Aihe: Pop-addiktin nurkkaus: maakeskeisyys.
1 2 3 4
maelstrom
03.04.2006 15:19:14 (muokattu 03.04.2006 15:20:08)
1)lista levyistä, mitä haluat ennen kuolemaasi?
-Liian pitkä. Mutta mainitaan esimerkiksi Porcupine Treen Lightbulb Sun. Suurin osa listan levyistä olisi kuitenkin sellaisia itsestäänselvyyksiä, jotka saa levykaupasta kunhan rahaa löytää.

2)mitkä maat riittäisivät tyydyttämään musiikinjanoasi?
Pohjoismaat (kaikkia tarvitaan) ja Brittein saaret. Jenkkiläkin olisi kiva, mutta ei välttämätön.

3)onko esittäjän maalla mitään väliä musiikinkulutuksessasi (itse harkitsen 2 kertaa kanadalaisen levyn tullessa vastaan)
Ei kai, ainakaan isommin. Joskus huomaan suhtautuvani ennakkoluuloisesti jenkkeihin.

4)voiko ilman amerikkalaista levyä selvitä läpi elämän? (itselläni on afghan whigsia, strokesia, flaming lipsia ja interpol. Motown soulista ja nancy sinatrasta puhumattakaan)
Toki voi. Itseasiassa elämästä voi selvitä läpi ihan ilman levyjä, siitä todisteena ennen äänilevyjen keksimistä eläneet ihmiset. Mutta ei se yhtä kivaa olisi, sillä niin paljon kuin amerikasta sontaa tuleekin, on siellä myös paljon hyvää musiikkia.

Tosin, enpä mä mikään pop-addikti olekaan, vaan ihan mainstream-tyyppinen hyvän musiikin ystävä, joka sattuu kuuntelemaan kaikkea, mikä miellyttää, erityisen kiihkeästi perehtymättä.
Ei musiikki ääntä ole, vaan tunteita. IMIK #12
konehes
24.04.2006 22:25:31

Niitä on aivan hirveä määrä ja lista kasvaa koko ajan vaikka parhaani mukaan yritän lyhentää sitä.

Välillä tulee jopa parin päivän kausia, että esim. suomalainen 70-luvun musiikki tuntuu täysin riittävältä. Mutta ehkä Euroopan maat ja Yhdysvallat riittävät aika pitkälle.

3)onko esittäjän maalla mitään väliä musiikinkulutuksessasi (itse harkitsen 2 kertaa kanadalaisen levyn tullessa vastaan)

Ei. Jopa Kanada käy, sillä sieltä tulee Neil Leyton.

4)voiko ilman amerikkalaista levyä selvitä läpi elämän?

En minä ainakaan.

Olenkohan sekoamassa? Olen viimeisen vuoden aikana addiktoitunut entistä pahemmin pop-musiikkiin. Vähintään puolet opintotuesta menee levyihin. (Se on tietysti aika vähän 700 euron rinnalla..) Kaikenmaailman indie-bändit tuntuvat elintärkeiltä ja vinyyliä se olla pitää, tottakai. Tuntuu, että olen muuttumassa joksikin, jota vastaan olen aina taistellut.
cherub with heavy metal machine
p3ssi
26.04.2006 13:51:04 (muokattu 26.04.2006 16:30:18)

minäkin innostuin laskeskelemaan prosentteja ja tässä tulos:

USA: 35%
Iso-Britannia: 24%
Kanada: 20%
Hollanti: 11%

loput 10% enimmäkseen suomalaisia, ruotsalaisia ja saksalaisia levyjä.
"Skinny Puppy on vitun pelottava paska bändi!" -hanhjelm
Marlowe
26.04.2006 23:12:50
Hollanti: 11%

Nyt on pakko kysyä, miten hollantilaiset ovat saaneet kaapattua levyhyllystäsi noin suuren osuuden? Ei tule näin yhtäkkiä mieleen mitään muuta hollantilaisia bändejä kuin Shocking Blue.
The unhappiest people I know, romantically speaking, are the ones who like pop music the most. (Nick Hornby)
p3ssi
26.04.2006 23:45:57 (muokattu 26.04.2006 23:46:48)

