Aihe: Kommentoikaa demobiisin äänitysta / miksaustani.
1
Halsu
01.05.2006 23:48:11

Tuli vietettyä toisenlainen vappu, ja tehtyä uuden treenikämppästudiomme eka "oikea" demobiisi talteen.

Miltä tämä soundaa teidän korvaanne?? Kirpeäkin kritiikki on tervetullutta.

http://koti.mbnet.fi/halsu/spacewhale/audio/00_Always17.mp3

Tämän biisin nauhoitus tuli tehtyä käyttämällä pelkästään T-bonen mikkejä - rummuissa DC4000 -setti vahvistettuna EM9600:lla hihatissa. sähköitarat otin talteen tomimikillä (CD65 BETA), 12-kieliset äänitin toisella overheadilla (EM81), laulut taas SC450:llä.

Muissa kanavissa oli etuasteena Alesiksen firewiren omat etuset, laulukanava kulki Behringerin eurorackin kautta (Alesiksen kaikki 8 kanavaa ovat rumpusetin mikeistä täynnänsä).

Biisi on omasta mielestäni ihan hyvällä mallilla, tänään on tullut muiden hommien ohessa miksailtua tuota moneen otteeseen. Laulu tehdään varmasti vielä uudelleen (tuo vetäistiin ekalla sisään vain soittamista helpottamaan), sovituskin saattaa muuttua - mutta ihan tyytyväinen olen itse tulokseen tähän asti.

Nimenomaan tuosta soundipolitiikasta siis haluaisin kuulla kommentteja.
CU -- Eki
Aki
02.05.2006 01:59:49

Mainitsen kaikki mieleen tulevat asiat, voit itse asettaa asiat tärkeysjärjestykseen. Seassa paljon myös pelkkiä mielipideasioita, niitähän tässä oikeastaan kysyttiinkin.

-Alussa olis hyvä olla jopa 500ms hiljaisuutta, moni soitin ei ehdi kyytiin ihan heti.
-Intron akkarit on tosi kaukana, ne tekee alun äänimaisemasta tarkoituksettoman tukkoisen, ja saa laulun aloituksen pomppaamaan epämiellyttävästi.
-Akkarisoundi muistuttaa vaarin ullakolta löytynyttä 12-kielistä Landolaa josta on koppa puhki kahdesta kohtaa, ja puolet kielistä vaihdettu sähkiksen kieliin. Onko tämä tarkoitus?
-Jäikö kosketinsoittajalta sustain-pedaali kotiin? ;o)
-Kitaristi kiilaa niin että pahaa tekee, paljon timmimmin soittava rumpali ei pääse ollenkaan oikeuksiinsa.
-Laulu on liian lujalla pitkin biisiä. Laulun kompura nostaa välillä rauhallisemmat jutut lujemmaksi kuin lujat.
-Lauluun sopisi reilusti pidempi kaiku, tänhetkinen kaiuttaa käytännössä pelkät ässät.
-Rummut on panoroitu soittajan näkökulmasta. Tämä hieman häiritsee, koska kaikki soittimet on kuitenkin äänitetty kuulijan näkökulmasta.
-Virvelin delay on vähän hassu, se tekee niin eri tilaa kuin missä muut rummut on.
-Tollanen pikkunuhanen sähkökitarasoundi sopii tohon biisiin oikein hyvin.
-Kitarat ois ehkä voinut panoroida leveämminkin, olisi kyllä varaa, ja olis loppubiisiä avannut kivasti.

Aivan perus-ookoo toi toki on, ainakin äänitysteknisesti. Muita ei ehkä toi kitaristin kiilaus häiritse yhtä paljon, mutta mua se sitten sylettääkin ihan kunnolla. Ja noin yleisesti, äänitys ja miksaus on kyllä tuon teoksen parhaita puolia.
loosah
02.05.2006 15:13:55
Ihan ensimmäiseks pomppaa korvaan yleinen epävireisyys soittimissa. Se on kuitenkin yksi tärkeimmistä ja silti helppo asia korjata.
Halsu
02.05.2006 22:05:45

Ihan ensimmäiseks pomppaa korvaan yleinen epävireisyys soittimissa. Se on kuitenkin yksi tärkeimmistä ja silti helppo asia korjata.

Hyvä pointti...
CU -- Eki
Halsu
03.05.2006 00:02:46

Korjailin tuota miksiä hieman koittaen ottaa huomioon annetun palautteen. Ihan kuuro olen tuolle itse jo... paraniko teidän mielestänne?

http://koti.mbnet.fi/halsu/spacewhale/audio/00_Always18.mp3
CU -- Eki
loosah
03.05.2006 00:26:36
Ennen ku miettii noita saundiasioita, kannattais edelleen mielummin virittää noi soittimet (varsinkin akkarit). Ihan oikeasti siitä tulee vähän halpisfiilis, kun biisin yleissaundi on epävireinen. Se on kuitenkin paljon tärkeämpi asia kokonaisuuden kannalta kuin virvelin kaiku tms.
Halsu
03.05.2006 00:40:20 (muokattu 03.05.2006 00:47:29)

Ennen ku miettii noita saundiasioita, kannattais edelleen mielummin virittää noi soittimet (varsinkin akkarit). Ihan oikeasti siitä tulee vähän halpisfiilis, kun biisin yleissaundi on epävireinen. Se on kuitenkin paljon tärkeämpi asia kokonaisuuden kannalta kuin virvelin kaiku tms.

Olet tietysti oikeassa... vaan tässä vaiheessa väännän sillä mitä on saatavilla, kun eipä noita näillä näkymin ehditä soittamaan uusiksi ennenkuin aikaisintaan ensi viikonloppuna. On hyvin mahdollista että ne muutenkin soittaa siinä vaiheessa joku "oikeampi" kitaristi kuin minä...

Tämä versio syntyi siten, että biisintekijä toi kämpälle demon pelkkänä syntsasekvenssinä, lauloi demolaulut ja poistui. Meikäläinen sitten sovitteli / soitteli sen päälle ihan fiilispohjalta noita raitoja.

Todennäköisesti biisin sovitus tulee muuttumaan kun tekijä pääsee sanomaan sanansa, mahdollisesti paljonkin.

Eli siis ihan puhtaasti äänitys / miksaus / raitaeditointiharjoitusta olen tekemässä tässä vaiheessa, opiskelumielessä. Koitan karistaa hieman ruostetta, kun aika pitkään aikaan ei ole tullut tehtyä - ja samalla ottaa haltuun nykyistä kalustoa / softaa.

Edit: muokkasin vikaa lausetta tolkukkaammaksi
CU -- Eki
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)