Aihe: Progen nykytilanne.
1 2 3 4 5 6
Ristihuuli
26.04.2006 12:25:24 (muokattu 26.04.2006 12:27:00)
päämäärätöntä tylsää sooloilua.

kuunteletsä (uutta ja vanhaa) klassista? jazzia? sieltähän noi vanhat patut sävellystyylinsä on ottanut. ei se minusta oo sooloilua, vaan aika pitkälle asti sävellettyä ja mietittyä.

ja hei, sähän taisit digata stravinskista ja muista? suosittelen henry cow'ta ja univers zéroa, ne on vähä erilaista progee, eri progen genrestä
etnopoju
26.04.2006 12:34:40

kuunteletsä (uutta ja vanhaa) klassista? jazzia? sieltähän noi vanhat patut sävellystyylinsä on ottanut. ei se minusta oo sooloilua, vaan aika pitkälle asti sävellettyä ja mietittyä.

just itse asiassa pidän taukoa varésen 'arcanan' analysoinnista...

mä tiedän, että ne progejätkät on ottanut sävellysmetodeja nykyklassisesta ja se on ideana hyvä, mutta musta ne samalla pilasi koko rock- musiikin viehätyksen - sen, että se vittu rokkaa eikä pyri olemaan pitkälle jalostettua ja hienostunutta. jos mä haluan kuulla hienostunutta musaa, niin mä laitan soimaan debussya tai vastaavaa.

ja hei, sähän taisit digata stravinskista ja muista? suosittelen henry cow'ta ja univers zéroa, ne on vähä erilaista progee, eri progen genrestä

joo, mä oon ihan hullu stravinski fani. mimmosta ne on?
aksiom
26.04.2006 12:35:18
mikä nyt sitten on "klassikko" levy?

mä en usko koko klassikon käsitteeseen, mutta crimson fanit heittää mulle aina miten islands on jotain uskomatonta. mun mielestä se oli perseestä.

crimsonissa on se vika ettei niillä ole hyviä kappaleita. niillä on hyviä riffejä, melodioita jne., mutta kokonaisuus kusee. tähän väliin täytyy todeta, että mulla on niiden 80- luvun tuotannossa jättimäinen aukko enkä mä niitä 70- luvun levyjäkään ole kaikkia kuullut.

Minusta suurin syy siihen miksi juuri 'In the court' ja 'Red' ovat saaneet klassikon aseman on se että upeiden riffien ja melodioiden lisäksi molemmat ovat etenkin täydellisiä kokonaisuuksia. Minusta.

Mielenkiintoista muuten että sanot mainitsemiesi bändien tuotannon olevan päämäärätöntä tylsää sooloilua ja kun ydinaukio vastasi aloit puhua aivan muista levyistä, ja tartuit jostain ihmeen syystä sanan 'klassikko' käsitteeseen.
if you prefer that old silly number zero, you'll become a master of doing nothing - being nothing
Leikari
26.04.2006 12:36:49
kaikki nää genrenimitykset on hanurista.

proge on rokkia, jossa tilutetaan ja jossa on vaihtuvia tahtilajeja sun muuta skeidaa. miks sillekin pitää keksiä oma nimi? miksei saman tien keksitä joka vitun ikiselle biisille jo oma genre, kuten jossain uugee metallissa...

juuripa noin - ja aikanaan tietysti oli tärkeätä, että sanoituksissa oli mystiikkaa (ei siis laulettu, että "beibi, mä haluun sut")
Soitetaan jamia!
etnopoju
26.04.2006 12:41:02

Mielenkiintoista muuten että sanot mainitsemiesi bändien tuotannon olevan päämäärätöntä tylsää sooloilua ja kun ydinaukio vastasi aloit puhua aivan muista levyistä, ja tartuit jostain ihmeen syystä sanan 'klassikko' käsitteeseen.

mikä siinä on muka outoa? ydinaukio puhui king crimsonista, joten mä vastasin kertomalla mielipiteeni king crimsonista.

mä tartuin 'klassikko' käsitteeseen, koska mä en kommunikoi kielellä, joka on minun mielestäni merkityksetöntä. äh, en jaksa alkaa taas tätä keskustelua...
Aerodactev
26.04.2006 12:43:38 (muokattu 26.04.2006 12:46:09)
No sehän riippuu ihan bändistä. Minusta Van der Graaf Generator rokkaa ja se on maanista ja raakaa, varsinkin aikoinaan livenä. Samoin kuin useat krauttibändit, Areasta puhumattakaan. Ei kovinkaan pikkusormi koukussa -menoa.
Long = progressive = good
Kp: P F
etnopoju
26.04.2006 12:45:49

No sehän riippuu ihan bändistä. Minusta Van der Graaf Generator rokkaa ja se on maanista ja raakaa, varsinkin aikoinaan livenä. Samoin kuin useat krauttibändit. Ei kovinkaan pikkusormi koukussa -menoa.

