Aihe: Kurkunpääntulehduksen jälkeinen *elvetti
1 2 3
Edward
30.04.2006 11:28:59

Alkaa muuten menemään aikamoiseksi lääkäripalstaksi tämä meininki ainakin meikäläisen osalta. Pahoittelut siitä:D
I'm just asking - Olen vain persekuningas
Suu
30.04.2006 16:58:40
Alkaa muuten menemään aikamoiseksi lääkäripalstaksi tämä meininki ainakin meikäläisen osalta. Pahoittelut siitä:D

Mun mielestä on ollut erittäin mielenkiintoista lukea raporttejasi, vaikka itsellä ei tuollaista vaivaa olekaan ollut. (eikä toivottavasti tule) Kiitos siitä! Kirjoita ihmeessä jatkossakin tapahtumien kulusta..

Toivottavasti paranet hyvin.
sound in - pleasure out
valje
30.04.2006 18:55:38

Eihän penisilliiini auta, jos kyseessä ei ole bakteeritulehdus. Virustulehdukseen auttaa pelkkä lepo ja tuossa tapauksessa vaaditaan myöskin äänilepoa, jota voi pahimmillaan joutua ottamaan viikkotolkulla. Ei ole helppoa kirjoittaa kaikki puhe paperille edes viikon ajan, voin kertoa. Yllättävän raskasta se on myös henkisesti, kun ihmiset yleensä tykkäävät keskustella asioista enemmän tai vähemmän.

On tuo siinä mielessä tyly diagnoosi, että krooninen tulehdus uusii ja uusii aina vaan ja voi haitata rakasta harrastusta todella paljon, pahimmillaan ratkaisevasti. Ehkä täytyy ite olla vaan tyytyväinen tuosta refluksitaudista, vaikka se vaatiikin nappeja tai silpomista parantuakseen..
*Singers -blind, ignorant beasts of habit* -Boethius (475-524)
Edward
14.11.2006 19:32:22 (muokattu 14.11.2006 19:32:49)

Nostellaanpas tätä hiukan. Nämä meikäläisen ääniongelmat alkavat nimittäin hipoa jo mystisyyden rajoja. Varmaan pitäisi koota näistä kirjoituksista jonkinlainen novellikokoelma joulumarkkinoille.

Tähän päivään mennessä olen nyt käynyt hakemassa apua ongelmaani kahdella HYKSin kurkkutautien lääkärillä, HYKSin foniatrian ylilääkärillä, normaalilla terveysasemalla (joko uusimassa reseptiä tai anomassa lähetettä "oikeaan" lääkäriin), vatsalaukun tähystyksessä, NO-testissä ja lisää on tulossa. Tässähän alkaa jo heikompaa huimata.

Summa summarum: Mitään ei ole selvinnyt, eivätkä vaivat ole poistuneet pätkääkään.

Viimeksi kävin eilen yksityisellä puolella, erään musiikkilääketieteeseen perehtyneen kurkkupuolen ylilääkärin luona. Siellä tapaustani jälleen mietittiin ja sain lähetteen poskionteloiden röntgenkuvaukseen ja 10 päivän kortisonikuurin.

Tämä kyseinen lääkäri sanoi myös, että refluksiakaan ei vielä ihan voida sulkea pois, koska vatsalaukuntähystys ei välttämättä paljasta kaikkea. Siispä saan varmastikin muutaman viikon päästä lähetteen 24 h ph-mittaukseen, jossa sitten tarkastellaan, että jos sieltä sittenkin tulisi jotain ylös.

Täällä kun kuitenkin on ihmisiä, joilla on ihan todettu refluksitauti, niin näkyikö teillä vatsalaukun tähystyksessä esim. ruokatorven tulehdusta tms. Todettiinko vatsanportin olevan löysä vai selvisikö diagnoosi vasta ph-mittauksessa?

