Aihe: Oikean käden tekniikka, surkeaa.
1 2 3 4
Tasapaino
30.04.2006 11:08:41 (muokattu 30.04.2006 11:10:03)
Ool rait. Tässä ehkäpä kaikkein paras alternate picking- reenaus. Mick Goodrickin tekemä.

g|-----------7-|-------7----|----7-------|----7--7----|-------7--7-|----7-----7-|----7--7--7-|------------|
d|-5--5--5-----|-5--5----5-|-5-----5--5-|-5--------5-|-5--5-------|-5-----5----|-5----------|-5--5--5--5-|

Soitetaan koko ajan ylös-alas -tekniikalla. Eli tahdin ensimmäinen ja kolmas isku ovat alas-iskuja. Pidä huoli, että pikkaus pysyy koko ajan tasaisena.

Jees, joku saa neuvoa miten nuo tab-merkinnät laitetaan, että tuosta saisi selvemmän. Ei mistään löytynyt apua.
Ora et labora.
Kasperi Tervonen
30.04.2006 11:49:17
Näin. Luulenpa että suurin osa "downstrokemeihistä" soittaa tämän takia downstrokella. Aina kun oon kysyny että "minkä takia kaikki pitää veivata alaspäin?" "paljo raskaamman kuulosta" "jos soitat alternatella oikein niin ei se kyllä raskautta vähennä" "vähentää se..." Ja nyt joku (muu kuin minä) uskalsi sanoa asian niinkuin se on. + tuli.

Uskaltaisin kyllä väittää että monet "raskaat" jutut kuulostavat selvästi tasaisemmalta downstrokeilla soitettuna vaikka olisi kuinka taitava alternatella pikkaaja. Monestihan se on myös ihan makuasia kumpaa pikkaustapaa käyttää.
"En usko, koska olet 16-vuotias kitaranraiskaaja. :)" -Jucciz
oiva tumpeloinen
30.04.2006 13:26:04
Uskaltaisin kyllä väittää että monet "raskaat" jutut kuulostavat selvästi tasaisemmalta downstrokeilla soitettuna vaikka olisi kuinka taitava alternatella pikkaaja. Monestihan se on myös ihan makuasia kumpaa pikkaustapaa käyttää.

Miten sä saat siitä downstrokesta sen tasaisempaa kuin altenate-pickingistä? Siis jos molemmat tavat on kunnolla treenattu. Downpickingin ideahan on kuitenkin kieliin kohdistuva kovempi lyönti. Miten siis kovaa räimimällä voi saada tasaisemman tuloksen kuin pienemmällä ja tarkemmalla liikkeellä, eli alternatella?

Jos sun alternate-pikkauksesta kuuluu eri soundi eri suuntiin soittamalla, on vika siinä kitaran ja vahvarin välissä. Se kielihän ei sitä tunne, kummasta suunnasta isku tulee.
Kasperi Tervonen
30.04.2006 13:53:20
Miten sä saat siitä downstrokesta sen tasaisempaa kuin altenate-pickingistä? Siis jos molemmat tavat on kunnolla treenattu.

Kun soittaa pelkkää downstrokea, niin jokainen lyönti kuulostaa jotakuinkin samanlaiselta, varsinkin dempatessa. (lue: kuulostaa tasaiselta). Tottakai hyvällä alternate picking-tekniikallakin saa tasaista jälkeä, mutta en ole vielä koskaan kuullut kenenkään kitaristin soittavan alternatella dempattua kieltä niin, että sekä ylös- ja alaspäinlyönnit kuulostaisivat täsmälleen samanlaisilta.

Downpickingin ideahan on kuitenkin kieliin kohdistuva kovempi lyönti. Miten siis kovaa räimimällä voi saada tasaisemman tuloksen kuin pienemmällä ja tarkemmalla liikkeellä, eli alternatella?

Mä näkisin että idea on nimenomaan siinä, että se soitto kuulostaa downpickingillä tasaisemmalta. :)

Jos sun alternate-pikkauksesta kuuluu eri soundi eri suuntiin soittamalla, on vika siinä kitaran ja vahvarin välissä. Se kielihän ei sitä tunne, kummasta suunnasta isku tulee.

