![]() 28.04.2006 18:56:07 | |
---|---|
Taide on siitä jännä juttu, että se ei voi olla tulosvastuullista eikä sen vaikutusta voi myöskään suoraan materiassa mitata. Taiteen puuttumisen kyllä huomaa kulttuurin rapautumisena ja sivistyksen katoamisena, ikävä kyllä useimmiten vasta kun se on jo myöhäistä. Osaisinpa minäkin kiteyttää sanottavani näin hyvin lyhyeen ja ymmärrettävään muotoon. | |
![]() 28.04.2006 20:39:32 (muokattu 28.04.2006 20:43:02) | |
Mua ihmetyttää että mihin ne rahat sitten pitäisi syytää kulttuurisektorilla? Musta kulttuuri ylipäätään ei ole ensisijainen verovarojen käyttökohde jos verovarat on vähissä mm.terveydenhuollossa. Mutta okei: jos valtiolla rahaa on niin pistetään treenikämppiä joka niemeen ja notkelmaan kamoineen ja aletaan maksaa myös kevyen musiikin soittajille kuukausipalkaa valtion varoista. Kyllä nyt eurooppalaisessa sivistysmaassa yksi oopperaa esittävä instanssi pitää olla. Siitä vaan.Kunhan tulee toimeen omillaan. Voi tietysti miettiä, että missä vaiheessa klassisesta musiikista tulee vanhaa, niin ettei sitä enää ole järkevää tukea, mutta eipä kukaan kehtaa sotaveteraaneillekaan sanoa että "eiköhän teitä ole jo perkele tarpeeksi palkittu sotimisesta, kuolkaa kurjat pois". Ontuu pahasti tuo rinnastus.Kyse on musiikinlajien ja niiden kuuntelijoiden epätasa-arvoisesta kohtelusta jossa iällä ei ole mitään merkitystä. Ilman oopperaa tää maa selviää kyllä mutta tuskin ois selvinny ilman veteraaneja. Mielestäni yhdelläkään ihmisellä, joka ei ole käynyt oopperassa ainakin muutamaa kertaa ja pystynyt kokemuksiensa perusteella muodostamaan mielipidettä toiminnan järkevyydestä, ei ole mitään oikeutta arvostella kyseistä kulttuurimuotoa. Tämä pätee ihan yhtä lailla myös kaikkeen muuhun. En mä oopperaa arvostele vaan sen rahoitusta. Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi.. | |
![]() 29.04.2006 06:26:19 | |
Napsautin ylläolevalle kirjoitukselle ++. | |
![]() 29.04.2006 10:38:49 | |
Napsautin ylläolevalle kirjoitukselle ++. Et voi olla tosissasi? Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan. | |
![]() 29.04.2006 10:48:43 | |
Et voi olla tosissasi? No totta helvetissä! | |
![]() 29.04.2006 11:38:42 | |
Pahin syöpäläinen tässä yhteiskunnassa on julkisesti tuettu nuorisoliikunta. Kyllähän niilä sponsoreita tuntuisi riittävän, niin miksi jotain kiekkojen rätkimistä, nuuskaamista, yms. pitää tukea verovaroista? Kaupunkien puistotoimet saisivat myös pärjätä omillaan ottamalla esim. sponsoreita ja asettamallla osan kaupunkien virkistysalueista maksulliseksi. Tällä hetkellä tuo pelleily ei tuota senttiäkään kuluistaan itse. Olutteltta ja Popedaa, huh-hah-hei! Suomi on sitten hieno ja fiksu kansakunta. Itse olen musiikin ystäviä(ehkäpä siinä syy miksi tällä palstalla olen), mutta olen myös koko elämäni toiminut nuoriso ja kilpaurheilun parissa. Nämä asiat eivät ole toisiaan poissulkevia. Kannattaa kuitenkin huomioida, että urheilupaikkoihin sijoittaminen vähentää melko mukavasti sairaanhoitokuluja. Vähentäisi enemmänkin jos ihmiset osaisivat nostaa sen perseen penkistä. Ja mitä tulee urheiluseuroihin, niin kyllä ruohonjuuritason, perustyötä tekevät, urheiluseurat toimivat talkoovoimin. Jäähallit ja uimahallit toki on kalliita ylläpitää, mutta muuten suorituspaikat ovat suht edullisia. | |