Pyydän anteeksi tilityksestä, mutta pakko näitä mielessä möyriviä ajatuksia on johonkin suoltaa. Ainakin helpottaa hiukan, kun ei laulaakaan voi.
gilmoure
14.11.2006 20:07:47
kauan sul on kestäny? ootko ollu puhumatta? jos et ni koita olla puhumatta vaikka useempi viikko
Edward
14.11.2006 20:12:29

kauan sul on kestäny? ootko ollu puhumatta? jos et ni koita olla puhumatta vaikka useempi viikko

Nyt n. vuoden verran. Olin muutaman kuukauden puhumatta ja laulamatta kokonaan, eikä mitään vaikutusta. Illalla alkaa ääni menemään käheäksi ja aamulla sitä saa taas herätellä pari tuntia, että pystyy edes puhumaan. Kurkku ollut jatkuvasti punertava ja äänihuulet tulehtuneet enemmän tai vähemmän.

Trust me, kaikki kotikonstit on kokeiltu.
Edward
15.11.2006 15:08:16

Edelleenkin tähän etsitään vastauksia:

"Täällä kun kuitenkin on ihmisiä, joilla on ihan todettu refluksitauti, niin näkyikö teillä vatsalaukun tähystyksessä esim. ruokatorven tulehdusta tms. Todettiinko vatsanportin olevan löysä vai selvisikö diagnoosi vasta ph-mittauksessa?"
Säätäjä
16.11.2006 23:38:29
Kurkku ollut jatkuvasti punertava ja äänihuulet tulehtuneet enemmän tai vähemmän.

Jätkäl on kurkkuklamydia! Ei se pizza vaan ne Star Pizzan extratäytteet...

No ei nyt. Aika vittumainen homma. Tuu mun kans juomaan kaljaa ja tärisemään aamulla, sil se lähtee mil se on tullutkin, ehkä.
Nauhoitusta, miksausta ja tuotantoa tarjolla pääkaupunkiseudulla hyvällä hinta-/laatusuhteella.
Edward
17.11.2006 09:24:17

Jätkäl on kurkkuklamydia! Ei se pizza vaan ne Star Pizzan extratäytteet...

No ei nyt. Aika vittumainen homma. Tuu mun kans juomaan kaljaa ja tärisemään aamulla, sil se lähtee mil se on tullutkin, ehkä.

HIV tää on:D Ja joo, kai sitä vois muutaman ölpän kiskasta joku päivä. On sitten ainakin hyvä syy perua lisää keikkoja. Höhöö.
Edward
15.05.2007 11:35:25 (muokattu 15.05.2007 11:36:33)

Roight-o. Aika päivittää tämäkin keskustelu. Suomen terveyspalvelut alkavat suoraan sanoen olla jostain todella syvältä. Ei vieläkään nimittäin löydy syytä ääniongelmiini, ei sitten millään.

N. puoli vuotta sitten kävin eräällä musiikkilääketieteen ylilääkärillä, joka tuntui osaavansa asiansa todella hyvin. Kerroin hänelle juurta jaksaen kaiken tämän rumban, mistä se on alkanut ja missä nyt mennään. Kerroin, että välillä ääniongelmiani ja nieluvaivojani on luultu keuhkoputkentulehdukseksi, välillä allergiaksi ja välillä refluksitaudiksi.

Aluksi otettiin poskionteloröntgenit, jotta saatiin selville mahdollinen krooninen poskiontelon tulehdus, joka on kuulemma suht yleinen allergisilla henkilöillä kuten itselläni. Ontelot olivat kuitenkin aivan puhtaat, enkä ole talven aikana huomannut mitään eroa, käytinpä allergialääkkeitä tai en. Allergiaa huomaan ainoastaan keväällä, kun koivut alkavat kukkia ja silloinkin lähinnä nenä ja silmät vuotavat.

Tämän jälkeen sain lähetteen keuhkotautien lääkärille, jossa tutkittiin, josko astmalla olisi osuutta asiaan. PEF-testin ja histamiinialtistuksien yms. jälkeen todettiin selvästi, että ei tämä mitään astmaa ole.