En mä tiedä mitä sen kielen tuntemuksista tiedä, mutta ainakin minun vahvistimestani kuuluu kaksi hieman eri kuuloista ääntä, kun soitan jonkun äänen ensin downstrokella ja sen jälkeen upstrokella.
"En usko, koska olet 16-vuotias kitaranraiskaaja. :)" -Jucciz
Spike
30.04.2006 14:00:19
Heittäkääs hyvä alternate picking harjoitus, koska kaikkia muita tekniikoita olen harjoitellut puoli vuotta (esim. economy -ja sweep picking) mutta en yhtään tuota.

Miten muuten voi harjoitella esim economy-pickingiä ellei osaa alternate pickingiä? Tai no, tarkoitat varmaan ettet ole hionut sitä tarpeeksi hyvälle tasolle.
Clearly motivated by an unholy alliance.
Spike
30.04.2006 14:08:20 (muokattu 30.04.2006 14:10:16)
Mulle toi nimettömän ja pikkurillin yhteistyö on ihan toivotonta.

tällänen trilliharjoitus on aika hyvä pikkurillin vahvistamiseen ja niiden itsenäistämiseen:

E-2p1h2p1h2p1h2p1h3p1h3p1h3p1h3p1h4p1h4p1h4p1h4p1h3p1h3p1h3p1h3p1-|
B-----------------------------------------------------------------|
  |       |       |       |       |       |       |       |

Eh3p2h3p2h3p2h3p2h4p2h4p2h4p2h4p2h4p3h4p3h4p3h4p3h4p2h4p2h4p2h4p2
B-----------------------------------------------------------------|
  |       |       |       |       |       |       |       |

Samalla tavalla kaikki kielet alaspäin.
oiva tumpeloinen
30.04.2006 15:31:33
Mä näkisin että idea on nimenomaan siinä, että se soitto kuulostaa downpickingillä tasaisemmalta. :)

Jos sun vahvistin ei ymmärrä dynamiikasta mitään, niin silloin varmastikin se tasaisuus on kovimpana pointtina. Kunnolla soittoon reagoiva vahvistin ymmärtää kovaa lyömisen---->se soi silloin kovempaa, ts. säröytyy enemmän särölllä soitettaessa.

Mutta siltikin alternatella saa tarkemman soiton aikaiseksi. Treenaa se ensin tarpeeksi hyväksi, niin satavarmasti soitat nopeammin tasaisempia juttuja kuin downstrokella. Kuten aiemmin sanottu, jos sun downpick on huomattavasti tarkemmin, on sun uppickingissä parantamisen varaa.....
Stratocaster_90
30.04.2006 16:41:44

Vielä siitä pikkurillistä. Tiedättekö miten saisi poistettua sen ongelman kun ei käytä pikkurilliä (varsinkaan ylimmillä kielillä, eli siis lähinnä lattiaa) niin se menee soittaessa tuohon ON-OFF asentoon eli lumpsahtaa tonne taakse koukkuun, ja näyttää tyhmältä?
Disposable
30.04.2006 17:03:07
Vielä siitä pikkurillistä. Tiedättekö miten saisi poistettua sen ongelman kun ei käytä pikkurilliä (varsinkaan ylimmillä kielillä, eli siis lähinnä lattiaa) niin se menee soittaessa tuohon ON-OFF asentoon eli lumpsahtaa tonne taakse koukkuun, ja näyttää tyhmältä?

Ota esim. vitossoinnut etusormella ja pikkurillillä (ei etusormi-nimetön kombinaatiolla) niin se sormi alkaa pikkuhiljaa pysyä siinä otelaudalla. Ainakin meikällä toimii.
Thrash on rässiä.
Stratocaster_90
30.04.2006 17:14:25 (muokattu 30.04.2006 17:18:40)

Juu, noin olenkin tehnyt pari päivää. Paitsi että etusormi- ja molemmat kielet pikkurillillä yhdistelmällä. Tuntuu vain fysiikan lakien vastaiselta pitää se pikurilli suorana, kun soitetaan ylimmältä kieltä käyttäen nopeassa soitossa nimetöntä. Se pikkurilli menee koukkuun koska haluaa itsekkin painaa otelaudasta, koska se on (vielä) sidoksissa nimettömään.
Pystyttekö te siis tekemään näin:
1. pistä kaikki sormet suoraksi, ihan ilman mitään kitaraa
2.laske pikkurilli koskettamaan kämmentä (tai ainakin suht lähelle sitä) ILMAN että nimetön tulee perässä
Onnistuiko?
Disposable
30.04.2006 17:25:26 (muokattu 30.04.2006 17:26:09)
Onnistuiko?

