Aihe: Laulumelodioiden sävellyksestä rokkibiiseissä
1
Skyfall666
22.04.2006 20:23:54
Eli millä tavalla yleensä alatte säveltämään laulumelodioita biiseihinne? missä vaiheessa kappaleen sävellysprosessia? Itselläni meinaa olla tosi paha ongelma noitten laulujen kanssa. Biisiaihioita kun meinaa tulla useitakin viikossa mutta tuntuu että laulukuvioita miettissä iskee joku lukkovaihe. Instrumentaaliosuudet ja soolot kyllä onnistuu. jotain helppiä tähän ongelmaan pitäisi saada, muuten menee hittipohjat hukkaan:)
Tempura
23.04.2006 07:14:12 (muokattu 23.04.2006 07:17:12)
Vaihteleehan tämä. Periaatteessa tulee paljon rokattua ja väännettyä riffejä niin, että riffeissä on jo pientä melodiantynkää tai viitettä päämelodiasta. Eli se osittain sisältyy jo riffiin ja sillä periaatteella voi alkaa vetämään lauluakin lisäämättä siihen isompia.

Joskus taas käytän ihan vaistoa ja säkää, eli pistän riffin pyörimään ja hoilaan lennosta vaan jotain päälle. Jossain vaiheessa napsahtaa joku hyvä laulumelodia, jota sitten vähän aikaa säädän ja homma on hyvin pitkälti siinä.

Useimmin nykyään tuppaa kehittymään laulumelodia aikalailla samalla kun varsinainen musiikki. Eli niin, ettei ole varsinaisesti erikseen riffiä ja laulumelodiaa, vaan molemmat tulevat yhtäaikaa toisiaan tukien. Yleensä teen niin että räväytän soinnun tai ehkä toisenkin, ja aloitan jollain ihan päähäntulevalla mahdollisimman yksinkertaisella jutulla. Jos homma paisuu 3 sekuntia pidemmälle, niin siinä on jo alku. Jossain kohtaa melodiaa "tietää" että mitä sointua pitää vetää seuvaavaksi, ja jossain kohtaa sointua tietää että mitä melodiaa pitäisi vetää seuraavaksi. Vaatii aika tyhjän pään tosin että tämä tulisi luonnostaan.

e: mainitsit että instrumentaalikuviot tulee itsekseen. miksei joitakin niitä kuvioita voisi käyttää lauluna? (paitsi jos on tilua, niin vaikea laulaa on moista selvinpäin)
THV-Klubi #7 Romantikkoitkijät #12
Sharkman
23.04.2006 20:48:56 (muokattu 23.04.2006 20:49:10)
Pentatonisessa asteikossahan ne rocklaulut menee.

"mä näen tyhjän taistelukentän... oon ihan yksin sodassa sielä."

Pentatonista.
Haluan vain päästä pätemään.
EP
23.04.2006 21:24:21
Eli millä tavalla yleensä alatte säveltämään laulumelodioita biiseihinne? missä vaiheessa kappaleen sävellysprosessia? Itselläni meinaa olla tosi paha ongelma noitten laulujen kanssa. Biisiaihioita kun meinaa tulla useitakin viikossa mutta tuntuu että laulukuvioita miettissä iskee joku lukkovaihe. Instrumentaaliosuudet ja soolot kyllä onnistuu. jotain helppiä tähän ongelmaan pitäisi saada, muuten menee hittipohjat hukkaan:)

Samanlailla kun klassisessa ja jazz: ssakin..
Ostinaatio
24.04.2006 00:30:57
Jos instrumentaaliosuudet onnistuu, niin voithan siis ensin säveltää se laulumelodian jollain instrumentilla? Vai mitä sä oikein tarkoitat instrumentaaliosuudella, jotain sointukiertoa jossa ei ole mitään melodiaa ollenkaan?

Näitä tapoja on tosiaan miljoona. Itse olen ainain yrittänyt noista seuraavia tapoja: 1. Melodia haetaan ensin biisipohjan soidessa 2. Melodia haetaan ensin epämääräisellä mölinällä biisipohjan 3. Jo valmiista lyriikka-aihiosta aletaan improvisoimaan melodiaa valmiin biisipohjan päälle. 4. Melodia on syntynyt samalla kuin muukin kappaleen runko
En mä mitenkään kauhean harkitusti osaa laulumelodioita kyllä säveltää, kunhan nyt jotenkin viitteellisesti on joku sävellaji siinä, ja tietysti jonkinlainen idea siitä mitkä soinnut siellä taustalla tempoo:, ja sitten vaan mennään sillä surullisenkuuluisalla fiiliksejjä.

