Aihe: Potikoista
1 2
candyman
29.04.2006 12:45:23
Noista potikoista.. Kuinka paljon pitää noita ohmeja olla milläkin soittimella ja pitääkö ne olla logaritmiset vai lineaariset?
Sanovat että kuljen väärää tietä, vaikka kuljen omaani.
DVD
29.04.2006 13:14:52
Noista potikoista.. Kuinka paljon pitää noita ohmeja olla milläkin soittimella ja pitääkö ne olla logaritmiset vai lineaariset?

Aktivi elektonikassa 25-50 kohm. Passivi vehkeissä 250-500kohm. Volume logaritminen ja tone linearinen.
Aki
01.05.2006 11:38:48

Volume logaritminen ja tone linearinen.

Tai sitten ei. Itse saan parhaat tulokset logaritmisellä molemmissa. Jos toiseen pitäis lineaarinen laittaa, se olisi volume.

Ja volume ei tule olla logaritminen sen takia että ihmisen kuulo on logaritminen. Tästä on jauhettu aika paljon...
Tim
01.05.2006 22:41:18

Tai sitten ei. Itse saan parhaat tulokset logaritmisellä molemmissa. Jos toiseen pitäis lineaarinen laittaa, se olisi volume.

Ja volume ei tule olla logaritminen sen takia että ihmisen kuulo on logaritminen. Tästä on jauhettu aika paljon...

Volume logaritminen. Tonessa käyttävät kumpaakin.
Volumessa käytetään logaritmista juuri sen takia kun kuulo on logaritminen.
Volume nousee logitmisesti, niin ihmisen logaritminen kuulo kuulee sen tasaisena nousuna.
rijopu
01.05.2006 23:09:42
Volume nousee logitmisesti, niin ihmisen logaritminen kuulo kuulee sen tasaisena nousuna.

Näin se menee.
Aki
02.05.2006 16:24:04

No voi hohhoijaa. Ei nyt taas millään jaksais.
rijopu
02.05.2006 17:09:23
No voi hohhoijaa. Ei nyt taas millään jaksais.

Nyt alkoi jännittämään, että mikäköhän juju tässä on.

Mutta kyllä mä olen n. 30 soitinta sähköistänyt tämän tiedon mukaan.
kulmahiomakone
02.05.2006 18:23:39
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
candyman
02.05.2006 18:31:12 (muokattu 02.05.2006 18:32:39)
Toimiiko bassoissakin nuo samat...? Siis noi ohmi määrät.
Sanovat että kuljen väärää tietä, vaikka kuljen omaani.
Aki
02.05.2006 18:36:19

Mutta kyllä mä olen n. 30 soitinta sähköistänyt tämän tiedon mukaan.
"Volume logaritminen. Tonessa käyttävät kumpaakin.
Volume nousee logitmisesti, niin ihmisen logaritminen kuulo kuulee sen tasaisena nousuna."

Tiedot ja perusteet ovat kyseenalaistettavissa, lopputulos ei. Logaritminen toimii volumessa aivan hyvin, ja yleensähän sellainen siihen laitetaankin. Mutta koska potentiometrin vastusrata ei muunnu desibeliasteikoksi johtuen mm sen oikosulkemisesta maihin, sekä vahvistimen sisääntulopiiristä impedansseineen ja dynaamisesta toistokyvystä, ei ihmiskorvalla ole tuon kanssa mitään tekemistä.

Ainiin, nuokin koskevat vain särötöntä soundia. Säröllisellä soundilla tuolla ei ole tuotakaan vähää paikkaansapitävyyttä. Vai hiljeneekö korvan ääniaistimus puoleen, jos särösoundilla volan laskee puoleen? Vinkki: Ei.
DVD
02.05.2006 21:50:18
Tiedot ja perusteet ovat kyseenalaistettavissa, lopputulos ei. Logaritminen toimii volumessa aivan hyvin, ja yleensähän sellainen siihen laitetaankin. Mutta koska potentiometrin vastusrata ei muunnu desibeliasteikoksi johtuen mm sen oikosulkemisesta maihin, sekä vahvistimen sisääntulopiiristä impedansseineen ja dynaamisesta toistokyvystä, ei ihmiskorvalla ole tuon kanssa mitään tekemistä.

