Idiootti 25.08.2003 19:29:01 (muokattu 26.08.2003 13:42:05) | |
---|
...poistettu... kuinkahan tälläisten foorumeiden käy sitten jos/kun tuommoinen laki astuu voimaan Ei luultavasi mitenkään, koska jos sivut ovat sellaisella palvelimella joka on suomen rajojen ulkopuolella ei Suomen lait vaikuta yhtikäs mitään. |
Gypsy 25.08.2003 21:21:16 | |
---|
No, mulle saa kuitenkin sanoo ihan mitä vaan, eikä haittaa yhtään. |
Attila 26.08.2003 07:09:53 (muokattu 26.08.2003 07:11:02) | |
---|
No harvapa nyt varmaan niin pahasti jostain "vitun ääliö" kommentista itseensä ottaa, että lähtisi oikeusjuttua nostamaan... Mutta netissä on se ongelma, että kun ei tunne sitä toista ihmistä niin saattaa huomaamattaankin loukata pahastikin... Tämä on monipiippuinen juttu. Jos ei tunne, ei voi tietää kuinka helposti ko. ihminen loukkaantuu. Itse taas en loukkaannu, jos joku netissä anonyymina sanoo minulle pahasti, koska hän ei tunne minua, eikä näinollen voi kertoa minusta mitään sellaista mitä en itse tietäisi. Jotkut taas eivät välitä yhtään mitä kirjoittelevat, välillä tuntuu etteivät edes ajattele. Toiset taas eivät halua noudattaa netikettiä, elleivät peräti ole kykenemättömiä tajuamaan sen ideaa. Harmillista kun kaikki eivät osaa keskustella asiallisesti, mutta sille ei voi oikein mitään. Jos peelot viisastuvat, niin aina tulee uusia. |
Nimismies 26.08.2003 08:15:52 | |
---|
...Tietysti surullisinta on se, että suurin osa foorumin amerikkalaisista käyttäjistä piti tämän kohtaloa ihan oikeana. Kyllä on käsittämätöntä. Sananvapaus, yksi demokratian peruspilareista, mihin se oikein joutuu? Tällaiset lait ajavat kyllä täysillä päin puuta: tulee ihan vanha kunnon Gestapo mieleen. Kirjoitapa jotain tyhmää nettiin, ja kohta tulee 'Nacht und Nebel". Vihaan Jorma Melleriä. |
ICE 30.08.2003 16:29:26 | |
---|
Kyllä on käsittämätöntä. Sananvapaus, yksi demokratian peruspilareista, mihin se oikein joutuu? Tällaiset lait ajavat kyllä täysillä päin puuta: tulee ihan vanha kunnon Gestapo mieleen. Kirjoitapa jotain tyhmää nettiin, ja kohta tulee 'Nacht und Nebel". Hohoh! Ei tämä netti rajoita sananvapautta mitenkään. Ihmiset jotka kirjoittavat "vitun homo..." -tyylisiä viestejä ovat joko hyvin kokemattomia kavereita tahi pienen sanavaraston omaavia henkilöitä. Näille netin "Turboille ja Maheille" tekee erittäin hyvää sopeutua uuteen sananvapaussäännökseen. En näe sitä mitenkään vapautta riistävänä, että jatkossa ei saa kirjoittaa "neekerit on homoja.." ja muita yhtä tasokkaita viestejä. Kaikilla meillä on erilaiset sosiaaliset taustat ja maailmankatsomukset. Tokihan näistä saa puhua, sitä ei kielletä vastaisuudessa, mutta provosointi ja vihaan yllyttäminen on luonnollisesti paheksuttavaa. Eli seuraavan kerran kun joku teistä kirjoittaa "tiluttajat on kuninkaita ja muut on hinttareita.." niin miettikääpä voisiko asian ilmaista toisella tavalla tai menkää itseenne ja lopettakaa keskustelupalstoilla käyminen. - sideburns forever - |
