Aihe: "Flangeri ässät"
1 2
Timo JM
27.04.2006 09:40:18

Tää on vähän omituinen ongelma josta en ole kuullut puhuttavan koskaan aiemmin.

Aika usein vireenkorjausohjelmat aiheuttavat laulussa joihinkin ässiin sellaisen flangerimaisen efektin. Onko ainoa mahdollisuus korjata näitä kopioimalla normaalin kuuloinen ässä toisesta paikasta päälle, vai pystyykö jollain softatempulla tai efektillä "suoristamaan" vääristyneen suhahduksen?
...siis mun mielestä.
Roberto
27.04.2006 12:34:50

Voi myös yrittää laulaa vireisesti sen ässä-kohdan?
dewil
27.04.2006 13:38:38

*reps*
Don´t Clone The Beat. Own The Beat.
Timo JM
27.04.2006 14:52:27

Ja sitten ne asialliset kommentit.
...siis mun mielestä.
Roberto
27.04.2006 19:37:41

Mitä helvettiä? Jos laulaja ei saa s-kirjainta vireeseen niin kannattaa ehkä tsiigailla joku muu harraste.

Ongelma johtuu siis siitä että tunetus tapahtuu konsonantin kohdalla jossa ei varsinaisesti ole sellaista aaltomuotoa jota löytyy vokaalista ja täten parametri kusee. Kopioi vaan niitä ässiä jos haluat perse edellä puuhun.
Timo JM
27.04.2006 20:48:55

Mitä helvettiä? Jos laulaja ei saa s-kirjainta vireeseen niin kannattaa ehkä tsiigailla joku muu harraste.

Niin, sähän et varmaankaan harrasta mitään missä et olis hyvä. (Aika tylsää elämää.)

Ongelma johtuu siis siitä että tunetus tapahtuu konsonantin kohdalla jossa ei varsinaisesti ole sellaista aaltomuotoa jota löytyy vokaalista ja täten parametri kusee.

Älä ihmeessä, kylläpäs sä olet viisas.

Kopioi vaan niitä ässiä jos haluat perse edellä puuhun.

Sori vaan, mutta mä olen aika kyllästynyt sun asenteesees tällä palstalla.

Kyllä mä niitä ässiä kopioin jos ei ole muuta vaihtoehtoa. Ajattelin vaan, että kun ongelma on varmasti aika yleinen niin joku olis ehkä voinut jossain kehittää sille jonkun toisenkin ratkaisun.
...siis mun mielestä.
Roberto
27.04.2006 21:13:01

Niin, sähän et varmaankaan harrasta mitään missä et olis hyvä. (Aika tylsää elämää.)

Hoho! Mähän sukkaan suvereenisti missä vaan.

Älä ihmeessä, kylläpäs sä olet viisas.

Kiitosta, tuli tarpeeseen.

Sori vaan, mutta mä olen aika kyllästynyt sun asenteesees tällä palstalla.

Paskempi homma.

Kyllä mä niitä ässiä kopioin jos ei ole muuta vaihtoehtoa. Ajattelin vaan, että kun ongelma on varmasti aika yleinen niin joku olis ehkä voinut jossain kehittää sille jonkun toisenkin ratkaisun.

Tai tajunnut sen ratkaisuista helpoimman eikä tehnyt asiasta edes onglemaa? Aijoo, sori, pitikin olla joku softakikka tai muu spedeily.
axelsson
27.04.2006 21:50:42
Tää on vähän omituinen ongelma josta en ole kuullut puhuttavan koskaan aiemmin.

Aika usein vireenkorjausohjelmat aiheuttavat laulussa joihinkin ässiin sellaisen flangerimaisen efektin. Onko ainoa mahdollisuus korjata näitä kopioimalla normaalin kuuloinen ässä toisesta paikasta päälle, vai pystyykö jollain softatempulla tai efektillä "suoristamaan" vääristyneen suhahduksen?

