![]() 27.04.2006 08:25:07 (muokattu 27.04.2006 08:29:42) | |
---|---|
Oopperan henkilökunta on jättänyt kirjelmän opetusministeri Karpelalle. Kirjeessä henkilökunnan edustajat toteavat, että oopperan johto ei nauti henkilökunnan luottamusta. Jes!! Ainahan joka työpaikalla nuristaan ja tiedetään mitä johtajat tekevät väärin ja miten itse homma hoidettaisiin. Käytännössä yhteiskunnan tuen varassa toimivan laitoksen asiat onkin syytä kertoa julkisuudessa - tiedetään mihin rahaa käytetään, ketkä siitä päättävät ja ketkä ovat vastuussa. Hyvä näin, että asiasta kerrotaan. On toimenpiteiden aika. Annetaan oopperan nykyjohdolle potkut ja asetetaan tilalle oopperan henkilökunta. Ketään yksittäistä ei nykyhenkilökunnasta pidä johtoon asettaa - tekee hän kuitenkin taas kaiken väärin. Asiat päätettäköön henkilökuntakokouksissa huutoäänestyksellä. Maamme taidelaitokset ovat aina olleet ensirivisssä vaatimuksillaan työpaikkademokratiasta ja koko henkilökunnan mahdollisuudesta osallistua päätöksentekoon. Annettakoon oopperan henkilökunnalle tilaisuutensa toteuttaa tätä luovan työn tekijöiden aiheellista vaatimusta. Pois taidetta ymmärtämättömien ekonomien, juristien ja muiden teknokraattien ikeen alta - Eläköön omaehtoinen luova toiminta - Eläköön työtä tekevän taiteilijaluokan päätösvalta - Eläköön Vapaus!! Elämme historiallista hetkeä - edessämme aukeaa mahdollisuuksien meri. On meistä itsestämme kiinni, että uskallammeko ottaa harppauksen ja lähteä kävelemään veden pinnan päälle!! Onko kansakuntamme luettavissa sivistysvaltioiden joukkoon - olemmeko kypsiä jatkamaan länsimaisen kulttuurin suurta perintöä!! Soitetaan jamia! | |
![]() 27.04.2006 11:48:11 | |
Hoho. Viksua porukkaa, nuo kansan syvät rivit. Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna. | |
![]() 28.04.2006 07:20:03 | |
Näin: - Ooppera siirrettäköön vaikkapa Karjaalle halvempaan taloon ja sijaintiin. - Tekniikka, ääni, puvustus ym "tukitoiminnot" ostettakoon ulkopuolisilta yrityksiltä kilpailutuksen jälkeen. - Ooppera eläköön lipputuloilla ja sama muillekin taiteille. Jos taide ei pysty omaehtoisesti elämään ilman veronmaksajien lompakkoa, se olkoon elämättä. Ne muutama sata oopperankävijää pärjäävät kyllä ilmankin. Joka alussa hosuu, se lopussa väsyy. | |
![]() 28.04.2006 07:55:29 | |
Jos taide ei pysty omaehtoisesti elämään ilman veronmaksajien lompakkoa, se olkoon elämättä. Ne muutama sata oopperankävijää pärjäävät kyllä ilmankin. Niin että kaikenlainen kulttuuriin kohdistuva valtion tuki pois ? Leipää ja tosi-TV:tä, sehän se riittää pitämään meidät Nokialandian asukkaat tyytyväisinä. | |
![]() 28.04.2006 08:23:55 | |
Niin että kaikenlainen kulttuuriin kohdistuva valtion tuki pois ? Leipää ja tosi-TV:tä, sehän se riittää pitämään meidät Nokialandian asukkaat tyytyväisinä. No ainakin sitä tukea voisi jakaa vähän fiksummin. Tässä nyt ei demokratia taida ihan toteutua. Ain't It Fun? | |
![]() 28.04.2006 08:45:57 | |
Ainahan joka työpaikalla nuristaan ja tiedetään mitä johtajat tekevät väärin ja miten itse homma hoidettaisiin. Kyllä se mun mielestä pomon tehtävä on pitää huolta, että homma toimii. Ja jos homma toimii, niin eivät duunarit mitään kirjelmiä rupea lähettelemään. Ainahan joka golfkentällä nuristaan ja valitellaan miten paskaa sakkia sorvin ääressä nojailee - vaikka itse olisi jokaisen virherekrytoinnin tehnyt... With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today. | |
![]() 28.04.2006 08:49:42 | |
Ooppera voitais ulkoistaa Kiinaan. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. | |
![]() 28.04.2006 08:50:07 | |
