Aihe: Miten bändille hankitaan keikkoja?
1 2
killutin
02.05.2006 19:14:12
Mielessäni kävi ajatus, että jos ryhtyisin järjestämään bändeille keikkoja.
Mutta miten niitä järjestetään?
Jos otan yhteyttä vaikka johonkin keikkapaikkaan/tapahtumajärjestäjään sähköpostilla, niin mitä siihen sähköpostiin kirjoittaisin?
Ehdotuksia? Vinkkejä? Faktoja?
Kaikki tervetulleita.
Bonham
02.05.2006 19:50:36
Ensimmäinen vihje; älä ota kontaktia sähköpostilla.

Lähetä se levy ja saate sen mukana.
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Antti1
02.05.2006 20:01:50
Vihje nummero dos: ota se levy ja saatelappu mukaan, ja mene paikanpäälle esittäytymään. Hyöty: levy ei välttämättä mene niin herkästi suoraan roskakoriin, henkilökohtainen vuorovaikutus kasvotusten ja vielä jää se saatelappu kouraan, ettei yksityiskohdat unohdu iltaan mennessä.

Tämä on tietty vähän vaikeaa, jos asut Rovaniemellä ja Helsingissä on keikka. Näin kotikylää lähinnä ajatellen vaan...
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Guitar Hero
02.05.2006 21:00:23
kolmas vihje: soita rohkeasti mahdolliseen keikkapaikkaan, kysy livemusiikista vastaavaa henkilöä ja myy hänelle bändisi
Come to the dark side. We have cookies
Bonham
02.05.2006 21:04:57
kolmas vihje: soita rohkeasti mahdolliseen keikkapaikkaan, kysy livemusiikista vastaavaa henkilöä ja myy hänelle bändisi

JOsta päästäänkin vihjeeseen numero yksi; kuka ostaa sian säkissä?
Tietysti Pauligin
02.05.2006 22:09:04 (muokattu 02.05.2006 22:09:23)
Vihje nummero dos: ota se levy ja saatelappu mukaan, ja mene paikanpäälle esittäytymään. Hyöty: levy ei välttämättä mene niin herkästi suoraan roskakoriin, henkilökohtainen vuorovaikutus kasvotusten ja vielä jää se saatelappu kouraan, ettei yksityiskohdat unohdu iltaan mennessä.

Tämä on tietty vähän vaikeaa, jos asut Rovaniemellä ja Helsingissä on keikka. Näin kotikylää lähinnä ajatellen vaan...

Tätä minäkin kannattaisin.

Reippaasti esittäytymään ja kyselemään, kyllä sillä lailla luulisi mielenkiinto heräävän vähän paremmin kuin sähköpostilla. Levyä ja kirjettä mukaan.

Jos johonkin pitemmälle haet keikalle niin puhelimella ensin yhteyttä ja sitten vaikka mainostussähköpostia perään.
Ei pidä nyt järjettömästi ylipuhua, mutta tietenkin mainostustyyliin kehut itseäsi. Luotatte omaan juttuunne.
Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.
Bonham
02.05.2006 22:17:01
Tätä minäkin kannattaisin.

Reippaasti esittäytymään ja kyselemään, kyllä sillä lailla luulisi mielenkiinto heräävän vähän paremmin kuin sähköpostilla. Levyä ja kirjettä mukaan.

Jos johonkin pitemmälle haet keikalle niin puhelimella ensin yhteyttä ja sitten vaikka mainostussähköpostia perään.
Ei pidä nyt järjettömästi ylipuhua, mutta tietenkin mainostustyyliin kehut itseäsi. Luotatte omaan juttuunne.

Jaaha... ja mitä siinä puhelussa tai sähköpostissa pitäisi sanoa?

"Ööö, olis tämmönen bändi ku haluais keikalle..."
"Joo, laita levyä tulemaan"

Mä en käsitä, miksi tuhlata molempien aikaa tälläseen???