Nyt on pakko kysyä, miten hollantilaiset ovat saaneet kaapattua levyhyllystäsi noin suuren osuuden? Ei tule näin yhtäkkiä mieleen mitään muuta hollantilaisia bändejä kuin Shocking Blue.

heh. tuo 11% on pelkkää The Legendary Pink Dotsia. kannattaa ehdottomasti tsekata jos ei ole tuttu. bändi kävi helsingingin semifinalillakin vetämässä loistavan keikan viime vuoden marraskuussa osana 25-vuotis juhlakiertuettaan.

http://www.legendarypinkdots.org
http://www.myspace.com/thelegendarypinkdots
"we are all in the gutter, but some of us are looking at the stars" -oscar wilde
mikainen
27.04.2006 16:14:45
Ei jaksa laskea tarkkaan, mutta arvio on:

U.K 40%
U.S.A. 40%
Suomi 10%
Hollanti 4 % (Nits)
Muut 6 %
aleksi
27.04.2006 17:44:25
Elikkä selvennykseksi;

-Onhan näitä nyt ihan pirusti. Periaatteessa kaikki hyvältä kuulostava musiikki kiinnostaa, mutta toki taloudellisten rajotteiden takia olen ostoissani pitkälti keskittynyt muutamaan genreen ja pääasiassa suhteellisen uuteen musiikkiin. Vanhempaan musiikkiin ei ole varaa friikahtaa, ja toisaalta taas ainakaan tähän mennessä mitään niin mullistavaa en ole sieltä kuullut, että olisi ollut syytäkään.

-Ei nyt sentään tyydyttämään, mutta toki valtaosa munkin hyllystä on jenkeistä. Ruotsista, Japanista, Briteistä ja Suomestakin toki tulee hyvää musiikkia ja niitäkin löytyy hyllystä. Yhtä lailla jostain Kyprokselta tai Malesiastakin voisi tulla hyvää musiikkia, en vain ole kuullut sitä vielä.

-Ei ole. Japani kielenä kiinnostaa jonkin verran ja jos kansissa sattuu olemaan lyriikat japaniksi on se yksi vaikuttava tekijä, joka vaikuttaa - tosin melko rajallisesti - ostopäätökseen. Muuten, kun tuota japaninkielistä tekstiä on täällä melko vaikea hankkia. Kanadasta tulee muuten tajuttomasti kovia bändejä. Etenkin viime aikoina on noussut esiin todella kovia Post-Rock tekijöitä, kuten Godspeed You Black Emperor, A Silver Mount Zion, A Northern Chorus... No, makunsa kullakin.

4)voiko ilman amerikkalaista levyä selvitä läpi elämän? (itselläni on afghan whigsia, strokesia, flaming lipsia ja interpol. Motown soulista ja nancy sinatrasta puhumattakaan)
-Voi selvitä.
"Punk rock should mean freedom, liking and accepting anything that you like, playing whatever you want, as sloppy as you want, as long as it's good and has passion."
mikainen
30.04.2006 22:47:09
Ei jaksa laskea tarkkaan, mutta arvio on:

U.K 40%
U.S.A. 40%
Suomi 10%
Hollanti 4 % (Nits)
Muut 6 %

No nyt laskin ja oikeat luvut ovat(sisältää klassiset levyt myös):

U.K 53%
Usa 27%
Suomi 10%
Hollanti 2%
Saksa 2%
Muut 6%

Britit jyrää. Ja puolet jenkkilevyistä on Elvistä.
Deg
03.05.2006 00:02:00

Laskin nyt nämä prosentit, koska minulla olisi todella tärkeämpääkin tekemistä, eikä tähän olisi aikaa, mutta onhan tämä niin prkleen kiinnostava asia.

Yhdysvallat: 47 % levystöstä
Iso-Britannia: 27 %
Suomi: 19 %

Jotenkin tuohon malliin.
Sexual chocolate, baby!
aleksi
03.05.2006 00:49:26
Pitipä itsekin laskea, kun muutkin ovat jaksaneet. En tosin ole aivan varma, että kaikki jenkeiksi kuvittelemani bändit olisivat sieltä.