Ainiin, nuokin koskevat vain särötöntä soundia. Säröllisellä soundilla tuolla ei ole tuotakaan vähää paikkaansapitävyyttä. Vai hiljeneekö korvan ääniaistimus puoleen, jos särösoundilla volan laskee puoleen? Vinkki: Ei.

Lakkaa nyt hyvä mies puhumasta paskaa! Taidat olla tuollainen kamari-insinööri joka mielellään käyttää paljon vierasperäisiä sanoja vaikka itsellekin niiden merkitys näyttäisi selvästikin olevan hämärän peitossa.
rijopu
03.05.2006 00:10:43

Mielenkiintoista.

Silti mä olen todennut, että kun volumepotikaksi laittaa lineaarisen potikan, niin voimakkuus säätyy äkkinäisesti loppua kohti, kun taas logaritmisella voimakkuutta voi säätää tasaisemmin.
Aki
03.05.2006 00:28:25

Lakkaa nyt hyvä mies puhumasta paskaa! Taidat olla tuollainen kamari-insinööri joka mielellään käyttää paljon vierasperäisiä sanoja vaikka itsellekin niiden merkitys näyttäisi selvästikin olevan hämärän peitossa.

Juu, ihan kuinka vaan. Hyvin perusteltu.

Silti mä olen todennut, että kun volumepotikaksi laittaa lineaarisen potikan, niin voimakkuus säätyy äkkinäisesti loppua kohti, kun taas logaritmisella voimakkuutta voi säätää tasaisemmin.

Näinhän se menee. Kuten mainittua, Tiedot ja perusteet ovat kyseenalaistettavissa, lopputulos ei.
Ja särökanavalla lineaarinen potikka on entistä töksähtävämpi.

Ihan tyhjänpäivästähän se nyt on tällaseen asiaan täällä takertua, kun lopputulos on kuitenkin oikea. Se vaan välillä vähän sylettää kun tollasia asioita jaetaan "oikeana" tietona.
McNulty
03.05.2006 09:59:07 (muokattu 03.05.2006 10:01:43)
Minulla on 500k logaritmisia kummatkin, sekä master vola ja master tone tuossa tuloillaan olevassa Charvelissa. En ota sen enempää kantaa asiaan, kuin että itsekin olen tottunut volumeksi valitsemaan logaritmisen ja toneksi lineaarisen. Nytpä vain ajattelin kokeilla logaritmista myös toneksi.

Aktiiveissa tosiaan 25-50k ja passiiveissa voi käyttää kaikkea 250k-1M. Itse olen nuo 500k havainnut hyviksi, konkkia sitten vaihtoon mielen mukaan. En kyllä näe mitään estettä sille että volumeksi kokeilisi lineaarista tai toneksi esim. 100k potikkaa... tuskin sillä mitään hajalle saa, vai?
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
jukkasil
03.05.2006 10:55:40

Potikoiden konkista (tone-potikon lähinnä), mistä olette niitä ostelleet ja mitä lajia käytätte?

Arvoiltaan ilmeisesti 0.2 mikrof vai oletteko hakenut ihan projektikohtaisesti sopivaa arvoa mikkien mukaan? Oletteko käyttäneet volume-potikan yhteydessä konkkia, kuten suuressa kitarakirjassa neuvotaan kokeilemaan?
Kitaranrakennusyritelmää: http://windyhilllguitars.blogspot.com/
McNulty
03.05.2006 11:05:06 (muokattu 03.05.2006 11:07:42)
Potikoiden konkista (tone-potikon lähinnä), mistä olette niitä ostelleet ja mitä lajia käytätte?