![]() 29.04.2006 11:46:05 (muokattu 29.04.2006 12:15:37) | |
Musta kulttuuri ylipäätään ei ole ensisijainen verovarojen käyttökohde verovarat on vähissä mm.terveydenhuollossa. Kokonaisen valtion talous ei ole ihan simppeli kakku...mutta kulttuuri ja terveydenhuolto eivät mielestäni missään tapauksessa ole keskenään vastakkaisia asioita. Inhimilliseen hyvinvointiin kuuluu molemmat elementit ja niitä ei voi pistää samalle viivalle joko/tai tyyppiseen kilpailuasemaan. Ilman oopperaa tää maa selviää kyllä mutta tuskin ois selvinny ilman veteraaneja. Ehkäpä "selviäminen" ei kuitenkaan ole se asia mihin meidän tulisi kansakuntanakaan tähdätä ja tyytyä. Vaikka se Vapun jälkeen onkin taas edessä... Riman voi kuitenkin asettaa korkeammallekin, kuin pelkän selviytymisen tavoitteluun. (edit:pari lisäystä) | |
![]() 29.04.2006 11:50:31 | |
No totta helvetissä! Aha. Käydäänpä läpi kohta kohdalta: >>Mua ihmetyttää että mihin ne rahat sitten pitäisi syytää kulttuurisektorilla? Musta kulttuuri ylipäätään ei ole ensisijainen verovarojen käyttökohde jos verovarat on vähissä mm.terveydenhuollossa. Kulttuuri ja terveydenhuolto eivät ole verrannollisia eivätkä edes samalla rahapussilla. Realistisempaa olisi laskea kilpaurheilun osuutta, nostaa kuntourheilun osuutta ja järkeistää rahan jakautumista - esimerkiksi sellainen asia, että kiinteistötoimi kilpailuttaa tilavuokrissa kulttuuritoimen tilaisuuksia samoilla hinnoilla kuin vaikkapa kaupallisia yritystilaisuuksia on mun nähdäkseni aika epäreilua. Mutta okei: jos valtiolla rahaa on niin pistetään treenikämppiä joka niemeen ja notkelmaan kamoineen ja aletaan maksaa myös kevyen musiikin soittajille kuukausipalkaa valtion varoista. Tämä lienee ns. vittuilua? >>Kyllä nyt eurooppalaisessa sivistysmaassa yksi oopperaa esittävä instanssi pitää olla. Siitä vaan.Kunhan tulee toimeen omillaan. Voiko taide ylipäätään olla tulosvastuullista? Ollaan mun nähdäkseni aika pelottavassa tilanteessa, jos ns. "kovat arvot" ovat ainoa mittari jota saa käyttää. Ja faktahan on, ettei mikään kulttuuri voi koskaan ikinä "tulla toimeen omillaan", se kun on henkistä pääomaa. >>Voi tietysti miettiä, että missä vaiheessa klassisesta musiikista tulee vanhaa, niin ettei sitä enää ole järkevää tukea, mutta eipä kukaan kehtaa sotaveteraaneillekaan sanoa että "eiköhän teitä ole jo perkele tarpeeksi palkittu sotimisesta, kuolkaa kurjat pois". Ontuu pahasti tuo rinnastus.Kyse on musiikinlajien ja niiden kuuntelijoiden epätasa-arvoisesta kohtelusta jossa iällä ei ole mitään merkitystä. Tässä mennään aivan ala-arvoisesta "sotaveteraani-kortista" yhtä ala-arvoiseen "popparit vastaan klasarit" -korttiin, mikä on mun nähdäkseni ihan yhtä epäkypsää ajattelua, jos verrataan tähän itse tarjoamaani "elitismi pois taiteesta" -korttiin :-D (huumoria, muttei vailla totuuspohjaa) Ilman oopperaa tää maa selviää kyllä mutta tuskin ois selvinny ilman veteraaneja. Ja sitten vielä se veteraanikortti. Noloa. >>Mielestäni yhdelläkään ihmisellä, joka ei ole käynyt oopperassa ainakin muutamaa kertaa ja pystynyt kokemuksiensa perusteella muodostamaan mielipidettä toiminnan järkevyydestä, ei ole mitään oikeutta arvostella kyseistä kulttuurimuotoa. Tämä