Australia: 0,55%
Hollanti: 0,55%
Irlanti: 0,28%
Islanti: 3,06%
Italia: 0,28%
Japani: 2,22%
Kanada: 1,67&
Norja: 0,28%
Ruotsi: 6,94%
Saksa: 1,11%
Skotlanti: 1,11%
Suomi: 8,89%
Sveitsi: 0,28%
Tanska: 0,83%
UK: 6,11%
USA: 65,84%

Melko jenkkimerkeissä siis.
"Punk rock should mean freedom, liking and accepting anything that you like, playing whatever you want, as sloppy as you want, as long as it's good and has passion."
Feggy
27.07.2010 12:24:39

kylereese
27.07.2010 17:21:12
Against Me! - s/t EP 12"
Aryan Disgrace - Faggot In The Family (Mystic Records) 83 7"

U S A

ei! hyvä levy on hyvä levy vaikka bändi tulisikin jostain paskamaasta

ei voi
casanova
27.07.2010 21:10:03
Kiitos Feggylle, että nosti ikivanhan ketjun. En voinut uskoa todeksi, että näin hienoa ketjua voi edes olla, koska tässä kaikessa on nyt totuuden siemen.

- Näkisin, että olen musiikin historiasta kuullut lähestulkoon kaiken tarpeellisen.

- UK, Suomi, Ruotsi (hyvin vähäisessä määrin tosin) ja Ranska (Ranska on listalla oikeastaan nostalgisista syistä, Ranskan tulevaisuus tuskin on kovinkaan kiinnostava).

- On sillä väliä.

- Näkisin, että voi. Walker Brothers kun oli onneksi brittiläinen tuote.

Laskin kaikenlaisia prosentteja päässäni monta vuotta sitten, ja pelkästään jo biisimateriaalissa on nähtävissä selkeä trendi, että vaikka amerikka koko mantereena voi monella muulla kulttuurin saralla olla ihan kiinnostava, niin musiikkia siellä ei oikein osata tehdä. Syyt ovat aika lailla selviä. Ulkopuolisten on ollut äärimmäisen vaikeata viedä sinne vaikutteita. Mikä on johtanut siihen, että ne on sitten tavannut vetää siellä vaan jotain äärettömän juurevaa musiikkia, mistä on inspiraatio kovin kaukana. Sellaista keskitien musiikkia.

Viiden tähden levyjä USA:sta (tai ylipäänsä sieltä päin) ei ole tullut yhtään ikinä, ja neljänkin tähden levyt ovat siellä vain tiettyjen artistien/bändien yksinoikeus. Nimittäin sellaisten aktien, jotka ovat maailmaa nähneet ja kuulleet enemmänkin. Tulee kuitenkin huomata, että nämä lahjakkuudet ovat niinkin isossa maassa harvinaisuuksia.

Minulle amerikkalaisten taaperrus musiikin saralla kuulostaa säännönmukaisesti siltä, että studioon on menty taaskin ilman hyviä ideoita. Sitten ne kiertää tosiasioita juttelemalla vain "syvällisistä" sanoituksistaan omissa piireissään, siis ikäänkuin sanoituksilla olisi jotain merkitystä kun halutaan tehdä hyviä levyjä. Mutta kun ei ole.

Ja sanonpa vielä senkin, että on sitten mikä tahansa musiikin (tai epämusiikin) genre kyseessä, muut ovat tehneet asiat aina paremmin. Siis sellaiset musiikin tyylisuuntaukset, jotka on suurimmalle osalle länsimaista yhteisiä. Eli countrya ei lasketa, koska sitä kuulee Euroopan puolella tehtävän vain euroviisuihin hupinumeroksi.
Jokapaikanapina
27.07.2010 21:48:19
leijonamieli: Tämänkin aiheen voisi vielä nostaa ylös, koska en ole saanut keneltäkään järkevää kantaa mihinkään.
Elikkä selvennykseksi;

Haluun Grace Slickin soololevyjä ja sen ja Paul Kantnerin tekemän Sunfighterin. Tää tuli ekana mielee.

Jenkki ja Britit on ne oleellisimmat. En osaa päättää kumpi. Pitää ettii se last.fm:n maa-generaattori

Jenkki ja britti kaikki menee maan puolesta läpi. Kanadalainen ja australialainen on sellasia joita pitää jo vähän miettiä, samoin Suomi. Muut ei oikein uppoo ellei oo sikahyvä. En tiedä miks näin. Tavallaan kuitenkin kätevä tapa rajata tätä musiikin älytöntä määrää.