Tätä ei ehkä tule ajatelleeksi yksittäisen bändin näkökulmasta, mutta kun näitä on siellä vastaaottavassa päässä lähes päivittäin, ei paljon huvita.
Antti1
02.05.2006 22:25:09
Kritisoitko sä Bonham tuossa tuota esittäytymistä, vai puheluja ja sähköpostia?

Jos paikanpäällä käymistä, niin sitä mä en ymmärrä. Kyllä mä ainakin arvostaisin itse sitä, jos joku osaisi tulla kertomaan ytimekkäästi asiansa kasvotusten ja antaisi vielä tarvittavat tiedot kirjallisena näytteen saattelemana.

Puhelusta sitten taas sen verran, ettei se varmaan niin paljoa vie aikaa, jos homma etenee vaikka näin: "Moi! Se on tää ja tää täältänäin. Haluaisimme keikalle, mutta emme tiedä miten lähestyä teitä. Tulisimmeko käymään paikanpäällä, vai lähetämmekö vaikka levyn ja saatekirjeen teille?"

Aikaa kuluu n. 1min ja se ei varmaan ole liikaa aikaa pois edes kiireisiltä musiikkialan ammattilaisilta, tai baarinpitäjältä.
Bonham
02.05.2006 22:27:03
Kritisoitko sä Bonham tuossa tuota esittäytymistä, vai puheluja ja sähköpostia?

Jos paikanpäällä käymistä, niin sitä mä en ymmärrä. Kyllä mä ainakin arvostaisin itse sitä, jos joku osaisi tulla kertomaan ytimekkäästi asiansa kasvotusten ja antaisi vielä tarvittavat tiedot kirjallisena näytteen saattelemana.

Puhelusta sitten taas sen verran, ettei se varmaan niin paljoa vie aikaa, jos homma etenee vaikka näin: "Moi! Se on tää ja tää täältänäin. Haluaisimme keikalle, mutta emme tiedä miten lähestyä teitä. Tulisimmeko käymään paikanpäällä, vai lähetämmekö vaikka levyn ja saatekirjeen teille?"

Aikaa kuluu n. 1min ja se ei varmaan ole liikaa aikaa pois edes kiireisiltä musiikkialan ammattilaisilta, tai baarinpitäjältä.

No ihan mitä lähestymistä tahansa, jos ei ole mitään konkreettista tarjottavaa; eli taas sitä levyä.

Eikä se rokkareiden henkilökohtainen tapaaminenkaan aina yhtä juhlaa ole:)
Antti1
02.05.2006 22:41:47
Ahaa, no nyt mä ymmärsin sun pointtisi. Niin, ei sitä varmaan jaksa joka päivä jauhaa paskaa tyhjän takia tuntemattomille näiden tuntemattomien edun vuoksi, kun on muutakin tekemistä.

En mäkään kyllä haluaisi puhdasveristen rokkareiden kanssa kauheasti asioida. Sori nyt vaan.
Bonham
02.05.2006 22:45:39
Ahaa, no nyt mä ymmärsin sun pointtisi. Niin, ei sitä varmaan jaksa joka päivä jauhaa paskaa tyhjän takia tuntemattomille näiden tuntemattomien edun vuoksi, kun on muutakin tekemistä.

En mäkään kyllä haluaisi puhdasveristen rokkareiden kanssa kauheasti asioida. Sori nyt vaan.

Ai hitto, mä en kato tienny, että sä ootkin puhdasverinen rokkari!!!

Turhahan mun on sitten yrittää sua neuvoa, anteeksi.
Jag
02.05.2006 23:05:53

Ja jos ympäri Suomea meinaa kysellä niin kyllähän kirje/puhelu/e-mail on huomattavasti huokeampaa kuin itse paikan päälle ilmestyminen :D
"Tärkeintä ei ole se, miten sormien pitäisi olla, vaan se, mitä sieltä kuuluu." - P.Walli
JCM
03.05.2006 00:37:38

Ja jos ympäri Suomea meinaa kysellä niin kyllähän kirje/puhelu/e-mail on huomattavasti huokeampaa kuin itse paikan päälle ilmestyminen :D

Mut tosi on, että pelkkä puhelu/email ei yleensä tärppää. Pitää olla jotain muutakin.. ja paras tapa ON käydä paikan päällä promopaketin kanssa.