Varmasti auttaa jos opettelet instrumentillasi soittelemaan suosikkibiisiesi laulumelodioita. Niistä saa kyllä jonkinlaisen kuvan, että minkälaisia koukkuja ja kuljetuksia noihin melodioihin yleensä sisältyypi.
"Tuhotkaa kansa, murskatkaa ja vaientakaa se. Sillä eurooppalainen valistus on suuriarvoisempi kuin kansa." -Dostojevski
etnopoju
24.04.2006 20:30:41

yeah, right.
komero
24.04.2006 20:59:55
Vaatii aika tyhjän pään tosin että tämä tulisi luonnostaan.

Minulla taitaa aika tyhjä pää luonnostaan olla, eiköhän tuo siis onnistu :P
- Klaus Komero -
Morris on acid
24.04.2006 21:40:37
Biisintekoni alkaa yleensä juuri tuolla laulumelodian keksimisellä. Soittelen sointuja kitaralla ja hyräilen siihen jotain päälle. Tosin koskettimillakin on ihan kätevää, kun lätkii menemään jotain sointuja ja antaa toisen käden harhailla omia polkujaan.
Jos joku juttu löytyy, niin sitten tonkimaan riffivarastoa, että oisko mitään tähän sopivaa, vai tehdäänkö ihan uusia.
Täytyy kyllä mainita, etten kyllä ole kovin tuottelias persoona. Muutama valmis biisi syntyy vuodessa.
Peter Spiegelmann
26.04.2006 11:47:29

"mä näen tyhjän taistelukentän... oon ihan yksin sodassa sielä."

Pentatonista.

Ei kaikki biisit mee pentatonisesti, vaan myös esm. bluessävellajeissakin.
"Madman was here, but now he's gone, you know the results, I have done." Vedä viskiä, vodkaa, rommikolaa, tequilaa, viiniä ja kaljaa saman illan aikana. Koeta hymyillä aamulla.
etnopoju
26.04.2006 12:22:35

bluesasteikko ON pentatoninen asteikko.

suuri osa "rock" musiikista on modaalista myös.
Janus
26.04.2006 13:16:50

Blues on asteikko tai moodi tai jopa state of mind, mutta ei sävellaji.
etnopoju
27.04.2006 19:14:34

Herkullinen tapa pentatonisen asteikon käsittelyyn on käyttää sitä vasemmassa kädessä vaikka kvartti- tai kvinttipinoina ja oikealla soitella siihen jotain hyvin kaukaista sukua olevia kolmisointuja tai vähän erikoisempia sointuja, joilla on hyvin vähän tekemistä sen alla olevan pentatonisen kanssa. Sieltä oon löytäny paljon herkullisia riitasointeja kun sitä tritonusta ja pientä sekunttia on pakostikin joka välissä.

juu, jotain ton tapaista mäkin olen kokeillut.

ei siinä muuten mitään; kyllä multa levyhyllystä löytyy myös sellaistakin rokkia, joka on atonaalista.
ganesha
29.04.2006 14:36:42
ah. pieni sekunti. mikä ihana tekosyy. :D
viina. hanuri. ja naiset.
Peter Spiegelmann
29.04.2006 23:35:55
eikös bluesskaaloissa oo 7 säveltä, pentatoniset ja alennetut 3. ja 5.sävel? Esm. c, d , eb, e, gb, g, a, Monissa rockbiiseissä on laulumelodioissa pentatoninen asteikko, plus 4. tai 6.sävel tai bluessävel (b3, b5).
"Madman was here, but now he's gone, you know the results, I have done." Vedä viskiä, vodkaa, rommikolaa, tequilaa, viiniä ja kaljaa saman illan aikana. Koeta hymyillä aamulla.
Jokapaikanapina
22.07.2006 15:35:17
Eli millä tavalla yleensä alatte säveltämään laulumelodioita biiseihinne?

Yleensä koetan tehdä kaiken samaan aikaan, mutta sillon tulee huonoa jälkeä. Kun sävellän ensiksi, sitten soitan sitä, ja improvisoin sanoja samalla, niin hienoo jälkee tulee...
baron
22.07.2006 19:23:47

Oli asteikko mikä tahansa, kukaan ei ole kieltänyt eikä tule kieltämään kromaattisten haja/lisäsävelien käyttöä eli vaikka asteikko on periaatteessa pentatoninen, kaikki 12 säveltä ovat käytettävissä!
There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)