Aihe: Progen nykytilanne.
1 2 3 4 5 6
Teijo K.
28.04.2006 17:07:32

Sana progressiivinen on helppo määritellä, esim. sanakirjani sanoo näin: 1 asteittain kehittyvä, kasvava, etenevä 2 uudistusmielinen, kehittävä, edistyksellinen

Käsite on eri asia kuin kuvaileva määre. Ja eri asiaa voidaan tarkoittaa silloin kun sitä käytetään adjektiivinä kuvaltaessa yksittäistä kappeletta tai sitten tyylisuuntaa tai sen tilaa. Riippuu asia yhteydestä mitä se adjektiivina tarkoittaa. Käsiteessä se tarkoittaa asioita, joita yleisesti pidetään hyväksyttyinä - näitä en ala kiistämään: progressiivinen rock on käsitteenä määritelty ja suhteelliseen selkeä rajainen. Vaikkakin typerä. :) Musiikista voin pitää, mutta tuosta genrenimestä en.

No joo, samahan se.

Musiikin määritteleminen sanakirja kädessä taas on, hmm, nojoo.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

And pray that there's intelligent life somewhere up in space, 'Cause there's bugger all down here on Earth.
t-termiitti
28.04.2006 22:13:30

Musiikin määritteleminen sanakirja kädessä taas on, hmm, nojoo.

Hmmm... Miksi edes vaivaudun... Kyse oli juuri SANASTA progressiivinen, joka on mielestäni aika selkeä ja lähes yleiskielinen sana. Vastaukseni oli tähän sinun aiemmaan postaukseen:

Ollaan eri mieltä sanan progressiivinen perusmäärittelystä.

Ilmaisin asian sanakirjan sanoin, koska se näytti olevan täysin samaa mieltä kanssani. Tiedä sitten kumpi meistä on oikeassa. Yritin selittää asiaa, mutta ilmeisesti epäonnistuin siinä täysin. :(

Joo. Annetaan tämän olla, kun ei puhuta eikä käytetä edes samaa kieltä.
Tulokset 1 - 4 noin 6 osuman joukosta haulle "meaning of life is 44". (0,40 sekuntia)
kassper
29.04.2006 03:38:22

Lisään oman lusikkani sanomalla, että jos puhutaan progesta pelkän pääasiallisesti akustisilla soittimilla soitetun musiikin yhteydessä, niin kehitystä ei ole juuri tapahtunut. Tässä mielessä ymmärrän arvaa. Jos ymmärsin oikein, niin tarkoitit mm. että biisi voi kehittyä tavallaan itsensä sisällä, kuten myös bändi ja se voi viedä juttua eteen päin ja näin ollen olla progressiivista tyylin "sisällä". Termiitti taas kaiketi puhui tämän soitinmusiikin edistyksellisyydestä yleensä ja jos mietitään progea genrenä, yhtenä könttänä, olkoonkin ärsyttävää ja ahdasmielistä, niin jokaiselta proge-bändiltä löytyy niitä elementtejä, jotka määrittävät sen progeksi (ylläripylläri.. :p) ja nämä ominaispiirteet kumpuaa sieltä 70-luvulta. Siinä mielessä siis kehitystä ei ole tapahtunut, mutta tämänhän ei tarvitse olla negatiivinen asia. Ja mikäpä asia pystyis uusiutumaan täysin koko ajan..

Eli te puhuitte eri asioista tai sitten asiasta eri mittasuhteessa, right? Toinen puhui isommata kokonaisuudesta ja toinen sen osasta?

Sitten jos puhutaan progressiivisesta musiikista ja sen nykytilasta, niin mun mielestä siihen keskusteluun kuuluu myös koneilla tehty musa, eikä pelkästää progressiivinen rock. Esimerkiksi Aphex Twinilla on kovinkin edistyksellisiä juttuja omalla sarallaan. Elektroninen on niin uusi alue vielä, että siellä tapahtuu tuota progressiota jatkuvasti, kun kehitetään uusia itsensäilmaisumenetelmiä ja toteutustapoja. Sitten taas jos puhutaan progen nykytilasta ja mainitaan vaan Spock's Beard yms. tai vanhempien bändien uudemmat levyt, niin puhutaan vaan genrestä nimeltä proge, sekä sen nykyisestä tilasta ja tämä on mun silmään/korvaan aika ahdasmielistä.