Tosin olen onnistunut keikkoja järkkäämään pelkällä puhelimella, pelkällä emailillakin.. mutta promopaketti paikan päälle, joko postissa tai itse paikan päällä käymällä on se paras ja myyvin juttu.
Guitar Hero
03.05.2006 01:05:29
Tosin olen onnistunut keikkoja järkkäämään pelkällä puhelimella, pelkällä emailillakin.. mutta promopaketti paikan päälle, joko postissa tai itse paikan päällä käymällä on se paras ja myyvin juttu.

okei, mä väitän noitten yhdistelmän toimivan parhaiten: eli ensiksi puhelulla hyvä ensivaikutelma ja yleensäkkin selvyys, että kuinka paikka hoitaa bändien buukkaukset.. sitten promopaketti matkaan ja soitto perään tai vastaavasti sähköpostia ja sitten toivomaan, että siihen ehkä jopa muistetaan vastata
Come to the dark side. We have cookies
JCM
03.05.2006 01:15:26 (muokattu 03.05.2006 01:15:38)

okei, mä väitän noitten yhdistelmän toimivan parhaiten: eli ensiksi puhelulla hyvä ensivaikutelma ja yleensäkkin selvyys, että kuinka paikka hoitaa bändien buukkaukset.. sitten promopaketti matkaan ja soitto perään tai vastaavasti sähköpostia ja sitten toivomaan, että siihen ehkä jopa muistetaan vastata

Näin mä yleensä toimin. Ja yleensä tärppää, jos vain mesta on muuten passeli ja sopiva vastaanottamaan rokkia/bluesia.

Mut paras on silti henk. koht käynti kuitenkin, uskoisin.
TheEsa
03.05.2006 09:22:49
Kannattaa itse mennä kysymään.
Tietysti on nämä nuoppari-illat joihin pääse. Pitää vaan ensin tietää koska ne on ja kuka sinne bookkaa bändejä, mutta eiköhän sen joku tiedä.
Ja sitten nämä kotikaupungin baarit, niihin vaan kysymään. Jos demoa, niin se mukaan ja kuunteluttaa ja jos ei, niin sitten vaan sanallisesti kertomaan. "Terve. Meillon tällänen rock-bändi ja tultais tänne keikalle..." On koitettu ja on toiminut. Toki joskus saat vastauksen: "Meillä käy täällä ihan oikeita ammattimuusikoita".
ja tietysti jos on vielä koulussa (yläasteella) niin voi koittaa järjestää jotain discoa tai sellasta... sitäkin yritettiin silloin muinnoin, mutta se kusi yhteen ainoaan ihmiseen oppilaskunnuasta. Toki rehtorin mielestä rock-ilta olis ollu kova sana.
Rock'n'Roll
Johnny Buzz
03.05.2006 10:43:39

Meilissä saa ensimmäisen vaikutelman esim. ravintolan bändibudjetista. Jos keskustelu viittaa muutamaan sataan euroon, niin ei kun linjat kiinni ja uutta matoa koukkuun.

Tuo muutama sata euroa on varsin perusliksa omaa musaa soittavalle bändille, jolla ei ole vielä levydiiliä. Me on bändin kanssa vedetty kohta 60 keikkaa ja edelleen liikkuu liksat noissa summissa. Onhan se syvältä, että raflat ei ole valmiita maksamaan tuon enempää, mutta sen kanssa on vain elettävä.

Cover- ja humppameiningit on sitten asia erikseen.

