Aihe: Kaulan korjaus
1
SURf
27.04.2006 10:25:07
Moro

Mulla on yksi kitara joka on soinniltaan niin saakelin hyvä mutta kaulan kanssa on ongelma: Se on liian suora ja ykkösnauha on liian matalalla muihin nähden, beyond hionta voisin melkein sanoa.

Olen ajatellut seuraavaa: Otelaudan irroitus, kaularaudan vaihto kaksitoimiseksi, uusi otelauta ja uudet nauhat paikalleen.

Mitä ongelmia/huomioon otettavia/toimenpiteen estäviä asioita näette moisen hankkeen toteuttamisessa?

Paljonkohan mahtaisi ammattilainen ottaa tuommoisesta hommasta?

-SURf-
...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse...
SURf
27.04.2006 11:07:56
Minä tekisin kokonaan uuden kaulan, pulttikaulan nyt tekee melko helposti. Kuitenkin sulla lähes samat työvaiheet olisi edessä, otelaudan liimaus ja oikaisuhionta ja radiusten tarkistukset sun muuta, mitä nyt lisäksi 'joutuisi' tekemään omaan käteen sopivan kaulaprofiilin jne. :o) Noh, toki, onhan siinä muutakin, satulan tekoa jne.

Liimakaulainen keppi on kyseessä ja sellaisena sen aion pitää ;)
Mietin tuota kaulan tekoa, eikös niitä ole kokonaisia kaulojakin myynnissä, raudat ja otelaudat ja nauhat ja kaikki valmiina. Semmoisesta voisi lähteä ehkä miettimään. Pitääkin katsella näitä vaihtoehtoja, eikös joku myynyt näitä ihan Suomessakin?

Tuo otelaudan vaihtohan olisi varmasti kova työ, tosin sitä vanhaa otelautaa en laittaisi takaisin eli vain kaula tarvitsis putsailla.
...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse...
Juzzu
27.04.2006 11:10:48
Liimakaulainen keppi on kyseessä ja sellaisena sen aion pitää ;)

Kah, ah, no sitten. Lisää vaikeutta siis tiedossa! :o)

Mietin tuota kaulan tekoa, eikös niitä ole kokonaisia kaulojakin myynnissä, raudat ja otelaudat ja nauhat ja kaikki valmiina. Semmoisesta voisi lähteä ehkä miettimään. Pitääkin katsella näitä vaihtoehtoja, eikös joku myynyt näitä ihan Suomessakin?

Ei näitä oikein ole liimakaulaisiin missään päin maailma (?), liimakaulan liitos kun ei ole missään määrin "standardisoitunut" ja kaulakulmatkin vaihtelee, saman tehtaan kitaroissakin. En sitten tiedä tämmöisistä "muotoile tästä isosta patista tarvittava liitos" -kauloja, josko niitä ois. Tuskin.
DVD
27.04.2006 11:47:34
Eräs vaihtoehto voisi olla nauhoittaa kokonaan uudelleen. Valitsemalla sellainen nauha missä tuo "tang" , eli kaulaan menevä osa nauhasta on himpun verran ohuempi mitä alkuperäisissä nauhoissa voisi saada sen takakenon pois eikä kaularautaa tarvitsisi vaihtaa ensinkään. Oletan että kaularauta muuten toimii hyvin mutta säätövaraa ei ole löysemmäksi.
vrajala
27.04.2006 12:02:06
Mä suosittelisin ottamaan puhelinyhteyden paikalliseen soitinkorjaajaan ja kysymään häneltä. Vaikka täällä viksua ja tietäväistä väkeä onkin, voi ammattilaisella kuitenkin olla ässä hihassa. Ja samalla saisit kustannusarvionkin.