Päivän Hesarin kulttuurisivuillta löytyy Suomen Muusikkojen Liiton kunniapuheenjohtajan Raimo Vikströmin jämäkkä kirjoitus aiheesta. | |
![]() 28.04.2006 09:11:19 | |
Tää on jännä juttu.Periaatetasolla kyse on selvästä asiasta: Suomessa marginaalisesta taidemuodosta joka ei kannata itse itseään. Mua ihmetyttää miksi tätä klasaripuolta pitää niin pirusti tukea? Palkata verovaroin muusikoita siihen jne.? Minusta kaikki musiikinlajit tulis olla samalla viivalla - mieluummin niin ,että se yleisö joka kuuntelee/katsoo myös maksaa. Jotenkin meno tuntuu nurinkuriselta kun mm.terveyspuolella puhutaan rahapulasta niin tällasiin sitten riittää. Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi.. | |
![]() 28.04.2006 09:22:59 | |
Tää on jännä juttu.Periaatetasolla kyse on selvästä asiasta: Suomessa marginaalisesta taidemuodosta joka ei kannata itse itseään. Mua ihmetyttää miksi tätä klasaripuolta pitää niin pirusti tukea? Palkata verovaroin muusikoita siihen jne.? Minusta kaikki musiikinlajit tulis olla samalla viivalla - mieluummin niin ,että se yleisö joka kuuntelee/katsoo myös maksaa. Jotenkin meno tuntuu nurinkuriselta kun mm.terveyspuolella puhutaan rahapulasta niin tällasiin sitten riittää. ++ | |
![]() 28.04.2006 11:50:56 | |
Niin että kaikenlainen kulttuuriin kohdistuva valtion tuki pois ? Leipää ja tosi-TV:tä, sehän se riittää pitämään meidät Nokialandian asukkaat tyytyväisinä. Ammattitason taiteen olisi elätettävä itsensä tai haalia rahaa jostain muualta kuin veronmaksajilta. Nokia-paidat päälle vaan lavalle. Jos ei rahat riitä, pienennetään puitteita ja kuluja. Eihän esim. oopperan taso voi olla kiinni talon sijainnista ja muista ulkoisista tekijöistä. Oopperaesitys on oopperaesitys vaikka Pihtiputaan urheiluhallissa. Säästyneet rahat voisi käyttää vaikkapa koulujen ja lastentarhojen taiteen opetukseen. Joka alussa hosuu, se lopussa väsyy. | |
![]() 28.04.2006 12:40:34 | |
Ammattitason taiteen olisi elätettävä itsensä tai haalia rahaa jostain muualta kuin veronmaksajilta. Nokia-paidat päälle vaan lavalle. Jos ei rahat riitä, pienennetään puitteita ja kuluja. Eihän esim. oopperan taso voi olla kiinni talon sijainnista ja muista ulkoisista tekijöistä. Oopperaesitys on oopperaesitys vaikka Pihtiputaan urheiluhallissa. Säästyneet rahat voisi käyttää vaikkapa koulujen ja lastentarhojen taiteen opetukseen. ++ | |
![]() 28.04.2006 14:07:54 (muokattu 28.04.2006 14:10:22) | |
Pahin syöpäläinen tässä yhteiskunnassa on julkisesti tuettu nuorisoliikunta. Kyllähän niilä sponsoreita tuntuisi riittävän, niin miksi jotain kiekkojen rätkimistä, nuuskaamista, yms. pitää tukea verovaroista? Kaupunkien puistotoimet saisivat myös pärjätä omillaan ottamalla esim. sponsoreita ja asettamallla osan kaupunkien virkistysalueista maksulliseksi. Tällä hetkellä tuo pelleily ei tuota senttiäkään kuluistaan itse. Olutteltta ja Popedaa, huh-hah-hei! Suomi on sitten hieno ja fiksu kansakunta. "Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900) | |
![]() 28.04.2006 14:21:24 | |
Ammattitason taiteen olisi elätettävä itsensä tai haalia rahaa jostain muualta kuin veronmaksajilta. Taide on siitä jännä juttu, että se ei voi olla tulosvastuullista eikä sen vaikutusta voi myöskään suoraan materiassa mitata. Taiteen puuttumisen kyllä huomaa kulttuurin rapautumisena ja sivistyksen katoamisena, ikävä kyllä useimmiten vasta kun se on jo myöhäistä. Sen sijaan voitaisiin keskittyä kitkemään oopperasta elitismin leimaa. Teatteriohjaaja-veljeni paljasti mulle hämmentävän salaisuuden, jonka jaan kanssanne: teatteriin, oopperaan ja balettiin voi mennä ihan tavallisissa vaatteissa. Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan. | |