äh, mun entisen bändin rumpali hehkutti tota bändiä kans ja sitten kuunneltiin sitä kerran oakussa...en tiennyt itkeä vai nauraa.
Ristihuuli
26.04.2006 12:54:09
pitkälle jalostettua ja hienostunutta.

No jos kaivaa pintaa syvemmältä niin ei voida enää hienostuneisuudesta puhua. Kyllä sieltä löytyy sellaista punkin "haista paska" -haistatusta; ei sellaista musaa mitkään sofistikoituneet silkkimuna-porvarit kuuntele; perusrokkiakin jopa ennemmin. Just niinkö nuo minun mainitsemani... anarkistien bändejähän nää olivat pääosin.
Teijo K.
26.04.2006 12:54:19

Mielestäni Proge on kuollut ja kuopattu, taide rock sana olisi lähempänä. Miksi?

No, jos tarkastellaan sanaa progressiivinen, eli kehittyvä uutta luova
ylenevä, etenevä .....Niin nopeasti juolahtaa mieleen että "proge" ei ole saanut mitään "uutta" aikaiseksi 30 vuoteen. Paitsi soundi/kone mahdollisuudet ovat kehittynyt.

So? Entäs etenevää tai ylenevää?

Minusta proge on juuri sellaisessa tilassa kun on hyvä. Ei se miksikään trendimusaksi koskaan ole sopinutkaan, ja viimeksikin se seitkeetluvun trendi aiheutti vain ylilyöntejä loppua kohden. Tälleen on ihan hyvä. Ne kuuntelee ja harrastaa jotka siitä tykkää antaa koirien räksyttää kaikessa rauhassa karavaanin takana.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

And pray that there's intelligent life somewhere up in space, 'Cause there's bugger all down here on Earth.
Leikari
26.04.2006 12:54:50 (muokattu 26.04.2006 13:27:13)

joku tuossa mättää - progen sävellystyyli jazzista - eikä sooloilua vaan sävellettyä ja mietittyä??

kun aikalaiskeskustelua 70-luvullakin seurasi niin kyllä selväksi tuli, että ns. progessa merkittävässä osassa oli itsetarkoituksellinen teknisen taidon ja kikkailun osoittaminen, monimutkaisuuden (rakenteet, rytmiikka, melodiat...) kehittäminen ja tekstien "syvällisyyden" ylikorostus.

sain tuolloin aika murhaavia lausuntoja kun en kaikkea progea ymmärtänyt arvostaa (enkä vieläkään) tai esitin kritiikkiä. Silloin tylsimpien ja mahtipontisimpien bändien (tyyliin Yes) musiikin ja meiningin naurettavuus on vain korostunut ajan myötä.

totean vielä, että uskallan sanoa kuulleeni läpi kaikki keskeiset 70-luvulla tehdyt ns. progelevytykset ja jälkeenpäin olen tilaisuuden tullen tsekkaillut, että olisiko arvioissa jälkeenpäin uudelleenarvioinnin paikkaa. Ja on minulla hyllyssä vielä progelevyjäkin (LP) arvioilta vähän vajaat viitisenkymmentä. Kuunteluun silloin tällöin pääsevät lähinnä King Crimson ja Van Der Graf Generator, Gong & sakemanneja (Zappaa en ole tässä laskenut mukaan).
Soitetaan jamia!
aksiom
26.04.2006 12:56:37 (muokattu 26.04.2006 12:59:23)
äh, mun entisen bändin rumpali hehkutti tota bändiä kans ja sitten kuunneltiin sitä kerran oakussa...en tiennyt itkeä vai nauraa.

Täytyy myöntää että keskustelutapasi vie ketjua aina vain parempaan suuntaan.

Niin, VDGG on ehdottomasti meikäläisen suosikkibändejä. Uskomatonta musaa. Nimenomaan maanista ja raakaa, mutta taas välillä kaunista ja nimenomaan rokkaa. Peter Hammill on myös melkoinen äänenkäyttäjä. VDGG, Genesis, Camel, Pink Floyd... mä en löydä noiden bändien tuotoksista yhtään päämäärätöntä sooloilua. En oikeastaan yhdestäkään tässä topikissa mainitsemistasi bändeistä.