Mutta kyllä kaularaudan vaihto onnistuu kotikonsteinkin, ainakin jos kaula on rakennettu perinteiseen tyyliin. Mikäli haluat ryhtyä hommaan itse, kannattaa lukea ainakin nuo:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … =31&t=104636&o=0&co=120
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … =31&t=103009&o=0&co=210
Uusi rauta tuskin sopii vanhan koloon, joten puusepäntöitä on tiedossa. Ja pientä pintakäsittelyä, nauhahommia ym.
Mää sano.
SURf
27.04.2006 12:04:52 (muokattu 27.04.2006 12:09:12)
Mä suosittelisin ottamaan puhelinyhteyden paikalliseen soitinkorjaajaan ja kysymään häneltä. Vaikka täällä viksua ja tietäväistä väkeä onkin, voi ammattilaisella kuitenkin olla ässä hihassa. Ja samalla saisit kustannusarvionkin.

Kyselin hieman ammattilaiselta, kaulan "vääntäminen lämmityksessä" ja otelaudan hionta sekä uudelleen nauhoitus. 200€. Se on yksi vaihtoehto. Kartoitellaan tässä vielä muita ideoita...

Kiitoksia tähän mennessä vastanneille!

-SURf-
the TT Allan
28.04.2006 01:05:07
kyl minä lähtisin siitä että teen uuden kaulan kokonaan.
Liima kaula kyllä lähtee irti, mutta varovainen siinä saa olla.
Gibsonissa sen esim. saa irti ihan vaan lyömällä nasakasti altapäin. Lakkaukset ym reunanauhat kannattaa kyllä ensin leikata irti liitoskohdasta etteivät revi mukanaan pintaa .
Jos otelauta on kerta sökö niin senhän voi särkeä irti ensitöikseen. Esim sahaamalla siitä suurimmat pois ja sit hioo loput. Näkee sit millainen kaularauta sisällä ja siinä vaiheessa voi vielä sit miettiä miten jatkaa. Uusiiko vain otelaudan ja kaularaudan vai koko kaulan.
Pelkkä otelaudan uusiminenkin saattaisi tässä tapauksessa riittää. Ottaa kaulaan vähän kuperuutta uudella otelaudalla, niin ei tarvitse kaksi toimista rautaa.
Mut tosiaan kokonaan uusi kaula toimii minusta parhaiten. Noi kunnostetut kaulat on kunnostettuja...
Voihan sen vanhan kaulan sit joskus kunnostaa johonkin toiseen projektiin tai niin pois päin.
http://www.telemail.fi/timo.tuovinen
fox
28.04.2006 01:58:57

kyl minä lähtisin siitä että teen uuden kaulan kokonaan.
Liima kaula kyllä lähtee irti, mutta varovainen siinä saa olla.
Gibsonissa sen esim. saa irti ihan vaan lyömällä nasakasti altapäin. Lakkaukset ym reunanauhat kannattaa kyllä ensin leikata irti liitoskohdasta etteivät revi mukanaan pintaa .

Älkää kukaan kokeilko ainakaan tuolla tavalla.. Ei nasakasti eikä muutenkaan. Ei kyllä pelkällä lyönnillä lähde, että näiltä osin on pelkkää fantasiaa.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
the TT Allan
29.04.2006 14:54:28 (muokattu 29.04.2006 15:05:04)
Tuli tässä mieleen että: Helpoinhan tuo olisi korjata seuraavasti.
Ota nauhat irti varovasti.
Kiristä kaula rauta "aika" tiukalle ja hio sit otelauta viivotin suoraksi.
Kun raudan löysää niin käsittääkseni kyllä kaulaan tulee kuperuutta riittämiin.
Sit vaan uudet nauhat kiinni.
Nythän kaulasta tulee sen verran kupera että luulisi ainakin toimivan entisellä raudalla. eli ei tarvii kaksi toimista.
Ja onhan se toisiks yleisin korjaus Gibsoneissa.
Jos kaula ei katkea satulan alta kun se kaatuu selälleen, niin kaula irtoaa!
Ja tuo lyöminen on ihan jostain kitaran korjaus kirjasta.
Siitä onko nykyisin liimat sitten sitkistyneet! En tiedä.
Mutta jos liima on kovaa niin kyllä se tosiaan halkeaa lyömällä.
No itse en ole Gibsonista kaulaa irrottanut, mutta jokusesta akustisesta kyllä. Ja lyömällä.
Mitenkäs muutenkaan?
http://www.telemail.fi/timo.tuovinen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)