henkilö lukee sen meilin kun sille parhaiten sopii. Mun mielestä maksajan kannalta parempi noin, kuin se että puheluja tulee vaikkapa kahdeksan per päivä. Enempi siihen ei oon sanomiseen menee aikaa.

Jaaha. No mä palaan tuohon aikaisempaan omaan menetelmääni, jonka mukaan suoraan se levy sinne keikkapaikkaan saatteen kera... nuo tyhjät kyselyt ilman ääninäytettä ei toimi mulla. Jollain muulla ehkä toimii.

Tässä on taas muistettava se, että bändit ovat niin kovin eri tilanteissa uransa kanssa. Sä teet hitosti keikkaa ja tunnet jo mestat ja tyypit... silloinhan ei liene tarpeen niitä levyjä lähetellä... eikö niin.

Edelleenkään niitä yleispäteviä neuvoja ei ole. Ihmisiä tässä kai yritetään kaikki olla.

Jotenkin alkaa taas olemaan sellainen kumma tunne, että keikkajärjestäjä on muusikon pahin vihollinen.
uruttaja
03.05.2006 20:46:36
Toimii muuten aikas hyvin pelkkä CCR, jos soitto luistaa. Cajun Cowboys :)

Se mun heitto oli yleistys. Pentti Hietasen coverkeikat sisältää aimo annoksen CCR:ää jne. Yhden bändin/artistin coveroiminen on ensinnäkin jumalattoman vaativaa koska sitä verrataan hyvinkin kärkkäästi alkuperäiseen.

Toiseksi yhden bändin coveroinnin myyminen on vähintään yhtä vaikeaa, kuin oman musan bändin kohdallakin. Taitaa olla enemmänkin projektiluonteisia erityistapauksia nuo yhden bändin coverointijutut. Leewings taitaa elättää itsensä tuolla kattauksella, mutta se lienee ihan ainut.

Bonhamille; Mullekin tulee joskus semmonen tunne että muusikko on ravintoiloitsijan pahin vihollinen. Vaikka näinhän se ei missäännimessä voi olla. Viime vuosina cover-bändin jäsenenä tuo tunne on huomattavasti vieraampi, kuin tausta/kapakkabändeissä soittamisen aikana.
baron
03.05.2006 23:45:17

Mullekin tulee joskus semmonen tunne että muusikko on ravintoiloitsijan pahin vihollinen. Vaikka näinhän se ei missäännimessä voi olla. Viime vuosina cover-bändin jäsenenä tuo tunne on huomattavasti vieraampi, kuin tausta/kapakkabändeissä soittamisen aikana.

Mut herran jestas, eihän sinne kapakkaan väkisin pääse soittamaan! Se kapakoitsija on halunnut sinne bändin.
Miksi se nipottaisi sille potentiaaliselle myynnin/markkinoinnin edistäjälleen?
My name is Baron, Sir Baron.
uruttaja
03.05.2006 23:49:47
Mut herran jestas, eihän sinne kapakkaan väkisin pääse soittamaan! Se kapakoitsija on halunnut sinne bändin.
Miksi se nipottaisi sille potentiaaliselle myynnin/markkinoinnin edistäjälleen?

Sitähän olen ihmetellyt usein ja hartaasti. Liian usein bändin pitäisi olla hajuton, väritön ja äänetön. + tietenkin ilmainen.

Tm-puolella olet kuullut kauhujuttuja vittuuntuneista ravintolapäälliköistä ja homeisista ruoka-annoksista. Poppiosastolla soittajista jotka on kusetettu viidetää kertaa samaan paikkaan promokeikalle ilman liksaa.
jhoik
04.05.2006 16:31:16

Jaaha. No mä palaan tuohon aikaisempaan omaan menetelmääni, jonka mukaan suoraan se levy sinne keikkapaikkaan saatteen kera... nuo tyhjät kyselyt ilman ääninäytettä ei toimi mulla. Jollain muulla ehkä toimii.

Tässä on taas muistettava se, että bändit ovat niin kovin eri tilanteissa uransa kanssa. Sä teet hitosti keikkaa ja tunnet jo mestat ja tyypit... silloinhan ei liene tarpeen niitä levyjä lähetellä... eikö niin.

Edelleenkään niitä yleispäteviä neuvoja ei ole. Ihmisiä tässä kai yritetään kaikki olla.

Jotenkin alkaa taas olemaan sellainen kumma tunne, että keikkajärjestäjä on muusikon pahin vihollinen.