Tässä välissä olin jo aloittanut laulutunnit uudelleen, erään todella pätevän opettajan luona. Muutamien viikojen treenauksen jälkeen hän totesi, ettei tuo äänen menettäminen ainakaan tekniikasta ole kiinni. Että eikun lääkäriin vaan.

Kun nämä vaihtoehdot oli selvitetty siirryttiin takaisin refluksin kimppuun. Kuten jo aiemmissa kirjoituksissani olen kertonut, kävin viime syksynä vatsalaukuntähystyksessä ja löydös oli täysin normaali. Ei tulehdusta, ei mitään.

Nyt sain kuitenkin lähetteen 24 tunnin pH-mittaukseen, jonka avulla viimeistään selviää, tuleeko sieltä mahasta mitään ylös. Ennen anturin asentamista lääkäri testasi toisenlaisella letkulla ruokatorven sulkijalihasten toimintaa. Testin jälkeen hän totesi, että nielun refleksi on vaimentunut. Hän ei kuitenkaan osannut kertoa tarkemmin, mistä se johtuu. Sanoi vain, että voi liittyä refluksiin.

Tämän jälkeen anturi saatiin asennettua 24 tunniksi, eikä se nyt niin hauskaa ollut. Ainoastaan keittoja pystyi syömään, kun kaikki kiinteä tuntui jäävän anturiin kiinni.

Viime viikolla kävin sitten samaisen lääkärin vastaanotolla, joka oli anturin asentanut. Hän sanoi, että löydös on fysiologinen, ei patologinen. Ts. refluksitautia ei ole. Mittaustuloksen mukaan ruokatorven pH-meni monesti päivän aikana alle pH 4:n, jonka pitäisi olla oire refluksitaudista. Lääkäri kuitenkin näytti taulukkoa, jossa 24 tunnin aikana yhteenlaskettu keskiarvo (en tiedä mistä tuo keskiarvo lasketaan)pitäisi refluksipotilaalla olla minimissään 14, kun minulla se oli 9. Kuulemma vasta yli 25 keskiarvolla voidaan todeta vaikea refluksitauti, joka saattaa vaikuttaa ääneen. Hän sanoi vain, että minun lukuni ovat aivan normaaleja ja että aina kun ihminen röyhtäisee, ruokatorven pH laskee.

Tämän jälkeen kysyin, että mistähän nämä nieluvaivat ja äänen jatkuva menettäminen sitten johtuvat. Vastaus oli: en osaa sanoa, kurkku on herkkä paikka.

Pitkällisen inttämisen jälkeen sain kuitenkin vielä ajan nielun videointiin varjoaineen kanssa. Saapas nähdä onko siitäkään mitään hyötyä. Vähän alkaa toivo mennä tähän Suomen meininkiin.
Joni Koskimaa
16.05.2007 03:15:07

Luin mielenkiinnosta koko ketjun läpi, itellä on täsmälleen kuvaillun kaltaisia oireita ollut useamman vuoden ajan, mutta en ole vaivautunut menemään lääkäriin asti niistä valittamaan. Yksityinen on kallis ja arvauskeskuksesta tuskin kuitenkaan apua saa, näin olen itsekseni perustellut laiskuuttani. Biisit, jotka oli helppo laulaa 3v takaperin ovat nykyisin mahdottomia, koska ylä-äänet pihisee ja sortuu ja niitä on siksi mahdoton hallita. Falsetti on hävinnyt käytännössä kokonaan.

Tosiasiassa hirvittää mennä lääkäriin koska tiedän että äänihuulet on tosissaan rikki... sen verran kauan on ongelmat jatkuneet. Itse sairastelen vuosittain keuhkoputkentulehduksen tms. sairauden, yleensä tuossa vähän ennen joulua ja luulen että siinä piilee syy äänen vaurioitumiseen alun alkaenkin, plus tietenkin se etten eläessäni ole ottanut laulutunteja. Suvussa näyttäs olevan kaikenlaista alttiutta keuhkosairauksille.

