Onpa muuten myös sitten voimakkaampi otelautakäsi, joka on ihan hyödyllinen juttu. Jos se on niin makeeta soittaa "nurinpäin" niin miksi oikeakätiset eivät sitten soita vasenkätisesti? With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today. |
nakedzen 02.05.2006 12:35:09 | |
---|
|
Ziggy Bubba 02.05.2006 16:25:46 (muokattu 02.05.2006 16:26:52) | |
---|
En ylipäänsä ymmärrä, miksi vasureille aina työnnetään vasurikitaraa, tottumisestahan se on kiinni. Mä en taas tajua tämän tyylistä oikureiden logiikkaa. Kyllä mulle ainakin tuntui täysin kaiken järjen ja tunteen vastaiselta edes ajatella soittavani kitaraa "oikein päin". Tuossa kun tuppaa vielä olemaan tottumista jo tosta uudessa instrumentissa sinänsä, puhumattakaan eivät aivot pitäisi kääntää ympäri. Ei se vasurikitaran ostaminen kirpase kun kerran, eikä edes kovin pahasti :) Mulla on tommonen vasuri RG570 ja hyvin toimii paksumillakin kielillä. 13-70 satsi on paksuin millä on tullut testattua. Jos tuollainen Les Paul-mallinen keppi kiinnostaa, Musamaailmasta löytyy tohon tonnin pintaan noita japanilaisia Love Rockeja. Hyviä ovat vaikka lyhyempi skaala ei välttämättä olekaan noihin supermataliin taajuuksiin omimmillaan. www.mikseri.net/sigkk Fattest shite on the planet! |
Ze Kink 02.05.2006 22:51:39 (muokattu 02.05.2006 22:55:43) | |
---|
Jos se on niin makeeta soittaa "nurinpäin" niin miksi oikeakätiset eivät sitten soita vasenkätisesti? Silloinhan niitä kitaroita olisi taas vaikeampi saada. Eli miksi turhaan? E: Siis tuo otelautakäden voimakkuushan on tietty hyvä asia, mutta silloin pikkauskäsi taas on vähän heikompi. Eli siinä on sekä hyvät puolet että huonot puolet. Kuitenkin ihan keppien saatavuuden vuoksi soittaisin oikeakätisesti jos olisin vasuri. Ja olen mä joskus vasuristikin jotain todella helppoja biisejäkin opetellut ihan huvikseni. Ja toki se nykyinen soittotapa johtuu varmaan siitä, että näppäilyyn tarvitsee enemmän voimaa kuin otelaudan painamiseen. "Vittu! Mä diggaan viinaa, naisia ja rumpuja!" -Tuntematon spurgu metrossa |
Ville81 02.05.2006 23:02:16 (muokattu 02.05.2006 23:03:20) | |
---|
Kuitenkin ihan keppien saatavuuden vuoksi soittaisin oikeakätisesti jos olisin vasuri. Hah. Onpahan taas hyvät jutut. Kuules kun kyse ei ole pelkästä tottumisesta, vaan aivojen rakenteesta. Kirjoita vaikka tällä viikolla kaikki tekstisi koulussa vasemmalla kädellä ja palataan sitten uudestaan asiaan. Minä en ainakaan mitenkään pystyisi soittaa oikeakätisten kitaralla. Ennen vanhaanhan vasureita käskettiin koulussa opetellemaan kirjoitus ja kaikki muu oikeakätisten tapaan. Tuloksena oli kaikenmaailman kehityshäiriöitä ja "aivot meni sekaisin", näin arkikielellä ilmaistuna. Toisaalta, tunnen itsekin muutamia vasemmalla kädellä kirjoittajia, jotka kykenevät soittamaan kitaraa oikeakätisesti, mutta nämä ovat vähemmistöä. Kätisyyttäkin on siis monentyyppistä ja on aika typerryttävää lukea "koita totutella vaan"-tekstiä. Ja mikä tuo käden vahvuus-juttu on? Vasureillahan on vasen käsi vahvempi. "Ei mun tartte virittää, soitan säröllä".