![]() 28.04.2006 15:08:29 | |
Sen sijaan voitaisiin keskittyä kitkemään oopperasta elitismin leimaa. Sen vois alottaa pistämällä homman bisnespohjalle.Sitten näkis onko se elitismiä vai ei. Eikä tartte vetää hernettä nenään vaikka aika tylysti laskettelen.Tää on vaan mun mielipide :-) Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi.. | |
![]() 28.04.2006 15:12:43 | |
Taide on siitä jännä juttu, että se ei voi olla tulosvastuullista eikä sen vaikutusta voi myöskään suoraan materiassa mitata. Voi voi ! Täällä joku muotoili kivasti, et Juhani Palmu vaan maalaa pillunkuvan pohjalaismaisemaan ja 5000 €'n hintalappu kylkeen !! tjsp. :-) RR4E toivoisi olevansa yhtä lahjakas piirtäjä kuin minä, mutta sen sijaan hänelle on suotu lentämisen lahja -Tetsuo- nimeni ei suinkaan ole oikeasti komodo-joe -Tetsuo- | |
![]() 28.04.2006 15:53:56 | |
Tää on jännä juttu.Periaatetasolla kyse on selvästä asiasta: Suomessa marginaalisesta taidemuodosta joka ei kannata itse itseään. Mua ihmetyttää miksi tätä klasaripuolta pitää niin pirusti tukea? Palkata verovaroin muusikoita siihen jne.? Minusta kaikki musiikinlajit tulis olla samalla viivalla - mieluummin niin ,että se yleisö joka kuuntelee/katsoo myös maksaa. Jotenkin meno tuntuu nurinkuriselta kun mm.terveyspuolella puhutaan rahapulasta niin tällasiin sitten riittää. Mua ihmetyttää että mihin ne rahat sitten pitäisi syytää kulttuurisektorilla? Kyllä nyt eurooppalaisessa sivistysmaassa yksi oopperaa esittävä instanssi pitää olla. Sen takia, että klasaripuolta on tuettu aikojen saatossa avokätisesti, Suomeen on kehittynyt musiikkikoulutusjärjestelmä jota hämmästellään ympäri maailmaa. Sen takia meillä on myöskin kevyen puolen koulutusta enemmän ja helpommin saatavilla kuin useimmissa muissa maissa. Lisäksi kevyenkin musiikin ammattiopiskelu on ilmaista, siitä jopa maksetaan. On paljon asioita, joihin klassisen musiikin pitkäaikaisella tukemisella on ollut vaikutuksia. Voi tietysti miettiä, että missä vaiheessa klassisesta musiikista tulee vanhaa, niin ettei sitä enää ole järkevää tukea, mutta eipä kukaan kehtaa sotaveteraaneillekaan sanoa että "eiköhän teitä ole jo perkele tarpeeksi palkittu sotimisesta, kuolkaa kurjat pois". Mielestäni yhdelläkään ihmisellä, joka ei ole käynyt oopperassa ainakin muutamaa kertaa ja pystynyt kokemuksiensa perusteella muodostamaan mielipidettä toiminnan järkevyydestä, ei ole mitään oikeutta arvostella kyseistä kulttuurimuotoa. Tämä pätee ihan yhtä lailla myös kaikkeen muuhun. | |
![]() 28.04.2006 16:37:37 | |
... Kaupunkien puistotoimet saisivat myös pärjätä omillaan ottamalla esim. sponsoreita ja asettamallla osan kaupunkien virkistysalueista maksulliseksi. Tällä hetkellä tuo pelleily ei tuota senttiäkään kuluistaan itse. Olutteltta ja Popedaa, huh-hah-hei! Suomi on sitten hieno ja fiksu kansakunta. Juuri näin. Niin kovin mielelläni minäkin puolustan nuorison hyvinvointia ja terveydenhoitoa. Itsekin on tullut työskenneltyä runsaasti ylitöitä omalla ajalla resurssipulan takia, mutta ei kyllä ole vielä koskaan tullut mieleen, että ongelma olisi oopperan syytä. Onhan oopperan taloudellinen tukeminen yhtä järjetöntä kuin esim. hyppyrimäkien rakentaminen ja kunnossapito, mutta tietenkin hyppyrimäillä on valtava liikuntaa ja kansanterveyttä lisäävä panoksensa, kun taasen oopperatalo ei tuota mitään - siellä vain eliitti helisyttelee korujansa ja haisee parfyymille. Kuinkahan moni elitismistä syyttävä on ollut oopperassa useammin kuin kerran - tai edes sitä yhtä kertaakaan? (Tällä en viittaa Kivin kommenttiin, vaan yleiseen mielipiteeseen) Ensimmäinen kerta menee helposti