Ei luultavasi mitenkään, koska jos sivut ovat sellaisella palvelimella joka on suomen rajojen ulkopuolella ei Suomen lait vaikuta yhtikäs mitään. Threadin alkua lainaten: Internet ei tunne valtioiden rajoja ja monet suomalaisten käyttämät palstat sijaitsevat ulkomailla. Rikollista aineistoa levittävä ei voi kiertää lakia kirjoittamalla ulkomaiselle palstalle, sillä tietojen siirto maasta toiseen onnistuu tietoverkoista tehtyjen sopimusten nojalla. Suomen poliisi voi hankkia tunnistetiedot ulkomailta ja jäljittää lähettäjän. Ulkomaiden viranomaisilla on vastaavasti oikeus Suomeen päin. Kannattaa lukea ainakin se ensimmäinen kirjoitus. Parempi on, jos lukee kaikki! |
kivi 24.09.2003 07:24:19 | |
---|
Attila: Kyllä varmaan pikemminkin netissä kirjottelee nimimerkit eikä oikeat ihmiset. Tuskin kukaan tervejärkinen ottaa pulttia nettikeskusteluista. Monet vetävät varmasti jotain roolia. Pelottava ajatus! Ei ainakaan kukaan mun tuntemistani kirjoittajista "vedä roolia", vaan oletan aina, että kirjoittaja vastaa myös "livenä" sanomisistaan. Muutenkin olen sitä mieltä, että jos nettipersoona ja oma persoona on jotenkin eri, ei ainakaan tää .mnet oo oikea paikka olla. Menee sitten jollekin fantasiakeskustelupalstalle ennemmin. Mun nähdäkseni selvin ero on, että tänne kirjoittaessa tulee useammin tarkistettua faktat jostain, kuin vaikka kapakassa jutellessa. Tarkoitushan on kuitenkin antaa "oikeaa tietoa asiallisiin kysymyksiin" ja siinä sivussa jutella mukavia kuin samasta asiasta vakavasti kiinnostuneet, jopa tosissaan huolestuneet ihmiset ainakin. Parhaassa tapauksessa vielä vaikuttaa asioihin ja muuttaa maailmaa hiukan parempaan. Kaikki kakaramainen pelleily vain jarruttaa sitä, että jotain oikeasti saataisiin aikaan. |
Jäärä 24.09.2003 08:18:47 (muokattu 24.09.2003 08:20:33) | |
---|
Mun mielestä joskus ei vaan pidäkään saada mitään oikeasti aikaan. Ainakin mulle tämä on ajanvietettä. Jotkut kaivaa kuoppaa pihalleen, täyttää sen ja aloittaa uuden kuopan kaivamisen jne., mä pidän juttujen lukemisesta ilman mitään syvempiä tarkoitusperiä ilman, että tulee tunne, että mun tarttee jokaista auttaa floyd rose-ongelmassa, joka toistuu joka toinen tunti. "Koneella on koneen tahti" |
kivi 24.09.2003 08:25:10 (muokattu 24.09.2003 08:28:52) | |
---|
Mun mielestä joskus ei vaan pidäkään saada mitään oikeasti aikaan. Ainakin mulle tämä on ajanvietettä. No totta kai, eikä kenenkään sais salliakaan muuttuvan vastausautomaatiksi. No fun. Mutta varsinkaan ei pitäis koskaan antaa väärää tietoa, tosin erehtyminen on inhimillistä mutta kumminkin. Ajoin lähinnä takaa sitä, että säkin tulet miitteihin ja muuten livenä näkyviin, eli oot vastuullinen keskustelija. Piikin kärki oli suunnattu niihin, jotka laittaa lumipallon vierimään nurkan takaa ja juoksee käkättäen karkuun, tai vaihtoehtoisesti ampuu kaikki hyvät keskustelut alas. |
Mikael 24.09.2003 12:36:13 | |
---|
Pelottava ajatus! Ei ainakaan kukaan mun tuntemistani kirjoittajista "vedä roolia", vaan oletan aina, että kirjoittaja vastaa myös "livenä" sanomisistaan. Tästäpä tuleekin mieleeni eräskin "paskat mikaajat" -keskustelu jossa suurinta meteliä piti henkilö, joka ei missään nimessä halunnut paljastaa oikeaa persoonaansa... Mä oon samoilla linjoilla kiven kanssa. Nimimerkin takaa huutelijat jätettäköön kommetteinensa omaan arvoonsa. miten käy Kekkoselta rock'n'roll? |