pätee ihan yhtä lailla myös kaikkeen muuhun. En mä oopperaa arvostele vaan sen rahoitusta. Tuppurainen takaa Tappuraista. Aivan sama ootteko käyneet oopperassa vai ettekö, mä itse olen karttanut sitä kuin ruttoa juuri tuon elitismin vuoksi, en siksi etteikö oopperassa olisi mahdollisesti ihan nastaa. Kulttuuri on niin arvokas asia, että sitä pitää olla valmis yhteiskunnan tukemaan. Eria asia tietysti on se, että oopperan rahaliikenne ja kustannukset ovat eliittiviihteen kustannuksia, tavallisen ihmisen näkökulmasta aivan järjettömiä. Tässä on mun nähdäkseni jopa sellainen kohta, jossa voisi ja mahdollisesti pitäisikin ottaa oppia entisestä Neuvostoliitosta, jossa varsin aggressiivisesti tehtiin korkeakulttuurista kaiken kansan kulttuuria, niin että duunarienkin normaaliin viikko-ohjelmaan saattoi kuulua ooppera tai baletti siinä kuin elokuvissa käynti. Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan. | |
![]() 29.04.2006 11:54:45 (muokattu 29.04.2006 11:56:36) | |
Mielestäni yhdelläkään ihmisellä, joka ei ole käynyt oopperassa ainakin muutamaa kertaa ja pystynyt kokemuksiensa perusteella muodostamaan mielipidettä toiminnan järkevyydestä, ei ole mitään oikeutta arvostella kyseistä kulttuurimuotoa. Tämä pätee ihan yhtä lailla myös kaikkeen muuhun. Vanhassa vai uudessa oopperassa?Missäs pitäis olla käynyt että vois arvostella rockia tai yleensä populaarimusiikkia?Tarviiko käydä kuussa voidakseen arvostella kuussakäynnin mielekkyyttä? Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. | |
![]() 29.04.2006 12:41:54 | |
>>Kyllä nyt eurooppalaisessa sivistysmaassa yksi oopperaa esittävä instanssi pitää olla. No suomessa näkee laadukasta oopperaa mm. Tampereella, Savonlinnassa ja jopa Turussa. Helsingin oopperatalo on siinä suhteessa tarpeeton. RR4E toivoisi olevansa yhtä lahjakas piirtäjä kuin minä, mutta sen sijaan hänelle on suotu lentämisen lahja -Tetsuo- nimeni ei suinkaan ole oikeasti komodo-joe -Tetsuo- | |
![]() 29.04.2006 13:03:44 | |
Vanhassa vai uudessa oopperassa?Missäs pitäis olla käynyt että vois arvostella rockia tai yleensä populaarimusiikkia?Tarviiko käydä kuussa voidakseen arvostella kuussakäynnin mielekkyyttä? Ihan vaan ylipäänsä oopperassa katsomassa/kuuntelemassa oopperaa, sama se on onko ohjelmassa Mozartia vai Saariahoa. Mihin pohjaa väite siitä että ooppera on "eliitin" harrastus, jos väittäjä ei ole ikinä käynyt oopperassa ja nähnyt millaista väkeä siellä käy? Keistä se eliitti koostuu? Eliitti ei ole mitään muuta kuin tavallisia ihmisiä, jotka tykkäävät jostain mitä muut eivät vaivaudu edes kokeilemaan. (Miksiköhän huumeidenkäyttäjät eivät ole muuten eliittiä?) Ei ooppera ole tietoisesti mitään kansakunnan syviä rivejä karttavaa korkeakulttuuria, eikä sitä ole tietoisesti päätetty siirtää marginaalisen väestöryhmän viihdemuodoksi, vaan ihmiset ovat vaan pikku hiljaa päättäneet, vaivautumatta ottamaan selvää itse asiasta, että se on paskaa joka ei kosketa ihmistä. Kummallista vaan on sitten se, että ooppera on taidemuotona jo usean sadan vuoden ajan jatkanut elämäänsä koska ihmiset ovat saaneet siitä kiksejä. On täysin järjetöntä puhua siitä kuinka joku asia on perseestä tai turhaa, jos ei ole mitään kokemuspohjaa siitä mistä puhuu. Jos ei ole vetänyt kokaiinia, on täysin idioottimaista ruveta esittämään väitteitä siitä, millaisia tuntemuksia ja subjektiivisia vaikutuksia sillä on. Lieveilmiöistä voi totta kai puhua ja niitä voi arvostella, mutta ei itse asiaa. Mistä helvetistä voi tietää jos ei tiedä? Hyvät ihmiset, käykää siellä oopperassa, silloin se ei ole enää "eliitin" huvia, vaan ihan meidän tavallisten ihmisten. Mikä siinä on niin vaikeaa?? | |