-Kuultu musiikkiliikkeessä 2005 |
KickBoX 03.05.2006 08:31:21 | |
---|
Voithan aina tehä Henkat ja kääntää oikeakätisen "väärinpäin"... |
McNulty 03.05.2006 08:59:13 | |
---|
Voithan aina tehä Henkat ja kääntää oikeakätisen "väärinpäin"... Toimii kyllä joissain skeboissa... esim. SG:n kanssa, mutta joissain tulee potikat ja kytkimet todella huonosti käden tielle jos skeban kääntää ympäri. Samalla myös kaikki singlecut-skebat on poissa valikoimista, jos meinasi ylänauhoille päästä soittelemaan ilman suurempaa sormiakrobatiaa :) Mielestäni Gibsonin SG Standard on vasurina varsin hyvä vaihtoehto. Se taipuu moneen musaan ja se on sopivasti samaan aikaan vintage ja rock ulkonäöllisesti. Tietysti makuasioita ja ymmärrän kyllä jollei jollekin SG maistu. American Standard Stratocasteria saa myös vasurina... ei lainkaan huono vaihtoehto jos hyvää kitaraa etsii. Joitain malleja löytyy esim. täältä: http://www.lefthandedguitars.co.uk/acatalog/ "I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake |
Ziggy Bubba 03.05.2006 09:50:46 (muokattu 03.05.2006 09:59:36) | |
---|
Mulla oli ekana kapulana oikeakätinen Vantagen strato-mallinen ritsa jonka sain kaverilta aluksi lainaksi ja myöhemmin omaksi 150mk hintaan. Hyvinhän tuolla pääsi alkuun, mutta ei siitä pääse mihinkään että nuo potikat tulivat tielle. Satulakin olisi kai vaatinut vähän perusteellisempiakin muutoksia. Jos meinaa sijoittaa jo jotain reilumpia summia kitaraan, niin en näe syytä tyytyä vääräkätiseen kapulaan. Kyllä noita vasureita on kuitenkin lähestulkoon joka mallisena saatavilla (värit on sitten toinen juttu). Tässä vähän nopeaa listausta Helsingin liikkeistä (en mene takuuseen tosin): Ibanezit: SZ520L, RG1570L, Giot Levytukusta. Tais olla myös Japanilainen 7-kielinen. Les Paulia: Tokain Korea ja Japanin mallistoa tais molempia löytyä Musamaailmasta. Tähän päälle vielä joku halpis LTD ja tais olla sitten myös joku Standardi ESP. Ja käytetty pulttikaulainen Ibanezin LP-kopio. Yamahat ja Fenderit: F-musiikista löytyy ainakin Yammun Pacificaa ja AEL-sarjaa reilusti (ja useampi akustinen teräskielinen). Fendereitäkin taisi jokunen olla, DLX-musicissa vielä useampi. Niitä nyt löytää aina. Schecteriä tais löytyä yhden mallin verran Soundatasta. Ja tietty se Gibsonin Les Paul Standard Custom Soundsissa. Ja torilta löytyi haulla "vasuri" 7 keppi... Sieltä löysin muuten 10kk vanhan '02 RG570L:n hintaan 570€.. Tuuri käy joskus meillekin :) Jos uskaltaa ostaa porsaan pussissa halvalla, mm. saksalainen Thomann tarjoaa todella laajan kattauksen. Mä olen uskaltautunut tilaamaan sieltä Gibsonin LP Studion (johon olen äärimmäisen tyytyväinen) ja Fenderin Highway 1 Straton (hyvin pelittää myös). Luonnollisesti testaisin kapuloita ennen ostoa, mutta se ei vaan kaikkien mallien kohdalla onnistu. Eli aika hönttiä ostaa jo ergonomisestikin hassun tuntuisia vehkeitä. Ei niitä ole suunniteltu käännettäväksi ympäri. Ah, klassisten kitaroiden kohdalla ei ole juuri merkitystä tosin. Tulipahan naputeltua sekava kirjoitus. www.mikseri.net/sigkk Fattest shite on the planet! |
-Henry- 11.04.2007 23:15:11 | |
---|
joo mun on kans tähän vasurina sanottava, että en vois ikinä kuvitella soittavana oikeakätisesti. ennen ku varsinaisesti alotin kitaran soitin ni käytin kitaraa "oikeinpäin" ja vaikka en ollu ikinä ennen soittanu kitaraa ni oli se helpotus saada myöhemmin oma vasurikitara, tuntu paljon luontevammalta. must on naurettavaa että suomessa myydään niin vähän vasuriskeboja mutta se ei silti ole mikään syy yrittää väkisin soittaa väärinpäin. |