JulGubbe 24.09.2003 13:09:50 | |
---|
foorumille tuli Patricin viestejä tyyliin "Olen täällä kirjaston koneella ja toivon että ne eivät löydä mua. Oma koneeni on takavarikossa..." Eli jätkä joutui ihan oikeasti vaikeuksiin, heitetyn kommenttinsa takia. Tietysti surullisinta on se, että suurin osa foorumin amerikkalaisista käyttäjistä piti tämän kohtaloa ihan oikeana. Toi nyt ei ole pelkästään amerikan maassa tapahtuvaa. Kyllä samanlainen laki on täällä suomessakin. Presidentin tappouhkaukset olivat ne kuinka 'huumorismielessä' kirjoitettuja tahansa, kiinnostavat suojelupoliisia, ja käsittääkseni ylläpidon periaatteessa pitäisi ilmoittaa niistä Supolle. Kyllä pukki tietää! |
JulGubbe 24.09.2003 13:20:21 | |
---|
Mä oon samoilla linjoilla kiven kanssa. Nimimerkin takaa huutelijat jätettäköön kommetteinensa omaan arvoonsa. Kuinka voit olla samoilla linjoilla Kiven kanssa. Hänkin käsittääkseni kirjoittaa nimimerkin "Kivi" takaa. Ja älkääkä nyt tulko sanomaan, että se on kiven oikea nimi. Suomessa on monta kiveä. Siis Kiveä. Kyllä pukki tietää! |
Mikael 24.09.2003 13:40:26 | |
---|
Kivi Larmola lienee nimim. kiven oikeahko nimi. miten käy Kekkoselta rock'n'roll? |
kivi 24.09.2003 13:48:28 | |
---|
Kivi Larmola lienee nimim. kiven oikeahko nimi. Kasteessa annettu. Ja onhan se tullut liiankin usein täällä selväksi, ei tarvii hirvee agentti olla että tuon tietää. :-) Sen sijaan muutama henkilö täällä oikeasti arveluttaa, keitä ovat. Esimerkiksi juuri tuo JulGubbe. Ei oikein tuu vastattuakaan, kun ei tiedä kenelle puhuu, kun puhuu Pukille... |
Jäärä 24.09.2003 13:53:27 | |
---|
Sinänsä tämä on nyt jo turhaa läpinää, kun sitä ei kuitenkaan tiedä kuka sieltä oikein kirjoittelee, esim. onko jonkun jälkikasvu kirjoittelemassa isukin nimellä tämän unohdettua vaikkapa m.netin auki (tai vaikkapa nimimerkillä, joka tuntuu muutenkin olevan jo lähes syntiä). :o) Tosin tässä tapauksessa se huoltaja joutuu vastuuseen. "Koneella on koneen tahti" |
kivi 24.09.2003 14:15:14 | |
---|
Sinänsä tämä on nyt jo turhaa läpinää, kun sitä ei kuitenkaan tiedä kuka sieltä oikein kirjoittelee Älä käsitä väärin, täällä on monta kirjoittajaa joille suon täyden anonymiteetin, koska se nyt kerta kaikkiaan on oikein ja ainoa järkevä mahdollisuus olla. Mutta sitä ajoin takaa, että kun näihin ihmisiin sitten on tutustunut, he ovat oikeastikin olleet juuri sitä mitä antavat ymmärtää. Tosiasioita on voitu sanoa netissä tarkoituksellisen epäselvästi, mutta huijauksesta ei oo jääty kiinni. Ja tätä peräänkuulutan. Toi Joulupukkiheitto oli pelkkä palautussyöttö, eikä oikeastaan kuulu sen yleisemmin asiaan. |
Mikael 24.09.2003 15:16:07 | |
---|
Mulle on yleensä ihan sama kuka kenenkin nimimerkin takana on. Lähinnä mä tarkoitin, että voimallisen argumentoinnin tuloksena syntyneet erimielisyydet ja henkilökohtisuuksiin menevät arviot henkilöiden persoonasta pysyisivät kohtuullisella tasolla, mikäli nimimerkin takaa löytyisi tarvittaessa ihan oikea ihminen jolla on oikea nimikin. miten käy Kekkoselta rock'n'roll? |