Aihe: Akustiseen humbucker?
1 2
Timothy
25.04.2006 20:26:27
Olin tässä ajatellut ostaa Johnsonin teräskielisen matka-akustisen ja haluaisin pistää siihen jonkin humbucker- mikin. Onnistuuko se vain sillälailla että poraa tarvittavat reiät kitaran runkoon ja pistää sen siihen, vai onko siinä jotain monimutkaisenpaa? Miten mikki reagoi kitaran kielien värähtelyyn, millainen soundi tulee, vai toimiiko mikki tällasessa kitarassa ollenkaan?
Kitaravirtuaali
25.04.2006 21:40:16

Ei tuppaa toimimaan, kun akustisen kielet tuppaavat usein olemaan jotain pronssia tai vastaavaa, jota mikin magneettikenttä ei noteeraa juuri kärpästä kummemmaksi. Ja vaikka ostaisit teräskielet, olisi kierto-ongelma todennäköisesti aika paha. Fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....
Timothy
25.04.2006 21:48:34
Miksi se lähtee kiertämään? Voiko läittää sähkökitaran kielet? Entä akustisiin soittimiin tarkoitetut humbuckerit?
Kitaravirtuaali
25.04.2006 21:53:55

Miksi se lähtee kiertämään?

En ihan tarkalleen tiedä tätä selittää, mutta sillä ontolla kopalla on kovasti jotain tekemistä asian kanssa. Joku paremmin asian tietävä saa sen kertoa.

Voiko läittää sähkökitaran kielet?

Tätähän voi kokeilla, tuskin se siitä räjähtää. Eivät vaan välttämättä soi yhtä hyvin akustisesti.

Entä akustisiin soittimiin tarkoitetut humbuckerit?

Tätä ihmettelin itsekin, mm. DiMarzion Virtual Acoustic -humpparia katselin netistä. Kohauttelen olkapäitä ja menen petiin, joku paremmin tietävä voi valaista hieman.
Hiku
25.04.2006 22:30:48

Tätähän voi kokeilla, tuskin se siitä räjähtää. Eivät vaan välttämättä soi yhtä hyvin akustisesti.

mutta mitäs talla tykkää, kun eikös sähkökitaran kielissä oo pikkasen suurempi jännitys, kun akustisen?
"Einstein" sanoi Steve Vai ja tilutti vain. V.U.K #24
Timothy
25.04.2006 22:35:39
Miten kielet maadotetaan? Kuten saatoitte huomata, en tiedä mitään näistä!
Ville A.
25.04.2006 22:45:29
Miten kielet maadotetaan? Kuten saatoitte huomata, en tiedä mitään näistä!

Minä tein itse niin, että kuorin johdosta pään ja pujotin sen e-kielen läpi. tämän jälkeen hieman tinaa perään että se varmasti pitää kontaktin. sitten kun vaihtaa kielet niin poikkaisee sen johdon vaan. Tässä kitarassa oli messinkinen talla, joten maadoitus kulki sitä kautta jokaiseen kieleen. sitten vaan johdon toinen pää mikrofonin maajohtoon.

Jos talla ei ole johtavaa materiaalia, niin silloin joudut maadoittamaan kaikki kielet erikseen.
Up and down that road in our worn out shoes, talkin' 'bout good things and singin' the blues
Timothy
25.04.2006 22:50:03
Minä tein itse niin, että kuorin johdosta pään ja pujotin sen e-kielen läpi. tämän jälkeen hieman tinaa perään että se varmasti pitää kontaktin. sitten kun vaihtaa kielet niin poikkaisee sen johdon vaan. Tässä kitarassa oli messinkinen talla, joten maadoitus kulki sitä kautta jokaiseen kieleen. sitten vaan johdon toinen pää mikrofonin maajohtoon.

Jos talla ei ole johtavaa materiaalia, niin silloin joudut maadoittamaan kaikki kielet erikseen.

Ymmärrän. Sinänsä harmi, sillä mallissa johon tuota aikoisin ei ole metallitallaa, vaan muovinen.
Ville A.
25.04.2006 23:02:11
Ymmärrän. Sinänsä harmi, sillä mallissa johon tuota aikoisin ei ole metallitallaa, vaan muovinen.

no eihän tuo nyt vielä maailmaa kaada. jos riittää nikkarointi-intoa, niin hommaa johtavaa kupariteippiä ja hio siitä tallasta varovasti hieman tavaraa pois, ja liimaa sellainen ohut kuparinauha siihen päälle. Pistätkö kuvaa siitä mallista, voisi olla helpompi ehdottaa vielä helpompia tapoja?
Up and down that road in our worn out shoes, talkin' 'bout good things and singin' the blues
rattledad
25.04.2006 23:34:57

eikös sähkökitaran kielissä oo pikkasen suurempi jännitys, kun akustisen?

