Aihe: Rumpujen runkojen sisäpinta
1
Jouni Antero
25.04.2006 13:09:18
Olen kasailemassa itselleni pientä mopo-settiä keikoille ym ja ostin maahantuojalta poistomyynnistä 10" räkkitomin ja 14" lattiatomin (Tama Rockstar) kun osui haluamani koot ja väri (musta) kohdalle.

Bassarin mä teetän yhdellä kaverillani, joka on jo 10 vuotta kasaillut Kellerin rungoista rumpuja, mutta jäin katselemaan noita tomeja ja mun mielestä ne on sisäpuolelta pinnoittamatta tyystin. Kun sitten katselen perussettiäni (n 20 v vanha Taman Superstar), niin mun mielestä rungot on sisältä joko kevyesti lakattu tai esim lämpökäsitelty.

Nyt sitten viisaammilta kyselen, eikö Suomen ilmaston kannalta kannattaisi ko sisäpinnat jotenkin käsitellä? Lakka, vaha - jokin muu kosteusuoja ym vai jättää ihan noin?

Kiitokset jo etukäteen
Legatus
25.04.2006 13:10:45
Itse laittaisin pelkän vahan koska olen niin kokematon joten en tiedä miten muut (lakka, ym) käyttäytyy soundin kanssa.
Eiku...
Jouni Antero
25.04.2006 16:04:37
Ei muita kommentteja? Miten kalusteöljy esim toimisi?

Vai onko tarvetta lainkaan?
WyW
25.04.2006 16:20:26

Itse en kyllä rummun sisäpintaan menisi sutimaan yhtään mitään.
The music of the future will not entertain - It's only meant to repress and neutralise your brain
Kukkis 77
25.04.2006 16:38:30

Itse en kyllä rummun sisäpintaan menisi sutimaan yhtään mitään.

Sama juttu, en minäkään. Enkä usko että niitä ainakaan ilmaston takia kannattaa millään muutenkaan sutia.
Mihi est propositum in taberna mori. Hmph.
Analuuk
25.04.2006 17:03:50
Mun mielestä yleensä sisäpintaa ei käsitellä mitenkään. Mulla oli ennen Tama Artstar II -setti 80-90-lukujen taitteesta ja siinä runkojen sisäpinnat oli maalattu mustiksi. En tiedä oliko sillä vaikutusta, mutta en erityisesti pitänyt rumpujen soundista.
Kyllä asia on näin! Ehkä.
CustomSeries
25.04.2006 17:06:02
Minä kyllä laittaisin hyvin hyvin hyvin ohuen kerroksen lakkaa. eli todella ohuen.
Jouni Antero
25.04.2006 17:19:05
Minua myös hieman hämmensi tämä "ei mitään sisäpintaan"...itse olen nähnyt monet vintage-setin monenmoisella sisäpinnalla ja 20 vuotta sitten miltei kaikissa Japanin rungoissa oli jotain harmaata pinnoitetta.

Tuolla on myös joitain kannanottoja:

http://experts.about.com/q/Drums-Percussion-648/painting-drums.htm

Itse oletan myös ohuehkon lakkakerroksen olevan ehkä parhaiten toteutettavissa, mutta pitää tutkiskella yhä. Uskoisin sen, että esim näissä mun Rockstarin tomeissa ei ole mitään sisäpinnalla olevan ennenkaikkea valmistajan halu säästää kustannuksissa.
AP
25.04.2006 17:21:04
Minua myös hieman hämmensi tämä "ei mitään sisäpintaan"...itse olen nähnyt monet vintage-setin monenmoisella sisäpinnalla ja 20 vuotta sitten miltei kaikissa Japanin rungoissa oli jotain harmaata pinnoitetta.
.

Olisko viimemainituissa ollut vaan ajatuksena saada halvalla siistiä, niin ei tarttenut panostaa itse viilutuksen ulkonäköön.
K100 #7 Ärlä #011
HeavyMachinery
25.04.2006 18:54:42

Sisäpinnan lakkaaminen kovettaa rummun runkoa jonten attakki kasvaa. Riskinä on sellainen "viemäri" soundi. Jos rumpuja kuljetellaan paljon ja materiiali on huokoista on lakkausesta hyötyä koska kosteuden imu kyky huononee....
Yks - Kaks - Kolo - Me : savolaista polyrytmiikkaa.....
hollmi-5
26.04.2006 09:16:05
Huippurumpujen sisäpinnoissa on aina jokin käsittely. Usein se on lakkaus. Gretschin "Horna"-kiuasmaalin kaltainen hopea on joidenkin mielestä jopa yksi syy sen "That Great Gretsch Sound" -soundin salaisuuteen. Vanhat Ludarit ovat valkoiseksi tai harmaiksi maalattuja sisältä. Sonorin rummuissa on lakkaus. Halvoissa rummuissa ei sitä sisäpintaa ole käsitelty.

Taman Artstar II-rumpujen soundiin vaikuttaa enemmän massiivisten highetension-lugien runkoa demppaava ominaisuus, kuin maalaus.

Jotkut puhuvat massapöntöistä. Katselin tuossa koulumme vanhoja Pearlin Exporteja. Niissä on sellainen sisäpintakäsittely (vaaleanruskea ruiskutus), jossa on pieniä kuituja seassa. Olisiko tämä antanut aihetta moiselle käsitykselle. Rummut ovat viilua kuitenkin.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Tindrum
26.04.2006 10:04:59
Olisko viimemainituissa ollut vaan ajatuksena saada halvalla siistiä, niin ei tarttenut panostaa itse viilutuksen ulkonäköön.

On varmasti näinkin, vaikka puhutaankin niistä "paremmista" pöntöistä. Täysin virheettömien viilujen etsiminen ja niiden "tuhlaaminen" sisäpintaan on tuotantotaloudellisesti varmasti kalliimpaa kuin maalin ruiskuttaminen rummun sisään.
Tuo atakki-juttu rummun "kovenemisesta" on myös täysin totta.

m© Varmuus on paras.
Jouni Antero
26.04.2006 10:15:23
Kiitoksia kommenteista. Ratkaisin jo oman kantani ja nyt on haussa kiinanpuuöljy jostain päin Helsinkiä (luulisi löytyvän). Erilaisten googletusten ym jälkeen se vaikuttaa parhaalta ratkaisulta minun päämääriini.
rm_wispila
26.04.2006 13:50:10
Kyllä käsittely on varmaan enemmänkin rakentajan/omistajan mielikuva-juttuja.

Ilmastokysymyksen voi kyllä tarpeettomana ohittaa, koska pääsääntöinen käyttö setillä on sisätiloissa (?). Muutenhan tropiikkialueille myytävät rummut tulisi samalla logiikalla käsitellä jollain matosuoja-aineella...

Mökkirantapatteristoon siis suosittelemme kunnon kreosoottikäsittelya tai painekyllästettyä puutavaraa. Virppakin mieluiten alumiinia ;)
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
joravuo
26.04.2006 20:54:01

Mökkirantapatteristoon siis suosittelemme kunnon kreosoottikäsittelya tai painekyllästettyä puutavaraa. Virppakin mieluiten alumiinia ;)

ja air vent kannattaa tukkia. jos tippuu veteen ei uppoo. ;D
Piracy.It's a crime
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)