Jännä homma, että junnuna rääyin väkisin veren maku suussa, eikä ääni siitä kärsinyt, vaan itse asiassa tuntuu että nyt kun olen vuosien kovan työn tuloksena oppinut tuottamaan laulantaa ilman fyysisiä kivun tuntemuksia, on ääneni alkanut huonontua todella nopeaa tahtia... ehkä sitten teini-ikäisenä äänihuulet uusiintui nopeammin tjsp., tiedä häntä... joka tapauksessa tilanne on nyt mennyt siihen että vuoden sisään on pakko hakeutua tutkimuksiin, maksoi mitä maksoi.

Sitä en ymmärrä miksi ääni huonontuu, vaikka laulaminen ei enää satu, eikä äänikään enää lähde edes usean tunnin kovan hevireenaamisen jälkeen... on pistänyt jo miettimään kaikenlaisia syövän yms. mahdollisuuksia mitä ei ole näin nuorella iällä ollenkaan mukava pohdiskella. :/

Toki olen löytänyt myös paljon positiivista äänentuottoelimistöni rappiotilasta, ja on tullut nauhoiteltua mitä mystisimmän kuuloisia korahduksia ja pihinöitä biisien taustoille... mm. Lemmy-tyyppinen (tosin vielä rutkasti selkeämmin monesta eritaajuuksisesta pihinästä muodostuva) demoninen moniäänimurina onnistuu nykyään ilman ponnisteluja. ;j

Mutta joo... piti kirjoittaa ihan vaan vaikka siks että oireet oli niin täsmällisesti samankaltaisia kuin itsellä. Mielenkiinnolla tulen seurailemaan että miten Edwardin diagnoosi edistyy. =)
"Karu fleda! Kuka toi o?" "Emmätiä... Kirka."
Edward
17.07.2007 10:49:06 (muokattu 17.07.2007 10:53:03)

Jälleen on päivityksen aika.

Nyt on käyty melkeinpä kaikki mahdolliset kokeet läpi. Tähystys, 24 tunnin pH-mittaus ja allergia- sekä astmatestit. Viimeisimpänä nielun varjoainekuvaus, jossa jouduin juomaan paksua kalkinmakuista nestettä ja läpivalaisukone antoi massiivisen sätelyannoksen. Välillä join pystyssä, välillä makuulla ja välillä pää alaspäin. Ja jälleen, mitään ei löydy, ei niin mistään. Varjoainekuvauksen perusteella nieleminenkin onnistuu vallan mainiosti, eikä mahalaukusta tule mitään ylöspäin. Näin ollen sainkin sisätautien erikoislääkäriltä terveen paperit ja onnessani lopetin happosalpaajien käytön. Muutama päivä menikin ihan hyvin, mutta sitten ongelmat alkoivat jälleen. Ääni meni aivan käheäksi, madaltui ja flunssaa alkoi puskemaan. Niinpä päätin aloittaa lääkkeiden vetämisen uudelleen ja helpotus tuli alle viikossa.

Viime viikolla kävin vielä omalla, yksityisen puolen lekurillani, joka oli saanut sisätautipoliklinikan selosteet postitse. Jälleen kerran selitin asiani juurta jaksaen ja lääkäri katseli paperini läpi, vilkaisi äänihuulteni kunnon jne. Papereita tutkiessaan hän huomasi, että vaikka minulla ei refluksia todettukaan, oli vatsanportin paine kuitenkin normaalia alhaisempi ja niellessä, ruokatorven aaltomaisessa liikkeessä oli havaittavissa toiminnallista häiriötä. Näin ollen vatsastani saattaisikin päästä joskus jotakin ylös. Kerroinkin lääkärilleni, että olin vastoin "diagnoosiani" jatkanut lääkkeiden käyttöä, koska niistä tuntui olevan apua.