Mä itse nään ton progen tilan nykyisellään niin, että se kehittyy musatyylinä koko ajan, eikä ole ollenkaan kuollutta tai pienten elitististen piirien herkkua. Progen nykytilaan kuuluu se progemetalli yhtenä alalajina, mutta on sitten myös näitä perinteisempiä vetäjiä, kuten nyt vaikka se Spock's Beard. Nämä bändit tuovat omilla saroillaan uutta jatkuvasti kyseiseen musatyyliin. Sitten taas vaikkapa Porcupine Tree yhdistelee näitä molempia elementtejä ja tuo koneita mukaan ym. ja täten toimii mulle henk.koht. parhaana esimerkkinä siitä, että proge voi oikein paksusti ja kehittyy koko ajan :)
Basson soittaminen kuin kitaraa on helppoa. Basson soittaminen bassona onkin sitten ihan eri juttu. -KaamOs
mikko1
29.04.2006 11:59:24
Lisään oman lusikkani sanomalla, että...

Sait plussan.
Teijo K.
29.04.2006 20:05:18

Mä itse nään ton progen tilan nykyisellään niin, että se kehittyy musatyylinä koko ajan, eikä ole ollenkaan kuollutta tai pienten elitististen piirien herkkua.

Muuten ansiokas kirjoitus, mutta tähän kohtaan tarttuisin. Koska miusta se että joku piiri on pieni, ei tarkoita sitä että se olisi elitistinen. Eikä toisaalta se piirien suuruus välttämättä tarkoita sitä että se ei voi olla elitististä. Enemmän on kyse siitä asenteesta meitä ja muita kohtaan. Tota tuttavapiiriä jotka progea kuuntelee kun mietin, niin kaikki tosielämästä tutut progeintoilijat kuuntelevat myös lähes kaikkea muuta. Oli sitten poppia, rokkia, kansanmusaa, humppaa, jatsia, heviä... Ja sit sitä progea. Ja kaikkia samalla periaattella, kuulostaa hyvältä ja se riittää. Äkkiempää poppari tulee sanomaan että "mitä sä tommosta kuuntelet" jos progea pistää soimaan, kuin proge-ukkeli jos pistääkin soimaan poppia.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

And pray that there's intelligent life somewhere up in space, 'Cause there's bugger all down here on Earth.
Juopa
29.04.2006 21:30:15
Mun mielestä Proge == Hyvä musiikki. Ei kiinnosta mitä mieltä te, tai muutkaan siitä olette mieltä. Mutta Proge on jotain muuta mitä soitetaan radiossa tai festareilla. Progessa on joka biisissa vähintään se 7 osaa, tai vaihtoetoisesti siinä ei ole yhtään (tai yksi) osaa. Proge on parasta. Määritelkää keskenänne esim. Kuha. tai Carnival In Coal.
Prock on!
The JUMALAUTAs Son
30.04.2006 05:54:18
(oma heittoni väliin, en oo lukenut kaikkia kohtia)

proge ei paljon radiossa pyöri.. eteenkään hitti asemilla(valtavirtamedia) kun sillä ei myydä tai tehdä bisnestä ja se ei ole IN (hups piti kiroilla koska IN on musta kirosana) mutta tämän bisnesmaailman proge on hyvänä musiikkina ja kuka haluaisi unohtaa bändit jotka soitti uskomattomia riffejä/biisejä sooloja ja jäsenet olivat virtuoseja ja sankareita. yhtähyvin joku voisi alottaa kurlingin harrastamisen kuin progen kuuntelun
Ite olen progemees ja on ajatuksena soittaa sellasta powerprogee eli tuleeko musta progen pakana. ooownooow mäyh ja höh.
ja näistä skene/gendreistä sanoisin näin että vaikutteitahan ne kaikki on loppujenlopuksi ja onse väärin että jotkut julistavat itsensä progen (tai jonkun muun genren/skenen) messiaaksi ja pakanat tulevat perässä. musiikin pitäisi olla tunteita joka on muuttunut ääneksi EH? ja vapaaseen käyttööön se on tarkoitettu eräällä lailla. niillä genre/skeneillä vaan yritetään selittää/kuvailla vähemmän asiasta tietäville että minkalaista se voisi olla. rytmi+melodia+lyriikka=musiikkia nääs ja Vaate+musta+ihminen=tummaanpukeutava ihminen eikä pelkästään mikään gootti/hevari/satanisti/saatananpalvoja Roaaaargh kun jurppii toi leimaaminen

hauska yhtälö
Progressive=Proge=Pro Gen= Pro Generation= ammattilais sukupolvi

spekuloikaa... ootan kommenttia
"Luke. Du moste göra en hund." "Jå De gör jag"
Progressor
30.04.2006 09:12:54
spekuloikaa... ootan kommenttia

Nyt täytyy kyllä myöntää, että en tajunnut tuosta kirjoituksesta oikein mitään. Ilmeisesti liian progressiivista minulle.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)