![]() 29.04.2006 13:08:33 | |
No suomessa näkee laadukasta oopperaa mm. Tampereella, Savonlinnassa ja jopa Turussa. Helsingin oopperatalo on siinä suhteessa tarpeeton. Tampereella on 1-2 oopperaa vuodessa, Savonlinnassa pelkästään kesällä ja Turussa on joskus, jos luoja suo. Todella ympärivuotista, kattavaa ja päätoimista oopperan esittämistä. | |
![]() 29.04.2006 13:30:17 | |
Musta kulttuuri ylipäätään ei ole ensisijainen verovarojen käyttökohde verovarat on vähissä mm.terveydenhuollossa. Ensin kannattaisi varmaan miettiä sitä, mistä johtuu että terveydenhuoltoa tarvitaan niin paljon ja hoitaa ongelman aiheuttaja pois päiväjärjestyksestä sen sijaan että itse ongelmaan sivellään balsamia. Ihmiset liikkumaan. Mutta okei: jos valtiolla rahaa on niin pistetään treenikämppiä joka niemeen ja notkelmaan kamoineen ja aletaan maksaa myös kevyen musiikin soittajille kuukausipalkaa valtion varoista. Joo, eipä siinä mitään. Osoita kärkeen Suomesta vaikkapa 20 kevyen musiikin soittajaa, jotka ovat niin taidolliselta kuin taiteelliseltakin kannalta laskettavissa ammattilaisiksi, ja jotka eivät vielä elä soitollaan tai saa apurahoja valtiolta. Muistathan että ei klasaripuolen harrastelijasoittajillekaan makseta palkkaa, treenikämppiä, kamoja eikä mitään muutakaan. Kevyen musan puolet opistoissa ovat ihan yhtä lailla valtion tuen alaisia kuin klassiset puoletkin. Siitä vaan.Kunhan tulee toimeen omillaan. Tulisi toimeen omillaan varmasti paremmin jos kansan syvät rivit ottaisivat pään pois perseestä ja kävisivät katsastamassa mistä oikeasti on kysymys. Voisivat nähdä että se eliitti koostuu valtavasta laumasta mummoja ja keski-ikäisiä naisia jotka höpöttävät mukavia väliajalla ja ovat innoissaan kun nuoretkin tykkäävät hienosta musiikista. Ontuu pahasti tuo rinnastus.Kyse on musiikinlajien ja niiden kuuntelijoiden epätasa-arvoisesta kohtelusta jossa iällä ei ole mitään merkitystä. Mitä helvetin epätasa-arvoista kohtelua? Suunnilleen jokainen laadukas rock-yhtye joka hakee apurahaa riittävän monta kertaa, myös saa sitä, aivan niin kuin muutkin hakijat. Heti kun esittelet uudenlaista, mielenkiintoista "kevyttä" musiikkia soittavan laatukokoonpanon, jossa on 65 jäsentä, joita kaikkia tarvitaan lopputuloksen saattamisessa oikeankuuloiseksi, niin aivan varmasti valtio tulee jossain vaiheessa vastaan. Jos et ole tietoinen niin Umo Jazz Orchestra on valtion tukema kevyen musiikin kokoonpano, jossa soittajille maksetaan kuukausipalkkaa. Ilman oopperaa tää maa selviää kyllä mutta tuskin ois selvinny ilman veteraaneja. En mä oopperaa arvostele vaan sen rahoitusta. Kais ymmärrät, että olisi aika surullista katsella/kuunnella oopperaa, jossa orkesteri koostuisi 10 soittajasta ja laulajina olisi jotain ö-luokan kirkujia, joiden näyttelijäntaidot kalpenisivat Salattujen elämienkin rinnalla? Jos salikin olisi vielä 100 hengen ravintola, ni avot sie, kyllä Lentävä hollantilainenkin painuisi takaisin Amsterdamiin avaruuskakkujen ääreen. | |