Ei ole, jos teräskielisistä oli puhe, päinvastoin.

Olikohan tämä Roy Rogers jolla oli pienikoppaisessa Martinissa gibsonin humppari asennettuna ääniaukkoon joskus 10-20 vuotta sitten Suomessakin käydessään. Nyt näyttää olevan DeArmond, joka on magneettimikki sekin.
http://www.roy-rogers.com/gear.php

Paljonhan noita magneettimikkejä käytetään nykyäänkin, esim. tuota voisi olla kiva päästä kokeilemaan
http://www.lrbaggs.com/html/products/pickups_m1-active.shtml
While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress
kivi
25.04.2006 23:46:52
Ei tuppaa toimimaan, kun akustisen kielet tuppaavat usein olemaan jotain pronssia tai vastaavaa, jota mikin magneettikenttä ei noteeraa juuri kärpästä kummemmaksi. Ja vaikka ostaisit teräskielet, olisi kierto-ongelma todennäköisesti aika paha. Fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....

Perustuuko käytännön kokeiluun vai teoriaan?

Mä olen käytännössä havainnut, että kun niissä pronssikielissä kumminkin on rautasydän, niin ihan hyvin toimii sähkökitaran mikki akustisen kielillä. Kiertoa toki tulee, mutta sitähän tulee aina kun akustista yrittää vahvistaa livenä - kaikuaukon tukkiminen auttaa jonkun verran mutta sehän ei oo sitten enää akustinen...
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Coach
26.04.2006 00:00:39

Itsekin virittelin kerran akustiseeni sähkökitaran mikin sähkökitaran puutteessani. Eipä tuolla systeemillä ole isompaa käyttöä loppujen lopuksi ollut, mutta ajattelin laittaa tänne pari kuvaa siitä. Kyseinen viritys ei liene muusikoiden.netissä hyväksyttyä mallia, siinä ei ole edes maadoitusta mutta sen lisääminen tuskin olisi ongelma jos tarvetta ilmenisi.

Kuvat:
http://www.kanetti.fi/~coach/musiikki/mikki.jpg
http://www.kanetti.fi/~coach/musiikki/kitara.jpg
http://www.kanetti.fi/~coach/musiikki/mikki_aukossa.jpg
(Sori kuvien kehno laatu, otin ne halvalla nettikameralla.)

Viritelmäni on koottu siis ainakin seuraavista ryönistä: vanha sähkökitaran mikki, naarasplugi, metallista reikänauhaa (semmoista jolla ripustetaan putkia tai jotain kattoon, mikä lie oikea nimi), kaapin oven kiinnipitäviä klipsuja (mikä niidenkin nimi nyt on) ruuveja, nippusiteitä ym. mitä sattui löytymään. Reikänauha toimii siis systeemin runkona missä kaikki on kiinni.

Homman "nerokkuus" on siinä että tämä härveli on kiinnitettävissä ja poistettavissa sekunneissa, tosin se ei ole myöskään kovin tukevasti kiinni. Kitarassa on ihan akustisen kielet, mutta kyllä se niistäkin tuntuu signaalin ottavan.

Huom! En itsekään ole mikään kitaratekniikan tietäjä enkä taitaja, joten tähän juttuun kannattaa suhtautua sen mukaisesti.
http://www.sci.fi/~coach/
Arvostelkaa "Hullut" ja muita demostudioon laitettuja laulujamme.
fox
26.04.2006 00:58:09

Perustuuko käytännön kokeiluun vai teoriaan?

Osittain, sekä että.. 8) Dave Brosnac kirjassaan (ja kirjoissa julkaistua tietoa ei kannata uskoa, opin tuossa hiljattain) mainitsee, että jos ei oikein kuulu mitn, kannattaa tarkastaa onko kielet pronssikielet.. Toki on eroa, ja niinku Kivi sanoi, jos on kunnon terässydämelle punottu pronssia, se kuuluu (tosin voi kielten välinen balanssi heitellä..) Toki olen sellaisia kieliä itsekin löytänyt, että magneettisuus on vähintäänkin huono.. joten eipä oikeen tule sitä vahvistettavaa signaalia..

Kiertoa toki tulee, mutta sitähän tulee aina kun akustista yrittää vahvistaa livenä - kaikuaukon tukkiminen auttaa jonkun verran mutta sehän ei oo sitten enää akustinen...