Tuo juttu tuli progeen mun mielestä vasta 80 ja 90-luvuilla. Neoproge ja progemetalli, DT:t ynnä muut. Enkä ole itseasiassa noista bändeistä koskaan edes puhunut proge-käsitteen alla.

No sehän riippuu ihan bändistä.

Näin.

Edit. Leikarilla hatun nosto siitä että annan hyviä perusteluita mielipiteillesi. Vaikka olenkin erimieltä, heh.
if you prefer that old silly number zero, you'll become a master of doing nothing - being nothing
Teijo K.
26.04.2006 12:59:20

Täytyy myöntää että keskustelutapasi vie ketjua aina vain parempaan suuntaan.

Trolleja ei kannat ruokkia.

And pray that there's intelligent life somewhere up in space, 'Cause there's bugger all down here on Earth.
Aerodactev
26.04.2006 13:00:42 (muokattu 26.04.2006 14:55:49)
joku tuossa mättää - progen sävellystyyli jazzista - eikä sooloilua vaan sävellettyä ja mietittyä??

Saattoi tarkoittaa lähinnä harmoniaa tms. Tosin onhan noita varsinaisia jazz-rock -bändejäkin.

Tässä pari kappaletta vakavaa ja syvallistä proge-lyriikkaa:

"Her name was Pat
And we sat under a tree
She kissed me
We go for walks
In fine weather
All together
On the golf course
We talk in morse"

"In the land of grey and pink where only boy-scouts stop to think
They'll be coming back again, those nasty grumbly grimblies
And they're climbing down your chimney, yes they're trying to get in
Come to take your money - isn't it a sin, they're so thin ?
They've black buckets in the sky, don't leave your dad in the rain
Cigarettes burn bright tonight, they'll all get washed down the drain"

"Now you're here and now you're Gong
Now you're back where you belong
Meet the wizard of the keys
And he'll reveal the mysteries
Of Angels' Eggs and Octave Doctors
Radio Gnome and Love Projectors
Then he'll point up in the sky
You will see the Teapots flying
Down the Oily Way... "
etnopoju
26.04.2006 13:09:00

No jos kaivaa pintaa syvemmältä niin ei voida enää hienostuneisuudesta puhua. Kyllä sieltä löytyy sellaista punkin "haista paska" -haistatusta; ei sellaista musaa mitkään sofistikoituneet silkkimuna-porvarit kuuntele; perusrokkiakin jopa ennemmin. Just niinkö nuo minun mainitsemani... anarkistien bändejähän nää olivat pääosin.

en mä välitä siitä mitkä niiden muusikkojen arvot oli, vaan siitä itse musiikista.

mä en itse miellä zappaa progeksi ja sen kaverin musa oli mun mielestä mahtavaa. sen musa oli oikeasti Anarkistista, jos musa ylipäätään voi välittää sellaista.

kun aikalaiskeskustelua 70-luvullakin seurasi niin kyllä selväksi tuli, että ns. progessa merkittävässä osassa oli itsetarkoituksellinen teknisen taidon ja kikkailun osoittaminen, monimutkaisuuden (rakenteet, rytmiikka, melodiat...) kehittäminen ja tekstien "syvällisyyden" ylikorostus.

mä olen itse syntynyt 80- luvulla, mut mä kuulen tän "genren" musiikissa lähinnä vain ton minkä säkin mainitset.

ja jos se musa on noloa, niin entä sit ne lyriikat? voi jeesus sentään...

Trolleja ei kannat ruokkia.

mä en trollaa. mä en vain tykkää samasta musiikista kuin sä. mun mielestä "proge" on roskaa.

se ei tarkoita, että pitäisin ihmisiä, jotka kuunelee sitä musaa "huonompina" tms.. mä en vain pidä siitä musasta ja siinä kaikki.
dinosaurus
26.04.2006 13:15:36
Niin, tokkopa enää sellaisia 70-luvun progebändien, kuten Yes, Camel, Genesis jne. tapaisia syntyy enää nykymaailmassa, vaan mistäs sen tietää.

Noiden bändien aikoinaan nauttimaan yleisösuosioon tulee tuskin mikään ns. progebändi enää yltämään.