![]() 29.04.2006 13:57:56 | |
Tampereella on 1-2 oopperaa vuodessa, Savonlinnassa pelkästään kesällä ja Turussa on joskus, jos luoja suo. Todella ympärivuotista, kattavaa ja päätoimista oopperan esittämistä. Niimpä ja siinä se pointti onkin. Tartteeko suomen kokoinen maa ympärivuotista oopperaa ? Kun ei ole salit täynnä, ei Hesassa eikä muuallakaan. RR4E toivoisi olevansa yhtä lahjakas piirtäjä kuin minä, mutta sen sijaan hänelle on suotu lentämisen lahja -Tetsuo- nimeni ei suinkaan ole oikeasti komodo-joe -Tetsuo- | |
![]() 29.04.2006 13:58:40 | |
taide ja urheilu on ns. sirkushuveja kansalle. tämä on ollut jo ihmisten keskuudessa kauan, antiikin kreikan ajoilta. Roomassa ehkä tämä vietiin aikoinaan pisimmälle, kun kansalla on jotain ihmeteltävää ja jotain mistä nauttia niin unohtuu moni muu ikävä asia. Mitä rahoja urheiluun palaa niin mun mielestä on niin kauan hyvin kun se menee lasten ja nuorten liikuntaan. Se kuitenkin valmistaa ihmisiä työelämään ja siihen että ovat kunnon kansalaisia ja maksamassa veroja. Tällähän on vaikutusta suoraan kansaterveyteen. Mutta taasen kilpaurheiluun meneviä verovaroja voisi hieman pienentää tai ohjata fiksummin, nyt menee liian usein rahat suoraan osakeyhtiöiden taseen korjaamiseen, näin esim futiksessa ja lätkässä. Ooppera ei mua kiinnosta, mutta hyvä että sellainen on olemassa, joskin ihmettelen sen rahoituksen toimivuutta. Jos noin törkeät tappiot tekee niin asioihin pitää tehdä muutos. Ei sen tarvitse olla rahallisesti voitollinen yritelmä, mutta ei kuitenkaan tuollainen rahareikäkään. On meinaan helvetin iso raha mitä siihen nyt uppoaa, mistä tämä johtuu olisi hyvä selvittää. Kyseessä kun ei vain voi olla se että rahaa nyt palaa näin ja näin paljon ja lisää tarvitaan. Vaan kaikkien tietoisuuten se mihin sitä rahaa menee ja kuinka paljon, onko johto ylipalkattua kuten nykyään on trendinä?, maksetaanko kaikesta mistä voidaan? onko laiskuus iskenyt ja ostopalveluita käytetty liikaa? pienemmälläkin pitäisi moisen laitoksen pyöriä. Kulttuuria ja terveydenhuoltoa ei voi verrata toisiinsa, mutta niillä on selkeä vaikutus kansan hyvinvointiin. Hieman erikulmilta asiaa lähestytään mutta molemmat tähtäävät kansalaisen viihtyvyyteen valtiossa. Terveydenhuollon ongelmat ovat jossain ihan muualla kuin rahan puutteessa oikeasti. Kulttuuri taasen vaan ei voi olla aina kannattavaa. Monet marginaalisemmat taiteen alathan katoaisivat hyvinkin nopeasti jos ei saa valtiolta apuja. Elokuvateollisuus kuolisi suomessa lähes kokonaan. Teatterit kaatuisivat yksitoisensa jälkeen. Kansallisooppera kupsahtaisi myös nurin heti. enemmän avoimuutta sellaisiin toimintoihin joita rahoitetaan verovaroin, palkkakattoja, toimintasuunnitelmiin malttia. Koska musta tuntuu, tämä on mun mielipide, Silloin kun raha tulee jostain muusta kuin esim omantoiminnan tuomasta katteesta katoaa realistusuus toiminnasta hyvin helposti. Koska osa rahasta tulee kuin nappia painamalla eli tekemällä jollekkin valtion instanssille hakemus että nyt tarvitaan tämän verran tuohta jotta päästään plus miiinus nolla tilanteeseen. ja rahaa tulee. Ikävä