Äänihuulten tarkastuksessa talven aikana kehittynyt kyhmyn alku oli parantunut ja kurkku näytti kuulemma nyt paremmalta kuin koskaan. Mietimme syitä näihin muutoksiin ja päädyimme siihen, että lääkitys on selvästikin tehnyt tehtävänsä. Talvella, kyhmyn syntymisen aikoihin en syönyt lääkkeitä lainkaan ja olinkin sen vuoksi jatkuvasti kipeänä. Niinpä kyhmykin oli suurella todennäköisyydellä syntynyt kipeänä laulamisen seurauksena.

"Lopullinen" diagnoosini oli siis kutakuinkin laryngeaalinen refluksitauti, mitä ei vain voida testien perusteella todeta. :) Ja koska olen papereiden mukaan terve, ei leikkausta tehdä vaan lääkkeet ovat pääasiallinen hoitomuoto ruokavalion tarkkailun ohella. Toivottavasti nuo napit nyt vielä joskus halpenevat. Tällä hetkellä taitaa halvin 100 kpl setti maksaa n. 60 e.

Nyt jätän tämän vuodatuksen pienelle tauolle, kunnes keksin jonkun uuden sairauden.
Intohimo
27.07.2007 11:28:25

Saako noita refluksi-lääkkeitä ilman reseptiä? Jos kokeilisin auttaisiko se minullakin
omaan "sweet" palantunteeseeni.
Edward
31.07.2007 14:43:10

Saako noita refluksi-lääkkeitä ilman reseptiä? Jos kokeilisin auttaisiko se minullakin
omaan "sweet" palantunteeseeni.

Eipä oikeastaan. Joitain löysempiä vaihtoehtoja saattaa löytyä. Kannattaa kuitenkin kysellä lekurilta tarkemmin, jos on palan tunnetta kurkussa.
Peikkoprinsessa
17.10.2007 16:14:39
Hei! Itselläni AIVAn samoja ongelmia kuin Edwardilla!!

Astmaa veikkaavat ja PEF-seuranta on edessä, refluksitaudistakin merkkejä, ei ole kuitenkaan tutkittu. Nyt mulla on angiina ja takana helvetin monta ylähengitysteiden tulehdusta jo ihan viimeisen puolenvuoden aikana.
Vasemmassa äänihuulessa on todettu kyhmy, jota hoidetaan puheterapialla.
Teen puhetyötä ja laulan keikkailevassa bändissä.

Edward, tupakoitko sinä? Ahostaa itteeni, kun joutui keikan perumaan ja silti tilanne ei vaan tunnu parantuvan...

Hmm...kannattaskohan täs angiinas vetää silti vaik kyypakkauksen voimalla?
Ei kai angiina äänihuuliin mee?
rice88
17.10.2007 17:56:37
Wou .. luin koko homman läpi ... taidan alkaa VIELÄ tarkemmin pitämään kurkusta huolta koska se kipeytyy helposti .. Viimeset 3 vuotta oon ollu aina sillon tällön keuhkoputken tulehduksessa,poskiontelon tulehduksessa ja angiinassa tai jotain .. nyt oon taas terve ..Sitä ennen olin 1 kk putkeen sisällä juomassa teetä ..

Asunnnossa taitaa olla hometta niin siksi tää homma kusee meikäläisellä, yritän muuttaa täsä pikku hiljaa.
Itellä nuo munkintipat(joku carmomil) taitaa auttaa jonkun verran ..

Toevottavasti paranet edward.
Edward
18.10.2007 13:26:23 (muokattu 18.10.2007 13:39:53)

Hei! Itselläni AIVAn samoja ongelmia kuin Edwardilla!!

Astmaa veikkaavat ja PEF-seuranta on edessä, refluksitaudistakin merkkejä, ei ole kuitenkaan tutkittu. Nyt mulla on angiina ja takana helvetin monta ylähengitysteiden tulehdusta jo ihan viimeisen puolenvuoden aikana.
Vasemmassa äänihuulessa on todettu kyhmy, jota hoidetaan puheterapialla.
Teen puhetyötä ja laulan keikkailevassa bändissä.

