Aihe: onko mideissä eroja?
1
zodiac
23.09.2003 11:34:31 (muokattu 23.09.2003 11:34:48)
onko olemassa eri standardin midejä,kysyn koska olen ajatellut ostaa yamahan psr-170 koskettimen. ja olen kuullut että siinä ei ole general midiä? mitä tuo tarkoittaa ja onko ylensäkin järkevä ostos aloittelijalle tuollainen psr-170.kiitoksia vastauksista.
assassin
23.09.2003 11:44:12
Olisi tämän voinut laittaa tuohon vanhaankin ketjuun.

Anyway, itse olen kyllä joskus soittanut Psr-550:lla, koskettimet ovat huonot, soundit kohtalaiset. Kyllä tuo varmaankin aloittelijalle sopii.
Ihminen, jolla ei olisi mielikuvitusta, ei pelkäisi mitään.
Rantsu
23.09.2003 12:17:15
onko olemassa eri standardin midejä,kysyn koska olen ajatellut ostaa yamahan psr-170 koskettimen. ja olen kuullut että siinä ei ole general midiä? mitä tuo tarkoittaa ja onko ylensäkin järkevä ostos aloittelijalle tuollainen psr-170.kiitoksia vastauksista.

General MIDI:hän ei ole suinkaan mikään erillinen MIDI-protokolla, vaan yksinkertaisesti sanottuna 128 soundin valikoima, joka löytyy kaikista "General MIDI" -keyboardeista ja moduleista. Tarkoitus on tehdä esim. valmiiden sekvensseritaustojen tekijöiden elämä helpommaksi, kun fileet soundaavat laitteesta riippumatta suurinpiirtein samalta ilman mitään erillisiä soundiasetuksia.

Jos siis haluat soittaa PSR-170:llä GM-tiedostoja, joudut itse asettamaan tarvittavat soundit eri raidoille: vähän lisää vaivaa, ei sen kummempaa.

Näistä "eri standardin mideistä" sen verran, että MIDI on kyllä mun kokemukseni mukaan varsin hyvin standardoitu ja ongelmaton tiedonsiirtolinja ja -kieli kaikkine lisäyksineen ja päivityksineenkin. Ainoastaan ihan ekat eli vuosina 83-84 valmistetut MIDI-synat (käytännössä Yamaha DX7:n ja Roland JX3P:n ekat versiot) voivat olla yllätyksellisiä, etenkin jos niihin ei ole tehty mitään ROM-päivityksiä.

PSR-170:n sopivuudesta aloittelijalle en valitettavasti osaa sanoa mitään, kun en sitä tunne.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)