kyllä, päättäjistö on useimmiten jo hieman elitistynyt koska palkat ovat kohdillaan ja ikää kertyy. Kuka nyt ei haluisi nautti elämästään kun voi. Joten ns korkeakulttuuri saa helpommin varoja koska iso osa päättäjistä kuuluu näiden kuluttaja piiriin. Omassa kotikaupungissa tämä näkyy välillä liiankin hyvin että teatterit sun muut saapi hemmetisti tukea mutta nuorisotoimet elävät kurjuudessa, elävää musiikkia tuetaan nimellisesti jne jne. jos olet korvias myöten paskas ja kuses on paras pitää suu kiinni | |
![]() 29.04.2006 14:45:29 (muokattu 29.04.2006 15:13:29) | |
Ensin kannattaisi varmaan miettiä sitä, mistä johtuu että terveydenhuoltoa tarvitaan niin paljon ja hoitaa ongelman aiheuttaja pois päiväjärjestyksestä sen sijaan että itse ongelmaan sivellään balsamia. Ihmiset liikkumaan. Väestö ikääntyy ja sairastuvuus on tosiasia.Vai kehotat sä mm.syöpäpotilaita liikkumaan enemmän? EDIT:Väärinymmärys by me. Tulisi toimeen omillaan varmasti paremmin jos kansan syvät rivit ottaisivat pään pois perseestä ja kävisivät katsastamassa mistä oikeasti on kysymys. Voisivat nähdä että se eliitti koostuu valtavasta laumasta mummoja ja keski-ikäisiä naisia jotka höpöttävät mukavia väliajalla ja ovat innoissaan kun nuoretkin tykkäävät hienosta musiikista. Vaan kun niitä mummoja ei ilmeisesti ole tarpeeks... Suunnilleen jokainen laadukas rock-yhtye joka hakee apurahaa riittävän monta kertaa, myös saa sitä, aivan niin kuin muutkin hakijat.Heti kun esittelet uudenlaista, mielenkiintoista "kevyttä" musiikkia soittavan laatukokoonpanon, jossa on 65 jäsentä, joita kaikkia tarvitaan lopputuloksen saattamisessa oikeankuuloiseksi, niin aivan varmasti valtio tulee jossain vaiheessa vastaan. Jos et ole tietoinen niin Umo Jazz Orchestra on valtion tukema kevyen musiikin kokoonpano, jossa soittajille maksetaan kuukausipalkkaa. No saivarrellaan saatana: Suurin osa - onko nyt hyvä? - kevyestä musiikin artisteista ei ole valtion/kuntien palkkalistoilla.Klasaripuolella taas noita on enemmän esim.kaupunginorkestereissa. Mä en siis kritisoi yksittäisiä apurahoja sinänsä vaan esmes sitä ,että ooppera ei tule toimeen lipputuloillaan lähellekään.Ei mun mielestä ole tarpeen kustantaa veromarkoilla minkään sortin musiikkia. Mitä helvetin epätasa-arvoista kohtelua? Sitä ,että klasaripuolta tuetaan selkeästi enemmän verovaroista kuin kevyen musiikin artisteja.Lienee ihan fakta. Kais ymmärrät, että olisi aika surullista katsella/kuunnella oopperaa, jossa orkesteri koostuisi 10 soittajasta ja laulajina olisi jotain ö-luokan kirkujia, joiden näyttelijäntaidot kalpenisivat Salattujen elämienkin rinnalla? Jos salikin olisi vielä 100 hengen ravintola, ni avot sie, kyllä Lentävä hollantilainenkin painuisi takaisin Amsterdamiin avaruuskakkujen ääreen. No sitten painuu.Sinnehän pitää mennä missä yleisöä on. Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi.. | |
![]() 29.04.2006 14:53:20 | |