-Henry- 11.04.2007 23:16:56 (muokattu 11.04.2007 23:18:27) | |
---|
|
Karipiirto 11.04.2007 23:48:23 | |
---|
Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. |
Karipiirto 13.04.2007 01:01:18 | |
---|
Mikähän siinä on kun vasurina ei tahdo löytyä kuin halpismalleja? Vaikka meitä on vähän niin meitä onneksi on ja haluaisin minäkin saada joskus käteeni oikeasti laadukkaan soittimen enkä mitään halpisosista valmistettua kiinan ihmettä. Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. |
Gramer 13.04.2007 02:07:13 | |
---|
Mikähän siinä on kun vasurina ei tahdo löytyä kuin halpismalleja? Tähän olen itsekkin keskittänyt huomiota. Ne on joko niitä halpismalleja tai sitte yleensä noustaan sinne kiloeuron suuremmalle puolelle. Tuntuu että semmoset keskihintaset kepit puuttuu valikoimasta kokonaan, ainakin mitä on mulla tullu vastaan. Suomessa musaliikkeissä kun olen vieraillut niin lähes poikkeuksetta niitä halvempia malleja vain, saksasta löytyy sitten useammasta paikasta gibboneja, mutta niihin ei budjetti oikein vielä taivu :/ Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa... |
Antroid 13.04.2007 02:36:07 | |
---|
Tähän olen itsekkin keskittänyt huomiota. Ne on joko niitä halpismalleja tai sitte yleensä noustaan sinne kiloeuron suuremmalle puolelle. Tuntuu että semmoset keskihintaset kepit puuttuu valikoimasta kokonaan, ainakin mitä on mulla tullu vastaan. Suomessa musaliikkeissä kun olen vieraillut niin lähes poikkeuksetta niitä halvempia malleja vain, saksasta löytyy sitten useammasta paikasta gibboneja, mutta niihin ei budjetti oikein vielä taivu :/ Oikee ongelma on se, ettei niitä siistejä kalliita kepukoita pääse testaamaan ennen tilausta tai niitä ei välttämättä saa edes tilaamalla vasurina, kuten esim. PRS Custom 24:ää ei vaan vasurina saa. Toinen ärsyttävä asia on perus jenkkifenkkujen hinnat vasurina Suomessa. Ebaystä saa esim. jotain vähän käytettyä jenkkiteleä sellaseen 600$, kun täällä ne maksaa Fasulla sen 2k€, ja nekin joutuu tilaamaan. "mennää ens vuonna idols, sä vedät stairwayn, mä vedän nothing elsen" |
SH1THEAD 13.04.2007 03:38:37 | |
---|
Oikee ongelma on se, ettei niitä siistejä kalliita kepukoita pääse testaamaan ennen tilausta tai niitä ei välttämättä saa edes tilaamalla vasurina, kuten esim. PRS Custom 24:ää ei vaan vasurina saa. Toinen ärsyttävä asia on perus jenkkifenkkujen hinnat vasurina Suomessa. Ebaystä saa esim. jotain vähän käytettyä jenkkiteleä sellaseen 600$, kun täällä ne maksaa Fasulla sen 2k€, ja nekin joutuu tilaamaan. Tää on mun mielestä se suurin ongelma vasurina olemisessa. Kaksi keppiä onneksi istunut hyvin käteen ja toisella kertaa löytyi itselleni se "täydellinen" tuntuma soittimeen, kun kaulaprofiili oli mitä parhain mahdollinen. Oikeankätisiä keppejä voi tietysti aina yrittää näplätä, kyllä siinä ainakin kaulasta saa jo jonkinlaisen tuntuman. Itse kokeilin tuossa ESP EC Standardia ja totesin kaulaprofiilin olevan väärä omaan käteen, joten LTD EC1000 jää hankkimatta. Luojan kiitos ei ole olemassa vasenkätisiä vahvistimia :P äsh :/ |
Karipiirto 13.04.2007 08:31:18 | |
---|
Näyttää siltä että ihanteellisen kepin saadakseen on käännyttävä custom-valmistajan puolee. :( Metalligenret ovat vain yhdentekevien bändien pätemisen tarvetta ja pohjimmiltaan kaikki se on vain heavy metallia. |