Niin, ja usein voi olla, että tuota muutamaa sataa euroa on jakamassa vielä muutama bändi.
www.soulstab.com
Club Hasselhoff @ Liberté, Helsinki la 6.5. Lavalla Soulstab, Rozzy Randall & the Roller Bastards, Electric Monk
oiva tumpeloinen
03.05.2006 10:57:32
Tuo muutama sata euroa on varsin perusliksa omaa musaa soittavalle bändille, jolla ei ole vielä levydiiliä. Me on bändin kanssa vedetty kohta 60 keikkaa ja edelleen liikkuu liksat noissa summissa. Onhan se syvältä, että raflat ei ole valmiita maksamaan tuon enempää, mutta sen kanssa on vain elettävä.

Mä olisin kanssa vähän tällä kannalla. Jos aloitteleva bändi alkaa heti sanomaan: "alta donan ei tulla", niin saattaapi olla, että joudutaan odottamaan vähän pidempään sitä ekaa keikkaa. Usein sellaisessa tapauksessa bändi jää junnaamaan paikoilleen ja tulee kohta vastaan jo todettu: kohta giggs on pituudeltaan 3 senttiä vaikka bändi on toiminut 4 vuotta, niin jotainhan silloin on pielessä. En välttämättä ottaisi mainitunlaisen julkisuuskuvan itsestään antavaa bändiä keikalle minnekkään., paitsi lippuriskillä.

Vähän samalla tavalla mä näen cover-keikatkin. Niitä veivaajia on niin monta, että alussa keikkaa pitää saada, jotta saadaan pari livevetoa ja jos ne toimii, niin keikkaa tulee aivan varmasti.

Tämä ei tietenkään koske 'isoja poikia', jotka tietävät mitä tekevät. Mutta aloittelijan mun mielestä kannattaa vähän miettiä tuota liksan tarpeellisuutta.....kunhan nyt ainakin omansa saa pois ja ehkä vähän päälle. Parin keikan päästä sitten ennemminkin ne hintapyynnöt kohdilleen.....olkoonkin siitten muusikoiden liitot ja ketkä tahansa mitä mieltä vain keikkaliksojen polkemisesta. Näin ainakin mun mielestä....
uruttaja
03.05.2006 11:01:37

Cover- ja humppameiningit on sitten asia erikseen.

Niin, ja usein voi olla, että tuota muutamaa sataa euroa on jakamassa vielä muutama bändi.

Näin olen kuullut että oman matskun kanssa keikan saanti on hyvinkin vaikeaa, tai sitten siitä ei suostuta maksamaan. Tuo:"tulkaa promokeikalle", saatte oluet ja pitsat, on niin kulunutta kauraa, että ei sille voi kun hymähdellä.

Cover/humppameininki on aikatavallakin eri asia.

Humppa,tai ylipäätään tanssimusa, on vähenemässä. Keikat vähenee,bändit harvenee, paikat vähenee ja soittajat vanhenee.

Coverkeikat sen sijaan lisääntyy,bändien lukumäärä lisääntyy ja ne suurenevat, paikat paranee, tilauksia välillä suorastaan satelee, liksat nousee.

Siinä oman musiikin esittämisessä tulee vastaan business, kuten tiedämme. Jos bändi nimeltää THE PERSEVITTUPIERU esittää omaa punkmusaa anarkistisella raivolla, niin kukas sen bändin ostaa? Tottakait sille pitäisi saada keikkoja, mutta kaupalliset ravintolat eivät välttämättä ole se paikka, missä ko. taidetta pääsisi esittämään. Aika erikoinen liikeidea täytyis olla paikalla. Tuonkaltaista bändiä kannattaa tarjota rytmimusiikkiyhdistyksille, kokeilevan musiikin klubeille tms. tahoille, ei Hotelli Vaakunan yökeroon.

Kunnon liksojen saaminen onnistuu harvoille oman musan esittäjille. Viimeisin keikka-thread sen kertoo erittäin kouriintuntuvasti.

Varmaankin voimaa "ikuiseen promorundiin" saa siitä, että jospa jonain päivänä tämä menis läpi...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)