Kulttuuri ja terveydenhuolto eivät ole verrannollisia eivätkä edes samalla rahapussilla. Ai jaa? Kuka maksaa sitten oopperan tai vaikkapa kaupunginorkesterien soittajien palkat? Oisko kunnat ja valtio? Voiko taide ylipäätään olla tulosvastuullista? Ollaan mun nähdäkseni aika pelottavassa tilanteessa, jos ns. "kovat arvot" ovat ainoa mittari jota saa käyttää. Ja faktahan on, ettei mikään kulttuuri voi koskaan ikinä "tulla toimeen omillaan", se kun on henkistä pääomaa. En mä mitään kvartaalitaloutta ole ajamassa oopperaan vaan vain sitä ,että se tulis toimeen lipputuloillaan - vaikkapa julkisena liikelaitoksena.Tätä harrastetaan jo paikoin esmes terveydenhuollossa miksei siis muuallakin? Ai ,että kaikki mitä ei tueta veromarkoilla ei ole kulttuuria? Kuka sen kulttuurin rajat määrittelee? Kyllä minusta Matti ja Teppokin on kulttuuria.Tai Meiju Suvas.Vaikken niitä itse voi oikein kestää. Ja sitten vielä se veteraanikortti. Noloa. Niin minustakin.Vaan mä en sitä korttia vetänyt esiin joten älä mua hauku. Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi.. | |
![]() 29.04.2006 14:58:35 (muokattu 29.04.2006 14:59:03) | |
Mitä sä höpötät? Kevyen musiikin puolella ei ole verovaroin palkattuja kuukausipalkkaisia muusikoita.Ja kevyen musiikin ammattilaisia on tässä: Kari Tapio,Tapani Kansa,Paula Koivuniemi,HIM,The Rasmus,Eppu Normaali,Matti ja Teppo,Nightwish,Popeda,Agents.Siinäpä nyt muutama ammattimuusikko kevyeltä puolelta.Mukana bändejäkin joten eiköhän siinä ole yli 20 hlöä. Siitä mikä noiden joku "taiteellinen taso" tms. on niin siihen en ota kantaa.Mut mähän oonkin vaan ymmärtämätön paskajuntti niin en mä noin hienoja taiteellisuuksia edes tajua :-) Mut noi elättää ainakin osittain itsensä musiikillaan.Eikä saa mitään vakituista palkkaa veronmaksajien pussista. Ja nämä mainitsemasi eivät tule toimeen tasokkaalla ja merkittävällä musiikillaan muuten kuin julkisrahotteisesti. Esim. HIMin taustayhtyeessä täytyy olla se 70 henkeä per keikka, että musiikki kuulostaa sille, mille pitäisi ja sama pätee Eppu Normaalin pirkka-lähdevesikuluihin? IMO ei se kateus, vaan tarkoituksenmukaisuus. "Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900) | |
![]() 29.04.2006 15:15:46 | |
Ja nämä mainitsemasi eivät tule toimeen tasokkaalla ja merkittävällä musiikillaan muuten kuin julkisrahotteisesti. Esim. HIMin taustayhtyeessä täytyy olla se 70 henkeä per keikka, että musiikki kuulostaa sille, mille pitäisi ja sama pätee Eppu Normaalin pirkka-lähdevesikuluihin? IMO ei se kateus, vaan tarkoituksenmukaisuus. Toi oli mun virhe ja sen korjasin.Mutta tuota kateuskommenttia mä en oikein tajua.. No enhän mä tajua paljon muutakaan.Julistan tähän keskusteluun omasta ja yhtiöni puolesta vappuräyhän eikun rauhan. Piis änd lov :-) Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi.. | |
![]() 29.04.2006 15:25:10 | |
Ai jaa? Kuka maksaa sitten oopperan tai vaikkapa kaupunginorkesterien soittajien palkat? Oisko kunnat ja valtio? Tuossa nyt varmaankin tarkoitettiin sitä, että kulttuuriin on varattu omat rahat ja terveydenhuoltoon omat. Jos oopperantalon tukeminen loppuisi, menisivät ne rahat johonkin muuhun kulttuurikohteeseen, eli terveydenhuolto ei ole samalla kakulla. Oopperataloa voisi ennemminkin verrata vaikkapa Tavastiaan, joka käsittääkseni pyörii ihan omilla rahoillaan, ilman miljoonien eurojen valtiontukea. Näin se pitäisi opperakin saada toimimaan. Mutta tosiaan, jos ei katsojia ole tarpeeksi, ei oopperatalokaan ole tarpeeksi tarpeellinen =) Ain't It Fun? | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)