Kiitos vastauksista etukäteen.

Ei kyllä selviäis. Mulle tärkeet Doors ja Gunnarit ja Nirvana jäis välistä. En ehkä soittelis ny kitaraa ja lauleskelis ilman heitä :)
Cathi777
27.07.2010 22:15:15

Mitä ihmettä täällä oikein höpistään maan merkityksestä siihen, että kuunteleeko jotain musiikkia vai ei? Mitä ihmeen merkitystä sillä on, että mistä maasta bändi tulee jos musiikki on hyvää. Aivan käsittämätöntä ajatuksen kulkua, että maalla olisi jotain väliä. Itse ainakin kuuntelen musiikkia ihan musiikkina itsenään enkä sen perusteella, että mistä se tulee. Aina en edes tiedä, että mistä maasta kuuntelemani bändi on ja ei sillä ole mitään merkitystäkään.

Ja mitä ihmeen Kanadan dissausta täällä on liikkeellä? Valtavasti hienoja bändejä sieltä putkahtelee jatkuvasti.

Joskus ei vaan näitä keskusteluja pysty ymmärtämään yhtään...
Only pop music can break my heart...
Jokapaikanapina
27.07.2010 22:23:33
Cathi777: Mitä ihmettä täällä oikein höpistään maan merkityksestä siihen, että kuunteleeko jotain musiikkia vai ei? Mitä ihmeen merkitystä sillä on, että mistä maasta bändi tulee jos musiikki on hyvää. Aivan käsittämätöntä ajatuksen kulkua, että maalla olisi jotain väliä. Itse ainakin kuuntelen musiikkia ihan musiikkina itsenään enkä sen perusteella, että mistä se tulee. Aina en edes tiedä, että mistä maasta kuuntelemani bändi on ja ei sillä ole mitään merkitystäkään.

Kuten vähä jo yllä selittelin, mulle se on vaan sellanen alitajune tarjonnanrajaus. Niin paljon on kaikkee musaa liikkeellä, et jos kokoaja olis kuulolla niin räjähtäis pää eikä ois aikaa mihinkää muuhu.
kylereese
27.07.2010 22:27:59
Ja mitä ihmeen Kanadan dissausta täällä on liikkeellä? Valtavasti hienoja bändejä sieltä putkahtelee jatkuvasti.

jep..

huomenna yksi kovista tavastialla
Cathi777
28.07.2010 00:36:57

Jokapaikanapina: Kuten vähä jo yllä selittelin, mulle se on vaan sellanen alitajune tarjonnanrajaus. Niin paljon on kaikkee musaa liikkeellä, et jos kokoaja olis kuulolla niin räjähtäis pää eikä ois aikaa mihinkää muuhu.

Mut jos kuulet jonkun hyvän/huonon uuden biisin niin sä heti tiedät, että mistä maasta se on? Ja jos se ei ole mieleisestäsi maasta niin jätät kuuntelematta. Eihän siinä ole mitään logiikkaa, että rajaa musiikkitarjontaa eri maiden välille.
Only pop music can break my heart...
Sergei Fallinen
28.07.2010 00:49:17
Cathi777: Mut jos kuulet jonkun hyvän/huonon uuden biisin niin sä heti tiedät, että mistä maasta se on? Ja jos se ei ole mieleisestäsi maasta niin jätät kuuntelematta. Eihän siinä ole mitään logiikkaa, että rajaa musiikkitarjontaa eri maiden välille.

ei se tietenkään tota tarkota, mutta joskus uuteen bändiin C saattaa tutustua siks että suosikkibändit A ja B on samasta maasta. Ehkä ne on jopa tehneet yhteistyötä jossain vaiheessa uraansa tai niillä on muu yhteys, joita samassa maassa, etenkin jos se on pienehkö maa, usein syntyy. Ja (ehkä vähemmässä määrin kuitenkin) sen ympäröivän musakulttuurin tarkempi tunteminen voi lisätä jonkun vähän vieraammasta maasta olevan artistin ymmärtämistä ja arvostusta
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)