paskajäykkänä toisia tarkkaillen. "Kuinkahan täällä pitäisi olla…" Sitten toisiaan tarkkailleet ihmiset menevät kotiin "kyllä siellä oli niin koppavan näköistä porukkaa, en mene toista kertaa…" No onhan siellä oopperassa tietty omat "rokkipoliisinsa", mutta millä alalla sitten ei olisi? Tästä tulee mieleen keskustelu miten kirkon pitäisi muuttua, että siellä kävisi ihmisiä. Kovasti tuntuu ihmisillä olevan mielipiteitä: "Kun niitä virsiä säestetään niin korkealta", "tämä suomalainen luterilaisuus on niin synkkää - siellä vain pappi saarnaa mustassa puvussaan…" Viimeksi mainittu kommentti on lähes alkuperäinen jostain mielipidekirjoituksesta, ja joku itseäni ahkerampi kirkossakävijä sitten havahdutti minut kertomalla, että pappi on kirkossa lähes aina pukeutunut valkoiseen. Oma ehdotukseni on, että sikarikkaitten seurakuntien pitäisi hakea asiakkaat kodeistaan tilataksilla. Matkalla voisi seurakuntalaisille tarjoilla pizzaa ja kaljaa, sekä näyttää televisiosta formuloita. Jumalanpalvelus pitäisi lyhentää varttitunnin mittaiseksi, ja virsissä toteuttaa jatkuvaa modulointia niin, että jokainen virsi kulkisi noin terssin skaalalla - ettei ihmisten vain itse tarvitsisi tehdä mitään tylsää ja rasittavaa tai heittäytyä selvin päin laulamaan ääneen. Ooppera tarvitsee varmasti kritiikkiä, kuten kirkkokin ym. instituutiotkin, mutta minusta tuntuu, että varmimmat mielipiteet ja jyrkimmät kritiikit lähtevät tahoilta, jotka toimivat pelkkien mielikuvien perusteella. Näitä mielikuvia sitten hoetaan asiantuntevasti, ja ne muuttuvat sitten vähitellen yleiseksi totuudeksi. Ugh - nyt on taas pipo vähän löysemmällä… Ps. Suomesta on väestöpohjaan nähden uskomattoman paljon klassisia laulajia maailmalla. Liput oopperan hattuhyllyille ovat suhteellisen edullisia, ja sinne näkee ja kuulee mainiosti jos ei ole paha korkeanpaikan kammo. Farkuissakin kehtaa mennä, eikä minua tapettu katseilla. Toisaalta se ei ole muilta pois, eikä mielestäni elitismiä juhlistaa joitakin elämänsä päiviä pukeutumalla juhlavamminkin - jos se on elitismiä ja loukkaa joitakin, niin poistetaan sitten kaikki juhlapäivätkin ja eletään vaan yhtä tasaisen sumeaa arkea kunnes kuolo korjaa | |
![]() 28.04.2006 18:24:35 | |
Sen takia, että klasaripuolta on tuettu aikojen saatossa avokätisesti, Suomeen on kehittynyt musiikkikoulutusjärjestelmä jota hämmästellään ympäri maailmaa. Ja sen vuoksi klasaripuolelta on näin säälittävän pienestä maasta lähtenyt valtavasti maailmanluokan tähtisolisteja ja maailman arvostetuimpia nykysäveltäjiä. "Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900) | |
![]() 28.04.2006 18:52:53 | |
Mielestäni yhdelläkään ihmisellä, joka ei ole käynyt oopperassa ainakin muutamaa kertaa ja pystynyt kokemuksiensa perusteella muodostamaan mielipidettä toiminnan järkevyydestä, ei ole mitään oikeutta arvostella kyseistä kulttuurimuotoa. Tämä pätee ihan yhtä lailla myös kaikkeen muuhun. Mä olen käynyt ooperassa ja baletissa elämäni aikana n. 30 kertaa. Suomessa, Neuvostoliitossa ja Saksassa. Joten saan kait sit arvostella. On oikein tukea klassisen musiikin koulutusta ja kehittämistä. Uusi oopperatalo on kuitenkin minusta liian kallis monumentti ja instituution tämän kokoiseen maahan. Ei meillä 5 miljoonan ihmisen kansalla ole mahdollisuutta saada tänne kaikkea mitä maailmalla on. Muutama sata miljoonaa ekkulia vuositasolla on liikaan yhteiskunnan tukea moiselle. RR4E toivoisi olevansa yhtä lahjakas piirtäjä kuin minä, mutta sen sijaan hänelle on suotu lentämisen lahja -Tetsuo- nimeni ei suinkaan ole oikeasti komodo-joe -Tetsuo- | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)