Itse en ole noita tunereita koskaan juuri käyttänyt, mutta eikö ole parempi käyttää sitä korjaajaa vain mahdollisimman vähän, vain kohtiin joissa epävireen kuulee? Siis ihan jopa vain tiettyihin tavuihin. Onhan se tietysti aikamoista pulaamista verrattuna siihen että laittaa vekottimen inserttiin ja antaa mennä kaiken läpi, mutta mielestäni ne korjaajat eivät todellakaan tee mitää hyvää lauluäänelle joka on edes sinnepäin vireessä, eivätkä varsinkaan vireessä olevalle. Mutta se on toinen stoori se.
Mikael
27.04.2006 22:40:42 (muokattu 27.04.2006 22:46:08)

Mun mielestä kommentti oli asiallinen. Voishan sitä kai oikeasti koittaa hieroa sitä kohtaa johon tunetus ei järkevästi pure vaikka muuten tunella mentäiskiin - varsinkin jos se tune selkeästi paskentaa tilannetta. Tietty voi ottaa tuneksen tossa pois ja koittaa säätää ihan vaikka pitchin kanssa jos hermo vaan kestää ja jos se ässä on niiiiiin sketsuillaan. Helpompaa on niitä pahimpia sflangerointeja koittaa paikkailla vaik jälkikäteen uusiksi.

Muutenkin yleensä kuulostaa paremmalta kun se tunetus on päällä vaan silloin kun sitä välttämättä tarvitsee ja muuten antaa olla ihan vaan luomua.
Siitä mistä aita on matalin...
cozmo
28.04.2006 00:04:53

Tune bypassille ässien kohdalla?
koopop
28.04.2006 00:18:33

juuri näin.
milcoin
28.04.2006 01:26:21
Mä oon jo jonkin aikaa tunettanut niin että mä äänitän laulut uudelle raidalle ja pätkä kerrallaan säädän tunea/pitchshiftaan jokaisen kohdan erikseen. Toimii ainakin mulla hyvin. Tunen 3-versio oli natiivina paljon huonompi kuin TDM, siitä jäi tavaksi. Mutta siis periaatteessa sama kuin prosessointi audiosuitella suoraan raidalle. Ja saapahan vapautettua prosessoritehoja.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
MJ
28.04.2006 10:00:52 (muokattu 28.04.2006 10:02:08)
Mie kans nappaan vaan ne kohat, jotka on pielessä audiosuiten kautta. Ja annan semmosten olla jotka on kohillaan. Ei ole mitään järkeä tunkea sitä autotunea etes sinne inserttiin...Sehän syö 100 rossaa DSP:ta Röö Tyylssissä kuitenni =) Se on aina niin mukavaa kun laulaja tulee kuunteleen ja sanoo, "Kyllähän tuon tunerilla voi korjata" Siinä vaiheessa tekis mieli hakea kättä pidempää. =D
Timo JM
28.04.2006 10:19:59

Heh, aikamoista säätämistä jos jättää vain s-kohdat tunettamatta. Sitä paitsi tuo ei onnistu Melodynellä.
...siis mun mielestä.
MJ
28.04.2006 10:24:59
Ohan se jo aikamoista säätämistä käyttääkki sitä autotunea tai melodynea. :P
Rml
28.04.2006 10:37:39

Täytyy vain ottaa ottoa oton perään :D. Opetella laulamaan ja jättää tuneri Cherille...IF YOU BELIEVE!
Mikael
28.04.2006 11:01:46

Heh, aikamoista säätämistä jos jättää vain s-kohdat tunettamatta. Sitä paitsi tuo ei onnistu Melodynellä.

No eipä toi nyt mitään massiivista säätöä tarvitse. Eikös sitä plugaria saa bypassille halutuissa kohdissa???

Täytyy vain ottaa ottoa oton perään :D. Opetella laulamaan ja jättää tuneri Cherille...IF YOU BELIEVE!

Se oli Digitech Talker ja Nord Rack, ei autotune.
varakeef
28.04.2006 11:24:00
Se oli Digitech Talker ja Nord Rack, ei autotune.

Cher-efektin muodostuminen alkaa olla samakaltaista kansanperinnettä kuin kuka todella murhasi Kennedyn:

http://acapella.harmony-central.com … threadid=1216255&highlight=cher

Ilmeisesti siellä on mukana myös autotune. Toisaalta sillähän ei ole mitään merkitystä, miten cher-efekti oikeasti oli tehty. Tuon irvokkaan tekeleen jälkeen väärinkäytettyyn autotuneen on vain tavattu viitata ilmaisulla cher-efekti, koska autotunella näyttää saavan helposti aikaan puolisen sävelaskelta pieleen vedetyn sävelen liukumaan "siististi" kohdalleen.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Mikael
28.04.2006 11:27:01

Cher-efektin muodostuminen alkaa olla samakaltaista kansanperinnettä kuin kuka todella murhasi Kennedyn:

täätä ihan tekijän omin sanoin:
http://www.soundonsound.com/sos/feb99/articles/tracks661.htm
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)