Itse olen ostanut SP-Elektroniikasta ja paikallisesta Elektrolinnasta. UralTonelta saa myös, sieltä ajattelin seuraavaksi tilata.

Arvoiltaan ilmeisesti 0.2 mikrof vai oletteko hakenut ihan projektikohtaisesti sopivaa arvoa mikkien mukaan? Oletteko käyttäneet volume-potikan yhteydessä konkkia, kuten suuressa kitarakirjassa neuvotaan kokeilemaan?

Kokeilemalla olen itse tonen kylkeen etsinyt sopivia. Volumeen ajattelin nyt tuossa tekeillä olevassa Charvel-projektissa kokeilla. (.022, .033, .047 tai jotain vastaavia)
Aki
03.05.2006 11:09:14

tuskin sillä mitään hajalle saa, vai?
Ei saa, vapaasti voi kokeilla.

Arvoiltaan ilmeisesti 0.2 mikrof

22 nanofaradia on yleensä sopiva. Eli = 0,022 mikrofaradia.

Joidenkin mikkien kanssa on tehnyt mieli kokeilla 18:aa tai jopa 15:ttä nanoa, mutta kyllä siihen 22:een on aina palattu.

Volapotikan yhteydessä kolmen komponentin trewble-päästin on itselleni ihan ehdoton. Ei volapotikan vähentäminen muuta soundia. Volan ohi esim 360Kohm vastus, jonka rinnalle sarjaankytketyt 1nF konkka ja 47Kohm vastus.
McNulty
03.05.2006 13:35:23 (muokattu 03.05.2006 13:37:44)
Ei saa, vapaasti voi kokeilla.

Jees... minä olen kanssa tuore elektroniikkaräpeltäjä kun jokunen aika sitten foxin johdattelemana päädyin kokeilemaan erilaisia konkkia Epin LP Stanuun, jonka kyllä sittemmin rahanpuutostaudissa myin etiäpäin.

22 nanofaradia on yleensä sopiva. Eli = 0,022 mikrofaradia.

Samaa minä olen DiMarzion kehoituksesta käyttänyt myöskin.

Joidenkin mikkien kanssa on tehnyt mieli kokeilla 18:aa tai jopa 15:ttä nanoa, mutta kyllä siihen 22:een on aina palattu.

Korjatkaa, olikos se nyt niin että mitä isompi konkka, sen enempi tonesta tulee "tummasoundisempi" ja että mitä pienempi konkka niin vastaavasti kirkkaampi tone? Koskaan muista miten se fox-setä tämän kertoi kun tuota Epiphonea pähkäilin... Sinänsä ajankohtainen kun kohta alan kolvaileen Charvelin sähköjä, nyt kun viilutus, petsaus ja lakkaus rupee oleen finaalissa. (Omassa kuvassa kuva bodystä)

Volapotikan yhteydessä kolmen komponentin trewble-päästin on itselleni ihan ehdoton. Ei volapotikan vähentäminen muuta soundia. Volan ohi esim 360Kohm vastus, jonka rinnalle sarjaankytketyt 1nF konkka ja 47Kohm vastus.

Jaa niin tuo:

http://www.dimarzio.com/media/diagrams/4Conductor.pdf

Tuolla PDF-dokkarin oikeassa alalaidassa oleva viritys...
mWaltari
03.05.2006 14:34:56
Hep hep....

Tuossa eräs soitinkirjaaja/rakentaja sanoi käyttävänsä kokemusperäisesti aina volumessa Lineaarista.

Sitten erään kaverin kanssa juteltiin, että tässä voi olla kutinsa sittä saadaan enemmän kontrollia sille normaalisti tärkeälle alkutaipaleelle. Luppu tulkoon äkkiä jos niikseen tulee :)

-Tommi-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)