Mitä taas musiikkiin tulee; jos etsit tyylillisesti samanhenkisiä suosittelen tutustumaan vaikka The Watchiin. Tämä bändi on äärimmäisen helppo teilata Genesis vm. 1973 -kopiona mutta mielestäni musiikista löytyy myös jotain omaa. Sitäpaitsi kuuntelen mieluummin hyvää kopiota kuin huonoa "omaperäistä" yhtyettä. Ja eihän bändi jonka kitaristin nimi on Ettore Salati voi olla läpeensä paha. http://www.thewatch.it tai http://www.progarchives.com/Progres … ck_discography_BAND.asp?band_id=638
cortti
26.04.2006 13:48:55 (muokattu 26.04.2006 13:50:08)
Tarkoitus oli keskustella progesta sen nykyisestä tilasta sitä kuuntelevien kesken. Ei mielestäni kovin aiheeseen kuuluvaa tulla sanomaan "ihan paskaa musaa, turhaa kikkailua". Hyvää vauhtia on keskustelu menemässä juupas-eipäs väittelyksi.

Uusi proge ei ole minuun napannut pätkääkään, en toki ala sanomaan mikä on hyvää mikä huonoa. Suurin osa progesta nykyään on proge metallia. Toki hyvää yritystä löytyy aika ajoin, itse pidin DT:n Octavarium kappaleesta, joka paikoin kuulostaa hemmetin hyvältä.

Onneksi sentään ei vielä olla siinä tilassa että pitäisi musiikkia alkaa tilaamaan tai ostamaan jostain erityiskaupoista, kyllä Yessiä vielä lähimmästä ostosparatiisista hyvin löytyy ja varmasti muutakin.

Kiinnostavaa nähdä mihin suuntaan musiikki menee tulevaisuudessa, eihän sitä tiedä...
Aerodactev
26.04.2006 13:53:58 (muokattu 26.04.2006 14:23:43)
Onneksi sentään ei vielä olla siinä tilassa että pitäisi musiikkia alkaa tilaamaan tai ostamaan jostain erityiskaupoista, kyllä Yessiä vielä lähimmästä ostosparatiisista hyvin löytyy ja varmasti muutakin.

Hmm... no minä ainakin olen joutunut kaikkein lemppareimmat levyni (tai ainakin ison osan niistä) tilaamaan tai ostamaan "erikoiskaupoista", mutta olikohan nyt tästä kyse? Mitä meinaat erityiskaupoilla?
Teijo K.
26.04.2006 13:56:29

se ei tarkoita, että pitäisin ihmisiä, jotka kuunelee sitä musaa "huonompina" tms.. mä en vain pidä siitä musasta ja siinä kaikki.

Jos sulla on kala-allergia niin uskoisin että istut aina tilaisuuden tullen kalaravintolassa valittamassa miten huonoa ruokaa kala on kun siitä tulee näppylöitä. Sit jos jossain ravintolassa olisi kyltti että " Täällä tarjoillaan kakkaa ruokana" niin siellä olis näitä samanlaisia sankareita istumassa ja valitttamassa että miksi täällä on kakkaa ruokana.

Täällä jaksa kauheasti keskustella kun eräät oikein etsivät sellaisista epämieluisista musiikkityyleistä ja bändeistä triidejä että pääsisi oikein "esittämään mielipiteitään". Tai sitten pitää vain yhtyä joukkoon tummaan ja alkaakin hengailemaan tuolla raskaan musiikin palstalla.

Teijo K.
26.04.2006 13:58:23

Tarkoitus oli keskustella progesta sen nykyisestä tilasta sitä kuuntelevien kesken. Ei mielestäni kovin aiheeseen kuuluvaa tulla sanomaan "ihan paskaa musaa, turhaa kikkailua". Hyvää vauhtia on keskustelu menemässä juupas-eipäs väittelyksi.

Uusi proge ei ole minuun napannut pätkääkään, en toki ala sanomaan mikä on hyvää mikä huonoa. Suurin osa progesta nykyään on proge metallia. Toki hyvää yritystä löytyy aika ajoin, itse pidin DT:n Octavarium kappaleesta, joka paikoin kuulostaa hemmetin hyvältä.

Kiinnostavaa nähdä mihin suuntaan musiikki menee tulevaisuudessa, eihän sitä tiedä...

Juurikin olin tuolla levykauppa äxässä ja huomioni kiinnittyi laajaan Gentle Giant -kokoelmaan. Nuo 25v uudelleenjulkaisut tuoneet senkin orkesterin ainakin väliaikaisesti takaisin hyllytavaraksi.

Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)