Jep, suht lähelle meni ennenku nimetön hyppäsi matkaan. Kyllä se on ihan reenauskysymys, hienomotoriikka vaan vaatii yli-inhimillistä reenausta. Tai sitten olen outo.

Edit: Pitikö tuossa koukistaa pikkurilliä? Se tuotti minullakin vaikeuksia. Pelkkä taivuttaminen oli helppoa.
Thrash on rässiä.
Stratocaster_90
30.04.2006 17:41:42

Nyt tiedän miten voin ainakin traanata koulussa kitaran soittoa :) Voi olla hauskan näköstä kun vääntelen sormiani.
Markus Y
30.04.2006 18:27:24 (muokattu 30.04.2006 18:28:45)

Perhana, minulla ainakin lähtee tuo nimetön lähes samantien reissuun mukaan kun tuota pikkurilliä liikutan kohti kämmentä. Huomasin myös että jos ottaa oikealla kädellä vasemman käden nimettömästä kiinni, niin pikkurilliä (vasemman käden) ei saa oikeastaan ollenkaan liikkeelle.
Enpä kyllä ole kummoinen kitaristikaan :)
Stratocaster_90
30.04.2006 18:28:58 (muokattu 30.04.2006 18:29:12)

Tarkoititko Disposable muuten että olisi enemmän hyötyä otta viitoset etu-sormi-pikku yhdistelmällä kuin etu-pikku-pikku yhdistelmällä?
hanipai
30.04.2006 21:53:38
Ota esim. vitossoinnut etusormella ja pikkurillillä (ei etusormi-nimetön kombinaatiolla) niin se sormi alkaa pikkuhiljaa pysyä siinä otelaudalla. Ainakin meikällä toimii.

tai keskisormella ja pikkurillillä
I Kehittymisesi esteenä voivat olla laiskuus, lyhytjännitteisyys, muut intressit, ylimielisyys, epärealistinen kyky arvioida omat kyvyt, kannustamaton ilmapiiri, ajanpuute, nalkuttava vaimo (vaimon suusta:)! GAS on Saatanasta :)
Spike
30.04.2006 22:01:41
2.laske pikkurilli koskettamaan kämmentä (tai ainakin suht lähelle sitä) ILMAN että nimetön tulee perässä
Onnistuiko?

About 90 asteen kulma pikkurillin ja nimettömän välillä. En kyllä nää mitään syytä miksi pitäisi saada enempää, sormien pitää kuitenkin olla aika lähellä otelautaa koko ajan.
Trebla
30.04.2006 23:56:55
Näitä pikkurillin harjoitusmetodeja taitaa olla joka MNettiläisellä omanlaisensa.
Threadejakin taitaa olla palsta väärällänsä.
Itse käytän Saastamoisen Kitarakirjasta löytämääni, joka löytyy
seuraavasta linkistä nimim. Zepeteuksen selittämänä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=79265
"Language is a virus from outer space." -- William S. Burroughs
sartanen
01.05.2006 10:55:20
Mulla auttoi sormien liikkeiden kontrolloinnissa, kun ihan oikeasti hidasti kaikki harjoitukset äärihitaiksi (tempo väh. 60bpm, 4 iskua/nuotti). Silloin on helppo huomata ja korjata sormien mahdolliset "pakkoliikeradat" ja vaikka sen pikkurillin sojottaminen. Tällainen vaatii tietysti hiukan kärsivällisyyttä, mutta kyllä se liikeratojen jääminen sinne lihasmuistiin sitten palkitsee lopulta.
metalsika
01.05.2006 11:55:02
toi pitää paikkaansa. hitaasti soittaminen on paras keino korjata virheitä. huvittavaa on, että nopeaksikin tulee parhaiten kun soittaa hitaasti. totesin sen itse kun hommasin metronomin 3,5 vuoden soittamisen jälkeen ja aloin treenamaan hitaassa tahdissa. nyt jo viikon jälkeen soittonopeus parantunut ihan sikana ja samalla virheet vähentynyt ja soitto puhdistunut.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)