Aihe: Korvat ei totu studion kuunteluun.
1 2 3
hape
02.05.2006 21:20:03

Ei oo mankassa mitään sisäänmenoa, muuten käyttäisin sitä studiossa useamminkin. Nyt täytyy aina ensin polttaa rw:lle ja sitten kuunnella levyltä siinä mankassa. Sitten taas korjailuja, poltetaan levylle... aikaa vievää hommaa.

Hommaa jotku ruput 10€ tietokonekajarit. Ajaa saman asian ku rupu mankka, mutta kulkee helpommin mukana.
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
Roberto
02.05.2006 21:20:08

Ei oo mankassa mitään sisäänmenoa, muuten käyttäisin sitä studiossa useamminkin. Nyt täytyy aina ensin polttaa rw:lle ja sitten kuunnella levyltä siinä mankassa. Sitten taas korjailuja, poltetaan levylle... aikaa vievää hommaa.

Hoho. Selitys ja berberi löytyy jokaiselta.
Aki
03.05.2006 00:12:43

Studiossa on kuuntelu A, ja jos sieltä ulostuleva kama kuulostaa skeidalta paikoissa B ja C, (yleensä pohjalta hima ja auto) on vika vehkeissä A. En tajua.

Miksei jengi miksaa niillä autostereoilla ja himapurkeilla jos sen soundin halutaan niissä toimivan? Ei tarvis tehdä kahteen kertaan.

No jengihän miksaa niillä rupuilla! Eräskin nimeltämainitsematon Finnvox-masteroija tekee 90% työstään NS10:illä juuri tuon takia. Mun korvat ei sitä kyllä kestäis...

Miksi taas hyvätkin kajarit pitää olla? Korvat väsyy rumasoundisilla kajareilla reilusti nopeammin, ja on myös paljon asioita äänessä joita ei niillä rupuilla kuule, mutta paremmilla kuulee. Musiikin pitää siis kuulostaa halutunkaltaiselta SEKÄ kalliissa studiokaiuttimissa ETTÄ Toyotassa. Ja mikä ongelmallisinta, myös Mazdassa ja Fordissa. Jos biisin miksaa pelkästään Toyotassa, se ei kuulosta hyvältä edes Nissanissa. Saati iPodissa.

Mutta jos on hyvät kaiuttimet jotka tuntee hyvin, osaa miksata niillä silleen että se kuulostaa mahdollisimman hyvältä kaikkialla, myös jo aiemmin mainitussa Hesen kattoradiossa.
loosah
03.05.2006 00:17:16
Mutta jos on hyvät kaiuttimet jotka tuntee hyvin, osaa miksata niillä silleen että se kuulostaa mahdollisimman hyvältä kaikkialla, myös jo aiemmin mainitussa Hesen kattoradiossa.

Hesen kattoradiosta on tullut jo legenda mnetissä... = )
Mikael
03.05.2006 08:44:52

Jaa-a... pitäisköhän ne Auratonet taas kaivella esille? ...vaik ihan vaan uskottavuuden vuoksi : )
Siitä mistä aita on matalin...
Roberto
03.05.2006 09:44:10

No jengihän miksaa niillä rupuilla! Eräskin nimeltämainitsematon Finnvox-masteroija tekee 90% työstään NS10:illä juuri tuon takia. Mun korvat ei sitä kyllä kestäis...

Aivan, mut ei se jengi joka tässä ketjussa kitisee ku on niin vaikiaa tuo elämä.
Raimo
03.05.2006 10:45:42

Hesen kattoradiosta on tullut jo legenda mnetissä... = )

Keletana. Olisinkohan mä lanseerannut ton Hesen kattoradion? :P
Blah.
Aki
03.05.2006 11:13:02

Keletana. Olisinkohan mä lanseerannut ton Hesen kattoradion? :P

Mä meinasin just ehtiä kerskua kun pari kk:tta sitten kommentoin jotain kattoradiosta kuullusta biisistä... Syöttöpisteet? ;o)

Kyseinen Hese on tosin lähtenyt pois Tapiolasta. Legendaarista kyseistä kattoradiota ei siis kuulla ehkä ikinä.

Snif.
mhelin
03.05.2006 12:05:08 (muokattu 03.05.2006 12:07:44)
Toinen ongelma, joka mun mielestäni on näkyvissä on ns Fletcher-Munsonin ilmiö. Suosittelen laskemaan kuunteluvoimakkuutta.

Mutta nuo Fletcher-Munsonin käyrät menevät nimenomaan toisin päin, eli hiljaisilla voimakkuuksilla kuulo on erittäin epäherkkä matalille taajuuksille joten niitä tulee boostattua turhaankin. Eli isommalle! :)

http://the-body.biz/the-body/body-studiossa.mov
Mikael
03.05.2006 12:17:14

Siitä mistä aita on matalin...
varakeef
03.05.2006 15:46:04
Se nyt vaan on osa toimenkuvaa- ei varastomieskään pohdi ,että miksei kilon laatikko vois painaa vaikka puol kiloo. Tai siinähän pohtii jos huvittaa....

Varastomies roikkuu varastomiesten.netissä ja vaati toisilta varastomiehiltä ja varastomiehiksi aikovilta vastausta pulmaansa.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Aki
03.05.2006 16:50:02

ei varastomieskään pohdi ,että miksei kilon laatikko vois painaa vaikka puol kiloo.
...
Varastomies roikkuu varastomiesten.netissä ja vaati toisilta varastomiehiltä ja varastomiehiksi aikovilta vastausta pulmaansa.

Ei saa! Kaikki kattoo mua ihan kummissaan kun naureskelen täällä tietokoneluokassa...