Mulla on pari tuttua jotka järkkäili keikkoja tuossa aikasemmin ja puhuivat täysin samasta ongelmasta. Joskus kun itse järkkäilin keikkoja (paljon pienemmässä mittakaavassa) niin ongelmaksi muodostuivat sellaiset kaverit jotka eivät tuntuneet olevan mitään muuta kuin suurta puhetta. Soittivat joku sata kertaa päivässä kysellen että pääseekö heidän bändi seuraavalle keikalle soittamaan. Parhaat olivat tapaukset jotka eivät suostuneet uskomaan että en halua bändiä keikalle ilman että kuulen millaista musaa he soittavat, vaan soittivat mulle silti monta kertaa viikossa.
Vapaata tilaa myytävänä.
sormunen
07.05.2006 15:58:44 (muokattu 07.05.2006 16:00:34)
Bonham: mutta kun näitä on siellä vastaaottavassa päässä lähes päivittäin, ei paljon huvita.
-----------------------
Muutama huomio; jonkun meilin deletointi kertoo myös sen, että henkilöllä voi olla muutakin tekemistä... ei välttämättä vittumaisesta asenteesta.
----------------------

Sä saat käsittääkseni kuukausipalkkaa Turun kaupungilta siitä, että sä järkkäät nuorisotoimen piikkiin keikkoja. Siellä Turun kaupungin sivuilla näytti olevan meilit, joihin lähettää postia. Mutta sä et siis viitsi vastata niihin? Mitä muita asioita sä et julkisesta työnkuvastasi viitsi tehdä?

Täähän on yleisempikin ongelma: on perkeleesti firmoja, joilla on sähköpostiosoitteet, mutta joissa posteja ei lueta eikä niihin vastata. Henkkoht. mä duuneissani vastaan, en suoranaisesti mutta ikäänkuin konsultoiden, suhteellisen mittavista vuosittaisista ostoista ja vuokrauksista. Olen ratkaissut asian siten, että jos esmes tarjouspyyntöön ei tule vastausta firmalta E, unohdan ko, firman ja hoidan tilaukset nyt ja tulevaisuudessa firmalta R, joka kyselyihin vastaa.

Tämähän ei tietenkään käy nuorilla bändeillä, joten heidän kohdallaan on sitten vielä näköjään mahdollista leikkiä ns. isoa pomoa.

Jos loukkaannuit, niin siitä vaan.

PS EDIT: Ilman näytettä ei tietenkään palkata mitään, mutta siitähän tässä ei ookaan kyse. Sitä näytettä voi näetsen pyytää jos sitä palkkaakin voi nauttia.
Bonham
07.05.2006 20:09:54
Bonham:
-----------------------

----------------------

Sä saat käsittääkseni kuukausipalkkaa Turun kaupungilta siitä, että sä järkkäät nuorisotoimen piikkiin keikkoja. Siellä Turun kaupungin sivuilla näytti olevan meilit, joihin lähettää postia. Mutta sä et siis viitsi vastata niihin? Mitä muita asioita sä et julkisesta työnkuvastasi viitsi tehdä?

Täähän on yleisempikin ongelma: on perkeleesti firmoja, joilla on sähköpostiosoitteet, mutta joissa posteja ei lueta eikä niihin vastata. Henkkoht. mä duuneissani vastaan, en suoranaisesti mutta ikäänkuin konsultoiden, suhteellisen mittavista vuosittaisista ostoista ja vuokrauksista. Olen ratkaissut asian siten, että jos esmes tarjouspyyntöön ei tule vastausta firmalta E, unohdan ko, firman ja hoidan tilaukset nyt ja tulevaisuudessa firmalta R, joka kyselyihin vastaa.

Tämähän ei tietenkään käy nuorilla bändeillä, joten heidän kohdallaan on sitten vielä näköjään mahdollista leikkiä ns. isoa pomoa.

Jos loukkaannuit, niin siitä vaan.

PS EDIT: Ilman näytettä ei tietenkään palkata mitään, mutta siitähän tässä ei ookaan kyse. Sitä näytettä voi näetsen pyytää jos sitä palkkaakin voi nauttia.

Juu, kyllähän niihin meileihin tulee vastattua ja kerrottua, että demolla eteenpäin.

Tuo homma siis pieni osa työnkuvasta. Jotta homma etenisi, suosittelen suoraan sen demon lähettämistä. Ei mulla tässä sen kavalampaa ideologiaa ole. Tämä siis toimii mun kohdalla. Isoksi pomoksi ei näissä hommissa pääse... joskaan se ei myöskään ole tavoite. Kyllä mä teen tätä siksi, että se mua kiinnostaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)