Edward, tupakoitko sinä? Ahostaa itteeni, kun joutui keikan perumaan ja silti tilanne ei vaan tunnu parantuvan...

Hmm...kannattaskohan täs angiinas vetää silti vaik kyypakkauksen voimalla?
Ei kai angiina äänihuuliin mee?

En tupakoi. Enkä kyllä suosittele, että angiinassa tai yleensäkään kipeänä menee laulamaan. Jo pelkästään kurkunpääntulehduksen aikana laulaminen voi huonolla tuurilla tehdä äänihuuliin kyhmyn ja sitten pitääkin olla taas kuukauden päivät hiljaa ja toivoa että se paranee.

Omalta musiikkilääketieteen lekurilta saamaani tiedon mukaan kyypakkauksessa oleva kortisoni ei ole oikein hyvä vaihtoehto äänen menetykseen. Kyseinen kortisoni on tarkoitettu hieman toisenlaisiin oireisiin, kuin äänihuulien tulehduksiin ja sitä on siinä pakkauksessa niin pieni määrä, ettei siitä ole oikein käytännössä hyötyä. Mikäli kyseessä on tulehduksen aiheuttama vaiva, kannattaa mielummin ottaa isoja annoksia tulehduskipulääkkeitä, kuten Buranaa. Mutta ennen kaikkea, kannattaa puhua sen lääketieteen ammattilaisen kanssa ennen kuin ottaa mitään.

Jos on edes pieniä merkkejä refluksista, niin mun mielestä olisi hyvä pyytää lekurilta mahdollisimman pitkä kuuri happosalpaajia. Itse olen nyt syönyt 1 x päivässä 40mg Somacia n. vuoden päivät ja homma alkaa olla aika hyvin hanskassa. Kaikenlaisia lääkkeitä on kokeiltu, mutta tuo Pantopratsoli tuntuu toimivan minulle parhaiten. Yleisesti ottaen ääni toimii jo suurimmaksi osaksi erinomaisestikin, eikä keikkoja ole joutunut perumaan vielä yhtään äänen vuoksi. Myös aamukäheydet ovat melkeinpä menneen talven lumia. Myös nielu tuntuu jälleen normaalilta. Lääkkeen käytön positiiviset vaikutukset ovat ainakin minulle tulleet vasta todella pitkän käytön jälkeen. Alkuun meni varmaan 2 kk ennen kuin huomasin mitään muutosta.
ap78
04.11.2007 14:11:47

aika rankka lääkärikierre sulla takana,Onnittelut selviämisestä.

Aina on tosiaan myös HOME mikä voi aiheuttaa epämääräisiä ihottumia,ääniongelmia jne.
sitä voi olla koulussa,työpaikalla,kotona,..melkein kaikki paikat kannattaa kartoittaa jos ei löydy mitään järkevää selitystä.

Sit yks mikä ei myöskään aina näy testeissä on tietynlainen KELIAKIA.Isälläni ei löytynyt keliakiaa vasta kun äärimmäisten testien kautta ja hänellä oli aivan käsittämättömiä oireita.sekin voi aiheutta refluxin tapaisia oireita!
Edward
05.11.2007 13:59:54

aika rankka lääkärikierre sulla takana,Onnittelut selviämisestä.

Aina on tosiaan myös HOME mikä voi aiheuttaa epämääräisiä ihottumia,ääniongelmia jne.
sitä voi olla koulussa,työpaikalla,kotona,..melkein kaikki paikat kannattaa kartoittaa jos ei löydy mitään järkevää selitystä.

Sit yks mikä ei myöskään aina näy testeissä on tietynlainen KELIAKIA.Isälläni ei löytynyt keliakiaa vasta kun äärimmäisten testien kautta ja hänellä oli aivan käsittämättömiä oireita.sekin voi aiheutta refluxin tapaisia oireita!

Tarkkana kannattaa tosiaan olla tuon homeen kanssa. Keliakiaa mulla ei kuitenkaan ole. Se testattiin jo tähystyksen yhteydessä otetuista koepaloista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)