Kierron kanssa toimeen kyllä tulee, kun pitää tasot maltillisina ja katsoo vähän sitä omaa asentoansa vahvistimen edessä..
Jaa nin, mihin tämä kaikki pohjautuu?? No, minulla on ollut, ja on edelleen italialainen Eko Ranger 12E eli ykskelamikillä varustettu akustinen, kolmas yksilö menossa..
Humppareista sen verran kokemusta, että omistin myös Eko Navajon jossa oli DiMarzion Acousticci, siis humppari. Toki sähkökitara on sähkökitara, ja eipä noilla mikitetyillä akustisilla ihan pärjää joillakin kovemmilla lava-volumeilla.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
the TT Allan
26.04.2006 02:35:01
Mulla oli aikoina akustisessa ihan sitä varten tehty Humbucker. Se kiinnitty sellaisella jousella ja sen sai paikalleen kunhan vain löysäs vähän kieliä ja pujotti ääni aukkoon. Toimi ihan hyvin. Sähkökitaroille tarkoitetussa mikeissa pitää sit yleensä tehdäkkin hommia enemmän. Mutta on niitä saatu toimimaankin. Maadotus kieliin kyllä pitää laittaa ja mikki ei kannata olla ulostuloltaan hevimmästä päästä. Niissä se kierto ongelma varsinkin tuppaa esiintymään.
http://www.telemail.fi/timo.tuovinen
Roberto
26.04.2006 10:33:17

Juuh, mulla on joku vanha sähkökitaran mikki halpis-dobrossa, kielet on ghs:n vihreiätä slidehommaa ja kun otin mikin naparuuvit pois paljaiden metallikielien kohdalta balanssi on ihan okei.
projekti
26.04.2006 13:20:36
Voi. Itse käytän akkarissa sähkökitaran flatwoundeja. Tykkään.
Ultra Pro.
Hiku
26.04.2006 15:59:42
Ei ole, jos teräskielisistä oli puhe, päinvastoin.

Aivan, jäi huomaamatta
"Einstein" sanoi Steve Vai ja tilutti vain. V.U.K #24
HanskiS
26.04.2006 16:00:28
Minäpä kerron kuinka minulle kävi, kun päätin ostaa akustiseen kitaraan mikin.

Olin kunnostamassa pahoin vaurioitunutta metallikielistä akustista Landolaa, kun kitaran tulevat pääkäyttäjät, pari murkkuikäistä poikaa alkoivat osoittaa kiinnostusta metallimusiikkia kohtaan. Eihän se akustilla vehkeillä miltään kuullosta. Ajattelin hankkia alkuhätään sellaisen kaikukoppaan kiinnitettävän mikin, rakentaa jonkinlaisen äänensäkiän, niin että pojat pääset hevisoiton alkuun.

Menin musiikki liikkeeseen kyselemään mikin hintoja. 160 EUROA. Ei hemmetti. Pihi mies kun olen, ajattelin etten tollaista summaa ikinä maksa mokomasta vekottimesta. Päätin tehdä mikin itse. Etsin jostain magneetin, kierrän sen ympärille käämiä. Kyllä sieltä jonkinlaista räminää kuuluu.

Aloin etsiä netistä vihjeitä kuinka mikin voisi tehdä. Päädyin mm. tälle ja muille sivuille, jossa kerrottiin mikinteon lisäksi kitaran rakentamisesta. Kuinka ollakaan kävi niin että, rakensin koko sähkökitaran alusta loppuun asti ja ostin siihen valmiit humpparit. Kun aloitin homman, ei käytössäni ollut työkaluina edes käsisahaa, jyrsimistä puhumattakaan. Mutta eipähän tarvinnut maksaa sitä 160 euroa.

Rupes harmittamaan kun tuli hankittua japaninsahat summuut työkalut vain yhtä projektia varten. Tuli hintoihinsa muutamat sahatut urat ja jyrsityt kolot. Yksikköhintaa voi tiputtaa tekemällä samoilla työkaluilla useamman tuotteen. Tällä hetkellä olen rakentamassa versiota kaksi, jonka tarkoituksena on harjoitella liimakaulan ja upotusten tekoa, jotta tulevaisuudessa rakennettava versio kolme varmemmin onnistuu.
Timothy
26.04.2006 18:01:00
Mites sellaset akustisiin tehdyt humpuukkerit, ne ei kai tarvi mitään kielten maadotuksia tai muuta häsläystä?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)