Ihan loistavaa läppää...!
:D
askomiko
03.05.2006 16:58:24
Kaverilla on adapteri joka leikkii olevansa c-kasetti. Eli siihen vaan piuha, ja "kasetti" koneeseen ja soittelemaan. Olen kade.
Tahdon bändiisi soittamaan.
"Mutta 99% varmuudella sanoisin että se kiinalainen kopioäimä tms. soveltuu ainoastaan kuikkaan tähdättäväksi manuaaliprojektiiliksi"
Janus
03.05.2006 17:31:45 (muokattu 03.05.2006 17:32:42)
Varastomies roikkuu varastomiesten.netissä ja vaati toisilta wannabevarastomiehiltä ja tyypeiltä, jotka on joskus nähny varaston purkkien lomasta ostaessaan hedelmäpommijugurttia lähikaupasta, vastausta pulmaansa.

EDIT: Mitenkään dissaamatta niitä ihmisiä, jotka tässä(kin) threadissa oikeasti tietävät mistä puhuvat. I salute you.
milcoin
03.05.2006 19:44:29
Mutmut... Mä oon kyllä tullu siihen tulokseen, ettei tossa oo mitään helppoa tietä olemassa. Hommaat kajarit, toteat niiden toiston laadun ja pidät sen mielessä kuuntelemalla tuttuja referenssejä joiden saundi on iskostunut mieleesi. Se nyt vaan on osa toimenkuvaa- ei varastomieskään pohdi ,että miksei kilon laatikko vois painaa vaikka puol kiloo. Tai siinähän pohtii jos huvittaa....

Mut kyllä hyvä kuuntelu on aina hyvä kuuntelu. Kaks kertaa "urani" aikana olen mennyt ihan vieraaseen studioon, miksannut biisin ilman mitään referenssejä ja lopputulos on ollut loistava. Eli jos huone ja kuuntelu on hyvä, se ei vaadi samanlaista totuttelua.

Sitten on taas niitä pajoja jossa käy kerta toisensa jälkeen samalla lailla. Basso on ihan missä sattuu, laulu on liian kovaa, yläkerrassa on vaiheongelmia, transientit ei toimi jne. jne. Toistuvasti ne on ollut genelecciä, pahoittelen.

Suomessa ei mun käsittääksen koskaan oo ollu sellasta studiokulttuuria että kuuntelu olis ns. standardi. Ei ainakaan enää oo. Tai tallentimet, tai outboardi, tai mikkikokoelma. Pajoista löytyy mitä sattuu, hintavammissa pajoissa osa kamoista saattaa jopa toimiakin.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
northern
03.05.2006 22:12:57

Suomessa ei mun käsittääksen koskaan oo ollu sellasta studiokulttuuria että kuuntelu olis ns. standardi.

Kaikille vaan himaan ja studioon samat vehkeet niin on miksaajallakin helpompaa.
Timo JM
03.05.2006 23:53:33

Hommaa jotku ruput 10€ tietokonekajarit.

Mulla oli pari vuotta käytössä vertailua varten mutta luovuin kun en saanut niistä mitään hyötyä.
...siis mun mielestä.
sami_sumea
04.05.2006 00:07:50 (muokattu 04.05.2006 00:11:10)

Toistuvasti ne on ollut genelecciä, pahoittelen.

Geneleceissä tosiaan on sellainen ärsyttävä piirre, että niillä pitää harjoitella ihan saakelin kauan ennenkuin alkaa tajuta miltä matskun niiden kautta oikeastaan pitäisi kuulostaa.

Jotenkin matsku niissä soundaa liian helposti hyvältä, kaikki instrumentit on ylenpalttisen erottelevuuden takia "irrallaan" vaikka olis huonostikin miksattu, ja just tän takia esim. balanssien säädön kanssa on usein pientä ongelmaa.

Rokkimiksaukset on usein aika yläkireetä tavaraa genejen läpi, ja varsinkin 103x-sarjan vehkeet tuntuu olevan ihan saakelin herkkiä huoneakustiikan suhteen.

Kuitenkin sellaiseen "tarkkaan duuniin", equtteluun, kompurointiin yms ne on mun mielestä kyllä ihan helkkarin hyvät, siks pitäiskin hommata joku täysin erityylinen referenssimonitori genejen viereen, ja jotkut halpis-pikkupurkit joista luukuttaa sit välillä.

8020:t subbarilla varustettuina on mun mielestä parhaan soundiset pikkugenet tähän mennessä :)

...
"Vaikka olis miljoonan markan kaiku ja sinne syötetään paskaa, tuloksena on vain kaiutettua paskaa". (c) Tipi Tuovinen, 2002.
Locrian
04.05.2006 11:48:45
Geneleceissä tosiaan on sellainen ärsyttävä piirre, että niillä pitää harjoitella ihan saakelin kauan ennenkuin alkaa tajuta miltä matskun niiden kautta oikeastaan pitäisi kuulostaa.
...........
Kuitenkin sellaiseen "tarkkaan duuniin", equtteluun, kompurointiin yms ne on mun mielestä kyllä ihan helkkarin hyvät, siks pitäiskin hommata joku täysin erityylinen referenssimonitori genejen viereen, ja jotkut halpis-pikkupurkit joista luukuttaa sit välillä.

8020:t subbarilla varustettuina on mun mielestä parhaan soundiset pikkugenet tähän mennessä :)

...

Mä itseasiassa teen duunini tällä hetkellä 8020/7050 setillä. Ja kyllä mä niillä pystyn nyt vuoden treenin jälkeen aika tarkkaan sanoa et miltä tulee kuulostamaan himassa. Referensseinä sitte löytyy vaikka mitä matopurkkia.
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)