Aihe: Puolipainotetut koskettimet? 1 | |
---|---|
![]() 02.05.2006 18:52:04 | |
Millaiset ovat puolipainotetut koskettimet? Lienee hieman kevyemmät kuin täyspainotetut/vasaratoimiset, mutta millainen mekaniikka näissä sitten on jos ei vasaratyyppinen toimintamalli? http://www.thomann.de/thoiw3_artike … sn=08a68ca7f34b4535543643ffaa7f41a8 Tommosta harkitsisin lähinnä pieneen midi-kikkailuun. Voi ehdotella jotain toista jos siltä tuntuu. | |
![]() 03.05.2006 01:10:23 | |
Itse olen aina ihmetellyt näitä eri kosketinlaatuja, että mitä ihmeen eroja niillä sitten on, tähän mennessä olen päässyt tällaiseen lopputulokseen: Painottamattomat: Casio-koskettimet, ei minkäänlaista painotusta, tatsi on muovinen, lelumainen, myöskin rolandin joissakin synissa olen tavannut tätä Puolipainotetut:? vai onko nämä nyt nuo, mitä luulen painotetuiksi Painotetut: Perus-syna -koskettimet, löytyy Tritoneista, ja Motifeista, on rakennettu niin, että koskettimien päissä on sellaiset pienet painot, jotka tuovat jämäkkyyttä tatsiin. Vasarat: Kaikissa uusissa digipianoissahan on jo vasarat, ainakin laadukkaissa. Waterfall: tuollaiset Electro/urku -tyyliset koskettimet, en ole varma onko mitenkään painotettu. Lisäksi olen törmännyt joihinkin erikoisiin "tuntumiin" kuten kerran kokeillessani Korgin Pa1X Pro:ta, vai mikähän se oli se tarkka koodi, no näitä arrangereita kuitenkin, tuntuma oli lähinnä sellainen kuin olisi suolla astellut. Member of DX-7 mafia | |
![]() 03.05.2006 10:03:30 | |
Eikö tuo puolipainotetut ole juuri se missä on ne lisäpuntit. Ja painotetut=vasarat. Ja synien koskettimet on joko painottamattomat tai puolipainotetut. Tämmöinen käsitys minulla on, korjatkoon kuka oikeasti tietää. Ultra Pro. | |
![]() 03.05.2006 11:24:07 | |
Painottamattomat: Casio-koskettimet, ei minkäänlaista painotusta, tatsi on muovinen, lelumainen, myöskin rolandin joissakin synissa olen tavannut tätä IMHO nämä on nimenomaan perus-synakoskettimet. Tuolla painotuksella ei ole mitään tekemistä velocity sensitivityn ja aftertouchin kanssa, joka taas puuttuu juurikin noista Casio-leluista. Jäykkyyttä niihin saadaan jousilla ja muilla härpättimillä, mutta varsinaista painotusta niissä ei ole. Painotettuihin koskettimiin tottuneelle painottamattomat tuntuu varmasti leluilta, mutta kyllä niissäkin on eroja. Verrataan vaikka yamaha CS1x:n aitoa muovitatsia Korgin X3:een tai Ensoniq TS-10:een niin kyllä eroa löytyy. My strength is that I can laugh at myself. My weakness, however, is that I don't have a choice. | |
![]() 03.05.2006 11:35:08 | |
IMHO nämä on nimenomaan perus-synakoskettimet. Tuolla painotuksella ei ole mitään tekemistä velocity sensitivityn ja aftertouchin kanssa, joka taas puuttuu juurikin noista Casio-leluista. Jäykkyyttä niihin saadaan jousilla ja muilla härpättimillä, mutta varsinaista painotusta niissä ei ole. Painotettuihin koskettimiin tottuneelle painottamattomat tuntuu varmasti leluilta, mutta kyllä niissäkin on eroja. Verrataan vaikka yamaha CS1x:n aitoa muovitatsia Korgin X3:een tai Ensoniq TS-10:een niin kyllä eroa löytyy. En puhunutkaan mitään noista sähköisistä ominaisuuksista, vain fyysisistä. Koetappa joskus jotain 30€ midikiipparia, ja sen jälkeen kokeile vaikkapa motifia tai tritonia, niin huomaa sen eron kyllä. Olen saanut sellaisen käsityksen että niissä on sellaiset painot siellä koskettimen juuressa, vai missäköhän kohtaa ne oli. Voi tietenkin olla niinkin, että nuo painotetut=vasarat, koska en vielä ole nähnyt ns. painotettua koskettimistoa ilman vasaroita. Niin ja vielä nuista jousista, ne on ehkä maailman hirveimmät koskettimet, sellaiset joissa tuntee että siellä on sellainen jousi. Parhaassa tapauksessa kun painaa kosketinta, niin pitää painaa sitä lujempaa, kuinka alas koskettimen haluaa saada, minkäänlaista "pohjaa" ei tunnu koskettimella olevan. Member of DX-7 mafia | |
![]() 03.05.2006 14:09:11 | |
En puhunutkaan mitään noista sähköisistä ominaisuuksista, vain fyysisistä. Koetappa joskus jotain 30€ midikiipparia, ja sen jälkeen kokeile vaikkapa motifia tai tritonia, niin huomaa sen eron kyllä. Olen saanut sellaisen käsityksen että niissä on sellaiset painot siellä koskettimen juuressa, vai missäköhän kohtaa ne oli. Niin siis tritoneitakin on montaa eri mallia, joista osassa on painotetut koskettimet, osassa taas ihan tavalliset painottamattomat. Muistaakseni vain isoimmissa koskettimistoissa (88 ja 76?) on nuo painotetut. Toisaalta, microKORG ei ole mikään 30€ pilipalivehje, mutta siinä on aivan kauhea muovikiippari. En toki voi olla ihan varma, mutta musta tuntuu, ettei noissa "oikeissa" syntsakoskettimistoissa (painottamattomissa siis) ole mitään painoja, vaan neKIN on toteutettu jousimekanismeilla. Itseasiassa otin joskus Technicsin P30:n (jossa on puolipainotettu koskettimisto) auki, eikä sielläkään ollut tehty kuin jotain jousikikkailuja. My strength is that I can laugh at myself. My weakness, however, is that I don't have a choice. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)